ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Κατερίνα Σπυριδάκη: “Δεν βλέπουμε χάραξη και υλοποίηση μακρόπνοων, συμμετοχικών και συνεκτικών πολιτικών.”
Σκληρή κριτική ασκεί η Εισηγήτρια του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Τουρισμού, Κατερίνα Σπυριδάκη από το βήμα της Ολομέλειας της Βουλής.
“Δεν βλέπουμε χάραξη και υλοποίηση μακρόπνοων, συμμετοχικών και συνεκτικών πολιτικών.” τόνισε.
Ολόκληρη η τοποθέτηση της:
Κύριε, Υπουργέ
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Σήμερα έρχεται στην Ολομέλεια της Βουλής προς συζήτηση το νομοσχέδιο του Υπουργείου Τουρισμού, με τίτλο «Διατάξεις της ενίσχυσης της βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης». Και αναρωτιέμαι είναι λάθος ο τίτλος ή το περιεχόμενο του νομοσχεδίου ελλιπές;
Συνήθως ρωτάω τι κοινωνικό αποτύπωμα αφήνει το προς συζήτηση νομοσχέδιο, σήμερα όμως θα κινηθώ αντίθετα, λέγοντας τι κοινωνικό αποτύπωμα αφήνει ο αειφόρος τουρισμός. Κι αυτό γιατί φοβάμαι πώς μιλάμε συχνά για την αειφορία του τουρισμού, χωρίς να κατανοούμε τι εννοούμε τι επιδιώκουμε, πώς θα το κάνουμε πράξη και πότε ξέρουμε ότι το έχουμε πετύχει.
Περιβάλλον του αειφόρου τουρισμού είναι η οικονομική ευημερία του ίδιου του τουρισμού, η κοινωνική συνοχή, η προστασία του περιβάλλοντος, η προώθηση του πολιτισμού των τουριστικών προορισμών. Όταν ο τουρισμός είναι βιώσιμος έχουμε βέλτιστη χρήση των περιβαλλοντικών πόρων, σεβασμό στην κοινωνική και πολιτιστική αυθεντικότητα των τοπικών κοινοτήτων και διασφάλιση της οικονομικής δραστηριότητας των επιχειρήσεων, παρέχοντας κοινωνικοοικονομικά οφέλη, σε όλους τους ενδιαφερομένους που είναι δίκαια κατανεμημένα, συμπεριλαμβανομένης της σταθερής απασχόλησης, των ευκαιριών εισοδήματος, των κοινωνικών υπηρεσιών στις κοινότητες υποδοχής, συμβάλλοντας στην καταπολέμηση της φτώχειας. Συμβάλλει προς αυτή την κατεύθυνση το παρόν νομοσχέδιο;
Κύριες και κύριοι συνάδελφοι,
Δεκαετίες τώρα, ο ελληνικός τουρισμός αιμοδοτεί την εθνική οικονομία και αυτό έχει βαρύνουσα οικονομική σημασία για την χώρα μας. Ήταν και παραμένει μια σχεδόν αμιγώς εξαγωγική δραστηριότητα που τα έσοδά της καλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος των κατά καιρούς, ελλειμμάτων του ισοζυγίου των αγαθών. Αν μάλιστα, στα ταξιδιωτικά έσοδα διαμονής και διαβίωσης προστεθούν και οι εισπράξεις από τις αερομεταφορές και τις θαλάσσιες μεταφορές του εισερχόμενου τουρισμού, το συνολικό ποσό εσόδων προσεγγίζει ένα πολύ μεγάλο ποσοστό του συνόλου των εσόδων, από τις εξαγωγές της χώρας μας.
Ο τουρισμός, διαχρονικά, διατηρεί την σημαντική συνεισφορά στη μείωση των οικονομικών και κοινωνικών ανισοτήτων καθώς και στη δημιουργία ίσων ευκαιριών για όλους, ιδιαίτερα στις νησιωτικές αλλά και τις ορεινές περιοχές της Πατρίδας μας. Και ας μην ξεχνάμε ότι ο χώρος του τουρισμού ήταν από τους πρώτους εργασιακούς χώρους, όπου οι γυναίκες έδωσαν δυναμικά το παρόν. Όμως σήμερα διατρέχει αρκετούς κινδύνους.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Ο τουρισμός μας, μετά το πλήγμα της πανδημίας, ανέκαμψε το 2021 και το 2022 και φέτος καταγράφει ακόμη μεγαλύτερη ανοδική πορεία, όπως σωστά, η κα Υπουργός επεσήμανε. Βέβαια, το φετινό αποτέλεσμα δε μπορούμε να πούμε ότι οφείλεται σε πολιτικές, δράσεις, πρακτικές και κάποια στρατηγική της Κυβέρνησης. Οφείλεται στον κόπο, την σκληρή δουλειά και τις πρωτοβουλίες των ανθρώπων του ξενοδοχειακού κλάδου και όλων των συνδεόμενων με αυτόν.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Η άνοδος είναι σίγουρα ένα στοιχείο. Ένα άλλο πιο σημαντικό και καθοριστικό στοιχείο για το μέλλον, είναι η διαμόρφωση των αναγκαίων προϋποθέσεων ώστε να διατηρηθούμε σε υψηλό επίπεδο. Όσο είναι κρίσιμο κριτήριο αξιολόγησης, ο τουρισμός να είναι οικονομικά βιώσιμος για όλους τους συμμετέχοντες στην τουριστική δραστηριότητα άλλο τόσο κρίσιμο, είναι να διαμορφώσουμε ένα τουρισμό ποιοτικό, αειφόρο, κοινωνικά επωφελή, που δε θα επιβαρύνει το περιβάλλον, δε θα πλήττει την κοινωνική και πολιτιστική αυθεντικότητα των τοπικών κοινωνιών και θα διασφαλίζει σταθερή απασχόληση και ανθρώπινες συνθήκες εργασίας.
Τα δύο αυτά κριτήρια πρέπει να καλύπτονται επαρκώς διότι αλληλοσυμπληρώνονται και αλληλεπιδρούν μεταξύ τους. Τα λέω αυτά διότι η ανάπτυξη του τουρισμού, συχνά στο παρελθόν, ήταν «αυθόρμητη» και «πρόχειρη», χωρίς στρατηγική και προσανατολισμό.
Σήμερα, παρά τις οικονομικές επιδόσεις του ελληνικού τουρισμού, αυτός συνεχίζει να χαρακτηρίζεται από εποχικότητα, έντονη γεωγραφική συγκέντρωση σε κάποιες περιφέρειες, χωρίς ισόρροπη ανάπτυξη και στηριζόμενος κυρίως στο ξεπερασμένο μοντέλο «ήλιος, θάλασσα, παραλία».
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι
Σήμερα, οι αλλαγές είναι κοσμογονικές. Δεν μπορούμε να προχωρήσουμε πολύ ακόμη με αυτό το μοντέλο. Διεθνώς, οι οικονομικές, κοινωνικές, περιβαλλοντικές και κλιματολογικές συνθήκες μεταβάλλονται συνεχώς. Επηρεάζουν την ανάπτυξη του τουρισμού και εντείνουν τον ανταγωνισμό.
Θα αναφέρω δύο χαρακτηριστικά δεδομένα.
Πρώτον, οι καλοκαιρινοί καύσωνες, που πλήττουν τις Μεσογειακές χώρες, μετατόπισαν τη ζήτηση σε ποσοστό της τάξεως 1,5% από τον ευρωπαϊκό Νότο στον ευρωπαϊκό Βορρά.
Δεύτερον, οι φυσικές καταστροφές αυξήθηκαν παγκοσμίως. Τα τελευταία 50 χρόνια έχουν υπερτετραπλασιαστεί, με τεράστιο οικονομικό αντίκτυπο στους προορισμούς και μεγάλες ζημιές σε υποδομές, που επιμηκύνουν τους χρόνους αποκατάστασης.
Παράλληλα, αυξάνονται οι επιπτώσεις και οι επιδράσεις του Τουρισμού στην οικονομία, στον πολιτισμό, στο περιβάλλον, στην κατανάλωση των φυσικών πόρων και κατ΄ επέκταση στις κοινωνίες των τόπων προορισμού. Σε αυτό το πλαίσιο, το σύγχρονο στοίχημα για τον τουρισμό πρέπει να είναι η βιωσιμότητα και η αειφορία, ώστε να εξασφαλίζεται η ανθεκτικότητά του και η ανταπόκρισή του στις ανάγκες των επισκεπτών, του κλάδου αλλά και των τοπικών κοινωνιών.
Η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και της ελκυστικότητας του τουριστικού προϊόντος, η ισόρροπη χωρικά επέκταση της τουριστικής ανάπτυξης, η άμβλυνση της εποχικότητας, η χρονική διεύρυνση της τουριστικής δραστηριότητας, η θεματική επέκταση του τουριστικού προϊόντος σε ειδικές μορφές τουρισμού, η περιφερειακή ανάπτυξη του τουρισμού, η ανακατανομή πλούτου και η ανάπτυξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων είναι μερικά κρίσιμα ζητήματα, που μπορούν να επιτευχθούν μόνο μέσα από ένα ολοκληρωμένο αναπτυξιακό σχέδιο για τον ελληνικό τουρισμό, που θα στοχεύει στη βιωσιμότητα, την αειφορία και την ανθεκτικότητα του τουριστικού προϊόντος.
Βασικές προϋποθέσεις για αυτό αποτελούν αφενός μεν, η αναγκαία πολιτική βούληση και αφετέρου, η διαμόρφωση Εθνικής Στρατηγικής για τον Τουρισμό, ύστερα από διάλογο, με συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων και παραγόντων και κυρίως των τοπικών κοινωνιών. Δυστυχώς, η Κυβέρνηση δεν φαίνεται να βρίσκεται σε μια τέτοια κατεύθυνση, παρά μόνο λεκτικά και σε επίπεδο αόριστων εξαγγελιών.
Δεν βλέπουμε ένα δομημένο σχεδιασμό, που να ξεκινάει «από τα κάτω προς τα πάνω».
Δεν βλέπουμε χάραξη και υλοποίηση μακρόπνοων, συμμετοχικών και συνεκτικών πολιτικών.
Δεν βλέπουμε ένα πολυδιάστατο σχέδιο ανάπτυξης, βασισμένο στην αποκέντρωση, στην περιφερειακή ανάπτυξη, με ενεργό συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης προς όφελος των τοπικών κοινωνιών. Αντίθετα, η Κυβέρνηση ενισχύει ένα μοντέλο συγκεντρωτικό, όπου εξουσία και πόροι συγκεντρώνονται στο Υπουργείο Τουρισμού.
Με δυο λόγια, διαπιστώνουμε διαφορές αντιλήψεων, πολιτικών και φιλοσοφίας. Οι διαφορές αυτές αποτυπώνονται ξεκάθαρα στο υπό ψήφιση Νομοσχέδιο. Ένα νομοσχέδιο διευθετήσεων, μικρής εμβέλειας, αποσπασματικό, με σημεία προχειρότητας, που ασχολείται με δευτερεύοντα ζητήματα και όχι με τα σοβαρά ζητήματα του Τουρισμού και τις αναγκαίες παρεμβάσεις.
Το Νομοσχέδιο δεν αγγίζει καν κρίσιμα θέματα όπως η φέρουσα ικανότητα των προορισμών, η κλιματική κρίση, η διαχείριση κρίσεων από φυσικές καταστροφές, η ανθεκτικότητα των τουριστικών επιχειρήσεων και η στήριξη των εργαζόμενων στον τουρισμό.
Το νομοσχέδιο δεν περιλαμβάνει ούτε μια λέξη για τους τουριστικούς προορισμούς που επλήγησαν μετά τα τραγικά γεγονότα των πυρκαγιών και των πλημμυρών. Και αυτό δείχνει την προτεραιότητα που βάζει η Κυβέρνηση.
Τα κυβερνητικά μέτρα δεν επαρκούν και δεν αποκαθιστούν την εικόνα του τουριστικού μας προϊόντος, ούτε επαναφέρουν την λειτουργία του τουρισμού σε μια ικανοποιητική κατάσταση, τουλάχιστον για την Θεσσαλία και ιδιαίτερα για τις περιοχές της Μαγνησίας και του Πηλίου. Στην ακρόαση των φορέων, ο τουριστικός κόσμος της Μαγνησίας, με εκπρόσωπο, ήρθε να ζητήσει βοήθεια, είπε ότι τα μέτρα που έχουν παρθεί δεν επαρκούν… Και αναρωτιέμαι αν το ακούσατε αυτό κύριοι της Κυβέρνησης. Αυτή είναι η ενσυναίσθηση που μπορείτε να δείξετε; Και εδώ ξυπνάει πάλι το ερώτημα που έθεσα στον εαυτό μου, πριν μπω στο στίβο της πολιτικής, αν πάψουμε να συναισθανόμαστε την αγωνία και τον πόνο στην αγωνία και τον πόνο του δίπλα μας, τότε για ποιον παράγουμε πολιτική; Και στο τέλος της ημέρας, τι πολιτική παράγουμε; Στις περιοχές αυτές οι άνθρωποι ακόμα ζουν μέσα στην ανασφάλεια και στο άγχος. Και εμείς -σαν Σώμα – οφείλουμε να κάνουμε κάτι για αυτό. Και με το παρόν νομοσχέδιο θα μπορούσαμε, να βάλουμε τις βάσεις και το χρονοδιάγραμμα, ώστε να ξέρουν ότι υπάρχει δίπλα τους ένα κράτος, που ακούει τις ανάγκες τους και ανταποκρίνεται ΑΜΕΣΑ.
Για να γυρίσουμε στο νομοσχέδιο με όρους προώθησης τουρισμού. Έχει πληγεί το «brand name» αυτών των περιοχών. Και ερωτώ : Έχετε σχέδιο αποκατάστασης του;
Στην τουριστική αειφορία, έχει τεράστια σημασία η ταχύτητα και η επιτυχία διαχείρισης ακραίων φαινόμενων αλλά και η ταχύτητα αποκατάστασης των επιπτώσεων σε ένα τόπο. Πώς θα ανταποκριθούμε σήμερα αλλά και μελλοντικά στα θέματα της διαχείρισης αλλά και της γρήγορης αποκατάστασης, υπάρχει σχεδιασμός;
Πάντως στο νομοσχέδιο δε διαφαίνεται κάτι τέτοιο. Άρα, για να θυμηθούμε τα λόγια της κας Υφυπουργού στην αρμόδια Επιτροπή, τελικά όχι μόνο δεν είναι νομοσχέδιο στρατηγικής, όπως παραδέχτηκε, αλλά ούτε καν ερανιστικό, όπως το χαρακτήρισε. Όμως, δεν είναι μόνο όσα απουσιάζουν από τις προβλέψεις του Νομοσχεδίου. Υπάρχουν πολλά σημεία του Νομοσχεδίου που μας βρίσκουν πλήρως αντίθετους και άλλα που συμφωνούμε μεν, αλλά διαφοροποιούμαστε ως προς την αντίληψη προσέγγισης των πραγμάτων.
Πιο συγκεκριμένα.
Διαφωνούμε με την κατάργηση του Εθνικού Συμβουλίου Τουρισμού. Η λειτουργία του Περιφερειακού Συμβουλίου Τουρισμού με συμμετοχή μόνο κρατικών φορέων, όπως το Υπουργείο και οι Περιφέρειες, δεν έχει νόημα, ειδικά όταν γίνεται σε επίπεδο Υπουργού και Περιφερειαρχών.
Προτείνουμε να επαναλειτουργήσει το Εθνικό Συμβούλιο Τουρισμού με την Ένωση Περιφερειών Ελλάδος, την ΚΕΔΕ, διευρύνοντας τη σύνθεση και τη με συμμετοχή ιδιωτικών τουριστικών φορέων, της ακαδημαϊκής ερευνητικής κοινότητας, των εργαζομένων και των συλλογικοτήτων του τουρισμού.
Προτείνουμε, κάτω από το Εθνικό Συμβούλιο, ένα Περιφερειακό Συμβούλιο Τουρισμού σε κάθε Περιφέρεια, το οποίο δε προβλέπεται δυστυχώς από τον Καλλικράτη και χρήζει νομοθετικής ρύθμισης. Δεκατρία Περιφερειακά Συμβούλια, όπου θα συμμετέχουν οι κατά τόπους ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού, οι επαγγελματικοί φορείς, οι σύλλογοι εργαζομένων, οι συλλογικότητες κάθε προορισμού και θα συνεδριάζει ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Η συμπληρωματική πρόταση της κας. Υπουργού, στο Περιφερειακό Συμβούλιο να μπορεί να καλείται ο οποιοσδήποτε συλλογικός φορέας ανά περίπτωση, για να έκφραση γνώμη, δε λύνει το πρόβλημα. Η συμμετοχή εργαζομένων, τουριστικών φορέων και παραγωγικών φορέων δεν μπορεί να επαφίεται στη διακριτική ευχέρεια του Υπουργού.
Προφανώς, συμφωνούμε με την προώθηση του Οινοτουρισμού διότι ο στόχος της ανάπτυξης των θεματικών-ειδικών μορφών τουρισμού είναι Εθνικός. Εμπλουτίζει και διαφοροποιεί το τουριστικό προϊόν μας. Όμως, γίνεται εδώ πάλι κατακερματισμός δράσεων. Ο ελληνικός οινοτουρισμος που με ατομικές πρωτοβουλίες και δράσεις οινοποιιων έχει δώσει προστιθέμενη αξία τόσο στο Τουριστικό προϊόν όσο και στο Ελληνικό οίνο, φυσικά και θέλουμε να αναπτυχθεί και να προωθηθεί. Όπως μας αφορά και η ανάπτυξη και προώθηση όλων των τοπικών μεταποιημένων μας προϊόντων μας, που βάσει της δικής μας προσέγγισης στον τουρισμό, είναι άμεσα συνδεδεμένα μεταξύ τους. Θέλουμε ο επισκέπτης όταν φεύγει από τη χώρα μας, γυρνώντας στο σπίτι του να αναζητήσει τα δικά μας μεταποιημένα προϊόντα, να τα συνδέσει με την ανάμνηση των διακοπών που πέρασε στη χώρα μας και να μείνει αυτή η στιγμή στο μυαλό του. Πιστεύουμε, όμως ότι τα ελληνικά κρασιά είναι άμεσα συνδεδεμένα με τη μεσογειακή διατροφή και με τη γαστρονομία, στο σύνολό της. Όμως έχουμε και άλλες πολλές και πολλά υποσχόμενες θεματικές ενότητες τουρισμού στην Ελλάδα και θα ήταν αδύνατο για κάθε μία από αυτές να έχουμε ένα συμβούλιο. Γιατί ακόμη κι αν λειτουργήσουν, τα συμβούλια αυτά, πώς θα επέλθει η αναγκαία ώσμωση των δράσεων;
Προτείνουμε να λειτουργήσει ένα Συμβούλιο Ειδικών Μορφών Τουρισμού, όπου θα συμμετέχουν οι εκπρόσωποι όλων των θεματικών-ειδικών μορφών τουρισμού, όπου ο καθένας θα αποτελεί μια διακριτή ομάδα εργασίας.
Συμφωνούμε με τη θεσμοθέτηση Παρατηρητηρίου Παράκτιου και Θαλάσσιου Τουρισμού στη Μεσόγειο αλλά είναι ένας ακόμη κατακερματισμός, διότι ενώ δεν έχει λειτουργήσει το Παρατηρητήριο Τουρισμού, δίνετε έμφαση σε ένα ζήτημα, που έχουν αρμοδιότητα και το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, καθώς και ερευνητικά κέντρα, όπως το ΕΛΚΕΘΕ και μάλιστα δίχως να προβλέπεται συνεργασία μαζί τους.
Προτείνουμε, το Παρατηρητήριο για τον Παράκτιο και Θαλάσσιο Τουρισμό στη Μεσόγειο όπως και το τοπικό ή περιφερειακό Παρατηρητήριο Βιώσιμης Τουριστικής Ανάπτυξης, να ενταχθούν στο Παρατηρητήριο Τουρισμού του άρθρου 18 του ν. 4179/2013. Αλλά σε κάθε περίπτωση, πρέπει να διασυνδεθούν μεταξύ τους τα Παρατηρητήρια.
Για τη διαλειτουργικότητα δικτύου επικοινωνίας του Εθνικού Παρατηρητηρίου Βιώσιμης Ανάπτυξης, επισημαίνουμε ότι ποτέ δε λειτούργησε παρά τα χρήματα που δαπανήθηκαν για την δημιουργία πληροφοριακών συστημάτων.
Προτείνουμε τη συμμετοχή της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής και της Τράπεζας της Ελλάδος, που αποτελούν τους δυο μοναδικούς φορείς που παρέχουν δεδομένα για τον τουρισμό και να νομοθετηθεί η υποχρεωτικότητα της παροχής ποιοτικών δεδομένων, ώστε να έχουμε ένα αξιόπιστο σύστημα δορυφόρων λογαριασμών τουρισμού.
Για την μεταφορά αδιάθετων ποσών του προγράμματος «Τουρισμός για όλους 2022-2025», δεν πήραμε απάντηση για την αξιολόγηση του προγράμματος. Δήλωσαν 400.000 πολίτες και διακοπές πήγαν οι 200.000 από αυτούς. Η Υπουργός λέει ότι δεν ξέρουμε τι έφταιξε.
Εμείς λέμε, ότι φταίει η οικονομική αδυναμία των πολιτών, η μειωμένη προσφορά καταλυμάτων, η γραφειοκρατία και ίσως οι μη ικανοποιημένοι ξενοδόχοι.
Για την παράταση συμβάσεων στο ΙΕΚ Τουρισμού Ιονίων Νήσων, συμφωνούμε κατ΄ ανάγκη.
Η επικρατούσα κατάσταση στις περισσότερες τουριστικές σχολές είναι απαράδεκτη. Καταθέσαμε Ερώτηση στο πλαίσιο του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου για την εκπαίδευση και τον Τουρισμό και πήραμε απάντηση για ένα μακρόπνοο σχέδιο. Ελπίζουμε βέβαια να γίνει πράξη. Απαιτείται, όμως, νέος σχεδιασμός και η εκ των βάθρων αναμόρφωση όλης της Τουριστικής Εκπαίδευσης. Δεν είμαστε αρνητικοί στις εξαγγελίες των Υπουργών, ως λύσεις άμεσης αντιμετώπισης κάποιων προβλημάτων αλλά δεν επαρκούν και δεν υπάρχουν περιθώρια καθυστερήσεων. Σήμερα μιλώντας με την ΑΣΤΕΚ, τα προβλήματα επιμένουν παρόλο που βρισκόμαστε στην αρχή του ακαδημαϊκού έτους. Οι κτιριακές εγκαταστάσεις δεν επαρκούν – δεν υπάρχουν εργαστήρια- από τους 80 φοιτητές που έμειναν και τελείωσαν το πρώτο έτος πέρυσι μόλις οι 50 συνεχίζουν, λόγω της ακρίβειας, λόγω μη αναγνώρισης των επαγγελματικών τους δικαιωμάτων, ενώ φέτος είναι εγγεγραμμένοι στο πρώτο έτος 81 άτομα και στο τρίτο 80. Αυτή είναι η δυναμική που επιλέγουμε να έχουν οι σχολές Τουρισμού στη χώρα μας.
Συμφωνούμε στην παράταση προθεσμιών κατάταξης κύριων ξενοδοχειακών καταλυμάτων.
Όμως, οι συνεχόμενες παρατάσεις δεν είναι λύση. Δεν μας απαντήσατε, πού οφείλεται καθυστέρηση και αν ευθύνεται ή όχι η υποστελέχωση των υπηρεσιών.
Η κατάργηση της Επιτροπής Πρότυπης Τουριστικής Αξιοποίησης και Προστασίας του Ναυαγίου της Ζακύνθου, αποδεικνύει την αποτυχία της πολιτικής σας, διότι καταργείτε ρύθμιση που η Κυβέρνησή σας νομοθέτησε, το 2021. Προσπαθήσατε να επιβάλλετε διαδικασίες fast track και να συστήσετε μια Α.Ε., παρά τις διαφωνίες όλων. Τελικά καταλήξατε σε μια Επιτροπή. Υπήρξαν παραιτήσεις και πολλά άλλα για τα οποία δεν πήραμε απάντηση, με αποτέλεσμα το «Ναυάγιο» να μην είναι επισκέψιμο. Ναι, στην προστασία και στην αξιοποίηση του Ναυαγίου αλλά δεν έχετε συγκεκριμένη πολιτική για το θέμα. Έχετε ένα ερμαφρόδιτο σχήμα, η φύλαξη στην Περιφέρεια Ιονίων Νήσων αλλά η προστασία και η συντήρηση μεταβιβάζεται στα χέρια της κεντρικής εξουσία.
Για την κατάργηση της ανώνυμης εταιρείας «ΙΑΜΑΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ ΕΛΛΑΔΑΣ», ο αναφερόμενος, στην εισηγητική έκθεση, λόγος κατάργησης, ότι οι λειτουργικές δαπάνες δεν ανταποκρίνονται στο αποτέλεσμα και το αντικείμενο μπορεί να καλυφθεί από το Υπουργείο Τουρισμού και δημιουργεί εύλογο ερώτημα. Το 2021, οι υπηρεσίες του Υπουργείου αδυνατούσαν να ανταποκριθούν και μπορούν σήμερα; Σε κάθε περίπτωση ο Ιαματικός Τουρισμός συμβάλλει σημαντικά στην ανάπτυξη του θεματικού τουρισμού ίσως και αυτό που λέμε Τουρισμός Ευζωίας. Πρέπει όμως, από την αξιοποίηση αυτή να ωφεληθούν και οι τοπικές κοινωνίες. Συνεπώς, απαιτείται ένα ολοκληρωμένο σχέδιο αξιοποίησης των Ιαματικών Πηγών, που να ανταποκρίνεται στα ισχύοντα ευρωπαϊκά πρότυπα και με κυρίαρχο το ρόλο των τοπικών κοινωνιών. Ένα σχέδιο που μάλλον δεν έχετε, αν κρίνουμε από τις πολιτικές του «ράβε-ξήλωνε», που εφαρμόζετε.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Ολοκληρώνοντας την πρωτολογία μου, σκέφτομαι ότι τους ανθρώπους που εργάζονται και δραστηριοποιούνται στον Τουρισμό και συνέβαλαν στη μεγάλη άνοδο του Τουρισμού, εκείνους που η Κυβέρνηση τους «επιβραβεύει», φορολογώντας τους βαριά, αφήνοντάς τους χωρίς στήριξη, «πετώντας» τους έξω από Συμβούλια και επιφυλάσσοντάς τους ίσως και αύξηση στον φόρο διαμονής.
Κύριες και κύριοι συνάδελφοι,
H διαφορά μας με την ΝΔ είναι πολλές και κυρίως ιδεολογικές και αποτυπώνονται και στον Τουρισμό. Η δική μας θέση στον Τουρισμό, εκφράζει μία άλλη διαφορετική φιλοσοφία από αυτή της Κυβέρνησης, συνίσταται στην επίτευξη ενός σχεδίου αειφόρου και βιώσιμου Τουρισμού, μέσα από ένα πλάνο στρατηγικό σε ένα αναπτυξιακό σχέδιο σε επίπεδο δεκαετίας, ανθεκτικό στις κρίσεις και στις προκλήσεις. Ενός σχεδίου που θα καταρτιστεί σε συνεργασία με όλους τους παράγοντες της τουριστικής αγοράς, τους παραγωγικούς φορείς της χώρας και τις τοπικές κοινωνίες. Η δική μας προσέγγιση είναι bottom up από πάνω προς τα κάτω, ενώ της Κυβέρνησης top down, από κάτω προς τα πάνω, σε ένα μοντέλο συγκεντρωτικό.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Η πειραματική Νεοφιλελεύθερη κυβέρνηση της ΝΔ νομοθέτησε το 2021 και η κυβέρνηση πολυδιάστατου εκσυγχρονισμού της ΝΔ το 2023, έρχεται να διορθώσει την τότε λάθος νομοθέτηση, πάλι με προχειρότητα και πάλι με ανεπάρκεια. Αν η πολιτική της ΝΔ ήταν κινηματογραφική ταινία θα ήταν το «Κράμερ εναντίον Κράμερ». Η Κυβερνητική πολιτική, έτος 2023, ένας πολιτικός Ιανός.Εμείς θα είμαστε εδώ ως αξιόπιστη και υπεύθυνη αντιπολίτευση σε οποιαδήποτε επικοινωνιακή πολιτική επιλέξει η Κυβέρνηση να υιοθέτηση στο μέλλον, συνεπής προς τις αρχές μας και την ιδεολογία μας.
Από τα παραπάνω θεωρώ ότι είναι προφανές ότι καταψηφίζουμε επί της αρχής.
Σας ευχαριστώ.