ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Γ. Παπανδρέου για τις νέες προκλήσεις στην παιδεία μετά τον κορωνοϊό
Ο βουλευτής Αχαΐας και πρώην πρωθυπουργός, που κατα την διάρκεια της Πρωθυπουργίας του με κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ δημιουργήθηκε το e-school, συνυπογράφει κοινή δήλωση πρώην υπουργών Παιδείας της Ε.Ε.
Κοινή δήλωση συνυπογράφει ο Γιώργος Α. Παπανδρέου, με πρώην υπουργούς Παιδείας Ευρωπαϊκών χωρών, μελών του διεθνούς δικτύου Αtlantis Group – Μάιος 2020. Τίτλος της παρέμβασης είναι: «COVID 19: Νέες προκλήσεις για την παιδεία, ώρα για ευρωπαϊκή συνεργασία» και σε αυτή αναφέρονται τα εξής:
«Η εκπαίδευση, η μάθηση, είναι βαθιά πολιτικό ζήτημα. Στην ΕΕ αποτελεί ευθύνη κυρίως των εθνικών κυβερνήσεων – ή ανάλογα με τη χώρα των περιφερειών ή κρατιδίων -, και είναι σημαντικό να αξιοποιήσουμε συλλογικά την υπάρχουσα εμπειρία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η αναγκαστική στροφή, λόγω της επιδημίας, προς την εκπαίδευση στο σπίτι.
Σε επίπεδο εθνικό ή περιφερειακό, έγινε προσπάθεια σε όλη την ΕΕ να βρεθούν τρόποι για να μπορέσουν οι εκπαιδευτικοί να εργαστούν μέσω διαδικτύου ή με περιεχόμενο που βασίζεται στο EdTech, ενώ αποκαλύφθηκε ότι υπήρχαν λίγα στοιχεία σχετικά με το ποια είναι η αποτελεσματικότητα και ο κοινωνικός αντίκτυπος αυτού του τρόπου εκπαίδευσης. Τα πιθανά οφέλη από την κοινή εμπειρία παρέμειναν αχρησιμοποίητα, στερώντας έτσι τους νέους από μια αποτελεσματική εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
Οι χώρες της ΕΕ πρέπει να καταβάλουν σοβαρές προσπάθειες από κοινού, για να δημιουργήσουν τις σωστές βάσεις για εξ αποστάσεως μάθηση, προωθώντας παράλληλα τα εργαλεία επικοινωνίας που απαιτούνται. Η μέθοδος αυτή δεν αντικαθιστά την εκπαίδευση όπως τη γνωρίζουμε. Δεν μπορεί να αντικαταστήσει τον δάσκαλο, όμως μπορεί να ενισχύσει το έργο του. Η εκπαίδευση είναι μια κοινωνική διαδικασία στην οποία συναντώνται μαθητές και δάσκαλοι. Στο πλαίσιο αυτό, η εξ αποστάσεως εκπαίδευση αποτελεί ένα χρήσιμο εργαλείο υποστήριξης της αποτελεσματικότητας του δασκάλου. Ταυτόχρονα, είναι απαραίτητο να αναζητήσουμε πανευρωπαϊκούς τρόπους και μέσα, ώστε η εξ αποστάσεως εκπαίδευση ή η Ed Tech υποστηριζόμενη εκπαίδευση, να μην αυξάνουν τις ανισότητες, να μην πλήττουν την αρχή των ίσων ευκαιριών για όλους.
Η παρούσα κρίση θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στη δημοσιονομική πολιτική. Ο κρατικός δανεισμός θα αυξηθεί, με αποτέλεσμα, μετά την κρίση οι κυβερνήσεις να αντιμετωπίσουν αυξημένο χρέος και υψηλά επιτόκια. Στην «παλιά» κανονικότητα αυτό θα οδηγούσε σε σοβαρές περικοπές του προϋπολογισμού σε όλους τους τομείς των κρατικών δαπανών, με την εκπαίδευση να είναι συχνά από τα πρώτα θύματα, όπως έδειξε η κρίση της Lehman Brothers το 2008.
Απευθύνουμε έκκληση για μια εναλλακτική πολιτική. Συγκεκριμένα, ζητούμε την αύξηση της φορολογικής βάσης της ΕΕ, μία κοινή δράση σχετικά με τη φορολόγηση διεθνών εταιρειών. Είναι απαραίτητο να υπάρξει σχετική πρωτοβουλία σε ευρωπαϊκό επίπεδο, καθώς μεμονωμένες δράσεις δεν μπορούν να πετύχουν, αφού οι επιχειρήσεις μπορούν να μετακινούν την έδρα τους, αναζητώντας τον χαμηλότερο δυνατό φορολογικό συντελεστή. Η ΕΕ οφείλει να αντιμετωπίσει την κρίση βασιζόμενη στην αρχή της αλληλεγγύης. Στο πνεύμα αυτό, οι ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις θα πρέπει να συνδέονται με την εξασφάλιση ισότητας ευκαιριών και εκπαίδευσης υψηλής ποιότητας για όλους. Κατά συνέπεια, η εκπαίδευση, μετά την πανδημία, θα πρέπει να εξαιρείται όσο το δυνατόν περισσότερο από περικοπές του προϋπολογισμού και αυτό να αποτελεί προϋπόθεση για δανεισμό ή επιχορηγήσεις από την ΕΕ.»