Connect with us

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Τ.Αντωνίου: «Ιδιωτικός & ακοστολόγητος για 5 χρόνια ο μηχανισμός εναέριας έρευνας & διάσωσης»

Published

on

Ομιλία της Τόνιας Αντωνίου, Βουλευτή του Νοτίου Τομέα της Αθήνας, ειδικής αγορήτριας του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής, κατά τη συζήτηση σχεδίου νόμου του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης & Πολιτικής Προστασίας με τίτλο: «Εθνικός Μηχανισμός Εναέριας Έρευνας και Διάσωσης ‘’Θεοφάνης Ερμής Θεοχαρόπουλος’’ και διατάξεις για τη λειτουργία του Οργανισμού Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας»

Η τραγική ιστορία του αθλητή της αγωνιστικής αναρρίχησης Θεοφάνη – Ερμή Θεοχαρόπουλου, ενός παιδιού που ψυχορραγούσε για σχεδόν 4 ώρες στην αγκαλιά του πατέρα του, ενώ o κρατικός μηχανισμός αποτύγχανε να κάνει μια διάσωση που σε άλλες χώρες ίσως θεωρείται ρουτίνα, όντως κατέδειξε με εκκωφαντικό τρόπο την ανάγκη για την ύπαρξη ενός μηχανισμού εναέριας διάσωσης στην ηπειρωτική χώρα.

Για αυτό εμείς συμφωνούμε με την επιλογή να δοθεί το όνομα του Ερμή στον «Εθνικό Μηχανισμό Εναέριας Έρευνας και Διάσωσης». Γιατί η πολύωρη μάχη και το σθένος αυτού του παιδιού την ύστατη στιγμή μπορούν να σώσουν άλλες ζωές στο μέλλον.

Ο διακηρυγμένος σκοπός του νομοσχεδίου είναι σημαντικός, γιατί η ανθρώπινη ζωή είναι η ύψιστη αξία και η προστασία της οφείλει να είναι η ύψιστη προτεραιότητα της Πολιτείας.

Ωστόσο ο σκοπός ΔΕΝ αγιάζει τα μέσα.

Από τη συζήτηση που έγινε στην αρμόδια επιτροπή αναδείχθηκε ότι το νομοσχέδιο

δεν διαμορφώθηκε με σοβαρή και ουσιαστική διαβούλευση,
είναι πρόχειρο, διακηρυκτικό και προσχηματικό,
το κυριότερο όμως είναι, ότι ζητάτε από τη Βουλή να υπογράψει μια λευκή επιταγή.
Μια λευκή επιταγή που τα ποσά της θα τα συμπληρώσουν εκ των υστέρων με μια Κοινή Υπουργική Απόφαση 3 Υπουργοί της Κυβέρνησης με την οποία θα γίνουν αναθέσεις υπηρεσιών και μισθώσεις εναέριων μέσων στον ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΤΟΜΕΑ, χωρίς κοστολόγηση, χωρίς τεκμηρίωση και χωρίς λογοδοσία.

Advertisement

Και επιτρέψτε μου κ. Υπουργέ να σας το ξαναπώ, ότι η νομοθετική πρωτοβουλία σας δεν ανταποκρίνεται στις προκλήσεις του κοινού σκοπού, για τον οποίο νομίζω πως όλοι συνομολογούμε.

Και θα γίνω πιο συγκεκριμένη:

Το νομοσχέδιο παραπέμπει τη λειτουργία του Μηχανισμού με μόνιμο τρόπο από το Πυροσβεστικό Σώμα στο μακρινό μέλλον. Προβλέπονται τα 5 έτη. Μέχρι τότε επιλέγετε οι υπηρεσίες να παρέχονται από τον ιδιωτικό τομέα.

Ξέρουμε καλά όμως ΟΛΟΙ ΜΑΣ, ότι ειδικά στη χώρα μας, «ουδέν μονιμότερο του προσωρινού».

Και επίσης ξέρουμε ΟΛΟΙ ΜΑΣ την αλλεργία που έχει η Νέα Δημοκρατία για τις δημόσιες δομές, ακόμα και όταν αυτές σώζουν ζωές.

Θυμίζουμε ότι ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, στη σχετική εξαγγελία στις 7 Ιουνίου, αναφέρθηκε ρητά σε υπηρεσία που θα παρέχεται από ιδιωτικά εναέρια μέσα. Οι οποίες και θα αναλάβουν, στο πλαίσιο συγκεκριμένων συμβατικών υποχρεώσεων, να προσφέρουν έγκαιρη διακομιδή εντός εύλογου χρόνου.

Αυτό το μεταβατικό στάδιο – μόνιμο προβλέπουμε εμείς – θα το διαμορφώσετε, όμως, μόνοι σας με μια Κοινή Υπουργική Απόφαση 3 Υπουργών.

Advertisement

Ας το δούμε πιο συγκεκριμένα.

Πρώτον. Με την ΚΥΑ αυτή θα εγκρίνετε συμβάσεις για την παροχή υπηρεσιών έρευνας και διάσωσης με εναέρια ιδιωτικά μέσα και προσωπικό, ιδίως μέλη πληρώματος, χειριστές, τεχνικούς, διασώστες, ορειβάτες και υγειονομικό προσωπικό. Χωρίς να υπάρχει καμία εξειδίκευση των προδιαγραφών και των αναγκών.

Ρωτήσαμε και ξαναρωτάμε:

Θα ισχύουν οι ευρωπαϊκές προδιαγραφές;

Θα είναι πιστοποιημένα και από ποιον τα πληρώματα;

Με ποιες διαγωνιστικές διαδικασίες θα γίνει η προμήθεια;

Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα;

Advertisement

Αυτές οι υπηρεσίες θα είναι από ξένες εταιρείες;

Τις εταιρείες με τις οποίες διαβουλευτήκατε, όπως γράφετε στην αιτιολογική έκθεση;

Για όλα αυτά δεν μας είπατε κουβέντα στη συζήτηση των επιτροπών.

Δεύτερον. Με την ΚΥΑ θα εγκρίνετε συμβάσεις για τη μίσθωση των αναγκαίων εναέριων μέσων έρευνας.

Και πάλι τα ερωτήματα είναι αναπάντητα.

Με ποιες τεχνικές προδιαγραφές και με ποιο κόστος;

Περιγράψατε τα τεχνικά προβλήματα των δύο SUPER PUMA του Πυροσβεστικού Σώματος.

Advertisement

Πως θα παρακάμψετε αυτά τα προβλήματα;

Τρίτον. Με την ΚΥΑ θα εγκρίνετε την πρόσληψη πιστοποιημένου προσωπικού έρευνας και διάσωσης, ειδικότητας χειριστών, με συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, για την κάλυψη πρόσκαιρων αναγκών του Πυροσβεστικού Σώματος. Ο χρόνος διάρκειας της σύμβασης ορίζεται σε 12 μήνες, με δυνατότητα να παραταθεί τρείς φορές.

Δηλαδή θα πετάνε με συμβασιούχους τα εναέρια μέσα;

Ποιος θα τους πιστοποιεί;

Κι αυτά τα ερωτήματα αναπάντητα!

Και φυσικά όλες αυτές οι υπηρεσίες είναι ακριβές. Αλλά δεν θελήσατε να κάνετε μια κοστολόγηση.

Ο Πρωθυπουργός τον Ιούνιο κοστολόγησε τη συνολική υπηρεσία από 20 έως 35 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο!

Advertisement

Τον Ιούνιο, δηλαδή, ξέρατε, έστω και κατ’ εκτίμηση το κοστολόγιο, αλλά τον Νοέμβριο δεν μπορέσατε να καταθέσετε μια στοιχειώδη εκτίμηση στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους.

Προσέξτε, για να μην υπάρχουν παρερμηνείες!

Εμείς δεν αμφισβητούμε την ανάγκη της δαπάνης. Όταν όμως την κρατάτε κρυφή από τη Βουλή, ενώ ο κ. Μητσοτάκης την ξέρει, μας μπαίνουν ψύλλοι στα αυτιά.

Ειδικά όταν γνωρίζουμε ότι η «Μαξίμου ΑΕ» έδειξε ειδικό ενδιαφέρον για την κατάρτιση του νομοσχεδίου.

Ο κ. Υφυπουργός αναφέρθηκε στις μακροχρόνιες διαδικασίες προμήθειας ελικοπτέρων και πρόσληψης και εκπαίδευσης του προσωπικού.

Εμείς σας απαντήσαμε και σε αυτό:

Αν είχατε σκοπό να συμπεριλάβετε άμεσα τις οργανικές θέσεις του Μηχανισμού Διάσωσης θα το κάνατε ήδη στον υφιστάμενο οργανισμό του προσωπικού του Πυροσβεστικού Σώματος

Advertisement

και δεν θα προβλέπατε για το 2023 μόλις 195 προσλήψεις μόνιμου για ολόκληρο το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας.

Ξέρετε τι λέτε στην ουσία;

Ότι το Πυροσβεστικό Σώμα θα προσλάβει μόνο τους εισακτέους με πανελλήνιες στη Σχολή Αξιωματικών.

Άρα το ζήτημα της μόνιμης στελέχωσης του Μηχανισμού, αλλά και ολόκληρου του Πυροσβεστικού Σώματος, πάει πολύ πίσω για να μη σας πω στις καλένδες.

Επιπλέον, είναι ένα ερώτημα γιατί η προμήθεια ελικοπτέρων από το Πυροσβεστικό Σώμα παρουσιάζεται από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου σαν ένα σισύφειο έργο, ενώ οι μισθώσεις θα είναι Fast Track.

Άλλες προδιαγραφές θα έχουν τα μεν και άλλες τα δε;

Κύριε Υπουργέ, αν θέλετε να μας πείσετε στην πράξη –γιατί το νομοθέτημά σας δε μας πείθει! – θα περιμένουμε να δούμε τις διαδικασίες για τον μόνιμο μηχανισμό να τρέχουν παράλληλα με τον προσωρινό.

Advertisement

Αν δε γίνει αυτό, θα επιβεβαιώσετε την επιφυλακτικότητά μας.

Αλλά με αφορμή αυτό, θέλω να περάσω και στις προβλέψεις για τον μόνιμο μηχανισμό.

Σας είπα ότι η διαβούλευσή σας δεν ήταν ουσιαστική, αλλά προσχηματική.

Φάνηκε αυτό στην ακρόαση φορέων, όπου στην ουσία η πλειονότητά τους έδειξε ότι δεν ερωτήθηκε κατά την κατάρτιση του νομοσχεδίου.

Δεν κάνατε μέτοχους της προσπάθειας τους Πυροσβέστες, αξιωματικούς, στελέχη και συμβασιούχους.

Ήρθαν και δήλωσαν, άλλοι πιο κομψά και άλλοι απερίφραστα, ότι το νομοσχέδιο είναι πρόχειρο και αναποτελεσματικό και συμβάλει στην ανομοιογένεια του Πυροσβεστικού Σώματος και του Οργανισμού του.

Δεν κάνατε μέτοχους της προσπάθειας τους εργαζόμενους στο ΕΚΑΒ

Advertisement

Και αυτοί ανέδειξαν τις ασυμμετρίες του μηχανισμού που ετοιμάζετε, με το σύστημα δευτερογενών διακομιδών του ΕΚΑΒ.

Δεν κάνατε μέτοχους της προσπάθειας τους ανθρώπους του Εθελοντικού Κινήματος.

Και αυτοί ανέδειξαν την έλλειψη της σύνδεσης, του συστήματος που σχεδιάσατε έως τώρα, με τις χερσαίες επιχειρήσεις και την αξιοποίηση όλων των δυνατών μέσων.

Όλοι μαζί δηλαδή σας είπαν, ότι ο μηχανισμός που προβλέπετε δεν εμπίπτει σε ένα γενικότερο σχέδιο πολυ-επίπεδης αναβάθμισης ολόκληρου του κρατικού και εθελοντικού μηχανισμού διάσωσης.

Γιατί στην ουσία δεν υπάρχουν βασικά εχέγγυα ότι ο νέος μηχανισμός θα καταφέρει να συνεργαστεί αρμονικά με τους υφιστάμενους μηχανισμούς.

Ούτε υπάρχουν εχέγγυα ότι δεν θα μένει αδρανής σε περιόδους που δεν επιχειρεί, αλλά θα βοηθάει συμπολίτες μας που ζούνε σε δυσπρόσιτες περιοχές που δεν έχουν κάλυψη από το ΕΚΑΒ.

Αυτό αναγκαστήκατε να το υπονοήσετε μετά την παρότρυνσή των φορών, αλλά δεν το ξεκαθαρίσατε.

Advertisement

Και φυσικά θεωρούμε φαιδρό, από τη μια να μας απαντάτε στην ερώτησή μας για τα κριτήρια επιλογής των 6 Βάσεων, με έμφαση τη σοβαρή επεξεργασία της γεωγραφικής κατανομής των ατυχημάτων και την εμβέλεια και τη δυνατότητα εφοδιασμού των ελικοπτέρων, που κατά τα λοιπά θα αργήσετε να ορίσετε τα τεχνικά χαρακτηριστικά τους,

αλλά μέσα στη συζήτηση στην Επιτροπή να συζητάτε την πρόταση μια Βάση αντί να είναι στο Άκτιο, να είναι στα Γιάννενα και μία άλλη αντί να είναι στη Λάρισα, να είναι στην Αγχίαλο.

Προσέξτε. Δεν σας επικρίνω για την ευελιξία σας και τη διάθεσή σας να συζητήσετε.

Απλά αυτό έπρεπε να το έχετε κάνει έως τώρα.

Σε αυτό όμως κ. Υπουργέ, σας το ξαναείπαμε, δεν έχετε ελαφρυντικό.

Εννέα μήνες πέρασαν από την τραγική απώλεια του Ερμή και έξι μήνες από την πρώτη εξαγγελία του πρωθυπουργού σχετικά με το θέμα τον Απρίλιο.

Εμείς δεν σας λέμε ότι περιμέναμε σήμερα να είναι στημένος ο μηχανισμός, αλλά εσείς τον παραπέμπετε σε 2 ή και 3 Κυβερνητικές θητείες.

Advertisement

Αλλά σας μεμφόμαστε γιατί τους τελευταίους 6 μήνες ΔΕΝ βρήκατε το χρόνο να καταστήσετε μέτοχους στο σχεδιασμό και στον Εθνικό αυτό στόχο τα κόμματα της αντιπολίτευσης, το πυροσβεστικό σώμα, το ΕΚΑΒ και το Εθελοντικό Κίνημα.

Αντί να εξασφαλίσετε τη βιωσιμότητα του εγχειρήματος για τα επόμενα χρόνια, τελικά κινδυνεύει να μοιάζει με προεκλογικό πυροτέχνημα, σαν αυτά που ήδη αρχίζουν να ρίχνουν και άλλοι Υπουργοί της Κυβέρνησης.

Περιορίσατε τη διαπραγμάτευσή σας ΜΟΝΟ με τις αεροπορικές εταιρείες που σας υπέδειξαν οι 4 πρεσβείες που απευθυνθήκατε.

Λες και θα είναι αυτές που θα επιχειρούν αύριο στα Βουνά της χώρας και δεν θα είναι η ΕΜΑΚ και εθελοντικές οργανώσεις μαζί με τους Έλληνες πιλότους.

Λες και το ζητούμενο είναι μόνο οι προδιαγραφές των ελικοπτέρων και όχι τα ολοκληρωμένα σχέδια διάσωσης που έχουν αυτές οι χώρες.

Κύριε Υπουργέ θέλω να σταθώ και σε άλλο θέμα.

Στην αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου αναφέρεστε στη σημασία του, «ενόψει και της διαρκούς διεύρυνσης του τουριστικού προϊόντος σε εναλλακτικές μορφές τουρισμού», όπως λέτε επί λέξει.

Advertisement

Αλήθεια, εσείς που παριστάνετε και τη φιλοεπενδυτική Κυβέρνηση, μιλήσατε με την αγορά για το θέμα αυτό;

Ρωτήσατε ποια είναι τα τουριστικά πρωτόκολλα που ζητάνε οι TOUR OPERATORS;

Είδατε πώς, αυτό που θα κάνετε, θα συμβάλει στο να αναβαθμιστεί πραγματικά η θέση μας στο Διεθνή Χάρτη του Ορειβατικού και εν γένει του Χειμερινού Τουρισμού;

Για όλα αυτούς τους λόγους που παρέθεσα, χαρακτήρισα πρόχειρο, διακηρυκτικό και προσχηματικό το νομοσχέδιο σας!

Αλλά σας το λέω! Αυτό είναι το μικρό σφάλμα σας!

Το μεγάλο σφάλμα είναι ότι υποβιβάσατε τον εθνικό στόχο για έναν αξιόπιστο «Εθνικό Μηχανισμό Εναέριας Έρευνας και Διάσωσης» σε μικροκομματικό κυβερνητικό στόχο.

Και αυτό είναι πραγματικά απογοητευτικό!

Advertisement
Advertisement