ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Πελοπόννησος – “Αφετηρία ζωής” – Οι θέσεις και οι προτάσεις της Περιφερειακής Παράταξης
Προτάσεις για την Ανάπτυξη της Πελοποννήσου – Οι Θέσεις μας
Η αυριανή κοινωνία της Πελοποννήσου αναζητεί το νέο της όραμα στην Ελλάδα του 2030. Η νέα Περιφερειακή Αρχή που θα προκύψει από τις εκλογές του Οκτωβρίου θα θέσει τις βάσεις για αυτό το στόχο. Εμείς θα προσεγγίσουμε τη νέα αυτή πραγματικότητα μέσα από την κριτική πολιτική θεώρηση αλλά και την επιστημονική τεκμηρίωση.
Οι στόχοι μας: Να συνθέσουμε ένα πολυεπίπεδο μέτωπο υγιών κοινωνικών και αυτοδιοικητικών δυνάμεων στο οποίο συναντούνται ενεργοί πολίτες , αγρότες, επιστήμονες, επιχειρηματίες, βιομηχανικοί εργάτες, δημόσιοι και ιδιωτικοί υπάλληλοι, έμποροι, άνθρωποι της εργασίας, άνεργοι. Ανδρες και γυναίκες. Εκπρόσωποι της γενιάς των 600 ευρώ, συνταξιούχοι.
Να απευθυνθούμε στους πολίτες της Περιφέρειας Πελοποννήσου που ανησυχούν για την πορεία και την τύχη του τόπου τους. Σε εκείνους τους πολίτες που ευαισθητοποιούνται σε θέματα κοινωνίας, ανάπτυξης , του πολιτισμού, του περιβάλλοντος. Σε όλες εκείνες τις αγωνιστικές συνειδήσεις που διαθέτουν αντισώματα στην ηττοπάθεια και την αδιαφορία.
Να ορίσουμε τη διαφάνεια και τη λογοδοσία ως απαραίτητη συνθήκη για να λειτουργήσουμε.
Α. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ
Δεσμευόμαστε να εκπονήσουμε – εντός των πρώτων 6 μηνών – και να εφαρμόσουμε εν συνέχεια, Περιφερειακό Στρατηγικό Σχέδιο Παραγωγικής Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης, 5ετους διάρκειας, με Τομεακή –Κλαδική εξειδίκευση και με χρονοδιάγραμμα το όποιο θα περιλαμβάνει ενδιάμεσα σημεία επαναξιολόγησης.
Για την κατάρτιση αυτού του Στρατηγικού Σχεδίου ΠαραγωγικήςΑνασυγκρότησης και Ανάπτυξης της Περιφέρειας πρέπει να υπάρξουν τομεακές και κλαδικές εξειδικευσεις, βασισμενες στους παρακάτω άξονες –προτεραιότητες. Ειδικότερα για τον πρωτογενή και τον δευτερογενή τομέα οι προτεραιότητες και η στρατηγική είναι καθοριστικής σημασίας, κανένα κράτος δεν έχει επιτύχει τη στήριξη μιας σταθερής και μέσο-μακροπρόθεσμης ανάπτυξης χωρίς κάποιες σταθερές βάσεις στους τομείς αυτούς.
Πρωτογενής Τομέας
Το ποσοστό συμμετοχής του Πρωτογενούς Τομέα στη διαμόρφωση του Εθνικού ΑΕΠ ήταν (για το έτος 2006) 5.60%, ενώ για την περιφέρεια Πελοποννήσουτο αντίστοιχο ποσοστό έφανε το 9,2%.
Μετά από 2 χρόνια τα ποσοστά αυτά είχαν διαμορφωθεί ως εξής:
-Εθνικό επίπεδο: 4,00%
-Περιφέρεια Πελοποννήσου: 7,90%
Τα ποσοστά αυτά δείχνουν ότι ακόμα και μέσα στην περίοδο της ύφεσης, ο Πρωτογενής Τομέας ήταν και εξακολουθεί να είναι ένα σημαντικό τμήμα της παραγωγικής δραστηριότητας της Πελοποννήσου σημαντικά αυξημένο από τον Εθνικό μέσο όρο.
Τα προϊόντα με την πλέον αξιοσημείωτη παραγωγή στην Πελοπόννησο είναι τα εξής: ελαιόλαδο, σιτάρι, ροδάκινα, εσπεριδοειδή, σταφίδα, πατάτες, κρέας(κυρίως αιγοπροβειο), τυρί.
Τα προϊόντα αλιείας κατέχουν επίσης ένα σημαντικό μερίδιο της πρωτογενούς παραγωγής.
Την περίοδο 2004-2010 το εμπορικό ισοζύγιο της Περιφέρειας Πελοποννήσου παρουσίαζε αρνητική μέση ετησία μεταβολή περίπου 15% (στοιχεια Οικονομικού Επιμελητηρίου). Μετά την καταστροφική –όσον αφορά στις εξαγωγές – Περίοδο 2005-2020, παρατηρείται μια σταθεροποίηση και μια σχετική ανάκαμψη.
Πάνω σ’ αυτό το ελπιδοφόρο εύρημα πρέπει να εστιάσουμε , ώστε με την εφαρμογή κατάλληλων πολιτικών να ενισχύσουμε την ανταγωνιστικότητα και την εξωστρέφεια.
Ένας καθοριστικός παράγοντας που χαρακτηρίζει τον Αγροτικό Τομέα στην Πελοπόννησο –αλλά και σε ολόκληρη τη χώρα – είναι η χαμηλή ανταγωνιστικοτητας προϊόντων και υπηρεσιών, η οποία οφείλεται κυρίως σε δομικές στρεβλώσεις και στερήσεις. Ο Πρωτογενής Τομέας στην Περιφέρεια Πελοποννήσου σήμερα, υστερεί σε ορθολογική οργάνωση της παραγωγικής διαδικασίας συνολικά, δεν επιτυγχάνει οικονομίες κλίμακας που θα τον καταστήσουν πιο ανταγωνιστικό, δεν έχει εξωστρεφή προσανατολισμό (πλην ελαχίστων μεμονωμένων περιπτώσεων ), δεν εστιάζει και δεν εκμεταλλεύεται τα κλαδικά συγκριτικά πλεονεκτήματα, υστερεί σε ενσωμάτωση τεχνολογικών και διαχειριστικών καινοτομιών, δεν απολαμβάνει την απαιτουμένη τεχνοκρατική συμβουλευτική υποστήριξη και καθοδήγηση από τους Κρατικούς φορείς ( πολιτεία Αυτοδιοίκηση). Εν τέλει, ο Πρωτογενής Τομέας, δεν εντάσσεται σε ένα συνεκτικό και ορθολογικό Εθνικό Στρατηγικό Αναπτυξιακό Σχέδιο, διότι – πολύ απλά – αυτό το σχέδιο δεν υπάρχει.
Εδώ λοιπόν πρέπει η Αυτοδιοίκηση (κυρίως η Περιφερειακή ) να εκπληρώσει την Αναπτυξιακή της αποστολή, συμβάλλοντας καθοριστικά στην διαμόρφωση ενός στρατηγικού σχεδιου και προωθώντας τις κατάλληλες πολιτικες.Παραληλα, πρέπει να βρισκεται σε συνεχή συνεργασία με το Υπουργείο Ανάπτυξης, να συμμετέχει αποφασιστικά στην ιεράρχηση των προτεραιοτήτων και των έργων που χρηματοδοτούνται από τα Κοινοτικά Προγράμματα του ΕΣΠΑ δεδομένου ότι στο ΕΣΠΑ δεν υπάρχει Περιφερειακό Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης.
Βασικό έλλειμμα στον Πρωτογενή Τομέα μέχρι σήμερα, είναι η ανυπαρξία μηχανισμού συγκέντρωσης, ταξινόμησης, κωδικοποίησης και επικαιροποιησης των πληροφοριών για την παραγωγή, την κατανάλωση, τις τιμές, το εμπόριο και την ανταγωνιστικότητα των βασικών κλάδων του Πρωτογενούς Τομέα, που θα βοηθούσε στην αξιολόγηση των εξελίξεων και προοπτικών του και, κατ΄επεκταση, στη διαμόρφωση βιώσιμης Αναπτυξιακής Στρατηγικής.
Σε ένα διαρκώς αναδιαμορφωμένο διεθνές περιβάλλον πρέπει να υπάρχουν οι μηχανισμοί εντοπισμού, ανάλυσης, αξιολόγησης και αντιμετώπισης των προκλησεων, πρεπει να σχεδιάζονται και να εφαρμόζονται σχεδιασμένες και βιώσιμες αναδιαρθρώσεις, πρέπει να επιτυγχάνεται η αειφορια και να διασφαλίζεται η εξωστρέφεια και η ανταγωνιστικότητα των εγχώριων προϊόντων και υπηρεσιών. Στην κατεύθυνση αυτή πρέπει να δημιουργηθούν δομές υποστήριξης και ενίσχυσης των συνεταιριστικών πρωτοβουλιών, σε κάθε Περιφερειακοί ενότητα της Πελοποννήσου.
Για την προσαρμογή στις νέες συνθήκες και την ανάπτυξη του Πρωτογενούς Τομέα κρίνεται απαραίτητος ο εκσυγχρονισμός των γεωργικών εκμεταλλεύσεων και των καλλιεργητικών πρακτικών και υποδομών καθώς, και η επιλογή εκμεταλλεύσεων με ικανοποιητική απόδοση και υψηλή ποιότητα.
Η ορθολογική χρήση των εισροών και η σωστή διαχείριση των υδατίνων πόρων μπορούν επίσης να συμβάλουν στην βελτίωση και ανάπτυξη του Αγροτικού Τομέα.
Παράλληλα πρέπει να δοθεί βαρύτητα στην εφαρμογή συστημάτων ολοκληρωμένης διαχειρίσεις βιολογικής καλλιέργειας, παραγωγής προϊόντων ονομασίας προέλευσης χρήση σημάτων ποιότητας, ώστε να αυξηθεί η ανταγωνιστικότητα της εσωτερικής παραγωγής αλλά και η εξωστρέφεια των προϊόντων της Περιφέρειας.
Τέλος η κατάρτιση και ενημέρωση των παραγώγων, η δημιουργία συμπράξεων (συνεταιρισμών, ενώσεων, αγροτών κ.λπ.) και ευρύτερων (διατομεακων κ.λπ.)δικτυώσεων για την καλύτερη οργάνωση του Τομέα, η προώθηση διεπαγγελματικών συμφωνιών, η εκπόνηση και υλοποίηση προγραμμάτων ανάπτυξης κλαδικής υποδομής και ποιοτικής βελτίωσης των προϊόντων του τομέα και η ανάπτυξη της έρευνας μπορούν να συμβάλουν στην προστασία των καταναλωτών και του περιβάλλοντος, καθώς και στην προσαρμογή των αγροτικόν προϊόντων στις ανάγκες τις αγοράς. Μπορούν όμως επίσης να αποτελέσουν ένα σοβαρό συγκριτικό πλεονέκτημα του Πρωτογενούς Τομέα της Περιφέρειας, το όποιο να αναδεχθεί και να υποστηριχτεί από την Περιφερειακή Αρχή.
προτάσεις
- Ενίσχυση των συνεταιριστικών δομών ως το μονό βιώσιμο μοντέλο εξασφάλισης ανταγωνιστικότητας και βιωσιμότητας. Δημιουργία Ταμείο Εγγυοδοσίας της Περιφέρειας για την χρηματοδοτική ενίσχυση μέσω τραπεζικού δανεισμού σε συνεταιριστικές πρωτοβουλίες.
- Κατοχύρωση «παραγωγικής ταυτότητας» στα αγροτικά προϊόντα της Πελοποννήσου, με την προώθηση βιολογικών καλλιεργειών και προϊόντων ετικέτας υψηλής ποιότητας.
- Διοχέτευση των χρηματοδοτικών πόρων και της παρεχομένης υποστηρικτικής τεχνογνωσίας σε αναδιαρθρώσεις καλλιεργειών και αναδιοργάνωση των παραγωγικών δομών.
- Υποστήριξη των παραγωγικών δομών ώστε να εφαρμόσουν καθετοποιημένες διαδικασίες, να εξορθολογήσουν το κόστος παράγωγης και λειτουργίας και να καταστούν ανταγωνιστικές.
- Τέλος, θα προωθήσουμε πολίτικες καθιέρωσης Πρωτοτύπων Ποιότητας σε όλα τα προϊόντα του Πρωτογενούς Τομέα.
Δευτερογενής τομέας
- Βασικός πυλώνας για το δευτερογενή τομέα θα είναι η «πράσινη ανάπτυξη» μέσω της παραγωγής (από ελληνικές βιομηχανικές μονάδες),ελληνικών καινοτόμων μηχανημάτων και εφευρέσεων, βιομηχανικών εφαρμογών του πρωτογενούς τομέα, εξαρτημάτων που απαιτούνται για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ), καθώς για τις περιβαλλοντικά συμβατές εξορυκτικές δραστηριότητες χωροθέτηση στην Πελοπόννησο τέτοιας μορφής και φυσιογνωμίας επενδύσεων θα προκρίνεται καθώς επίσης θα αξιολογείται θετικά η συγχρηματοδότηση τους από το ΕΣΠΑ της Περιφέρειας. Επίσης, τέτοιες επενδυτικές κινήσεις θα τυγχάνουν ευνοϊκών ρυθμίσεων και κινήτρων, από την Περιφέρεια, στο βαθμό που αυτό είναι δυνατό από το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο.
- Στο πλαίσιο της προηγούμενης πρότασης θα επικαιροποιησουμε και θα εξειδικεύσουμε το Γενικό και τα Ειδικά Πλαίσια Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης της Περιφέρειας, ενισχύοντας μεταποιητικές δραστηριότητες συμβατές με τις προτεραιότητες αυτές.
- Παράλληλα με την ολοκλήρωση των μεγάλων έργων υποδομών μεταφορών (αυτοκινητόδρομοι, λιμάνια) θα προωθήσουμε ένα ολοκληρωμένο μοντέλο βιομηχανικών χωροθετήσεων για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των εγκατεστημένων επιχειρήσεων, την βελτιστοποίησητων λειτουργικών τους συνθηκών την ενιαία φορολογική τους αντιμετώπισητην περιβαλλοντική προστασία. Έτσι θα ενισχυθεί με τρόπο οργανωμένο η ισόρροπη ανάπτυξη της Περιφέρειας.
- Θα υποστηρίξουμε και θα ενισχύουμε την καινοτομία και της τεχνολογίες αιχμής στην παραγωγική διαδικασία, μέσω εφαρμογης μοντέλων και δομών συνέργειας μεταξύ έρευνας και παραγωγής, με στόχο να προωθηθούν προϊόντα τεχνολογικής καινοτομίας που θα κατοχυρώσουν την χώρα στον διεθνή καταμερισμό. Αντί για «Διαστημικές Πύλες» θα προωθήσουμε τη δημιουργία Επιστημονικού Πάρκου–Τεχνόπολης στην Περιφέρεια Πελοποννήσου. Τα μυαλά του τόπου μας παραμένουν και προσφέρουν όταν βρίσκουν τα κατάλληλα κίνητρα και τις ανάλογες υποδομές όχι όταν τα «παραμυθιάζουμε» με ανεφάρμοστες και φαιδρές εξαγγελίες.
- Θα ενισχύουμε τις μικρές και μεσαίες μεταποιητικές επιχειρήσεις που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά και προσδίδουν τη φυσιογνωμία στο παραγωγικό πρότυπο της Περιφέρειας αλλά και της χώρας, μέσω της ενίσχυσης της συνεργατικοτητας, των συμπράξεων και των συνεταιρισμών και της χρηματοδότησης από τραπεζικά ιδρύματα με ευνοϊκότερους όρους
Τριτογενής Τομέας
Βασικό πρότυπο του Τομέα των υπηρεσιών πρέπει να είναι η τεχνολογία και η καινοτομία σε κάθε κλάδο του τριτογενούς τομέα. Η καθιέρωση της Περιφέρειας Πελοποννήσου ως πρωτοπόρου στη Ευρώπη σε υπηρεσίες υψηλής ποιότητας και προϊόντα υψηλής τεχνολογίας και καινοτομίας, καθώς και στην ενίσχυση της ερευνητικής δραστηριότητας μέσω της εξασφάλισης προσβασιμότητας στην παραγωγή, αποτελούσαν ανέκαθεν στρατηγικής σημασίας προτεραιότητα. Πλέον είναι ορος επιβίωσης.
- Δημιουργία και επέκταση τεχνολογικών και επιχειρηματικών χωροθετησεων («Πάρκων»), ως απαιτουμένη προϋπόθεση για την δημιουργία διαδρασεων συνεργειών και ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας.
- Προώθηση μοντέλου «συνεργατικών – συνεταιριστικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων παροχής υπηρεσιών» με συμμέτοχη – σύμπραξη επιστημόνων και τοπικής αυτοδιοίκησης.
- Ενίσχυση των ποιοτικών τουριστικών επενδύσεων, ώστε να αξιοποιηθεί πλήρως το φυσικό και ανθρωπογενές απόθεμα της Περιφέρειας και να επιμηκυνθεί η τουριστική περίοδος σε όλο το 12μηνο και να εξασφαλιστεί τουριστική κίνηση σε όλες τις γωνιές της περιφέρειας (παραθαλάσσιες,πεδινές, ορεινές).
- Καθιέρωση « ρήτρας καινοτομίας » στην αξιολόγηση προτάσεων και σχεδίων στον Τριτογενή Τομέα, προκειμένου να ενταθούν στο ΕΣΠΑ της Περιφέρειας.
- Η Περιφέρεια ως μια «Μικρή Κυβέρνηση» οφείλει να συμβάλει – στο βαθμό που μπορεί – στην εξυγίανση της λειτουργιάς της αγοράς. Γι’ αυτό, μέσω των μηχανισμών που διαθέτει και αυτών που θα αναπτύξει, θα προωθήσει και θα επιβάλλει το «ποιοτικό καρτέλ» των Πελοποννησιακών προϊόντων και υπηρεσιών, απέναντι στα καρτέλ της ανεξέλεγκτης αγοράς.
Β. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ
- Για εμάς, η Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση είναι Δημοκρατική πρόκληση, είναι «Άσκηση Δημοκρατίας» για όλους μας. Η Αυτοδιοίκηση δεν επιτυγχάνεται εάν απλά μια φορά στα τέσσερα – πέντε χρόνια προσέρχονται οι πολίτες και ψηφίζουν, για να δοθεί απλά η νομιμοποίηση. Για εμάς Αυτοδιοίκηση σημαίνει ότι καλούνται οι πολίτες να συμμετάσχουν όχι απλά
εξουσιοδοτώντας κάποιους να διαχειριστούν τα θέματα της Περιφέρειας -καθώς οι εκλογές συνιστούν εξουσιοδότηση- αλλά να συμμετέχουν στον προγραμματισμό για το ποια έργα έχει ανάγκη ο τόπος, να συμμετέχουν στον έλεγχο για την πορεία των έργων και την διαχείριση των χρημάτων, να λειτουργούν με θεσμούς και διαφάνεια. Συνεπώς, θεμελιώδες στοιχειό του προγράμματος μας είναι η αναβίωση και ουσιαστική λειτουργία των συλλο-γικών συμμετοχικών οργάνων όλων των βαθμίδων (Τοπικό Συμβούλιο,Δημοτικό Συμβούλιο, Περιφερειακό Συμβούλιο). Για να κινούμε την Αυτοδιοίκηση Δημοκρατία στην πραξη. - Κατάρτιση επιχειρησιακού σχεδιου σε κάθε επιχειρησιακή μονάδατης Περιφέρειας το οποίο θα πρέπει να εφαρμόζεται, να τηρείται και να λογοδοτούν όλοι επ΄ αυτού.
- Εφαρμογή καινοτομίας για επιχειρηματικό σύμβουλο από την Περιφέρεια στον μικρομεσαίο επενδύτη – επιχειρηματία που θα επωμίζεται την ολοκλήρωση των ενεργειών έναρξης της επιχειρηματικής δραστηριό-τητας, την παροχή συμβούλων κτλ. Η υπηρεσία αυτή μπορεί να υλοποιηθείμέσω της στην καθιέρωση ενός δημοσίου υπαλλήλου ως μόνου υπόλογου-χειριστή των υποθέσεων του κάθε πολίτη απέναντι στο κράτος (one stop shop).
- Ενίσχυση του ρολού της Περιφέρειας ως «Μηχανισμός Διασφάλισης της Κοινωνικής Συνοχής» μέσω της ενίσχυσης των υφιστάμενων Περιφερειακών Δομών Μεριμνάς και της δημιουργίας νέων.
- Δημιουργία ενός Παρατηρητηρίου Κοινωνικής Συνοχής στην περιφέρεια Πελοποννήσου. Ένας αυτόνομος μηχανισμός που θα μετρά τις επιπτώσεις των εφαρμοζόμενων πολιτικών στην κοινωνική συνοχή και θα προτείνει πρωτοβουλίες και μέτρα ανακούφισης των ασθενέστερων κοινωνικών στρωμάτων.
Γ. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΔΙΑΜΕΣΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ
- Να τεθεί κάτω όριο προϋπολογισμού για τα έργα υποδομών που θα ενταθούν στο ΕΣΠΑ το οποίο να είναι και σχετικά υψηλό, έτσι ώστε να εντάσσονται έργα με ορατό αναπτυξιακό όφελος και όχι απλά έργα συντήρησης υποδομών.
- Να γίνει κατανομή των πόρων του ΕΣΠΑ 2 βάση του Στρατηγικού Σχεδιου Παραγωγικής ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης της περιφέρειας,ΜΟΝΟ σε έργα και δράσεις που θα εντάσσονται στο παραπάνω πλαίσιο και θα συνεισφέρουν – τεκμηριωμένα – στην αειφορία. Να μπει επιτελούς ένα τέλος στη σπάταλη πόρων σε άχρηστα έργα και σε παρεμβάσεις που δεν εξυπηρετούν απολύτως τίποτα.
- Καθιέρωση της συγκριτικής αξιολόγησης έναντι της άμεσης.Η συγκριτική αξιολόγηση – όταν είναι αντικειμενική και αξιόπιστη – συμβάλει στην επιλογή ποιοτικών και χρησίμων έργων. Να τεθούν συγκεκριμένα και αυστηρά χρονικά όρια για την συνολική διαδικασία ένταξης των έργων σε όλες τις φάσεις (π.χ. από την ημερομηνία υποβολής μέχρι την υπογραφή της απόφασης ένταξης η ημερομηνία δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τους τρεις μήνες. Από την ημερομηνία της αποστολής της απόφασης ένταξης στον Δικαιούχο, το ανώτατο όριο για την δημοπράτηση του έργου δεν μπορεί να υπερβαίνει τους τρεις μήνες).
- Η Τεχνική Βοήθεια θα πρέπει να εστιάζεται στην εξυπηρέτηση πραγματικών αναγκών υποστήριξης των προγραμμάτωντου ΕΣΠΑ και των Φορέων (ΕΔΑ, Δικαιούχοι )και όχι σε κατασπατάληση πολύτιμων πόρων σε άσκοπες αναθέσεις «συμβουλευτικών» υπηρεσιών χωρίς ουσιαστικό αντικείμενο.
αξιολογήσεων),όλες οι υπόλοιπες υποστηρικτικές υπηρεσίες πρέπει (και είναι δυνατόν) να παρέχονται «οίκοθεν» από τις υφιστάμενες δομές της δημόσιας Διοίκησης