ΠΟΛΙΤΙΚΗ
N.Γιαννακοπούλου: «Χρειάζεται ολοκληρωμένο σχέδιο αντιμετώπισης της υγειονομικής κρίσης και στήριξη των λαϊκών εισοδημάτων που συμπιέζονται από το κύμα ακρίβειας.»
Στην Ολομέλεια της Βουλής, τοποθετήθηκε η Κοινοβουλευτική Εκπρόσωπος του Κινήματος Αλλαγής, Νάντια Γιαννακοπούλου, με αφορμή την συζήτηση για την κύρωση της Σύμβασης μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Δημοκρατίας της Σιγκαπούρης για την εξάλειψη της διπλής φορολογίας και αποφυγή της φοροδιαφυγής.
Στην ομιλία της η κυρία Γιαννακοπούλου αναφερόμενη στην ακρίβεια που μαστίζει τα νοικοκυριά, επισήμανε: «Η σημερινή ανακοίνωση της ΕΛ.ΣΤΑΤ. για πληθωρισμό στη χώρα μας 5,1%, με ανοδικές τάσεις τον Δεκέμβριο καταρρίπτει το αφήγημα εφησυχασμού της Κυβέρνησης ότι εδώ και μήνες είμαστε σε καλύτερη κατάσταση από τον Μέσο Όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όταν μάλιστα επίκειται ακόμα μεγαλύτερες αυξήσεις στα είδη πρώτης ανάγκης, στο λαϊκό καλάθι και όταν αναμένουμε εκτόξευση στους λογαριασμούς ρεύματος μέσα στον μήνα.»
Στην συνέχεια τόνισε την ανάγκη συνεννόησης όλων των πολιτικών δυνάμεων για την αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης και τις ακρίβειας, και ανέδειξε τις αντιφάσεις της Κυβέρνησης προς αυτή την κατεύθυνση. Χαρακτηριστικά είπε: «Σ΄ αυτή την προσπάθεια χρειάζεται επιτέλους να συνεννοηθούμε. Πως όμως να γίνει αυτό, όταν το Κίνημα Αλλαγής καταθέτει προτάσεις και από την μεριά της Κυβέρνησης δεν ακούει κανείς; Πως να συμβεί αυτό, όταν για να βοηθήσουμε την προσπάθεια εμβολιασμού προχωρήσαμε σε ειδική καμπάνια ως Κίνημα Αλλαγής και αυτό που βρήκε να πει ο εκπρόσωπος της Ν.Δ. ήταν ότι δήθεν « κλέψαμε» τις ιδέες της καμπάνιας στην Γαλλία; Πως να γίνει αυτό όταν καταθέσαμε συγκεκριμένη πρόταση για τα τεστ και κάποια κόμματα ξεκινώντας από τον ΣΥΡΙΖΑ προσπαθώντας να εμφανιστούν πιο φιλολαϊκοί, μας άσκησαν κριτική ότι λέμε περίπου τα ίδια με την Κυβέρνηση, ενώ οι ίδιοι προτείνουν το «όλα τσάμπα» που στην ουσία τα πληρώνει πάλι ο λαός μέσω της φορολόγησης;»
Ενώ τόνισε ότι το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής κάνει προγραμματική αντιπολίτευση καταθέτοντας συγκεκριμένες προτάσεις.
To video της ομιλίας:
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της τοποθέτησης:
Συζητάμε το συγκεκριμένο Νομοσχέδιο ενώ η πανδημία και τα φαινόμενα ακρίβειας ταλαιπωρούν την χώρα, την κοινωνία, όλους τους Έλληνες. Η σημερινή ανακοίνωση της ΕΛ.ΣΤΑΤ. για πληθωρισμό στη χώρα μας 5,1%, με ανοδικές τάσεις τον Δεκέμβριο καταρρίπτει το αφήγημα εφησυχασμού της Κυβέρνησης ότι εδώ και μήνες είμαστε σε καλύτερη κατάσταση από τον Μέσο Όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όταν μάλιστα επίκειται ακόμα μεγαλύτερες αυξήσεις στα είδη πρώτης ανάγκης, στο λαϊκό καλάθι και όταν αναμένουμε εκτόξευση στους λογαριασμούς ρεύματος μέσα στον μήνα.
Η κατάσταση δεν είναι εύκολη με μια διπλή κρίση σε εξέλιξη και ενώ ταυτόχρονα τρέχουν σημαντικές εξελίξεις συνδεδεμένες με την εντεινόμενη προκλητικότητα της Τουρκίας. Το σύνολο αυτών των εξελίξεων δημιουργούν ανησυχία, φόβο, ενώ υπάρχει και μια κοινωνική κόπωση που δεν μπορούμε να παραβλέπουμε. Αυτήν ακριβώς την στιγμή αναδεικνύεται η ανάγκη ενός συνολικού σχεδιασμού, μιας σταθερής γραμμής πλεύσης. Οι παλινωδίες, τα πιο διαφορετικά μηνύματα από διαφορετικούς Υπουργούς για σημαντικά θέματα της ζωής των πολιτών επιδεινώνουν την κατάσταση και την σύγχυση.
Επιτρέψτε να αναφερθώ σε ορισμένα κρίσιμα θέματα αυτής της περιόδου:
Για την πανδημία: Δεν πρέπει να εφησυχάζουμε. Η πανδημία είναι εδώ. Έχουμε υποχρέωση να συνεχίσουμε την προσπάθεια εμβολιασμού, να διευρύνουμε ηλικιακά αλλά και σε επαγγελματικές κατηγορίες τον υποχρεωτικό εμβολιασμό και να μην αρχίσουμε πάλι όπως συχνά έχει γίνει, τα μπρος πίσω στην τήρηση των μέτρων. Έχουμε δρόμο μπροστά μας. Γι’ αυτό και χρειάζεται οχύρωση της κοινωνίας, ενίσχυση του Ε.Σ.Υ., στήριξη των νοσοκομειακών που κάνουν μια κοπιαστική προσπάθεια δύο χρόνια τώρα.
Ένας παράγοντας που μπορεί να αποβεί καθοριστικός για αύξηση των κρουσμάτων είναι τα σχολεία. Θα το δούμε αυτό τις επόμενες μέρες. Το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής θέλει τα σχολεία ανοιχτά. Η θέση μας ήταν σαφής από την πρώτη στιγμή. Μακριά από εμάς τα θολά μηνύματα. Τα θέλουμε ανοιχτά, αλλά με ασφαλείς όρους για την υγεία των μαθητών, των εκπαιδευτικών και των οικογενειών τους. Γι’ αυτό ζητήσαμε και ζητάμε αυστηρότερα πρωτόκολλα, όπως ακριβώς συμβαίνει και στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. Σε αυτές, δεν προβλέπεται ότι πρέπει να νοσήσει 50+1% των μαθητών για να κλείσουν τα σχολικά τμήματα. Στην Γαλλία για παράδειγμα ή και στην Ιταλία με το πρώτο ή τα πρώτα δύο κρούσματα. Είναι αναγκαίο επίσης να υπάρξει κατάλληλη προετοιμασία για την τηλεκπαίδευση και για εκ περιτροπής εκπαίδευση, μέτρα που εφαρμόζονται ήδη στις ευρωπαϊκές χώρες.
Σ΄ αυτή την προσπάθεια χρειάζεται επιτέλους να συνεννοηθούμε. Πως όμως να γίνει αυτό, όταν το Κίνημα Αλλαγής καταθέτει προτάσεις και από την μεριά της Κυβέρνησης δεν ακούει κανείς; Πως να συμβεί αυτό, όταν για να βοηθήσουμε την προσπάθεια εμβολιασμού προχωρήσαμε σε ειδική καμπάνια ως Κίνημα Αλλαγής και αυτό που βρήκε να πει ο εκπρόσωπος της Ν.Δ. ήταν ότι δήθεν «κλέψαμε» τις ιδέες της καμπάνιας στην Γαλλία; Πως να γίνει αυτό όταν καταθέσαμε συγκεκριμένη πρόταση για τα τεστ και κάποια κόμματα ξεκινώντας από τον ΣΥΡΙΖΑ προσπαθώντας να εμφανιστούν πιο φιλολαϊκοί, μας άσκησαν κριτική ότι λέμε περίπου τα ίδια με την Κυβέρνηση, ενώ οι ίδιοι προτείνουν το « όλα τσάμπα» που στην ουσία τα πληρώνει πάλι ο λαός μέσω της φορολόγησης;
Ας κάνουμε όμως και σήμερα καθαρή την πρότασή μας. Δεδομένου ότι η μετάλλαξη Όμικρον έχει πάρα πολύ μεγάλη εξάπλωση και συνεπώς χρειάζονται πολλαπλάσιοι διαγνωστικοί έλεγχοι, καταθέσαμε μια πρόταση λαμβάνοντας υπόψη και την ευρωπαϊκή εμπειρία και όχι που αυτό πολλοί φαντασιακά νομίζουν ότι ισχύει σε χώρες της Ευρώπης. Η πρόταση του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής για τα τεστ έχει στόχο να μηδενιστεί το κόστος διενέργειας των τεστ για τους αδύναμους συνανθρώπους μας και θα σταματήσει την ταλαιπωρία τους.
Συγκεκριμένα, ζητήσαμε:
1) Να αυξηθούν τα δημόσια σημεία και μάλιστα με διευρυμένο ωράριο, όπου θα γίνονται δωρεάν PCR και rapid tests για να μην υπάρχει κανένα κόστος για τους συμπολίτες μας που δεν έχουν τη δυνατότητα αλλά και για να μην ταλαιπωρείται ο κόσμος στις ουρές, όπου η μετάδοση είναι ευκολότερη.
2) Για όσους πολίτες έχουν τη δυνατότητα να απευθυνθούν σε ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα, να επιβληθεί ανώτατη τιμή στη διενέργεια του pcr test στα 40 ευρώ. Το παράδειγμα της γειτονικής Κύπρου, που έθεσε ως πλαφόν τα 50 ευρώ, αλλά το κόστος μέσα από την ελεύθερη αγορά ήταν από 25 έως 40 ευρώ, αποδεικνύει ότι τόσους μήνες η κυβέρνηση δεν θέλησε να χαλιναγωγήσει την αισχροκέρδεια.
Φαντάζομαι να έγινε καθαρή η πρότασή μας προς όσους καλοπροαίρετα ερωτήματα. Κάποιοι έτσι κι αλλιώς ακούν δεν ακούν, θα λένε τα ίδια. Τους ενοχλεί η δυναμική και δημιουργική παρουσία του Κινήματος Αλλαγής και αυτό είναι το πρόβλημά τους, όχι η συγκεκριμένη θέση μας.
Παράλληλα έχουμε χρέος να δούμε τις οικονομικές παρενέργειες τόσο της πανδημίας, όσο και του κύματος ακρίβειας και της ενεργειακής κρίσης.
Υπάρχει μια διαρκώς επιδεινούμενη κατάσταση που μειώνει την αγοραστική αξία του εισοδήματος των πολιτών και εντείνει-ημέρα με την ημέρα-τις πληθωριστικές πιέσεις και η κυβέρνηση έχει υιοθετήσει μια εντελώς παθητική στάση. Σίγουρα δε, η “βαβέλ” της Κυβέρνησης με τον υπουργό Οικονομίας να διαψεύδει τον Κυβερνητικό Εκπρόσωπο και τον Υπουργό Ανάπτυξης εντός λίγων ωρών δεν δείχνει σοβαρότητα και υπευθυνότητα στο πρόβλημα του πληθωρισμού και της επιβάρυνσης καταναλωτών και επιχειρήσεων.
Τι μέτρα χρειάζονται; Χρειάζεται άμεσα η γενναία αύξηση του κατώτατου μισθού και η μείωση ΦΠΑ στα βασικά προϊόντα. Η αύξηση στον κατώτατο μισθό χρειάζεται να γίνει αύριο κιόλας. Πρέπει άμεσα να δούμε μείωση του ΦΠΑ σε βασικά είδη διατροφής, μείωση του ΕΦΚ στα καύσιμα, γενναία αύξηση του κατώτατου μισθού, εντατικοί έλεγχοι στην αγορά.
Μια ακόμα παρατήρηση που θεωρώ κρίσιμη για την στήριξη των επιχειρήσεων και των εργαζομένων. Ο προγραμματισμός μέτρων με ορίζοντα π.χ. τον ένα μήνα δεν βοηθάει. Είναι αναγκαίος ένας σχεδιασμός από την πλευρά της Πολιτείας που θα έχει ορίζοντα αρκετών μηνών. Ειδικά αν αναλογιστούμε ότι αυτές οι υπέρογκες αυξήσεις εξαιτίας των διεθνών ανατιμήσεων έρχονται σε μία χρονική στιγμή που τα μέτρα για την προστασία από τον κορονοϊό συνεχίζουν να περιορίζουν την επιχειρηματική δραστηριότητα σε κρίσιμους κλάδους. Εκατοντάδες χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις κινδυνεύουν να συνθλιβούν. Η άμεση αύξηση των δόσεων για την αποπληρωμή των υποχρεώσεων του επιχειρηματικού κόσμου στις 120 από τις 72 θα ήταν μια ανάσα.
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Όσον αφορά το σημερινό θέμα συζήτησης. Ο εισηγητής μας ανέπτυξε αναλυτικά και ολοκληρωμένα τις παρατηρήσεις μας και την στάση μας.
Μέσω της αυξανόμενης οικονομικής συνεργασίας των χωρών τα τελευταία χρόνια, του ανοίγματος των αγορών, που επετεύχθη σε μεγάλο βαθμό, και της ελεύθερης διακίνησης αγαθών, κεφαλαίων και υπηρεσιών εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης κατέστη, πέραν του προδήλου , εμφανές το πρόβλημα αναφορικά με την επιβολή διπλής φορολόγησης, η οποία δεν είναι απαγορευμένη εκ του διεθνούς δίκαιη αντιμετώπιση του ζητήματος με μονομερή μέτρα απεδείχθη ανεπαρκής και αναποτελεσματική.
Το οικονομικό περιβάλλον υπήρξε ασταθές στην Ευρώπη και στην Ελλάδα τη τελευταία δεκαετία και η φοροδιαφυγή αποτελεί, έως και σήμερα, μείζον ζήτημα. Μια σειρά από μέτρα έχουν ληφθεί από τη φορολογική διοίκηση με σκοπό τη δημοσιονομική εξυγίανση. Το 2017 η αυτόματη ανταλλαγή πληροφοριών εφαρμόζεται για πρώτη φορά μεταξύ των κρατών που έχουν συνυπογράψει στην «Πολυμερή Συμφωνία Αρμόδιων Αρχών για την αυτόματη ανταλλαγή πληροφοριών σε διμερή βάση». Η ανταλλαγή πληροφοριών αποτελεί βασική αρχή ανάμεσα στα κράτη με κύριο σκοπό την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και φοροαποφυγής και την εξασφάλιση φορολογικών εσόδων.
Καθοριστικό ρόλο, για την εξαγωγή ασφαλών συμπερασμάτων όμως, τόσο στην αρμόδια επιτροπή, όσο και σε κάθε συζήτηση του νομοθετικού μας έργου, θα είχαν κάποια συγκεντρωτικά στοιχεία για το επίπεδο της οικονομικής συνεργασίας. Ποια είναι η μετρήσιμη επίδρασή του στη Ελληνική οικονομία, αλλά και τους Έλληνες που ζουν στο εξωτερικό, τόσο ώστε να αξιοποιηθούν οι συμβάσεις αυτές για το σταθερό επενδυτικό πλαίσιο που πρέπει να υπάρχει.
Υπηρεσίες όπως η Διεύθυνση Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων, μπορούν να συμβάλλουν στη συγκριτική αυτή παρουσίαση για τα αποτελέσματα της εφαρμογής των διμερών συμβάσεων, όπως και η συνεργασία του Υπουργείου Οικονομικών με τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Εξωτερικών μπορούν να παρουσιάζουν τα συμπεράσματα από την εφαρμογή των 57 διακρατικών συμβάσεων, που έχει υπογράψει έως σήμερα η χώρα μας, σχετικά με το πόσοι είναι οι φορολογικοί κάτοικοι αυτών των 57 που τις αξιοποιούν, τη σχέση κόστους-ωφέλειας που υπάρχει για την Ελληνική οικονομία και αντιστρόφως τι γίνεται στο εξωτερικό, πως αξιοποιούνται οι συμβάσεις αυτές από τους φορολογικούς κατοίκους της Ελλάδας.
Εμείς, ως Κίνημα Αλλαγής, θα κυρώσουμε τη σύμβαση. Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως η Σιγκαπούρη σε γενικότερο Ευρωπαϊκό πλαίσιο, με επίσημα στοιχεία είναι μακράν ο σημαντικότερος εμπορικός εταίρος της Ε.Ε, με συνολικές διμερείς εμπορευματικές συναλλαγές ύψους 53,3 δισ. ευρώ το 2017 και συναλλαγές στον τομέα των υπηρεσιών ύψους 44,4 δισ. ευρώ το 2016 . Πάνω από 10.000 επιχειρήσεις της ΕΕ είναι εγκατεστημένες στη Σιγκαπούρη και τη χρησιμοποιούν ως κόμβο για την εξυπηρέτηση ολόκληρης της περιοχής του Ειρηνικού. Η Σιγκαπούρη είναι επίσης ο νούμερο ένα προορισμός για τις ευρωπαϊκές επενδύσεις στην Ασία.
Για όλα τα παραπάνω και με όσους προβληματισμούς θέσαμε ως Κίνημα Αλλαγής, τη ψηφίζουμε τη Σύμβαση όπως κάνουμε από θέση αρχής κάθε φορά με την ελπίδα, οι υπόλοιπες παρόμοιες συζητήσεις που θ’ ακολουθήσουν στο Κοινοβούλιό μας, να συνοδεύονται από ουσιώδη στοιχεία που θα κάνουν εμφανή οποιαδήποτε κενά ή αστοχίες και θα συμβάλλουν στην εξάλειψη τους.