ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΠΟΛΙΤΙΚΗ

Απόψεις: “Τι γίνεται με την τιμή της Βενζίνης Κε Γεωργιάδη;”

 Η πτώση της τιμής αντλίας σε καμία περίπτωση δεν αντιστοιχεί στην «βουτιά» που κατέγραψε ο μαύρος χρυσός ακόμη και αν υπολογίσουμε το γεγονός ότι η τελική τιμή στην Ελλάδα αποτελείται κατά 70% περίπου από φόρους.

Ενδεικτικό είναι ότι η τιμή αντλίας έχει μειωθεί για την ώρα μόνο κατά ελάχιστα λεπτά (π.χ την Παρασκευή η τιμή της αμόλυβδης μειώθηκε από 1,56 ευρώ στα 1,52 ευρώ ενώ αντίθετα, το υπουργείο Ανάπτυξης αναμένει μεγαλύτερη πτώση μέσα στις επόμενες 10 ημέρες.

Για την διασφάλιση της ορθής λειτουργίας της αγοράς ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης, προανήγγειλε ελέγχους και πρόστιμα στα πρατήρια υγρών καυσίμων, εν μέσω της ραγδαίας μείωσης των διεθνών τιμών στο πετρέλαιο.
«Η ραγδαία μείωση στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου επιβάλλει και την προοδευτική μείωση στις λιανικές τιμές πώλησης καυσίμων στα πρατήρια. Το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων ξεκίνησε ήδη -μέσω της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή- άμεσο έλεγχο στα τιμολόγια αγοράς και θα επιβάλει πρόστιμα όπου υπάρχει παράβαση» ανέφερε σε ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Με … «όρια» η πτώση της τιμής στην Ελλάδα

Παρά το γεγονός ότι σε πολλές χώρες η πτώση των τιμών των καυσίμων έγινε ιδιαίτερα αισθητή από το πρωί της Δευτέρας, στην Ελλάδα, δεν αναμένεται να υπάρξουν πολύ μεγάλες αποκλίσεις από ό,τι έχουμε συνηθίσει μέχρι τώρα καθώς το 70% της τελικής τιμής αφορά σε φόρους και άλλες επιβαρύνσεις.

Συγκεκριμένα, οι λιανικές τιμές των βενζινών στις αντλίες αποτελούνται κατά περίπου 70% από φόρους και δασμούς που περιλαμβάνουν:

•    Τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης σε σταθερό ποσό (€ ανά 1000 λίτρα): Βενζίνη 700 ευρώ, Πετρέλαιο Κίνησης 410 ευρώ, Πετρέλαιο Θέρμανσης 280ευρώ, Υγραέριο Κίνησης 430 ευρώ, Υγραέριο οικιακό 60 ευρώ, Υγραέριο Βιομηχανίας 120 ευρώ.
•    Τον ΦΠΑ 24%
•    Τα ΔΕΤΕ 0,05%
•    Την ειδική εισφορά 1,2% (του ν. 3054/2002)
•    Το τέλος της ΡΑΕ 0,20 ευρώ/λίτρο
Οι λιανικές τιμές και άρα το μεικτό περιθώριο κέρδους Εταιριών και Πρατηρίων –πέρα από το κόστος του προϊόντος- περιλαμβάνουν:
•    Το κόστος μεταφοράς (βυτιοφόρων αυτοκινήτων).
•    Χρηματοοικονομικά έξοδα (κόστος αποθεμάτων, πιστώσεις, επενδύσεις κλπ.).
•    Το κόστος εμπορίας (εκτελωνισμού, αποθήκευσης και διακίνησης κλπ.).

(Ρεπορτάζ “The Socialist”)

Γράφει ο Νίκος Λαγός

*O Νίκος Λαγός είναι φοιτητής Νομικής, μέλος της νέας γενιάς του Κινήματος Αλλαγής και στέλεχος της Τ.Ο. Ιλίου & του Τομέα Προστασίας του Πολίτη.

Δεν είναι παρά απορίας άξιο πως γίνεται να είναι σχεδόν ίδια η τιμή πώλησης της βενζίνης στα πρατήρια καυσίμων ανα την Ελλάδα όταν απο 80 δολ./βαρέλι φτάσαμε στην διεθνή τιμή πώλησης 35 δολ./βαρέλι.

Η Μέση τιμή πώλησης είναι 1,5 ευρώ /λίτρο ενώ με την παλαιότερη διεθνή κοστολόγηση του βαρελιού , ο Μ.Ο ήταν 1,54 ευρώ/λίτρο.