ΠΟΛΙΤΙΚΗ
“Πύρινος λόγος” Καμίνη στη Βουλή: “Στόχος της κυβέρνησης Μητσοτάκη ήταν να καθυποτάξει το κράτος”
“Επικοινωνιακές παρεμβάσεις” χαρακτήρισε ο βουλευτής Επικρατείας του ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής Γιώργος Καμίνης τα «μεγάλα μεταρρυθμιστικά» νομοσχέδια που έφερε στη Βουλή η κυβέρνηση κατά τη διάρκεια της θητείας της, από το βήμα της Ολομέλειας όπου συζητείται το νομοσχέδιο του Υπ. Εσωτερικών «Πολυεπίπεδη διακυβέρνηση και διαχείριση κινδύνων στον δημόσιο τομέα», κατηγορώντας την ταυτόχρονα ότι «στόχος της δεν ήταν να αλλάξει το κράτος αλλά να το καθυποτάξει στο Μέγαρο Μαξίμου».
«Ο πολιτικός κύκλος της παρούσας κυβέρνησης ξεκίνησε με το νόμο για το επιτελικό κράτος και κλείνει με το νόμο για τη δήθεν «πολυεπίπεδη διακυβέρνηση». Αυτά τα 3,5 χρόνια πρωταρχική μέριμνα της κυβέρνησης ήταν πώς θα συγκεντρώσει την εξουσία και όχι το πώς θα την αποκεντρώσει», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Καμίνης προσθέτοντας ότι: «Σκοπός της κυβέρνησης δεν ήταν να αλλάξει το κράτος, αλλά ουσιαστικά να το καθυποτάξει στο Μέγαρο Μαξίμου. Παρουσίασε στη Βουλή νομοσχέδια που τα βάφτισε ‘μεγάλες μεταρρυθμίσεις’, οι οποίες όμως στο τέλος της ημέρας αποδεικνύεται ότι δεν είναι τίποτε άλλο από επικοινωνιακές παρεμβάσεις που δεν έχουν φέρει καμία απολύτως ουσιαστική αλλαγή».
ΣΗΜΕΙΑ ΟΜΙΛΙΑΣ
- Από τα χρόνια της θητείας μου ως Δήμαρχος Αθηναίων και έκτοτε υποστηρίζω σθεναρά την γενναία αποκέντρωση δομών και αρμοδιοτήτων και την εισαγωγή, βεβαίως, της μητροπολιτικής αυτοδιοίκησης στους μεγάλους Δήμους της χώρας. Η μεγαλύτερη μεταρρύθμιση των τελευταίων ετών ήταν ο ν. 3852/2010, το «Πρόγραμμα Καλλικράτης», το οποίο καθιέρωσε την περιφερειακή αυτοδιοίκηση και εξόπλισε Δήμους και Περιφέρειες με σημαντικές αρμοδιότητες που δεν υπήρχαν πριν.
- Σήμερα ενώ έπρεπε να συζητάμε το επόμενο βήμα, τελικά γυρνάμε πάλι πίσω στην αφετηρία. Αντιπροσωπευτικό παράδειγμα είναι και η τροπολογία συμμόρφωσης του Υπουργείου Εσωτερικών προς την πρόσφατη απόφαση 2377/2022 του Συμβουλίου της Επικρατείας.
- Θα περίμενε κανείς ότι αυτό το νομοσχέδιο αποτελεί το καταληκτικό προϊόν ενός εξαντλητικού διαλόγου του Υπουργείου Εσωτερικών με την Τοπική Αυτοδιοίκηση και την επιστημονική κοινότητα. Ότι σήμερα η Βουλή των Ελλήνων θα γνώριζε ποιος είναι ο χάρτης αρμοδιοτήτων, ποιες είναι επιτελικές, ποιες υποστηρικτικές, ποιες συντονιστικές και ποιες ελεγκτικές και το πώς αυτές κατανέμονται στα διάφορα επίπεδα διακυβέρνησης, ποιοι φορείς τις υλοποιούν και ποιο είναι το κόστος ενάσκησής τους.
- Επανειλημμένα έχω επισημάνει πόσο καταστροφική ήταν η καθιέρωση της απλής αναλογικής στους ΟΤΑ. Και αντί η κυβέρνηση να παρέμβει νομοθετικά με ένα χειρουργικό τρόπο και να διευκολύνει την κυβερνησιμότητα των ΟΤΑ, αυτό που τελικά κατάφερε -και αποδοκιμάστηκε από το Δικαστήριο- ήταν μια χωρίς όρια μεταφορά αρμοδιοτήτων στις Οικονομικές Επιτροπές σε βάρος των Δημοτικών Συμβουλίων.
- Κάποτε σε αυτή τη χώρα δεν ξέραμε ούτε πόσους δημοσίους υπαλλήλους έχουμε, ούτε πόσους συνταξιούχους, ενώ δεν ξέραμε πού ξοδεύουμε τι. Τα μάθαμε όμως με την ηλεκτρονική απογραφή δημοσίων υπαλλήλων και συνταξιούχων, την ηλεκτρονική συνταγογράφηση και το «Πρόγραμμα Διαύγεια» των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ. Εσείς, πάνω από τρία χρόνια στην εξουσία και δεν έχετε καταφέρει αυτό το μίνιμουμ για μια ορθολογική διακυβέρνηση της χώρας, την πολυεπίπεδη διακυβέρνηση, το ξεκαθάρισμα των αρμοδιοτήτων που καταφέρατε και το στέλνετε στο απώτερο μέλλον.
- .Η Επιτροπή Κοντιάδη είχε καταλήξει σε ένα πόρισμα, το οποίο ο Υπουργός το απαξίωσε αδίκως, χαρακτηρίζοντάς το ως «πορισματική περίληψη» και το έβαλε στο συρτάρι του. Το Υπουργείο συνέταξε ένα νομοσχέδιο που εισάγει σε τίτλους ένα Εθνικό Σύστημα Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης, το οποίο θα εφαρμόσει ένα Εθνικό Συμβούλιο, αναγραμματίζοντας ήδη υφιστάμενα θεσμικά όργανα σε όλα τα επίπεδα διοίκησης ως εμπλεκόμενους φορείς