ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Όταν το ΠΑΣΟΚ ρωτούσε για το Μετρό της Δυτικής Αττικής
Το Μετρό της Αθήνας είναι αδιαμφησβήτητα ένα από τα καλύτερα έργα όχι μόνο της Ελλάδας αλλά ολόκληρης της Ευρώπης. Το επίπεδο ζωής των πολιτών του λεκανοπεδίου έχει σαφώς βελτιωθεί, αφού πολλές περιοχές αλλά και Δήμοι ενώθηκαν, ενώ ο τρόπος και ο ρυθμός ζωής έγινε πολύ πιο γρήγορος. Δυστυχώς, όμως πολλοί Δήμοι, αλλά ακόμη και περιοχές στο Δήμο της Αθήνας, δεν έχουν ακόμη στάση και πρόσβαση στο Μετρό των Αθηνών. Το γεγονός αυτό αυξάνει τις ανισότητες και γιγαντώνει το χάσμα μεταξύ των πολιτών και αυτό είναι απολύτως φανερό αν κάποιος συγκρίνει για παράδειγμα τα Βόρια με τα Δυτικά προάστια.
Το θέμα αυτό έχει φτάσει και στα πλαίσια της Ελληνικής Βουλής και συγκεκριμένα το Πανελλήνιο Σοσιαλιστικό Κίνημα – Κίνημα Αλλαγής έχει καταθέσει ερώτηση τόσο το 2010 όσο και το 2019, στα πλαίσια του Κοινοβουλευτικού ελέγχου για την επέκταση της κόκκινης γραμμής (γραμμή 2), του Μετρού των Αθηνών.
Η πρώτη ερώτηση κατατέθηκε στις 28 Ιουνίου του 2010 από το Βουλευτή του ΠΑΣΟΚ, κύριο Μίμη Ανδρουλάκη προς τον Υπουργό Μεταφορών και Δικτύων κύριο Δημήτριο Ρέππα. Ο πρώην Βουλευτής επισήμανε ότι πρέπει να γίνει επέκταση της γραμμής 2 του Μετρό, σε Ίλιον, Πετρούπολη και Καματερό. Συγκεκριμένα, ο κύριος Ανδρουλάκης είπε προς τον Υπουργό:
«Οι εργασίες επέκτασης της Γραμμής 2 του Μετρό προς το Περιστέρι και Ανθούπολη αναμένεται να ολοκληρωθούν στο προσεχές χρονικό διάστημα και αναμφίβολα θα δώσουν νέα πνοή στις περιοχές αυτές, διευκολύνοντας τους κατοίκους και τις συγκοινωνίες τους. Παρόλα αυτά, συνεχίζουν να μένουν χωρίς μετρό περιοχές της Αττικής με σημαντικό πληθυσμό όπως η Πετρούπολη, το Ίλιον και το Καματερό. Αυτό έχει έως αποτέλεσμα μεγάλος αριθμός συμπολιτών μας ο οποίος διαμένει σε μια σχετικά μακρινή απόσταση από το κέντρο της Αθήνας να έχει έως μέσο μεταφοράς του το λεωφορείο με τις αδυναμίες και τις δυσκολίες που αυτό συνεπάγεται.
Θεωρούμε ότι αυτός ο σχεδιασμός για την επέκταση της γραμμής 2 προς αυτούς τους δήμους είναι αδήριτη ανάγκη που θα οδηγήσει σε αναβάθμιση περιοχών αλλά και στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων. Παράλληλα είναι σημαντικό να πραγματοποιηθούν και οι αντίστοιχες μελέτες για πρόβλεψη χώρων στάθμευσης (parking) στους σταθμούς, ούτως ώστε να μπορεί να υπάρξει σημαντική αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας στις οδικές αρτηρίες πλησίον των σταθμών και να μειωθεί ο χρόνος που απαιτείται για σύνδεση με το κέντρο.»
Οπότε ο Υπουργός ερωτήθηκε από το πρώην Βουλευτή:
«Προτίθεται να προβεί σε μελέτη και σε σχεδιασμό μιας επιπλέον επέκτασης της γραμμής προς Πετρούπολη, Ίλιον αρχικά και στη συνέχεια προς Καματερό;
Προτίθεται παράλληλα να προβεί σε μελέτες για πρόβλεψη χώρων στάθμευσης στους νέους σταθμούς με σκοπό την αποσυμφόρηση των δρόμων της Δυτικής Αττικής;»
Η απάντηση από τον τότε Υπουργό ήρθε λίγες ημέρες μετά και συγκεκριμένα στις 14 Ιουλίου του 2010, όπου ανέφερε:
«Η περαιτέρω επέκταση της γραμμής 2 από τον Σταθμό Ανθούπολης προς Πετρούπολη και Ίλιον έχει ήδη ενταχθεί στο σχεδιασμό των έργων της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. Λόγω των συνθηκών όμως του εδάφους στην περιοχή μετά τον Σταθμό Ανθούπολη (ύπαρξη εκτεταμένων γαλαριών ορυχείων) θα απαιτηθούν εξειδικευμένες γεωφυσικές και γεωτεχνικές έρευνες προκειμένου να διαπιστωθεί η καταλληλότητα του εδάφους για την επιλογή χάραξης του υπόγειου έργου στην περιοχή αυτή και συνεπώς η ακριβής χάραξη της γραμμής και η χωροθέτηση των πρώτων σταθμών της επέκτασης θα εξαρτηθεί από τα αποτελέσματα των ερευνών αυτών, οι οποίες προγραμματίζονται να αρχίσουν το Φθινόπωρο του 2010.
Στο πλαίσιο του μακροπρόθεσμου σχεδιασμού των έργων της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. θα εξετασθεί και η περαιτέρω επέκταση προς Καματερό και Ζεφύρι, δεδομένου ότι βρίσκεται σε εξέλιξη η επικαιροποίηση της Μελέτης Ανάπτυξης του Μετρό, δηλαδή της Γενικής Συγκοινωνιακής Μελέτης βάσει της οποίας θα τεκμηριωθούν οι αναγκαίες επεκτάσεις και οι νέες γραμμές του μετρό για την επόμενη εικοσαετία (2010 – 2030).
Στο ίδιο μακροπρόθεσμο πλαίσιο θα εξετασθεί και η χάραξη της περαιτέρω επέκτασης της Γραμμής 4 προς τις ίδιες περιοχές για βέλτιστη εξυπηρέτηση αυτών, μέσω δυο ανεξαρτήτων γραμμών μετρό (γραμμής 2 στην κατεύθυνση προς βορρά, γραμμή 4 στη δυτική κατεύθυνση), με το Ίλιον να αποτελεί κοινό κεντρικό σταθμό των δυο τεμνόμενων γραμμών στην περιοχή.
Τέλος, όσον αφορά τους χώρους στάθμευσης, επί του παρόντος έχει επιλεγεί μια θέση πλησίον του σταθμού Ανθούπολης για την οποία έχει εκπονηθεί η προκαταρκτική αξιολόγηση της τεχνικής δυνατότητας και της σκοπιμότητας κατασκευής του, ενώ η Αττικό Μετρό προγραμματίζει την ανάθεση των μελετών για τον προαναφερθέντα χώρο στάθμευσης έως το επίπεδο της Οριστικής Μελέτης.
Επί του παρόντος δεν υπάρχουν τα απαιτούμενα δεδομένα της χάραξης της επέκτασης πέραν της Ανθούπολης, ώστε να καταστεί δυνατή η ανάγνωση περαιτέρω μελλοντικών χώρων στάθμευσης.»
Ύστερα, από περίπου 9 χρόνια, ο Βουλευτής του Κινήματος Αλλαγής Β’ Αθηνών κύριος Γεώργιος – Δημήτριος επανάφερε το θέμα στην επιφάνεια. Συγκεκριμένα στις 9 Μαίου του 2019 με επίκαιρη ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κύριο Χρήστο Σπίρτζη τόνισε ότι πρέπει «Να ξεπαγώσει η επέκταση της γραμμής 2 του Μετρό Ίλιον». Ο τέως Βουλευτής ανέφερε προς τον πρώην Υπουργό:
«Στις διεκδικήσεις της Δημοτικής Παράταξης Ιλίου «Δημοτική Συνεργασία – Νίκος Ζενέτος» διατηρείται ως πρώτη προτεραιότητα της αναφέρεται η δημοπράτηση της επέκτασης της γραμμής 2 και δημιουργία 3 σταθμών στο Δήμο Ιλίου από την Αττικό Μετρό Α.Ε. Η διαδρομή μέχρι σήμερα του ζητήματος αποδεικνύει το βάσιμο των διεκδικήσεων, διότι η επέκταση από το σταθμό της Ανθούπολη που λειτουργεί από τις αρχές του 2013 είχε δρομολογηθεί, ενώ είχαν ολοκληρωθεί οι γεωλογικές, γεωφυσικές και γεωτεχνικές έρευνες και μελέτες στο τμήμα Ανθούπολη – Ίλιον. Επίσης, παρόλο που ήταν εξασφαλισμένη η χρηματοδότηση κατασκευής του έργου από πόρους ΕΣΠΑ 2014 – 2020 και Εθνικούς πόρους, αιφνιδίως το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, πάγωσε το σχεδιασμό της επέκτασης, δίνοντας χωρίς εξήγηση, προτεραιότητα στη γραμμή 4. Το έργο επέκτασης της γραμμής Ανθούπολης – Ίλιον (γραμμή 2) αφορά 3 υπόγειους σταθμούς που βρίσκονται περιμετρικά του Δήμου Ιλίου, ο πρώτος στη συμβολή των οδών Θηβών και Καππαδοκίας, ο δεύτερος στη συμβολή των οδών Θηβών και Ελαιών και ο τρίτος και ο τελευταίος στη συμβολή των οδών Αγίου Νικολάου και Παραμυθιάς.
Οι τρεις νέοι σταθμοί της Γραμμής 2, κατά τα στοιχεία της Αττικό Μετρό Α.Ε., θα εξυπηρετηθούν τις πρωινές ώρες 51.000 επιβάτες και 5.500 εργαζόμενους. Να ληφθεί υπόψιν ότι η βορειοδυτική περιοχή της Δυτικής Αθήνας, την οποία θα εξυπηρετήσει η νέα επέκταση της γραμμής 2 είναι πολυάνθρωπη και δεν εξυπηρετείται επαρκώς από τις υπάρχουσες λεωφορειακές γραμμές, με δεδομένη τη σημερινή κατάσταση του ΟΣΑ.
Ήδη έχουν περάσει 4,5 χρόνια διακυβέρνησης Συριζα και πλέον απαιτούνται συγκεκριμένες απαντήσεις, που θα ικανοποιούν τους κατοίκους του Ιλίου και θα θέτουν τέρμα στις ταλαιπωρίες που υφίστανται κατά την μετακίνηση τους όλα αυτά τα χρόνια.»
Έτσι, ο Βουλευτής ρώτησε ευθέως τον Υπουργό, ο οποίος δεν απάντησε ποτέ:
«1. Θα ξεπαγώσει το έργο της επέκτασης της γραμμής 2 στο Ίλιον
- Ποιο είναι το συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα δημοπράτησης του συγκεκριμένου έργου;»
Σήμερα, ο Πρωθυπουργός κύριος Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε ότι σχετικά με την επέκταση της γραμμής 2 ότι κατά εκτίμηση θα είναι έτοιμη να δημοπρατηθεί στο τέλος του 2022. Αλήθεια, όμως γιατί οι πολίτες έπρεπε να περιμένουν τόσα χρόνια για να δημοπρατηθεί αυτό το συγκεκριμένο έργο. Το κράτος σε αυτή την υπόθεση έχει τη πλήρη ευθύνη, αφού πλέον χιλιάδες συμπολίτες μας ταλαιπωρούνται στη κίνηση καθώς με τη κρίση της πανδημίας του κορωναϊού πολλοί αντί να πάρουν λεωφορείο κυκλοφορούν πλέον με το αυτοκίνητό τους. Το βασικό ερώτημα όμως είναι, αλήθεια πότε σκοπεύει αυτό το έργο, υψηλής σημασίας να πραγματοποιηθεί επιτέλους;