ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Γ.Νικητιάδης: Στη Βουλή η μεθόδευση του κλεισίματος της ΑΝΕ Καλύμνου από την Κυβέρνηση της ΝΔ με φωτογραφικούς διαγωνισμούς.
Στη Βουλή φέρνει ο Βουλευτής Δωδεκανήσου του ΠΑΣΟΚ και τ. Υφυπουργός Τουρισμού Πολιτισμού Γιώργος Νικητιάδης τη μεθόδευση του κλεισίματος της δημοτικής Ανώνυμης Ναυτιλιακής Εταιρίας Καλύμνου που επιχειρείται τεχνηέντως από την Κυβέρνηση της ΝΔ με σκανδαλώδη διαγωνισμό για τις άγονες γραμμές και της ακτοπλοϊκής απομόνωσης των νησιών του βορείου συγκροτήματος Δωδεκανήσου συμπεριλαμβανομένου και του Φαρμακονησίου. Η ερώτηση απευθύνεται στον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κο Χρήστο Στυλιανίδη και κατατέθηκε στις 28 Οκτωβρίου.
Συμφώνως με το κείμενο της ερώτησης, λίγες μέρες πριν την επέτειο του «ΟΧΙ», ο Δήμαρχος Καλύμνου μετά από ομόφωνη απόφαση του Δημ. Συμβουλίου στέλνει στον Πρωθυπουργό επιστολή, κραυγή αγωνίας, σχετικώς με την προσπάθεια πρόκρισης ιδιωτικών συμφερόντων έναντι της Ανώνυμης Ναυτιλιακής Εταιρίας Καλύμνου, με αποτέλεσμα να οδηγείται σε οριστικό κλείσιμο η εν λόγω εταιρία. Τα παραπάνω λαμβάνουν χώρα με διαδικασίες «fast track» αφού την ερχόμενη Τετάρτη πρόκειται να γίνει η σχετική διαγωνιστική διαδικασία.
Η Ανώνυμη Ναυτιλιακή Εταιρία Καλύμνου (ΑΝΕΚ) που ανήκει στον Δήμο Καλύμνου είναι ιδιοκτήτρια του πλοίου «ΝΗΣΟΣ ΚΑΛΥΜΝΟΣ» και δύο ακόμη μικρότερων σκαφών. Το «ΝΗΣΟΣ ΚΑΛΥΜΝΟΣ» εκτελεί την επιδοτούμενη γραμμή, Κάλυμνος-Λέρος-Λειψοί Πάτμος-Αρκιοί -Φαρμακονήσι -Αγαθονήσι -Σάμο και την Γραμμή Κάλυμνος- Αστυπάλαια. Είναι το μοναδικό πλοίο στο Αιγαίο που μπορεί να το πράξει, λόγω προδιαγραφών και βυθίσματος γάστρας και το μοναδικό πλοίο σε σταθερή επιδοτούμενη γραμμή διασύνδεσης των νησιών που μπορεί και προσεγγίζει το σπουδαίας εθνικής σημασίας, Φαρμακονήσι.
Το συγκεκριμένο πλοίο εκτελούσε για χρόνια το παραπάνω δρομολόγιο έναντι 8.000 € ανά δρομολόγιο οριακό τίμημα συμφώνως με το Δήμαρχο Καλύμνου, προσφέροντας στους κατοίκους των νησιών σταθερή και επαρκή εξυπηρέτηση, όπως προκύπτει άλλωστε και από πρόσφατες σχετικές επιστολές διαμαρτυρίας, των Δημάρχων Λέρου, Λειψών, Πάτμου- Αρκιών, προς όλη την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με κοινοποίηση στους κυβερνητικούς Βουλευτές του Νομού Δωδεκανήσου. Ο «εισαγόμενος πληθωρισμός» που επικαλείται διαρκώς η Κυβέρνηση για να δικαιολογήσει την ακρίβεια, φέρνει φαίνεται ως αποτέλεσμα την αλλαγή του τιμήματος επιδότησης στην συγκεκριμένη γραμμή που αυξήθηκε κατά 300% και έφτασε τις 25.000 € ανά δρομολόγιο!
Το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών γραμμών (ΣΑΣ), εισηγήθηκε προσφάτως στο Υπ.Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής την προκήρυξη της γραμμής, Κάλυμνος-Λέρος-Λειψοί-Πάτμος-Αρκιοί-Φαρμακονήσι- Αγαθονήσι-Πυθαγόρειο Σάμου, για πλοίο 70 μ. και άνω, με υψηλότερο μίσθωμα, ανατρέποντας αυτό που υπάρχει εδώ και πάρα πολλά χρόνια, δηλαδή πλοίο 60 μ. και άνω με χαμηλότερο τίμημα! (Το «ΝΗΣΟΣ ΚΑΛΥΜΝΟΣ» είναι 62 μ. περίπου), πρόταση που απορρίφθηκε μετά από σχετική διαμαρτυρία της Δημοτικής Αρχής Καλύμνου. Ομοίως επιχειρήθηκε να εισαχθεί και «κόφτης» βάζοντας ηλικιακά κριτήρια, χωρίς να αξιολογείται η κατάσταση την οποία είναι ένα πλοίο. Δεν είναι η πρώτη φορά όμως. Ανάλογη προσπάθεια έγινε και στην προηγούμενη προκήρυξη αν και τελικώς τότε είχε αφαιρεθεί. Τώρα ζητείται εγγυητική επιστολή 180.000 € συν 40.000 € για την γραμμή προς Αστυπάλαια, την ώρα που το Υπ.Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής οφείλει στην ΑΝΕΚ 1.507.000 € χωρίς ΦΠΑ, ποσό που αν δεν πληρωθεί στο Δήμο Καλύμνου, αυτός δεν θα έχει την δυνατότητα να χρηματοδοτήσει την εταιρία και η ΑΝΕΚ θα μείνει εκτός διαγωνισμού. Σε συνάντηση της Δημοτικής Αρχής με τον ηγεσία του Υπ.Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στις 23/10/2024 ζητήθηκε να μπει ως όρος το σκάφος να δύναται να προσεγγίζει το Φαρμακονήσι, αλλά τελικώς στην δημοσιευθείσα προκήρυξη ο όρος αυτός αφαιρέθηκε!
Όπως σημειώνει ο Δήμαρχος Καλύμνου στην επιστολή του, αν δεν δρομολογηθεί το εν λόγω πλοίο, η ΑΝΕΚ θα κλείσει λόγω των χρεών που δημιουργήθηκαν στο παρελθόν, η τράπεζα θα προχωρήσει στην κατάσχεση του «ΝΗΣΟΣ ΚΑΛΥΜΝΟΣ» και μαζί συμπαρασύρονται και τα μικρότερα σκάφη της εταιρίας. Η εν λόγω εταιρία αποτελεί υπόδειγμα Δημοτικής Επιχείρησης που παρά τα όποια λάθη του παρελθόντος, προσφέρει στους κατοίκους των ακριτικών μας περιοχών, εξαιρετικές υπηρεσίες έναντι μόλις στο 1/3 του τιμήματος που σήμερα το Υπ.Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής θεωρεί εύλογο για τα εν λόγω δρομολόγια. Αντί να τύχει της στήριξης από την πολιτεία και να αποτελέσει ένα εξαιρετικό παράδειγμα και για άλλες αντίστοιχες περιπτώσεις, η πολιτεία όχι μόνο οδηγεί την εταιρία στο κλείσιμο, αλλά όπως φαίνεται με μια «φωτογραφική» προκήρυξη θα δώσει και αυτή τη γραμμή βορρά στα συμφέροντα.
Η στάση της Κυβέρνησης προκαλεί ερωτηματικά καθώς αυξάνει προκλητικά το τίμημα 300% όταν ήδη υπάρχει εταιρία και μάλιστα Δημοτική που εκτελεί τα δρομολόγια με πολύ λιγότερα ενώ οι άμεσα ενδιαφερόμενοι δηλαδή κάτοικοι και τοπικές αρχές είναι αναφανδόν υπέρ της Δημοτικής Επιχείρησης. Η Κυβέρνηση αντί στηρίζει τα συμφέροντα των τοπικών κοινωνιών και του ακριτικού Ελληνισμού, αυξάνει κατά 300% την επιδότηση αυτής της γραμμής, πετάει εκτός τις τοπικές κοινωνίες και να τις παραδίδει σε ιδιωτικά συμφέροντα.
Ο Βουλευτής Δωδεκανήσου ερωτά τον αρμόδιο Υπουργό: «Ως πότε η πολιτεία και το Υπουργείο που προΐσταστε θα συμπεριφέρεται ως «μπαταχτσής» και δεν θα ξεπληρώνει τις οφειλές του; Πότε αναμένεται το Υπουργείο σας να καταβάλει το 1.507.000 χωρίς ΦΠΑ που χρωστά στην ΑΝΕΚ; Πως δικαιολογείτε την αύξηση κατά 300% μέσα σε ένα χρόνο, στην επιδότηση των προαναφερθέντων γραμμών την ώρα που ο πληθωρισμός στην χώρα όπως επαίρεται η Κυβέρνηση σας είναι μονοψήφιος και οι αυξήσεις στους μισθούς των πολιτών στα όρια του «εμπαιγμού»; Γιατί ενώ υπάρχει μια δημοτική επιχείρηση που εκτελούσε και αρκετό καιρό το συγκεκριμένο δρομολόγιο με το 1/3 της τιμής και όλοι είναι ικανοποιημένοι ενώ παραλλήλως είναι η μόνη που διαθέτει σκάφος που μπορεί να προσεγγίσει το Φαρμακονήσι, ουσιαστικώς όχι μόνο την οδηγείτε εκτός διαγωνισμού, αλλά και στο λουκέτο; Γιατί ενώ έχει αυξηθεί ήδη μια φορά το τίμημα για το συγκεκριμένο δρομολόγιο σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα αυξάνεται ξανά, φτάνοντας τις 25.000 ευρώ και ποιες οι δεσμεύσεις σας πως αν μπει ιδιώτης δεν θα αυξηθεί ξανά και ξανά; Τι αυξήσεις υπήρξαν στις υπόλοιπες γραμμές που προκηρύξατε στο Νότιο και Βόρειο Αιγαίο τα τελευταία δύο χρόνια; Γιατί απουσιάζει από την Πρόσκληση σύναψης σύμβασης ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας, το Φαρμακονήσι; Τι απαντάτε σε όσους σας κατηγορούν για «φωτογραφική» προκήρυξη προς εξυπηρέτηση ιδιωτών; Πως γίνεται συγκεκριμένη εταιρία, συγκεκριμένων συμφερόντων να έχει βγει ήδη με δημόσιες αναρτήσεις στην ιστοσελίδα της για αναζήτηση προσωπικού για το συγκεκριμένο δρομολόγιο; Γνωρίζει κάτι ο συγκεκριμένος επιχειρηματίας και τι επαφές και με ποιους είχε στο Υπουργείο όλο αυτό το διάστημα; Συναντήσατε εσείς ή στελέχη του Υπουργείου σας, ποιους επιχειρηματίες και με ποια ατζέντα για το συγκεκριμένο δρομολόγιο; Γιατί ως φαίνεται αγνοείτε πλήρως όχι μόνο τις θέσεις του Δημάρχου Καλύμνου, αλλά και των Δημάρχων της Λέρου, των Λειψών και της Πάτμου, που σας έστειλαν επιστολή διαμαρτυρίας; Γιατί εκδώσατε Πρόσκληση σύναψης σύμβασης ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας με «fast track» διαδικασίες που από ότι φαίνεται συγκεκριμένοι ιδιώτες γνώριζαν και δεν ακολουθήσατε την συνήθη οδό της παράτασης για λίγο διάστημα μέχρι την ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας της προκήρυξης, των υπαρχουσών συμβάσεων; Θα επιμείνετε στην εν λόγω Πρόσκληση σύναψης σύμβασης ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας ή θα την αποσύρετε για να διαβουλευτείτε με τους κατοίκους και τους εκπροσώπους τους;»