ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Μαν.Χριστοδουλάκης: «Συνεχίζετε στη λογική ενός αναποτελεσματικού μοντέλου Πολιτικής Προστασίας που στοίχισε σε ανθρώπινες ζωές, περιουσίες και φυσικό πλούτο»
Στην ολομέλεια της Βουλής για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας τοποθετήθηκε σήμερα ο βουλευτής ανατολικής Αττικής του ΠΑΣΟΚ κ. Μανώλης Χριστοδουλάκης.
Αναφερόμενος στο σχέδιο νόμου της κυβέρνησης τοποθετήθηκε αρνητικά, θυμίζοντας πως ο νόμος που διορθώνει τώρα η ΝΔ, ένας δικός της νόμος, αποδείχτηκε εντελώς αναποτελεσματικός όπως έδειξαν οι καταστροφές του καλοκαιριού. «Και ενώ τα τελευταία θλιβερά γεγονότα απέδειξαν ότι ο νόμος του 2020 ήταν αναποτελεσματικός, το παρόν νομοσχέδιο ακολουθεί πιστά την οργανωτική και επιχειρησιακή του λογική. Λες και το πρόβλημα έγκειται σε κάποιες μικρές τροποποιήσεις. Λες και ο νόμος του 2020 κάλυψε ως επί το πλείστον τις μεγάλες ανάγκες της πολιτικής προστασίας και έλειπαν κάποιες μικρές διορθωτικές παρεμβάσεις για να τελειοποιηθεί».
Ο κ. Χριστοδουλάκης αναφέρθηκε στις κυβερνητικές αρρυθμίες αναφορικά με την εκτέλεση του κλιματικού νόμου, ο οποίος 3 χρόνια μετά ακόμα δεν εφαρμόζεται και φυσικά στάθηκε στην έλλειψη οργανισμού του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, το οποίο 2 και πλέον χρόνια μετά την σύσταση του δεν έχει ακόμα ξεκάθαρη δομή.
Στα βασικά αρνητικά του νομοσχεδίου ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ αναφέρθηκε στην ύπαρξη απόρρητων κονδυλίων στην πολιτική προστασία, πράγμα προβληματικό, καθώς ο ελληνικός λαός οφείλει να ξέρει που πάνε τα χρήματα του. Μίλησε, δε για την υποβάθμιση έτι περαιτέρω της δασικής υπηρεσίας που το νέο σχέδιο νόμου τη μετατρέπει σε παθητικό διαμεσολαβητή αιτημάτων του πυροσβεστικού σώματος.
Επιπρόσθετα, στάθηκε στην υπαγωγή του Εθνικού Αστεροσκοπείου και της Μετεωρολογικής υπηρεσίας στο Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας κάνοντας λόγο για καθαρή προσπάθεια ποδηγέτησης της επιστημονικής κοινότητας από την κυβέρνηση. «Δεν μπορείτε να επιχειρείτε να ελέγξετε, να ποδηγετήσετε πολιτικά, να φέρετε στα μέτρα σας την επιστημονική κοινότητα, ώστε να την καταστήσετε παθητικό εργαλείο κάλυψης των εκάστοτε δικών σας ευθυνών, σε αντίστοιχες περιπτώσεις κλιματικών ή άλλων καταστροφών».
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:
Ομιλία στη Βουλή για την Πολιτική Προστασία – 08.12.2023
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Όταν η κυβέρνηση της ΝΔ ψήφιζε στις αρχές του 2020 το ν. 4662/2020 για την αναδιοργάνωση της πολιτικής προστασίας, πίστευε ότι ένας νόμος είναι αρκετός για να προστατευτούμε από τις φυσικές καταστροφές και τις φονικές πυρκαγιές.
Αλλά δυστυχώς, όλες οι πρόσφατες θεομηνίες και καταστροφές, από “Ιανό” και τη “Μήδεια”, έως την Εύβοια, τον Έβρο, την Πάρνηθα, και τον“Daniel”στην Θεσσαλία τον περασμένο Σεπτέμβριο, απέδειξαν πόσο λανθασμένοι ήταν τελικά οι κυβερνητικοί χειρισμοί.
Ο Υπουργός μίλησε επανειλημμένα για τις συνθήκες της κλιματικής κρίσης που αντιμετωπίζουμε.
Αλλά ακόμα δεν έχουμε δει την Εθνική Στρατηγική για την Κλιματική Κρίση που ορίζει το άρθρο 5 του Κλιματικού Νόμου, καθώς και τα Περιφερειακά Σχέδια που την εξειδικεύουν.
Τώρα μόλις, μετά από 2 χρόνια, ξεκινά η συγκρότηση του Εθνικού Συμβουλίου για την Προσαρμογή στην Κλιματική Κρίση που προβλέπει το άρθρο 28 του Κλιματικού Νόμου. Ενώ ακόμα δεν έχει καταρτιστεί ο οργανισμός του νέου Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, πάνω από 2 χρόνια από τη σύσταση του Υπουργείου.
Όταν, λοιπόν, επικαλούμαστε την κλιματική κρίση, για την αποτυχία της κυβερνητικής διαχείρισης επί των καταστροφικών φαινομένων, πρέπει να είμαστε και βέβαιοι, ότι έχουμε κάνει από τη μεριά μας, ό,τι είναι δυνατόν για να προσαρμοστούμε σε αυτήν. Και μέχρι τώρα η κυβέρνηση, δεν το έχει κάνει ούτε έγκαιρα, ούτε αποτελεσματικά.
Πάμε τώρα στο υπό συζήτηση σχέδιο νόμου. Η κυβέρνηση φέρνει ένα νομοσχέδιο που τροποποιεί εκ νέου διατάξεις προγενέστερου δικού της νόμου, γεγονός που αποτελεί, πλέον, πάγια νομοθετική της πρακτική.
Και ενώ τα τελευταία θλιβερά γεγονότα απέδειξαν ότι ο νόμος του 2020 ήταν αναποτελεσματικός, το παρόν νομοσχέδιο ακολουθεί πιστά την οργανωτική και επιχειρησιακή του λογική. Λες και το πρόβλημα έγκειται σε κάποιες μικρές τροποποιήσεις. Λες και ο νόμος του 2020 κάλυψε ως επί το πλείστον τις μεγάλες ανάγκες της πολιτικής προστασίας και έλειπαν κάποιες μικρές διορθωτικές παρεμβάσεις για να τελειοποιηθεί.
Ουδείς αναφέρεται στην ασάφεια και τη σύγχυση ως προς τις αρμοδιότητες και την «αλυσίδα της διοίκησης» που οδήγησαν στις αλληλεπικαλύψεις αρμοδιοτήτων και στις μεγάλες καταστροφές του καλοκαιριού.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, σήμερα, εδώ, δεν συζητάμε απλώς τη διόρθωση ενός αναποτελεσματικού νόμου. Σήμερα ακούμε το κλάμα και τα βλέμματα απόγνωσης των πολιτών. Και στην πραγματικότητα συζητάμε για το πώς δεν θα ζήσουμε ξανά τα µεγάλα δράματα αυτά, τις καμένες εκτάσεις,τα νεκρά ζώα, τις χαμένες περιουσίες, την περιβαλλοντική καταστροφή και φυσικά πώς θα αποφύγουμε νέες εκατόμβες.
Επιτρέψτε μου, λοιπόν, να σταθώ σε 3 κρίσιμα ζητήματα που πρέπει να αφορούν στον πραγματικά νέο σχεδιασμό της πολιτικής προστασίας.
Κονδύλια και πόροι
Δεν γίνεται, ενώ συζητάμε ένα νομοθετικό μπάλωμα αντί ενός ολοκληρωμένου εθνικού σχεδιασμού για τη διαχείριση των ακραίων καιρικών φαινομένων, που απαιτεί διάλογο με τους φορείς και την κοινωνία, να μην αγγίζουμε ούτε στο ελάχιστο τα απόρρητα κονδύλια στην πολιτική προστασία.
Το άρθρο 53 του ν.4662/2020 που προβλέπει τις δαπάνες απόρρητων αναγκών παραμένει σε ισχύ, χωρίς την παραμικρή τροποποίηση προς την κατεύθυνση της διαφάνειας και της λογοδοσίας.
Και επειδή τα επόμενα χρόνια οι δαπάνες για την πολιτική προστασία θα αυξηθούν, και επειδή υπάρχουν και οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης, πρέπει εδώ και τώρα να τελειώσει η λογική της αδιαφάνειας. Ο ελληνικός λαός πρέπει να γνωρίζει που και σε ποιους πάνε τα χρήματα του. Έτσι ώστε να αναζητήσει και ευθύνες, όταν βρεθεί αντιμέτωπος με τις συνέπειες μίας νέας φυσικής καταστροφής.
Ο ρόλος της Δασικής Υπηρεσίας
Στο άρθρο 35 που αφορά στη συνεργασία της πυροσβεστικής με την Δασική Υπηρεσία, συστήνετε 3μελείς υποστηρικτικές ομάδες που συνδράμουν την Δασική Υπηρεσία, οι οποίες καλούνται στο πεδίο κατόπιν αιτήματος του Πυροσβεστικού Σώματος. Αυτό όμως σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει αναβάθμιση της Δασικής Υπηρεσίας.
Ουσιαστικά το Υπουργείο ομολογεί ότι δεν είναι εφικτή η πραγματική αναβάθμιση της με πόρους και προσωπικό και για αυτό το λόγο προστίθεται μία ακόμη επιχειρησιακή δομή μετατρέποντας την οικεία Δασική Υπηρεσία σε παθητικό μεσολαβητή ενός αιτήματος.
Ο αναγκαίος σεβασμός στον ρόλο και τη συνεισφορά της επιστημονικής κοινότητας
Και αναφέρομαι στο προσβλητικό και εντελώς παράλογο της υπαγωγής του Εθνικού Αστεροσκοπείου και της ΕΜΥ στο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας.
Είναι νωπές οι μνήμες, όταν Υπουργοί και βουλευτές της κυβέρνησης αμφισβήτησαν ευθέως τα στοιχεία του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών, για το συνολικό αριθμό των καμένων εκτάσεων στον Έβρο, κάνοντας ανερυθρίαστα λόγο για “πολιτικοποίηση” στην παράθεση των επιστημονικών δεδομένων.
Δεν μπορείτε να επιχειρείτε να ελέγξετε, να ποδηγετήσετε πολιτικά, να φέρετε στα μέτρα σας την επιστημονική κοινότητα, ώστε να την καταστήσετε παθητικό εργαλείο κάλυψης των εκάστοτε δικών σας ευθυνών, σε αντίστοιχες περιπτώσεις κλιματικών ή άλλων καταστροφών.
Η προσπάθεια φίμωσης των επιστημόνων και των ερευνητών, και το μόνο που θα πετύχει είναι να πάει δεκαετίες πίσω την επιστημονική έρευνα.
Απέναντι, λοιπόν, σε αυτό το αποτυχημένο μοντέλο πολιτικής προστασίας, το ΠΑΣΟΚ προτάσσει ένα ριζικά διαφορετικό σχέδιο, το οποίο παρουσίασε από την Αλεξανδρούπολη την περασμένη Κυριακή ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, ο Ν. Ανδρουλάκης.
Ένα μοντέλο που δίνει έμφαση στην πρόληψη και όχι στην καταστολή. Αποδίδει πρωταγωνιστικό και όχι παρακολουθηματικό ρόλο στη δασική υπηρεσία, ενισχύοντας την με πόρους και προσωπικό. Εισάγει ένα ολιστικό μοντέλο αποκατάστασης των καμένων εκτάσεων, ενώ παράλληλα προτείνουμε ένα Σύστημα Διαχείρισης και Ανθεκτικότητας των δασικών οικοσυστημάτων
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Η χώρα εισέρχεται σε μία εποχή πολλαπλών κλιματικών κινδύνων οι οποίες απαιτούν εκ βάθρων αλλαγές στον μηχανισμό πολιτικής προστασίας. Δεν αρκούν πλέον, εκ των υστέρων, ελλειμματικές και αποσπασματικές πρωτοβουλίες, που έχουν απλώς χαρακτήρα καταστολής και αποζημιωτικής αποκατάστασης, χωρίς να δίνουν έμφαση στην πρόληψη.
Δυστυχώς, η κυβέρνηση εμμένει στο ίδιο λάθος. Που κοστίζει σοβαρά σε ανθρώπινες ζωές, περιουσίες και φυσικό πλούτο.
Πρέπει να γυρίσουμε σελίδα.