Connect with us

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Χ.Γκόκας: “Η διασφάλιση της Δημόσιας Διαχείρισης του Νερού αναδεικνύει κορυφαία ζητήματα”

Published

on

Σημεία Ομιλίας, Χρήστου Γκόκα στο Σ/Ν του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με θέμα “Μετονομασία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας σε Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων και διεύρυνση του αντικειμένου της με αρμοδιότητες επί των υπηρεσιών ύδατος και της διαχείρισης αστικών αποβλήτων, ενίσχυση της υδατικής πολιτικής – Εκσυγχρονισμός της νομοθεσίας για τη χρήση και παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές μέσω της ενσωμάτωσης των οδηγιών ΕΕ 2018/2001 και 2019/944 – Ειδικότερες διατάξεις για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και την προστασία του περιβάλλοντος”.

Η διασφάλιση της Δημόσιας Διαχείρισης του Νερού αναδεικνύει κορυφαία ζητήματα, όπως Δημοκρατίας, με σεβασμό στις αποφάσεις της Δικαιοσύνης, και Εθνικού Διαλόγου για τα βασικά Δημόσια Αγαθά

  • Παρατηρούμε μια προσπάθεια της Κυβέρνησης να πείσει ότι αυτά που κάνει δεν είναι αυτά που βλέπουμε και καταλαβαίνουμε. Όπως προσπαθεί μέρες τώρα, να πείσει, επιχειρώντας τη συγκάλυψη ευθυνών, μέσα από επικοινωνιακή διαχείριση:
  • Για το δικό της πόρισμα, του Πρωθυπουργού, του αρμόδιου Υπουργού και της Κυβερνησης γενικότερα, που αφορά στην επιμονή στον ανθρώπινο παράγοντα και μόνο, για την τραγωδία των Τεμπών.
  • Ότι ένας Πίνακας, που αφορά σε δυνατότητες ενός Τοπικού Κέντρου Χειρισμών και Ελέγχων, αποτελεί αλοκληρωμένο (Τοπικο ειπώθηκε χθες) Σύστημα Τηλεδιοίκησης, αντίθετα με όσα εμείς καταλαβαίνουμε και αναφέρουν οι εργαζόμενοι του ΟΣΕ.
  • Ότι σε λίγους μήνες, μετά την αδικαιολόγητη καθυστέρηση 4,5 χρόνια από την προηγούμενη Κυβέρνηση Σύριζα, και 4 χρόνια από τη σημέρινη Κυβέρνηση ΝΔ., θα γίνουν από την Κυβέρνηση, όσα δεν έγιναν με τη δική της ευθύνη, στα 4 χρόνια της θητείας της.
  • Παράλληλα με την άγνοια της Πολιτικής Ηγεσίας του Υπουργείου Μεταφορών για το έγγραφο καταπέλτη της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, από 4 Οκτωβρίου 2021, για τα εν εξελίξει θέματα στους σιδηροδρόμους, αλλά και την επικαλούμενη άγνοια του Πρωθυπουργού, ο οποίος για ό,τι σοβαρό συμβαίνει (τραγωδία Τεμπών, υποκλοπές, φωτιές) δεν γνωρίζει τίποτα, για να έχει ένα κέλυφος προστασίας.
  • Με  τον ίδιο τρόπο επιχειρείται από πλευράς της Κυβέρνησης να πείσει ότι δεν μπορεί να έχει καμία σχέση με Ιδιωτικοποίηση της διαχείρισης του Νερού, η μεταφορά της εποπτείας και της τιμολόγησης ή και κοστολόγησης του νερού στη νέα Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων.
  • Για εμάς, για το ΠΑΣΟΚ- Κίνημα Αλλαγής η θέση μας είναι συγκεκριμένη και σταθερή.Το Νερό είναι Δημόσιο Αγαθό και Ανθρώπινο Δικαίωμα. Το Νερό δεν πωλείται και η Διαχείρισή του ανήκει στο Δημόσιο Τομέα.
  • Ήταν η ίδια Κυβέρνηση που στο πρόσφατο παρελθόν αγνόησε και προσπάθησε να προσπεράσει, τις γνωστές σε όλους μας υπ’ αριθμ 190 και 191 αποφάσεις του ΣτΕ, οι οποίες έκριναν αντισυνταγματική τη μεταβίβαση της πλειοψηφίας του Μετοχικού Κεφαλαίου των ΕΥΔΑΠ ΑΕ και ΕΥΑΘ ΑΕ στην Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιούσιας ΑΕ, την ΕΕΣΥΠ Α.Ε. με το Νόμο 4389/2016, παρ’ ότι υπήρχε η προηγούμενη απόφαση του ΣτΕ από το 2014, με τον οποίο Νόμο από την προηγούμενη Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, είχαν εκχωρηθεί οι μετοχές της ΕΥΔΑΠ στην ΕΕΣΥΠ ΑΕ, δηλαδή στο Υπερταμείο. Το ΣτΕ πέραν του Ν. 4389/2016 για τις μετοχές έκρινε αντισυνταγματική και την μεταβίβαση της περιουσίας της ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ στο Υπερταμείο το 2018. Οι Κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ είχαν αρνηθεί την εκχώρηση της διαχείρισης του Νερού, σε οποιονδήποτε πέραν του Δημοσίου.
  • Η Κυβέρνηση έδωσε αρνητικά δείγματα γραφής, αντισυνταγματικής και αντιδημοκρατικής πρακτικής  όταν τον περασμένο Ιούλιο, νομοθέτησε, με το Ν. 4964, άρθρα 114 και 115, για μεταβίβαση από το Δημόσιο στο Υπερταμείο, μετοχών των εταιρειών ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ. Παρ’ ότι είχε στα χέρια της αποφάσεις του ΣτΕ, νομοθέτησε μια νέα, αντισυνταγματική επίσης διάταξη, δηλαδή νομοθέτησε το ακριβώς αντίθετο από αυτό που έπρεπε.
  • Πέραν αυτού έχουμε τις νέες αποφάσεις υπ. αριθμ.: 7 και 8 /2023, του ΣτΕ, μετά από προσφυγή Φορέων της Πρωτοβουλίας για τη Διασφάλιση της Δημόσιας Διαχείρισης του Νερού, στην Επιτροπή Συμμόρφωσης του ΣτΕ, στις οποίες αναφέρεται ότι παραμένει η αντισυνταγματική εκκρεμότητα για τη μεταφορά των μετοχών της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ από το Υπερταμείο στο Υπουργείο Οικονομικών και η οποία θα πρέπει να γίνει σε 6 μήνες.
  • Γιατί νομοθετείτε αντίθετα και δεν επιστρέφουν οι μετοχές στο Δημόσιο;
  • Είναι επίσης γνωστή η έκθεση της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής, που επισημαίνει τους έντονους προβληματισμούς και τα ερωτήματα κατά πόσο οι ρυθμίσεις των άρθρων 12 και 15 συμβαδίζουν µε τη νομολογία του ΣτΕ.
  • Όπως αυτή είναι και η άποψη που διατυπώνει ο Συνήγορος του Πολίτη.
  • Ενώ υπάρχει και το Υπόμνημα της Ένωσης Διοικητικών Δικαστών, που με παρόμοιο σκεπτικό, και αναφερόμενοι στις αποφάσεις του ΣτΕ, ζητούν την απόσυρση των άρθρων του εν λόγω Νομοσχεδίου.
  • Δίδεται η δυνατότητα να είναι Πάροχοι Υπηρεσιών Διαχείρισης του νερού, εταιρείες του άρθρου 3 του Ν. 4972, στις οποίες όμως περιλαμβάνονται και εταιρείες (ΑΕ), όπου το Δημόσιο μειοψηφεί. Δηλαδή πρακτικά υπάρχει η δυνατότητα οι Ιδιώτες, εύκολα, να αναλάβουν τη Διαχείριση του νερού, και αυτό πρέπει να το αλλάξετε.
  • Δεν μπορείτε να χρησιμοποιείτε κατά το δοκούν και όπως βολεύει κάθε φορά το θεσμό των ανεξάρτητων αρχών, η Κυβέρνηση αυτό επιχειρεί, απαξιώνοντας, ή και αγνοώντας αυτές, όπως άλλωστε φάνηκε και για τη ΡΑΣ, με τον τραγικότερο πλέον τρόπο, στο δυστύχημα των Τεμπών ή με την ΑΔΑΕ (Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών), στο θέμα των παράνομων παρακολουθήσεων.
  • Μέσα από τη Διασφάλιση της Δημόσιας Διαχείρισης του Νερού, αναδεικνύονται κορυφαία ζητήματα:
  • Δημοκρατίας, μέσα από το σεβασμό των αποφάσεων ανεξάρτητων θεσμών, με κορυφαίο αυτό της Δικαιοσύνης
  • Ενώ πρέπει να υπάρχει ανοικτός, Δημόσιος και Εθνικός Διάλογος, για βασικά Δημόσια Αγαθά, όπως το Νερό, την Υγεία, την Παιδεία, αλλά και για την  Ενεργειακή Ασφάλεια, την Εθνική Ασφάλεια.

Σε σχέση με τις ΑΠΕ

  • Ο θεσμός των Ενεργειακών Κοινοτήτων αντί να απλοποιηθεί, διευρύνεται χωρίς ουσιαστική χρησιμότητα.
  • Όμως πέραν της επιτακτικής ανάγκης ενός επικαιροποιημένου Χωροταξικού Πλαισίου για την εγκατάσταση των ΑΠΕ, παραμένει το σοβαρότατο πρόβλημα του κορεσμού των Δικτύων. Υπάρχει ανάγκη αναβάθμισης και ενίσχυσης των Δικτύων μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας Μ.Τ. και Υ.Τ., αλλά και του ενεργειακού χώρου, των Κέντρων Υψηλής Τάσης.
  • Ενδεικτικά αναφέρομαι, στο κορεσμένο δίκτυο του ΚΥΤ Αράχθου, στην Άρτα, που είχε και έχει ως αποτέλεσμα, οι επιχειρήσεις, οι παραγωγοί και οι λοιπές δραστηριότητες της περιοχής να στερούνται τη δυνατότητα επένδυσης στις ΑΠΕ και να μην έχουν την ευκαιρία να βελτιώσουν το εισόδημά τους μέσα από τη μείωση του κόστους παραγωγής. Με συνέπεια οι παραγωγοί και οι επιχειρήσεις να μειονεκτούν στον ανταγωνισμό έναντι άλλων περιοχών.
  • Δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε με αυτό το θεσμικό πλαίσιο που η Κυβέρνηση επιχειρεί να εφαρμόσει, και το οποίο καταψηφίζουμε επί της αρχής, ψηφίζοντας διατάξεις στις οποίες συμφωνούμε.
Advertisement