ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Το ΠΑΣΟΚ ανοίγει τον διάλογο για τα μη κρατικά πανεπιστήμια – Σήμερα εκδήλωση στο Caravel
Σήμερα, Δευτέρα 12 Φεβρουαρίου 2024 στις 17:00 το ινστιτούτο InSocial και οι τομείς Παιδείας του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής διοργανώνουν ημερίδα με θέμα: «Πανεπιστήμια: Ανοίγουμε τον διάλογο».
Θα παρέμβει με ομιλία του ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, Νίκος Ανδρουλάκης.
(Ξενοδοχείο DIVANI CARAVEL, Λεωφόρος Βασιλέως Αλεξάνδρου 2, Αθήνα).
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΗΜΕΡΙΔΑΣ
Θεματικές συζητήσεις
(Συντονίζουν οι δημοσιογράφοι Μάρνυ Παπαματθαίου και Ανδρέας Παπαδόπουλος)
1. Θεσμικό πλαίσιο: Συνταγματικοί περιορισμοί – Διάλογος για τη μεταρρύθμιση
Συζητούν:
Νίκος Αλιβιζάτος – Ομ. Καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου στο Ε.Κ.Π.Α.
Ξενοφών Κοντιάδης – Καθηγητής Δημοσίου Δικαίου στο Πάντειο Παν/μιο
Κώστας Μποτόπουλος – Συνταγματολόγος, πρ. Ευρωβουλευτής (Δρ Σορβόννης)
2. Διεθνές Περιβάλλον: Κρατικά/ Μη Κερδοσκοπικά/ Ιδιωτικά Κερδοσκοπικά
Συζητούν:
Αγγελική Γαζή – Επ. Καθηγήτρια Ψηφιακών Μεθόδων Έρευνας στο Πάντειο Παν/μιο – Το Κυπριακό Μοντέλο
Στέφανος Παραστατίδης – Βουλευτής, υπεύθυνος Κ.Τ.Ε. Παιδείας ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής – Παραδείγματα στο Διεθνές Περιβάλλον
Γιάννης Χαραλαμπόπουλος– Διδάσκων/Ερευνητής στο Γεωπονικό Παν. Αθηνών – Στοιχεία & Δεδομένα για Μη Κρατικά Ιδρύματα
3. Μη Κρατικά: Κανόνες, όροι και προϋποθέσεις
Συζητούν:
Βασίλης Μάγκλαρης – Ομ. Καθηγητής Επικοινωνιών και Πληροφορικής στο Ε.Μ.Π. – Αξιολόγηση & Έλεγχος
Γιάννης Πανούσης – Ομ. Καθηγητής Εγκληματολογίας στο Ε.Κ.Π.Α. – Εθνικός Σχεδιασμός – Γεωγραφική Κατανομή, Οικονομική Στήριξη & Αγορά Εργασίας
Νίκος Χριστοδουλάκης – Ομ. Καθηγητής στο Οικονομικό Παν. Αθηνών & Επικεφαλής InSocial – Πλαίσιο Κανόνων, Λογοδοσία & Αξιοπιστία
4. Προτεραιότητα το Δημόσιο Πανεπιστήμιο
Συζητούν:
Γιώργος Λιτσαρδάκης – Καθηγητής Α.Π.Θ. & Γραμματέας ΠΟΣΔΕΠ – Ο Ακαδημαϊκός Χάρτης
Χρήστος Μπούρας – Πρύτανης Πανεπιστημίου Πατρών – Το Αυτοδιοίκητο
Ευγενία Μπουρνόβα – Καθηγήτρια Ε.Κ.Π.Α. & αν. Γραμματέας Τομέα Παιδείας ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής – Οικονομικοί & Ανθρώπινοι Πόροι
Ηλίας Τζαβαλής Καθηγητής Οικονομικής Επιστήμης στο Οικονομικό Παν. Αθηνών – Έρευνα & Καινοτομία
5. Η άποψη των φοιτητών: Συζήτηση με φοιτητές
Συντονισμός: Γιώργος Τσούμας
Οι θέσεις του ΠΑΣΟΚ για τα Μη κρατικά Πανεπιστήμια
Η θέση του ΠΑΣΟΚ εδώ και 20 χρόνια είναι ότι η πανεπιστημιακή εκπαίδευση θα πρέπει να παρέχεται από μη κερδοσκοπικά ιδρύματα, δημόσια ή μη κρατικά στα οποία θα διασφαλίζεται ότι τα όποια κέρδη θα επανεπενδύονται στο πανεπιστήμιο και δεν θα πηγαίνουν στις τσέπες των όποιων μετόχων.
Αντίθετα, η ιδεολογική και προγραμματική θέση της ΝΔ είναι τα ιδιωτικά κερδοσκοπικά πανεπιστήμια, ιδρύματα δηλαδή που θα «πουλάνε» πτυχία με σκοπό τα κέρδη των μετόχων.
ΣΥΡΙΖΑ και ΚΚΕ έχουν «ξεμείνει» στην εποχή των απαγορεύσεων που επιβάλλουν την αποκλειστικότητα των κρατικών ιδρυμάτων, την ώρα που η ευρωπαϊκή και διεθνής πραγματικότητα έχει ήδη επιβάλλει την ανάμιξη του ιδιωτικού τομέα και η άρνησή της το μόνο που εμποδίζει είναι η ρύθμισή του πλαισίου λειτουργίας.
Το ΠΑΣΟΚ αναφορικά με το θέμα της συνταγματικότητας θέτει καίρια ερωτήματα γιατί άραγε η κυβέρνηση επέλεξε να παρακάμψει την διαδικασία αναθεώρησης του άρθρου 16, που πέραν της ασφάλειας δικαίου είναι και το πεδίο πολιτικού και θεσμικού διαλόγου και διαμόρφωσης συναινέσεων; Ποιος ο λόγος της βιασύνης; Τι και ποιος πιέζει την Κυβέρνηση;
Παράλληλα αναφέρουν πως μια τέτοια δομική παρέμβαση στον ευαίσθητο χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, έχει ως προϋπόθεση τη μέγιστη δυνατή πολιτική και κοινωνική συναίνεση και την υπεράσπισή της από το πολιτικό σύστημα σε χρονικό ορίζοντα, που θα ξεπερνά αυτόν της μιας κυβερνητικής θητείας.
Η χρηματοδότηση των Πανεπιστημίων
Σε ό,τι αφορά στην ενίσχυση του δημοσίου πανεπιστημίου, αυτή εξαντλείται σε ένα άθροισμα υφιστάμενων ήδη χρηματοδοτήσεων δίκην τιμοκαταλόγου και την παράθεση ασαφών και αβέβαιης αποτελεσματικότητας ρυθμίσεων.
Ενδεικτικά:
Χρηματοδότηση: Η κυβέρνηση επικαλείται την ονομαστική αύξηση του τακτικού προϋπολογισμού που όμως ως ποσοστό του ΑΕΠ, -που είναι το πραγματικό μέτρο σύγκρισης-, υπάρχει στασιμότητα ή και μείωση. Αν μάλιστα η σύγκριση γίνει στη βάση ονομαστικών τιμών με την αντίστοιχη χρηματοδότηση πριν την κρίση, π.χ. με το έτος 2008, σήμερα η χρηματοδότηση είναι μειωμένη κατά τουλάχιστον 50%. Αυτό που χρειάζεται δεν είναι μόνο ευκαιριακές και άπαξ έκτακτες χρηματοδοτήσεις (Ταμείο Ανάκαμψης) αλλά η σταδιακή προσαρμογή σε βάθος 3ετίας των δαπανών για την Παιδεία ( και αντίστοιχα για την τριτοβάθμια εκπαίδευση) στον ευρωπαϊκό μέσο όρο, που κινείται στο 5-5,5% του ΑΕΠ αντί 2,8% που είναι στη χώρα μας.
Ψηφιοποίηση: Φαίνεται ότι το Υπουργείο δεν γνωρίζει την πραγματικότητα. Οι ΕΛΚΕ έχουν ήδη ψηφιοποιήσει τις πλατφόρμες τους και το ίδιο και οι διαχειριστικές αρχές.
Δυνατότητα ίδρυσης νέων τμημάτων: Με τη ρύθμιση αυτή πρακτικά δεν αλλάζει τίποτα, στο βαθμό που δυστυχώς η ανεξάρτητη αρχή ΕΘΑΕΕ σε ανάλογες περιπτώσεις (Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης) απλά τυπικά επικύρωνε αποφάσεις της κυβέρνησης. Το πρόβλημα δεν είναι ποιος τελικά επικυρώνει μια απόφαση, αλλά ποιος τη λαμβάνει. Έχει η πολιτεία και η ΕΘΑΕΕ ένα στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης; Υπάρχουν οι αναγκαίοι πόροι για την στήριξη των νέων τμημάτων;
Διεθνοποίηση δημόσιου πανεπιστημίου: Πρόκειται για ρυθμίσεις που υπάρχουν σε όλους τους τελευταίους Νόμους για τα ΑΕΙ, όπως και ο θεσμός των κοινών διδακτορικών με αλλοδαπά ιδρύματα, κοινά μεταπτυχιακά μέσω των προγραμμάτων της ΕΕ και όχι μόνον. Το πρόβλημα δεν είναι κυρίως το δυσκίνητο θεσμικό πλαίσιο, αλλά οι ελλείψεις σε προσωπικό και υποδομές που φυσικά δεν λύνονται με ευκαιριακές χρηματοδοτήσεις.
ΕΣΠΑ-Εστίες: Τα προγράμματα (ΕΣΠΑ) εστιών έχουν σχεδιαστεί και αποφασιστεί εδώ και τρία χρόνια αλλά στην συντριπτική τους πλειονότητα, όλα κινούνται με βασανιστικά αργούς ρυθμούς. Επομένως δεν μπορεί το Υπουργείο να μιλά για νέα γενναία στήριξη όταν αντίστοιχα πόσα, ίσως και μεγαλύτερα, έχουν δοθεί από όλα τα προηγούμενα ΕΣΠΑ.