Connect with us

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Απόστολος Πάνας: «Ως πότε το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης θα νομοθετεί χωρίς καμία αναπτυξιακή προοπτική για τον πρωτογενή τομέα;»

Published

on

‘’Ως πότε το Υπουργείο Αγρ. Ανάπτυξης θα νομοθετεί χωρίς καμία αναπτυξιακή προοπτική για τον πρωτογενή τομέα;’’

Με την τοποθέτησή του ως Ειδικός Αγορητής του Κινήματος Αλλαγής στην πρώτη συζήτηση επί του νομοσχεδίου του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων με θέμα ‘’Ρυθμίσεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων για την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του αγροτικού τομέα’’, ο Βουλευτής Χαλκιδικής και Υπεύθυνος Κοινοβουλευτικού Τομέα Αγροτικής Ανάπτυξης, Απόστολος Πάνας, μίλησε για ένα σχέδιο νόμου χωρίς αναπτυξιακή προοπτική, από το οποίο απουσιάζει ο παραγωγικός σχεδιασμός που θα βοηθούσε τον πρωτογενή τομέα να πρωταγωνιστήσει στη συγκρότηση ενός νέου παραγωγικού μοντέλου για τη χώρα, τώρα που οι συνθήκες καθιστούν το εν λόγω θέμα πιο επίκαιρο από ποτέ.
Ο κος Πάνας εστίασε την κριτική του ιδίως στην τάση του αρμόδιου Υπουργείου να νομοθετεί για να διευθετήσει εκκρεμότητες και να συμπληρώσει διαδικαστικά κενά του παρελθόντος.
Δε δίνονται για άλλη μια φορά απαντήσεις στα κρίσιμα ερωτήματα που έχει απευθύνει το Κίνημα Αλλαγής ιδίως κατά την κρίση του κορονοϊού και απασχολούν τον αγρότη στην καθημερινότητά του. Όπως π.χ. τί θα γίνει με τις οφειλές προς τα ασφαλιστικά ταμεία και την εφορία, αν θα υπάρξει άμεση καταβολή των αποζημιώσεων του 2019 που βρίσκονται σε εκκρεμότητα, αν θα υπάρξει ταχύτερη καταβολή των κοινοτικών ενισχύσεων ή πώς θα αξιοποιηθεί το ποσό των 446 εκ. ευρώ που επιστρέφεται στην Ελλάδα με αποφάσεις του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ώστε να ενισχυθεί πραγματικά η αγροτική οικονομία και να επεκταθούν οι δυνατότητες αγροτικών δραστηριοτήτων και παραγωγής μέσω της αύξησης των βοσκήσιμων εκτάσεων.
Ο Βουλευτής Χαλκιδικής καταλήγει: ‘’Πρόκειται για νομοσχέδιο καθαρά διεκπεραιωτικό, που θέλει να περάσει τη λογική του ‘’νοικοκυρέματος’’ των αρμοδιοτήτων του Υπουργείου. Εγκλωβίζεται σε διαδικαστικού τύπου ρυθμίσεις, ακριβώς για να δείξει ότι έρχεται να τακτοποιήσει, να διευθετήσει χωρίς κανένα απολύτως δείγμα καινοτομίας και ουσιαστικής μεταρρύθμισης –πλην ελαχίστων εξαιρέσεων- που ο αγροτικός κλάδος έχει περισσότερη ανάγκη από ποτέ. Δεν απαντά, φερειπείν, σε θέματα όπως η συμμετοχή των κτηνοτρόφων στα διαχειριστικά σχέδια για τους βοσκότοπους και η απαλοιφή των συνεπειών για τους νέους κτηνοτρόφους από τις καθυστερήσεις των δασαρχείων να αδειοδοτήσουν τους στάβλους που οδήγησε λανθασμένα την διοίκηση (ΥΠΑΑΤ) να τους ζητήσει την επιστροφή της ενίσχυσης για τους νέους αγρότες. Ως πότε το Υπουργείο θα συνεχίσει στο ίδιο μοτίβο νομοθέτησης;’’

Αναλυτικά η Τοποθέτηση του κου Πάνα είχε ως εξής:
1η ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ & ΕΜΠΟΡΙΟΥ
Α’ ΑΝΑΓΝΩΣΗ
σχεδίου νόμου του Υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης με θέμα ‘’Ρυθμίσεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων για την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του αγροτικού τομέα’’
‘’Ευχαριστώ Κύριε Πρόεδρε,
Κύριε Υπουργέ,
Φέρνετε προς συζήτηση ένα σχέδιο νόμου που όπως αναφέρετε και στην Αιτιολογική Έκθεση επιχειρεί να διευθετήσει θέματα που αφορούν αρμοδιότητες του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (ΥΠΑΑΤ).
Και η λέξη κλειδί εδώ είναι ‘’η διευθέτηση’’.
Για δεύτερη φορά, μέσα στους 10 μήνες της θητείας του, ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης φέρνει ένα νομοσχέδιο για να διευθετήσει εκκρεμότητες, να διαχειριστεί καταστάσεις που χρονίζουν.
Πρόκειται για μια συρραφή διατάξεων καθαρά διεκπεραιωτικού χαρακτήρα που στόχο έχουν να ρυθμίσουν διαδικαστικά θέματα του Υπουργείου και των υπαγόμενων σε αυτό Υπηρεσιών και Οργανισμών του.
Και για ακόμα μια φορά δεν καταλαβαίνουμε το λόγο που καταθέτετε νομοσχέδιο για να ρυθμίσετε θέματα που ρυθμίζονται με Υπουργικές Αποφάσεις, ακόμα και εγκυκλίους.
Και επειδή σήμερα συζητούμε επί της αρχής του νομοσχεδίου, επιτρέψτε μου να κάνω ένα γενικότερο σχόλιο ως προς την νομοθετική συμπεριφορά της Κυβέρνησης:
Το παρόν νομοσχέδιο κατατέθηκε μόλις την Παρασκευή που μας πέρασε και μάλιστα τα μεσάνυχτα και μπαίνει σήμερα Δευτέρα στην Επιτροπή, αφήνοντάς μας στην ουσία δύο μόλις μέρες που τυχαίνει να είναι σαββατοκύριακο, για να το επεξεργαστούμε.
Θα πείτε εδώ ότι το εν λόγω σχέδιο νόμου παρέμεινε 14 μέρες στη Διαβούλευση.
Πότε όμως;
Από 7 έως 21 Απριλίου, στην κορύφωση των περιοριστικών μέτρων κατά του κορονοϊού, όπου ο κόσμος μπορεί να ήταν κλεισμένος σπίτι και να είχε χρόνο να παρακολουθήσει, όπως ισχυρίζεστε, το νομοθετικό έργο της Κυβέρνησης, πόσο ανταποκρίνεται όμως αυτό στην πραγματικότητα;
Αλήθεια πόσο λειτουργικός και ενεργός μπορεί να είναι ένας πολίτης υπό τις συνθήκες που πρόσφατα βίωσε και εν πολλοίς συνεχίζει να βιώνει η κοινωνία μας;
Συνεχίζοντας, λοιπόν, υπό τις ανωτέρω περιγραφείσες συνθήκες, τη μεθοδική κακή νομοθέτηση που έχει επιδείξει η Κυβέρνησή σας, θέσατε το εν λόγω σχέδιο νόμου στη διαβούλευση εν μέσω των δύσκολων συνθηκών που επέβαλε ο κορονοϊός και στον ίδιο τον αγρότη.
Προβληματική όμως δεν είναι μόνο η επιλογή της χρονικής στιγμής στην οποία φέρνετε το εν λόγω νομοσχέδιο αλλά και η ποιοτική αξία της θεματολογίας του σε αυτούς τους τόσο χαλεπούς καιρούς για την οικονομία της χώρας και δη για τον πρωτογενή τομέα αυτής.
Και σε αυτό τον άξονα θα επικεντρωθεί η κριτική μας για τη γενικότερη πολιτική που ακολουθείτε στον αγροτικό τομέα, μετά από 10 μήνες θητείας σας στο αρμόδιο Υπουργείο.
Διότι, τη στιγμή που ο κόσμος καίγεται, τη στιγμή που ο Έλληνας αγρότης συνεχίζει να παίζει το ρόλο ‘’φτωχού συγγενή’’ στο πρόγραμμα στήριξης που έχετε εξαγγείλει, εσείς νομοθετείτε εισάγοντας μια σειρά από ρυθμίσεις που αποτελούν αντικαταστάσεις και τροποποιήσεις παλαιότερων νομοθετικών διατάξεων.
Οι καινοτομίες του εν λόγω νομοσχεδίου, όπως το μελισσοκομικό Μητρώο και οι ρυθμίσεις των θεμάτων Δικτύου Γεωργικής Λογιστικής Πληροφόρησης, οι οποίες κατά τα άλλα είναι σε θετική κατεύθυνση, είναι ελάχιστες.
Και σε τελική ανάλυση πρόκειται για θέματα που ρυθμίζονται και χωρίς να παρίσταται η ανάγκη ρύθμισής τους με νόμο.
Δεν αποτελεί καινοτομία, παραδείγματος χάριν, το πώς θα συλλέγονται τα στοιχεία λογιστικής των αγροτικών εκμεταλλεύσεων και θα γίνεται η επικοινωνία με την ΕΛΣΤΑΤ ή τα θέματα στελέχωσης της νομικής υπηρεσίας του ΕΛΓΑ.
Ενώ, την ίδια στιγμή, δεν έχει προχωρήσει καθόλου ο νέος κανονισμός λειτουργίας του για να συμπεριλάβει τις ζημιές από την κλιματική αλλαγή ή το πώς θα καλεί τους Προέδρους Οργανισμών που είναι στην εποπτεία του σε οποιαδήποτε μορφή Οργάνου.
Αυτά τα δύο είναι ενδεικτικά του καινοφανούς επιτελικού κράτους και των διευθετήσεων που αυτό φέρνει σε πέρας.

Υπάρχουν, ωστόσο, βελτιώσεις που μπορούν να γίνουν προκειμένου το εν λόγω σχέδιο νόμου να επιτελέσει τον σκοπό που με βάση την Αιτιολογική Έκθεση έχει, όπως:

  1. Η συμμετοχή των κτηνοτρόφων στα διαχειριστικά σχέδια για τους βοσκότοπους
  2. Η απάλειψη των συνεπειών για τους νέους κτηνοτρόφους από τις καθυστερήσεις των δασαρχείων να αδειοδοτήσουν τους στάβλους που οδήγησε λανθασμένα την διοίκηση (ΥΠΑΑΤ) να τους ζητήσει την επιστροφή της ενίσχυσης για τους νέους αγρότες που είχαν λάβει και να τους καταστρέψει κυριολεκτικά την στιγμή που πλήττονται και από την κρίση .
    Ποιος είναι ο ρόλος του Υπουργείου όταν οι Υπηρεσίες αδιαφορούν επιδεικτικά για τους πολίτες;;
    Κύριε Υπουργέ,
    Σε μία από τις πιο κρίσιμες στιγμές για τον αγρότη, τον γεωργό, τον κτηνοτρόφο, τον αλιέα, αντί να δώσετε απαντήσεις σε δεκάδες εκκρεμείς ερωτήσεις, αντί να νομοθετήσετε, εφόσον το θέλατε, με δημιουργικό τρόπο, εισάγοντας έκτακτες, επείγουσες μεταρρυθμίσεις που τόσο έχει ανάγκη ο αγροτικός κόσμος, αντ’ αυτού φέρνετε ένα νομοσχέδιο άκαιρο, άνευ ουσίας, χωρίς κάποια υπεραξία.
    Άλλη μια χαμένη ευκαιρία για πραγματική αναπτυξιακή ώθηση, για αυθεντική καινοτομία, για προοδευτικές μεταρρυθμίσεις στον πρωτογενή τομέα.
    Πρόκειται για τους άξονες στους οποίους, εμείς στο Κίνημα Αλλαγής υποστηρίζουμε ότι πρέπει να κινηθεί τώρα και στο μέλλον ο αγροδιατροφικός τομέας της χώρας και το υποστηρίζουμε αυτό με συγκεκριμένο πρόγραμμα.
    Με σαφείς θέσεις τις οποίες συγκροτήσαμε προσαρμόζοντάς τες στις ανάγκες και στις συνθήκες της εποχής, που άλλαξαν άρδην τους τελευταίους δύο μήνες επηρεάζοντας άμεσα τη διαδικασία παραγωγής και διάθεσης προϊόντων, το εισόδημα του παραγωγού σε συνάρτηση πάντα με το κόστος παραγωγής του, τις αγροτικές ενισχύσεις.
    Γενικότερα το σύνολο της στήριξης του κρατικού μηχανισμού απέναντι στον παραγωγό, η οποία εν μέσω κορονοϊού απεδείχθη λειψή ίσως και ανύπαρκτη.
    Συζητάμε για ένα σχέδιο νόμου σήμερα που πραγματικά δε βλέπουμε ούτε να επιτυγχάνει τον σκοπό του που, όπως λέει η αιτιολογική έκθεση που το συνοδεύει, είναι ο εκσυγχρονισμός και η ανάδειξη της γεωργίας, της αλιείας και της κτηνοτροφίας ως βασικών πυλώνων για την οικονομική ανάπτυξη της υπαίθρου ,
    αλλά και δεν αφορά την καθημερινότητα του αγρότη ούτε στο ελάχιστο.
    Αντιθέτως, εκκρεμούν και περιμένουμε απαντήσεις σε μια σειρά από πρακτικά για τον αγρότη θέματα, που θα διευκολύνουν την παραγωγή και θα του δώσουν οικονομική ανάσα όπως:
    -η δανειοδότηση με χαμηλότοκα δάνεια ως κεφάλαια κίνησης, αξιοποιώντας αντίστοιχα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία,
    -η άμεση ενεργοποίηση της «Κάρτας Αγρότη»,
    -η εξειδίκευση των μέτρων στήριξης που έχετε εξαγγείλει για τους ιχθυοκαλλιεργητές και γενικότερα για την αλιεία , με δεδομένο ότι οι εξαγωγές έχουν ήδη δεχθεί μεγάλο πλήγμα;
  • Τί θα γίνει, ακόμη, με τις οφειλές προς τα ασφαλιστικά ταμεία και την εφορία;
    -Θα υπάρξει άμεση καταβολή των αποζημιώσεων του 2019 που βρίσκονται σε εκκρεμότητα;
    -Θα υπάρξει ταχύτερη καταβολή των κοινοτικών ενισχύσεων, ώστε με χρήση προκαταβολών, οι γεωργοί και κτηνοτρόφοι να εξασφαλίσουν την ταμειακή ρευστότητα που χρειάζονται;
  • Πώς θα αξιοποιηθεί, το ποσό των 446 εκ. ευρώ που επιστρέφεται στην Ελλάδα, με αποφάσεις του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ώστε να ενισχυθεί πραγματικά η αγροτική οικονομία και να επεκταθούν οι δυνατότητες αγροτικών δραστηριοτήτων και παραγωγής μέσω της αύξησης των βοσκήσιμων εκτάσεων;
  • Από ποιο σκέλος του κρατικού προϋπολογισμού, τέλος, θα επιδοτηθούν οι κτηνοτρόφοι, καθώς έχετε εξαγγείλει ότι η εν λόγω κατηγορία αγροτών θα επιδοτηθεί από κρατικά κονδύλια, ενώ οι υπόλοιποι κλάδοι θα χρηματοδοτηθούν, (5.000 ευρώ/ αγρότη και 50.000 ευρώ/επιχείρηση), όπως ανακοινώσατε, από κρατικά κονδύλια;
    Και αφού αναφέρθηκα στους κτηνοτρόφους, έναν από τους περισσότερο πληττόμενους αγροτικούς κλάδους το τελευταίο ιδίως χρονικό διάστημα, γιατί δεν προτείνατε με το υπό συζήτηση νομοσχέδιο κάποια ευνοϊκή ρύθμιση για την κτηνοτροφία;
    Από το να εισάγετε ρυθμιστικές διατάξεις για ήσσονος σημασίας θέματα;
    Τώρα ως προς τα ειδικότερα σημεία του νομοσχεδίου που για μας παρουσιάζουν ενδιαφέρον σχολιασμού, έχουμε να απαριθμήσουμε τα εξής:
    • Η διάταξη που εισάγει το εθνικό μελισσοκομικό μητρώο (άρθρο 9)
    • Η διάταξη περί αδειοδοτήσεων κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων (άρθρο 8)
    • Οι διατάξεις περί θεμάτων αλιείας (κεφάλαιο Γ’ άρθρο 12)
    • Η διάταξη περί διαχειριστικών σχεδίων βόσκησης (άρθρο 11)
    • Η διάταξη περί ανάκτησης των αγροτικών ενισχύσεων, κατ’ εκτέλεση αποφάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (κεφάλαιο ΣΤ-άρθρο 19), που χρήζει περαιτέρω διευκρίνισης, καθώς δεν είναι σαφές με ποιον τρόπο και υπό ποιες προϋποθέσεις θα επιστρέφονται αυτές από τις υπόχρεες Αγροτικές Συνεταιριστικές Οργανώσεις (ΑΣΟ).
    Θα αναφερθούμε επ’ αυτών αναλυτικά μετά και την ακρόαση των φορέων, στην κατ’ άρθρο συζήτηση.
    Εν κατακλείδι, με το παρόν σχέδιο νόμου ενισχύεται για ακόμη μία φορά η άποψη που έχουμε ως προς την κυβερνητική πολιτική για τον αγροδιατροφικό τομέα της χώρας.
    Ότι απουσιάζει δηλαδή παντελώς η στρατηγική επένδυση της Κυβέρνησης στον πρωτογενή τομέα ως πραγματικό μοχλό ανάπτυξης.
    Το επισημαίνουμε από κάθε βήμα από το οποίο τοποθετούμαστε.
    Ότι αν δεν έρθει η ανάπτυξη της χώρας από τον πρωτογενή τομέα και τον τουρισμό, τότε από ποιους κλάδους της οικονομίας θα έρθει;
    Και αν δε βοηθηθεί από το Κράτος ο παραγωγός με ουσιαστικά οικονομικά κίνητρα να εξελίξει τις καλλιεργητικές του πρακτικές.
    Να παράγει περισσότερο ποιοτικά προϊόντα
    Να πρασινίσει την παραγωγή του
    Να διοχετεύσει σε δομές όπου υπάρχει πραγματική ανάγκη τα αδιάθετα προϊόντα του, συμβάλλοντας στη διατροφική επάρκεια του πληθυσμού
    Τότε από ποιον θα βοηθηθεί;
    Πρόκειται λοιπόν για ουσιαστικά θέματα που βρίσκονται τώρα, εν μέσω αυτής της κρίσης μπροστά μας και θα βρεθούν πάλι και αύριο εν μέσω μιας επόμενης κρίσης.
    Γιατί από τον πρωτογενή τομέα διέρχονται οικονομικά κανάλια με άμεση αντανάκλαση στον πληθυσμό που μάλλον δεν έχετε εκτιμήσει σωστά, κύριε Υπουργέ.
    Δεδομένης λοιπόν της πολύ δύσκολης οικονομικά και χρονικά συγκυρίας για τον αγρότη, θεωρούμε ότι η εν λόγω συζήτηση καλό είναι να γίνει αφορμή για ουσιώδη συζήτηση επί των θεμάτων που απασχολούν τον πρωτογενή τομέα της χώρας, τον τομέα που για μας θα αποτελέσει τον πυλώνα οικοδόμησης ενός νέου παραγωγικού μοντέλου ανάπτυξης.
    Ως προς τη θέση μας επί της Αρχής του νομοσχεδίου, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θα μου επιτρέψετε να επιφυλαχθώ προκειμένου να ακούσω τις απόψεις των φορέων που θα προσέλθουν στην Επιτροπή για να έχω μια πιο ολοκληρωμένη άποψη.’’