ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Τ.Αντωνίου: Ήρθε η ώρα για απεμπλοκή του ΤΧΣ και του Υπερταμείου από τους ξένους πιστωτές
Ομιλία απηύθηνε η Βουλευτής του Νοτίου Τομέα (Β3 Αθήνας) κ.Τόνια Αντωνίου στην συζήτηση στην Βουλή του νομοσχεδίου για το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ).
Ολόκληρη η ομιλία της κ.Αντωνίου :
«Ήρθε η ώρα για απεμπλοκή του ΤΧΣ και του Υπερταμείου από την ιδιοκτησία και τον έλεγχο των ξένων πιστωτών»
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Η προηγούμενη κυβέρνηση του κυρίου Τσίπρα πανηγύριζε για την έξοδο από τα μνημόνια, τη στιγμή που είχε υπογράψει μνημονιακές δεσμεύσεις για 99 χρόνια.
Η κυβέρνηση του κυρίου Μητσοτάκη, με τον ίδιο ακριβώς τρόπο, πανηγυρίζει εδώ και καιρό για το επερχόμενο «τέλος της ενισχυμένης εποπτείας», τη στιγμή που σχεδόν σε κάθε νομοσχέδιο, όχι απλά συνεχίζει, αλλά επεκτείνει τις μνημονιακές πολιτικές.
Κάθε λογικός άνθρωπος θα περίμενε ότι, εφόσον τα μνημόνια έχουν τυπικά λήξει, θα καταργούνταν και οι μνημονιακοί μηχανισμοί.
Εδώ όμως συμβαίνει το αντίθετο! Και το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας συνεχίζει να υπάρχει και το Υπερταμείο συνεχίζει να ζει και να βασιλεύει.
Το δεύτερο μάλιστα κατέχει όλες τις μετοχές του πρώτου, όπως επέβαλαν οι πιστωτές, μετά από το κλείσιμο των τραπεζών και τα capital controls το καλοκαίρι του 2015, με το τρίτο αχρείαστο μνημόνιο που έφερε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ.
Ήταν εκείνη η περίοδος, κατά την οποία προχώρησε και ο αφελληνισμός των διοικητικών συμβουλίων του.
Με το νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα, έρχεται η κυβέρνηση Μητσοτάκη και δρομολογεί διαδικασίες για το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, οι οποίες θα έχουν ως κατάληξη να υποστεί ζημιά το Δημόσιο.
Κι ακριβώς επειδή η κυβέρνηση γνωρίζει ότι θα συμβεί αυτό, παρέχει ταυτόχρονα και νομοθετική κάλυψη στα μέλη του Ταμείου για να μην κινδυνεύσουν να παραπεμφθούν για κακουργηματική απιστία.
Για να τα δούμε λοιπόν αυτά πιο συγκεκριμένα.
Οι αλλαγές που εσείς προωθείτε, κύριοι της κυβέρνησης, για το ΤΧΣ, στα πρώτα 17 άρθρα του νομοσχεδίου, έχουν ως σκοπό την αποεπένδυση του Δημοσίου από τις συστημικές τράπεζες και την επιστροφή του ελληνικού τραπεζικού συστήματος σε καθαρά ιδιωτική μετοχική σύνθεση.
Με άλλα λόγια σχεδιάζετε να πουλήσετε όλες τις τραπεζικές μετοχές που έχει στη διάθεσή του το δημόσιο.
Για να μπορέσει να γίνει αυτό χορηγείτε παράταση τριών ετών στη διάρκεια του ΤΧΣ, δίνετε δηλαδή παράταση μέχρι το τέλος του 2025, σε έναν μνημονιακό μηχανισμό, με μοναδικό του σκοπό αυτήν την πώληση, εντός συγκεκριμένου χρονικού ορίζοντα.
Αλλά δεν φτάνει μόνο αυτό. Προχωράτε και παραπέρα και ορίζετε ότι η πώληση αυτή δεν θα γίνει με δημόσια προσφορά, αλλά με βιβλίο προσφορών και σε τιμές που θα προσδιορίζουν ως εύλογες οι εκάστοτε σύμβουλοι, ακόμα και κάτω από τις χρηματιστηριακές αξίες ή την τιμή των μετοχών στην οποία αγόρασε το ΤΧΣ.
Εάν το κάνετε αυτό, θα πρόκειται καθαρά για ξεπούλημα.
Ένα ξεπούλημα ίδιο με εκείνο του 2014 και του 2015, αλλά και με το πρόσφατο του 2021, όταν μετατράπηκαν τα CoCos, που κατείχε το Ελληνικό Δημόσιο στην Τράπεζα Πειραιώς, ύψους 2 δισεκατομμυρίων ευρώ, με αποτέλεσμα να υπάρξει ζημιά για το ΤΧΣ ύψους 1,3 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Εμείς διαφωνούμε με όλα αυτά και θεωρούμε ότι θα έπρεπε να προστατευθεί η αξία του ποσοστού που συνεχίζει να έχει το δημόσιο στις τράπεζες. Δεν μπορεί να προχωρήσει μια στρατηγική αποεπένδυσης εις βάρος του δημοσίου για μία ακόμα φορά.
Το Ταμείο έλαβε κατά τη διάρκεια των μνημονίων για τη διάσωση των ελληνικών τραπεζών 42,16 δισεκατομμύρια ευρώ. Χρήματα που πλήρωσαν οι Έλληνες φορολογούμενοι! Ένα ποσοστό ίσο σχεδόν με το 25% του ΑΕΠ. Το πρώτο εξάμηνο του 2021 το Ταμείο εμφάνισε ζημίες πάνω από 38 δισεκατομμύρια.
Δηλαδή το 90% των χρημάτων που δόθηκαν για την διάσωση των τραπεζών έχουν χαθεί.
Κι εδώ πρέπει να τεθούν ορισμένα κρίσιμα ερωτήματα:
Ποια είναι σήμερα η ανταπόδοση στους φορολογούμενους γι’ αυτές τις θυσίες; Τι κάνουν οι τράπεζες για την ελληνική οικονομία;
Γιατί δεν κατάφερε το ΤΧΣ να δημιουργήσει ένα εύρωστο τραπεζικό σύστημα;
Γιατί το κόστος δανεισμού στην Ελλάδα είναι από τα υψηλότερα στην ευρωζώνη τόσο για τις επιχειρήσεις, όσο και για τα νοικοκυριά;
Γιατί τα «κόκκινα» δάνεια εξακολουθούν να ταλανίζουν τις τράπεζες δώδεκα χρόνια μετά την έναρξη της κρίσης και να ανέρχονται στο 13%, όταν ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 2%;
Μήπως αυτό που κάνατε με το σχέδιο Ηρακλής είχε στόχο μόνο την εξυγίανση των τραπεζικών ισολογισμών και τίποτε περισσότερο;
Γιατί ο μεγαλύτερος όγκος των κόκκινων δανείων που μεταβιβάστηκαν από τις τράπεζες στα funds δεν έχει απαλειφθεί μέσω ανακτήσεων και ρυθμίσεων και αυτά τα χρέη παραμένουν εντός της οικονομίας;
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Όπως είπα και νωρίτερα, το Ταμείο έπαιξε ένα πολύ σημαντικό ρόλο σε μια δύσκολη συγκυρία, αφού δημιουργήθηκε για να διαχειριστεί την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.
Το πολιτικό ερώτημα είναι γιατί χρειάζεται παράταση ζωής;
Εμείς ως ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής διαφωνούμε με αυτές τις επιλογές.
Θεωρούμε ότι θα πρέπει να υπάρξει μια διαδικασία απεμπλοκής του ΤΧΣ και του Υπερταμείου από την ιδιοκτησία και τον έλεγχο των ξένων πιστωτών.
Τόσο ο χαρακτήρας του Υπερταμείου, που μάλιστα κατέχει και όλες τις μετοχές του ΤΧΣ, όπως και όλων των ΔΕΚΟ, όσο και οι όροι λειτουργίας του είναι πρωτοφανείς για μια ευρωπαϊκή οικονομία τον 21ο αιώνα.
Είναι δείκτης παθογένειας των κεντρικών οικονομικών δομών της χώρας μας, παρά την τυπική λήξη των μνημονίων.
Χρειάζεται επομένως αποφασιστικότητα και πολιτική βούληση για να απεμπλακούμε από αυτό το καθεστώς. Τα έλεγε και στην προηγούμενη κυβέρνηση η αείμνηστη Πρόεδρός μας Φώφη Γεννηματά, τα επαναλαμβάνουμε σήμερα και σε σας.
Σε ό,τι αφορά το δεύτερο μέρος για το Συνεγγυητικό Κεφάλαιο Εξασφάλισης Επενδυτικών Υπηρεσιών, σίγουρα χρειάζεται επικαιροποίηση του νομοθετικού πλαισίου.
Ωστόσο, δεν μπορούμε να καταλάβουμε πώς το Υπουργείο Οικονομικών, ένα έτος μετά από την ολοκλήρωση της εργασίας της αρμόδιας νομοτεχνικής επιτροπής, κατάφερε οι εμπλεκόμενοι φορείς να έχουν αντικρουόμενες προσεγγίσεις, όπως αυτές αποτυπώθηκαν στην ακρόαση φορέων.
Εμείς προσυπογράφουμε την άποψη που είχε κατατεθεί στη Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή ότι το Συνεγγυητικό Κεφάλαιο οφείλει να αντιμετωπίζεται πλέον ως «οργανισμός δημοσίου συμφέροντος», δεδομένης της επίδρασής του στην εμπιστοσύνη των επενδυτών.
Δυστυχώς δεν υιοθετήθηκε και περιμένουμε να δούμε αν θα διορθώσετε και τις ασάφειες, που ζήτησαν οι φορείς με υπομνήματά τους, σχετικά με τη διαδικασία αποχώρησης ενός μέλους από το Συνεγγυητικό και το ποσόν το οποίο λαμβάνει ένα μέλος όταν αποχωρεί.
Αναφορικά με τις διατάξεις του τρίτου μέρους για τον Οργανισμό Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους, εμείς δεν θα τις καταψηφίσουμε, όπως έκαναν η Νέα Δημοκρατία, αλλά και ο ΣΥΡΙΖΑ το 1998, αφού πρόκειται για ένα φορέα που σε γενικές γραμμές αποδείχθηκε πολύ αποδοτικός.
Ωστόσο επισημαίνουμε ότι αυτές οι διατάξεις θα έπρεπε να έρθουν σε διακριτό νομοσχέδιο και όχι μαζί με το ΤΧΣ.
Και αυτό, γιατί εκτός από το ότι θα έδινε τη δυνατότητα μιας ουσιαστικής συζήτησης για το δημόσιο χρέος, δημιουργεί και έναν αρνητικό πολιτικό συνειρμό για εσάς.
Γιατί αν συνεχίσει να δουλεύει με τον τρόπο που περιέγραψα το ΤΧΣ, ό,τι και να κάνει ο Οργανισμός Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους για τη μείωση του χρέους και του κόστους εξυπηρέτησης του θα πηγαίνει στον βρόντο.
Από εκεί και πέρα για τις λοιπές διατάξεις αλλά και τις 2 τροπολογίες του νομοσχεδίου. Θα σταθώ στις πιο σημαντικές!
Για εμάς είναι ακατανόητο γιατί δεν μας ενημερώνετε για το ύψος και τις λεπτομέρειες του μπόνους που προβλέπετε για την ΕΑΒ.
Επιπλέον, θα μπορούσατε να μας καταθέσετε επίσημα, μετά τα όσα έχετε θεσμοθετήσει, ποιες είναι οι πρόσθετες ή τακτικές αμοιβές που χορηγούνται σε εποπτευόμενα από εσάς πρόσωπα.
Τι και πώς χορηγείται στην ΑΑΔΕ, στο Ταμείο Ανάκαμψης, στην Κρατική Αρωγή, στο υπόλοιπο Υπουργείο Οικονομικών, στο Υπερταμείο, στο ΤΑΙΠΕΔ.
Εμείς δε λέμε να μην υπάρχουν. Λέμε να υπακούουν σε κοινούς κανόνες και λογική.
Και όχι στις προθέσεις και τις προεκλογικές παρορμήσεις των Υπουργών. Εσείς κ. Σταϊκούρα θα έπρεπε να δίνετε το παράδειγμα στα υπόλοιπα Υπουργεία.
Ένα σχόλιο για το μητρώο τελικών δικαιούχων. Στην χώρα που υπάρχουν φυσικά πρόσωπα τύπου Τράγκα με τεράστιες κρυφές περιουσίες, νομίζω ότι τη θεσμοθέτηση του ελέγχου του μητρώου από το ΣΔΟΕ, 4 χρόνια μετά την πρώτη θεσμοθέτησή του το 2018, δεν το λες και γρήγορα αντανακλαστικά.
Είναι κρίμα που όλες οι μεταρρυθμίσεις για το ξέπλυμα βρώμικου χρήματος πρέπει να προχωράνε μόνο όταν αρχίζουμε να προετοιμαζόμαστε για τις επόμενες αξιολογήσεις της Ομάδας Χρηματοοικονομικής Δράσης.
Καλωσορίζουμε τη θέσπιση κινήτρου για μικρομεσαίες επιχειρήσεις προσαυξημένης έκπτωσης, κατά ποσοστό εκατό τοις εκατό (100%), σε δαπάνες μικρομεσαίων επιχειρήσεων που αφορούν σε πράσινη οικονομία, ενέργεια και ψηφιοποίηση με την επισήμανση, όμως, ότι ήταν πρόταση της προέδρου μας Φώφης Γεννηματά που κατατέθηκε εδώ και 2μιση χρόνια με τροπολογία στις 5 Δεκεμβρίου 2019.
Κι έρχομαι τώρα στο θέμα της ΛΑΡΚΟ.
Είναι γνωστό ότι η ΛΑΡΚΟ, μια από τις λίγες βαριές βιομηχανίες της χώρας μας, συγκαταλέγεται μέσα στους πέντε μεγαλύτερους παραγωγούς σιδηρονικελίου στον κόσμο.
Η πρωτοβουλία της κυβέρνησης της Ν.Δ. το 2020 να εντάξει τη ΛΑΡΚΟ σε ειδικό καθεστώς διαχείρισης και ουσιαστικά να την κλείσει, ήταν ένα προσχεδιασμένο έγκλημα της «Μαξίμου ΑΕ».
Μέσα σε συνθήκες στις οποίες οι τιμές του νικελίου είναι οι υψηλότερες της τελευταίας δεκαετίας αποδεικνύεται ότι η πολιτική επιλογή της Κυβέρνησης να μην παράγει η ΛΑΡΚΟ σύμφωνα με τις δυνατότητές της, ήταν μια συνειδητή μεθόδευση απαξίωσής της, καθώς η απώλεια εσόδων από την χαμένη παραγωγή των δύο τελευταίων ετών ήταν τεράστια.
Είναι προφανές ότι η επιλογή της Κυβέρνησης να προχωρήσει σε απολύσεις και να χρυσώσει το χάπι με τη θεσμοθέτηση μιας γενικής διάταξης για την ένταξη των απολυμένων, σε ειδικές δράσεις, οδηγεί σε ανεργία και φτωχοποίηση των τοπικών οικονομιών της Φθιώτιδας, της Βοιωτίας, της Ευβοίας, της Κοζάνης και της Καστοριάς και θα προκαλέσει κύματα εσωτερικής μετανάστευσης προς τα μεγάλα αστικά κέντρα.
Καλέσαμε, κατ’ επανάληψη την κυβέρνηση να διασφαλίσει τη συνέχιση της λειτουργίας της ΛΑΡΚΟ, ώστε να μην οδηγηθεί σε κλείσιμο ή σε τμηματική λειτουργία.
Την καλέσαμε να βρει άμεσα λύση εξυγίανσης της επιχείρησης, ώστε να διασφαλιστούν οι θέσεις εργασίας και η επιχείρηση να αποκτήσει ξανά εξωστρέφεια, ιδιαίτερα σε μια περίοδο όπου το νικέλιο στις διεθνείς αγορές αποτιμάται πάρα πολύ υψηλά.
Δυστυχώς, όμως η Κυβέρνηση φαίνεται ότι δεν είχε καμία διάθεση να μετακινηθεί από την προειλημμένη απόφασή της να κάνει δωράκια σε κολλητούς με κρατικό χρήμα στέλνοντας το λογαριασμό στον ελληνικό λαό.
Όπως και στο ζήτημα των τραπεζών, λειτουργεί ως ο dealer των μεγάλων και μικρών ιδιωτικών συμφερόντων της χώρας, εις βάρος των εργαζόμενων, των μικρομεσαίων και των ευάλωτων συμπολιτών μας.
Και για αυτό πρέπει να ηττηθεί άμεσα!