ΠΟΛΙΤΙΚΗ
“Bόμβα” από Κοντιάδη: Το κλείσιμο της προανακριτικής είναι καταστρατήγηση του συντάγματος και συγκάλυψη ευθυνών

Η προσπάθεια της κυβερνητικής πλειοψηφίας να κλείσει άρον άρον την προανακριτική επιτροπή για το δυστύχημα των Τεμπών, πριν καν αυτή ξεκινήσει τις εργασίες της, έχει προκαλέσει σφοδρές αντιδράσεις από νομικούς και κόμματα της αντιπολίτευσης.
Κοντιάδης: «Κατακεραυνώνει» την Κυβέρνηση
Ο συνταγματολόγος Ξενοφών Κοντιάδης, με μια σκληρή ανάρτησή του, κατακεραυνώνει την κυβερνητική πλειοψηφία στη Βουλή, κατηγορώντας την για καταστρατήγηση του Συντάγματος. Επικαλείται μάλιστα και τις ανάλογες απόψεις άλλων συνταγματολόγων, όπως του Χαράλαμπου Τσιλιώτη, ο οποίος ανήκει στη ΝΔ, για να επισημάνει την καταφανή παραβίαση των συνταγματικών διαδικασιών.
Η ανάρτηση του Ξενοφώντα Κοντιάδη:
Αν αποφασίσει σήμερα η Προανακριτική Επιτροπή να κλείσει τις εργασίες της πριν καν τις ανοίξει, θα πρόκειται για πρόδηλη καταστρατήγηση του Συντάγματος με σκοπό (για ακόμη μία φορά) τη συγκάλυψη ευθυνών. Το εξήγησα χθες προφορικά σε τέσσερα ΜΜΕ, αναρτήθηκε στο syntagmawatch.gr σχετικό άρθρο του συναδέλφου Χ.Τσιλιώτη (υπεράνω πολιτικής “υποψίας”, αφού δεν είναι μυστικό ότι ήταν υποψήφιος βουλευτής της ΝΔ το 2019), αναρτήσεις έκαναν επίσης αρκετοί άλλοι καθηγητές όπως οι Γ. Τασόπουλος και Π. Λαζαράτος, που ασφαλώς δεν έχουν πολιτική “ταμπέλα”. Αλλά συνεχίζω να εμπιστεύομαι την κρίση κάθε πολίτη και γι’ αυτό, πριν προχωρήσω σε κάποια σχόλια ακόμη, παραθέτω τι ρητώς προβλέπει το Σύνταγμα.
Άρθρο 86 παρ. 3: “Πρόταση άσκησης δίωξης υποβάλλεται από τριάντα τουλάχιστον βουλευτές. Η Βουλή, με απόφασή της που λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών, συγκροτεί ειδική κοινοβουλευτική επιτροπή για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης, διαφορετικά, η πρόταση απορρίπτεται ως προδήλως αβάσιμη. Το πόρισμα της επιτροπής του προηγούμενου εδαφίου εισάγεται στην Ολομέλεια της Βουλής, η οποία αποφασίζει για την άσκηση ή μη δίωξης. Η σχετική απόφαση λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών. Με τη διαδικασία και την πλειοψηφία του πρώτου εδαφίου της παραγράφου αυτής η Βουλή μπορεί οποτεδήποτε να ανακαλεί την απόφασή της ή να αναστέλλει τη δίωξη, την προδικασία ή την κύρια διαδικασία.”
Σημειώνω επιπλέον και τα εξής: 1. Ο κ. Τριαντόπουλος δεν έχει δικαίωμα να ζητήσει να γίνει ή να μη γίνει η Προανακριτική, όπως κανένας ύποπτος ή κατηγορούμενος δεν μπορεί να ζητήσει να μην γίνει προανάκριση ή ανάκριση. 2. Έχει τεράστια σημασία το έργο της Προανακριτικής Επιτροπής διότι από αυτό εξαρτάται πρώτον αν θα υπάρξουν διώξεις και άλλων προσώπων και δεύτερον ποιο ακριβώς θα είναι το αδίκημα για το οποίο η Ολομέλεια θα ασκήσει δίωξη, το οποίο για να “αναβαθμιστεί” εν συνεχεία πχ από πλημμέλημα σε κακούργημα από το Δικαστικό Συμβούλιο θα πρέπει προηγουμένως να επανέλθει ο φάκελος στη Βουλή, ζήτημα εξαιρετικά κρίσιμο και σε σχέση με τον χρόνο της δίωξης ενόψει της παράλειψης της κυβέρνησης επί 5 χρόνια να τροποποιήσει τα σχετικά με την αποσβεστική προθεσμία στον νόμο περί ευθύνης υπουργών.
Τέλος, ως προς την ανάγκη αναθεώρησης του άρθρου 86 του Συντάγματος, έχω τη γνώμη ότι θα πρέπει πράγματι να τροποποιηθεί ώστε να μην μπορεί η εκάστοτε πλειοψηφία να καλύπτει τους υπουργούς και πρώην υπουργούς της, όπως βλέπουμε να συμβαίνει. Μέχρι όμως να γίνει συνταγματική αναθεώρηση και να προσδιοριστεί νέα διαδικασία και νέα όργανα για την ποινική δίωξη των υπουργών, είναι αδιανόητο να παραβιάζεται το ισχύον Σύνταγμα για ακόμη μία φορά με σκοπό να μην αποκαλυφθεί όλη η αλήθεια και να μην λογοδοτήσουν όλοι οι εμπλεκόμενοι σε ένα έγκλημα το οποίο συγκλονίζει την ελληνική κοινωνία και λόγω ατυχών κυβερνητικών χειρισμών έχει προκαλέσει κρίση των δημοκρατικών θεσμών.