ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Νέα αποκαλυπτικά στοιχεία για τα Τέμπη – Η ομάδα Κοκοτσάκη επιβεβαιώνει την ύπαρξη εύφλεκτων υλικών

Σημαντικά νέα στοιχεία φέρνει στο φως η Συμπληρωματική Έκθεση Ανάλυσης Εικόνας και Ήχου, που συνέταξε η ομάδα Κοκοτσάκη που αποτελείται από ειδικούς πραγματογνώμονες, σχετικά με το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών.
Σύμφωνα με την έκθεση, η οποία υποβλήθηκε στις αρμόδιες αρχές, προκύπτουν σαφείς ενδείξεις για την παρουσία εύφλεκτων υγρών καυσίμων, τα οποία δεν περιλαμβάνονταν στον δηλωμένο εξοπλισμό και φορτίο των αμαξοστοιχιών.
Η ομάδα πραγματογνωμόνων, που αποτελείται από τον Βασίλη Κοκοτσάκη (ειδικό πραγματογνώμονα πυρκαγιών), τον Dr. Μανόλη Παπαδάκη (καθηγητή αναλυτικών μαθηματικών και ειδικό σε ανάλυση βίντεο και εικόνας) και τον Μάρκο Χρυσό (διπλωματούχο χημικό μηχανικό και ειδικό σε μεταφορά επικίνδυνων φορτίων), ανέλυσε οπτικοακουστικό υλικό από κάμερες ασφαλείας καθώς και ηχητικά ντοκουμέντα από κλήσεις προς το 112.
Αποκαλυπτικά ευρήματα
Η έκθεση τεκμηριώνει ότι η φωτιά που ξέσπασε μετά τη σύγκρουση δεν περιορίστηκε στα υλικά των αμαξοστοιχιών, αλλά προκλήθηκε από εύφλεκτα καύσιμα που διέθεταν ιδιότητες αυτοσυντηρούμενης καύσης. Ειδικότερα:
- Η καύση εξελίχθηκε σε δεύτερο χρόνο, μετά την αρχική έκρηξη (πυρόσφαιρα), παρατείνοντας το χρονικό διάστημα κατά το οποίο υπήρξαν θύματα.
- Οι φλόγες παρουσίασαν συμπεριφορά που παραπέμπει σε καύση υγρών καυσίμων χαμηλού σημείου ανάφλεξης, με πίδακες φωτιάς και ροή φλεγόμενων υγρών στα πρανή της σιδηροδρομικής γραμμής.
- Από τις ηχογραφημένες κλήσεις προκύπτει ότι περισσότερα άτομα επέζησαν της αρχικής σύγκρουσης, ωστόσο παγιδεύτηκαν στις φλόγες που αναζωπυρώθηκαν.
«Ακούγονται φωνές και κραυγές που δεν είχαν καταγραφεί πριν»
Εντυπωσιακό είναι το εύρημα που αφορά τις ηχογραφημένες κλήσεις προς το 112. Σύμφωνα με την ανάλυση, ενσωματώθηκαν δύο διαφορετικά ηχητικά αρχεία από ξεχωριστές κλήσεις που ενεργοποίησαν αυτόματα οι συσκευές δύο επιβατών. Η νέα επεξεργασία των δεδομένων αποκάλυψε την παρουσία περισσότερων διασωθέντων, των οποίων οι φωνές και οι εκκλήσεις για βοήθεια δεν είχαν εντοπιστεί σε προηγούμενες αναλύσεις.
Μάλιστα, όπως αναφέρεται στην έκθεση, εντοπίστηκε η φωνή ενός άνδρα που προσπαθεί να βοηθήσει τραυματίες, ενώ η φωνή του είναι τόσο ευκρινής που μπορεί να αναγνωριστεί από τους οικείους του.
Νέα δεδομένα στην έρευνα
Τα ευρήματα της έκθεσης αναμένεται να επηρεάσουν τις έρευνες για τα αίτια της τραγωδίας, καθώς ανοίγει πλέον το ζήτημα της ύπαρξης μη δηλωμένων εύφλεκτων υλικών στον χώρο του δυστυχήματος. Η παρουσία τέτοιων υλικών εξηγεί τις επαναλαμβανόμενες αναζωπυρώσεις, που παρατηρήθηκαν ακόμα και αρκετά λεπτά μετά τη σύγκρουση, όπως τεκμηριώνει η ανάλυση βίντεο της ομάδας πραγματογνωμόνων.
Η υπόθεση αποκτά νέες διαστάσεις, καθώς τίθενται σοβαρά ερωτήματα σχετικά με τη φύση του φορτίου των τρένων, τα πρωτόκολλα ασφάλειας που ακολουθήθηκαν και την ενημέρωση των αρχών για τα υλικά που βρίσκονταν στα βαγόνια. Οι ειδικοί τονίζουν ότι η ανάλυση του βιντεοληπτικού υλικού, σε συνδυασμό με τα ηχητικά ντοκουμέντα, αποτελεί τη μέθοδο που χρησιμοποιείται σε αεροπορικά δυστυχήματα για την ανασύνθεση των γεγονότων με ακρίβεια.
Ερωτήματα που ζητούν απαντήσεις
Η δημοσιοποίηση της συμπληρωματικής έκθεσης εγείρει νέα ερωτήματα που απαιτούν διερεύνηση:
- Τι είδους καύσιμα βρίσκονταν στο σημείο της σύγκρουσης και γιατί δεν είχαν δηλωθεί;
- Πώς επηρέασε η παρουσία αυτών των υλικών την εξέλιξη της φωτιάς και τον αριθμό των θυμάτων;
- Υπήρξε έλλειψη ενημέρωσης των σωστικών συνεργείων για την ύπαρξη επικίνδυνων υλικών στον χώρο του δυστυχήματος;
Με τις έρευνες να βρίσκονται σε εξέλιξη, τα νέα δεδομένα αναμένεται να εντείνουν τις πιέσεις για διαλεύκανση της υπόθεσης και απόδοση ευθυνών.
Η ανάρτηση του Βασίλη Κοκοτσάκη:
ΤΕΧΝΙΚΗ ΟΜΑΔΑ
Κοκοτσάκης Βασίλης
Ειδικός Πραγματογνώμονας σε θέματα πυρκαγιών
Τεχνικός σύμβουλος Οικογενειών θυμάτων
Dr Παπαδάκης Μανόλης
Καθηγητής αναλυτικών Μαθηματικών Πανεπιστημίου Χιούστον
Ειδικός σε θέματα ανάλυσης βίντεο και Εικόνας
Χρυσός Μάρκος
Διπλ. Χημικός Μηχανικός
Πραγματογνώμονας σε θέματα μεταφοράς επικίνδυνων φορτίων
ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΑΝΑΛΥΣΗΣ ΕΙΚΟΝΑΣ ΚΑΙ ΗΧΟΥ-ΚΑΜΕΡΑΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΔΟΥ & ΗΧΗΤΙΚΩΝ ΠΡΟΣ ΤΟ 112
Στην έκθεση συμπεριλαμβανονται και υποβάλονται αρμοδίως:
1.Βίντεο-Στιγμιότυπα από την καταγραφή του δυστυχήματος από την κάμερα Ευαγγελισμός.
Στο βίντεο αυτό έχουν ενσωματωθεί και τα( 2) δύο ηχητικά των δύο τηλεφώνων που ενεργοποίησαν την εφαρμογή ανίχνευσης σύγκρουσης προς το 112 , αμέσως μετά την παρέλευση 20’’ από την σύγκρουση των τρένων.
Η διαδικασία ενσωμάτωσης , απόλυτα ακριβής κατά την ταυτοποίηση και μεταφορά , αποτελεί ουσιαστικά μέθοδο σύνθεσης 3 δεδομένων σε ένα αρχείο , πραγματικών δηλ. γεγονότων που εκτυλίσσονται την ίδια χρονική στιγμή.
Είναι η μέθοδος που χρησιμοποιούν κατ’ εξοχήν οι ερευνητές αεροπορικών ατυχημάτων για να αποκτήσουν σφαιρική άποψη γεγονότων που συμβαίνουν την ίδια χρονική στιγμή ,όπως αποτυπώνονται στους διαλόγους και βιντεοληπτικό υλικό , που καταγράφονται στον Πύργο ελέγχου , στα μαύρα κουτιά και στο πιλοτήριο των αεροσκαφών.
Από την σύνθεση αυτή διαπιστώνουμε έτι περαιτέρω σε σχέση με την προηγούμενη συναφή έκθεση μας::
● – Επιβεβαιώνεται περαιτέρω ότι ο Θάνατος πολλών εκ των διασωθέντων της σύγκρουσης των τρένων , οφείλεται σε εύφλεκτα καύσιμα υλικά τα οποία είχαν την δυνατότητα αυτόνομης διατήρησης της καύσης και των οποίων η συμπεριφορά δεν συνάδει με την συμπεριφορά καύσης του
βασικού εξοπλισμού των 2 τρένων , αλλά και του ΔΗΛΩΜΕΝΟΥ φορτίου αυτών.
● Ο θάνατος αυτός επήλθε λόγω ακριβώς αυτής της καύσης και της έκθεσης των σωμάτων σε αυτήν και συνέβη όταν τα παραπάνω εύφλεκτα καύσιμα υλικά ανεφλέγησαν σε δεύτερο χρόνο και αφού το φαινόμενο της πυρόσφαιρας είχε ολοκληρωθεί.
● Η κύρια εστία της παραπάνω καύσης εντοπίζεται στο σημείο το οποίοκατέληξε τμήμα της επιβατικής αμαξοστοιχίας(αριστερά της οθόνης) στην γραμμή καθόδου της σιδηροδρομικής γραμμής
● Οι εστίες αυτές παρουσιάζουν όλα τα στοιχεία και συμπεριφορά καύσης εύφλεκτων υγρών με πολύ χαμηλό σημείο ανάφλεξης , και παρουσιάζουν πίδακες και γλώσσες φωτιάς, ροή φλεγόμενων καυσίμων στα πρανή, όπως ακριβώς περιγράφουμε στην ήδη υποβληθείσα έκθεση(παράρτημα3)
● Η διάρκεια της ηχογραφημένης κλήσης(συνολικά) είναι 5 λεπτά και 20 δευτερόλεπτα στο τέλος της οποίας δεν υπάρχει τόσο το μήνυμα , όσο και ενδείξεις ζωής γύρω από τις συσκευές , των οποίων (συσκευών) το τέλος βεβαιώνεται από την αποτυχία επανασύνδεσης από πλευράς υπαλλήλων του 112.
● Το φαινόμενο επαναλαμβανόμενης καύσης με συνεχείς αναζωπυρώσεις λόγω συνεχιζόμενης διαρροής εύφλεκτου καυσίμου και η ροή αυτού στο πρανές αποδεικνύει την παρουσία υγρού εύφλεκτου υλικού , φαινόμενο το οποίο διήρκησε πολύ περισσότερο από τον χρόνο ζωής των ηχητικών μηνυμάτων και των διαλαμβανομένων σε αυτό διαλόγων.
● Από την νέα σύνθεση-σύνδεση των δύο ηχητικών διαπιστώνεται η παρουσία στον χώρο περισσότερων διασωθέντων κατ’ αρχήν επιβατών , από όσων ακούγονται στην προηγούμενη σχετική ανάλυση μας. Αυτό πιστοποιείται από την ύπαρξη διαφορετικών φωνών και κραυγών απόγνωσης σε σχέση με προγενέστερη ανάλυση μας με την χρήση ενός μόνο αρχείου ήχου προς το 112.
● Διαπιστώνεται επίσης η παρουσία σε δύο χωριστά διαφορετικά
χρονικά σημεία, η ευκρινής φωνητική(άρα και φυσική) παρουσία
άνδρα, ο οποίος προστρέχει για παροχή βοήθειας. Η φωνή του
άνδρα αυτού είναι τόσο ευκρινής που μπορεί να αναγνωριστεί από τους οικείους του.
● Από αυτές τις κραυγές αναγνωρίζεται ως αιτία θανάτου των επιβατών αυτών η έκθεση του σώματος τους στις φλόγες για τις οποίες οι διασωθέντες φαίνεται να είχαν τόσο αντίληψη όσο και επίγνωση της σε βάρος τους κατάστασης, την οποία και εκφράζουν με δραματικό τρόπο.
2.Βίντεο με αποσπάσματα από την καύση επί της επιβατικής
αμαξοστοιχίας::
● Στο βίντεο αυτό συμπυκνώσαμε και καταγράψαμε, στο χρονικό διάστημα αμέσως μετά την παύση των ηχογραφημένων μηνυμάτων, την συμπεριφορά της καύσης.
● Από αυτό προκύπτουν συχνές και αλλεπάλληλες αναζωπυρώσεις που ενώ έχουν μεγάλη ένταση , παρουσιάζουν περιοδικότητα ως προς την ένταση και διάρκεια , συμπεριφορά η οποία προϋποθέτει και αποδεικνύει την παρουσία εύφλεκτων υγρών καυσίμων και της περιοδικής διαρροής αυτών.
● Διαπιστώνεται η χωρίς καμία αμφιβολία ροή φλεγόμενων αυτών υγρών καυσίμων στα πρανή(λόγω κλήσης) της σιδηροδρομικής γραμμής, στο σημείο που κατέληξαν και εντοπίστηκαν τα συντρίμμια της επιβατικής
αμαξοστοιχίας μετά την σύγκρουση , διαπίστωση η οποία δεν αφήνει καμία αμφιβολία για το είδος της καύσης αλλά και της ταυτότητας του καιόμενου υλικού , ΄’όπως περιγράφεται στην προηγούμενη όμοια έκθεση μας.
Η παρούσα αφού συντάχθηκε , βεβαιώθηκε και υπογράφεται ως έπεται , αποτελεί δε συνέχεια όμοιας έκθεσης που περιλαμβάνεται στο παράρτημα 3 , της οποίας αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα.: