ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Τέμπη: Στο «μικροσκόπιο» του ΕΟΔΑΣΑΑΜ η έκρηξη μετά τη σύγκρουση των αμαξοστοιχιών
Νέα διάσταση στην τραγωδία των Τεμπών δίνει η έρευνα που διεξάγει ο Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Δυστυχημάτων (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) για τα αίτια της έκρηξης στην μοιραία αμαξοστοιχία.
Σύμφωνα με το «Έθνος», διεξάγονται ήδη πραγματογνωμοσύνες σε ειδικά ινστιτούτα του εξωτερικού για θέματα που ανέκυψαν , όπως η έκρηξη μετά τη σύγκρουση και η αιτιολόγησή της, αλλά και η εξέταση καθισμάτων της αμαξοστοιχίας IC62 αναφορικά με τις αντιπυρικές προδιαγραφές.
Σε ανακοίνωσή τους μέλη του ΕΟΔΑΣΑΑΜ δεσμεύονται ότι το τελικό πόρισμα της διερεύνησής τους θα ανακοινωθεί νωρίτερα από τις 28 Φεβρουαρίου 2025, ημερομηνία που σηματοδοτεί τη δεύτερη «μαύρη» επέτειο από το πιο τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα που συνέβη ποτέ στην Ελλάδα. Επιπλέον το ζήτημα της έκρηξης και των συνεπειών της αναδείχθηκε από τις οικογένειες των θυμάτων και τους τεχνικούς συμβούλους τους, όταν ακόμα και τα πρώτα επίσημα πορίσματα άφηναν πολλά γκρίζα σημεία αναφορικά με την πρόκληση της φωτιάς.
«Αν δεν είχαμε ανάφλεξη, δε θα είχαμε 57 θύματα», είχε αναφέρει από τον περασμένο Φεβρουάριο ο Κώστας Λακαφώσης, μέλος της επιτροπής των τεχνικών συμβούλων προσθέτοντας ότι «τουλάχιστον πέντε από τα θύματα έχασαν τη ζωή τους συνεπεία της φωτιάς. Κι αυτό ήταν κάτι που δεν διερευνήθηκε». Ο ίδιος μάλιστα επιμένει ότι το έλαιο σιλικόνης στους μετασχηματιστές του τρένου, στο οποίο αποδόθηκε η ανάφλεξη από τις δύο επιτροπές διερεύνησης, δεν θα μπορούσε να έχει αυτό το αποτέλεσμα.
Οι τεχνικοί του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, οι οποίοι έχουν ήδη πραγματοποιήσει περίπου 60 συνεντεύξεις με στελέχη που προέρχονται από τους εμπλεκόμενους 10 φορείς, οργανισμούς, εταιρείες και υπηρεσίες για το ζήτημα της έκρηξης και της φωτιάς, ενώ η επιτροπή έχει συνεργασία με τις δικαστικές αρχές που διενεργούν την προανάκριση (ειδικό εφέτη ανακριτή Λάρισας) και λαμβάνει τακτικά από αυτές όλο το προανακριτικό υλικό. Στο πλαίσιο αυτό έκρινε ότι έχουν συγκεντρωθεί αρκετά στοιχεία για να δικαιολογηθεί η έκδοση μιας επείγουσας Σύστασης Ασφαλείας (2024-01RL) στις 7 Ιουνίου, με την οποία ζήτησε όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη να συνεργαστούν για την εφαρμογή μιας ασφαλούς μεθοδολογίας για την επικοινωνία και την υιοθέτηση ενός μέσου που επιτρέπει την άμεση επικοινωνία ένας προς έναν μεταξύ των σταθμαρχών και των οδηγών συρμών.
Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ υπογραμμίζει ότι η διερεύνηση που διεξάγει είναι ανεξάρτητη από την δικαστική έρευνα αλλά και από την έρευνα άλλων σιδηροδρομικών φορέων και δεν αφορά την απόδοση υπαιτιότητας ή ευθύνης αλλά την έκδοση συστάσεων ασφαλείας με σκοπό την βελτίωση της ασφάλειας του σιδηροδρομικού συστήματος. «Η ευθύνη και το καθήκον απέναντι στους 57 νεκρούς και τις οικογένειές τους αλλά και στην ελληνική κοινωνία που θα τους θρηνεί για πάντα είναι εκείνη που καθορίζει τις ενέργειες του ΕΟΔΑΣΑΑΜ στην αναζήτηση της αλήθειας και στην προσπάθεια να είναι το αίμα αυτών των παιδιών και των συνανθρώπων μας που χάθηκαν τόσο άδικα, το τελευταίο που χύνεται στον ελληνικό σιδηρόδρομο», καταλήγει η ανακοίνωση.