Γ.Καμίνης για νομοσχέδιο ΥΠΠΡΟΠΟ : θετικές διατάξεις του νομοσχεδίου υπονομεύουν διατάξεις ξένες προς το κύριο αντικείμενό του.

Σημεία ομιλίας του Ειδικού Αγορητή του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής κ.Καμίνη στην συζήτηση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη :

Δυστυχώς τις θετικές διατάξεις του νομοσχεδίου υπονομεύουν διατάξεις ξένες προς το κύριο αντικείμενό του.

 

– Με το άρθρο 16 προστίθενται και οι Δήμοι στους φορείς που είναι υπεύθυνοι για την επιχορήγηση της Αστυνομίας και του πυροσβεστικού σώματος – μέχρι σήμερα αρμόδιες ήταν μόνο οι Περιφέρειες. Σε μία εποχή ισχνών αγελάδων, αποτελεί αίνιγμα με ποιους πόρους θα μπορέσουν οι Δήμοι να επιχορηγήσουν τα σώματα ασφαλείας αλλά και τα καταστήματα κράτησης που βρίσκονται στις περιφέρειές τους. Θα έπρεπε να σκεφτούμε το ενδεχόμενο διαδημοτικών συνεργασιών για την κάλυψη της επιχορήγησης.

 

– Στο άρθρο 21 είναι σωστό ότι μετατρέπονται επί το αυστηρότερο οι προϋποθέσεις βάσει των οποίων θα μπορεί να οπλοφορεί ένας αστυνομικός εκτός υπηρεσίας. Όμως οι εκπαιδεύσεις οπλοτεχνικής και σκοποβολής έχουν ουσιαστικά παγώσει εδώ και χρόνια. Με βάση αυτές τις προϋποθέσεις, η πλειονότητα των αστυνομικών αυτή τη στιγμή κακώς φέρει οπλισμό. Θα ήθελα ο Υπουργός να ενημερώσει το σώμα εάν οι προβλεπόμενες από τον νόμο εκπαιδεύσεις έχουν ξεκινήσει και πάλι. Αν όχι, τι σκοπεύει να κάνει το Υπουργείο;

 

– Το άρθρο 28 που αφορά την Πανεπιστημιακή Αστυνομία. Όπως έχω πει πολλές φορές, το είπα και στην Επιτροπή, το δημόσιο σχολείο και το δημόσιο πανεπιστήμιο αποτέλεσαν κατ’ εξοχήν τον δίαυλο κοινωνικής ανέλιξης ήδη από τον 19ο αιώνα. Όσο λοιπόν επικρατεί αυτή η κατάσταση στα δημόσια πανεπιστήμια, οι ανισότητες διευρύνονται.

 

Είμαστε μάρτυρες μιας σύγκρουσης η οποία εξυπηρετεί τα επιμέρους ακροατήρια των δύο κομμάτων της συμπολίτευσης και της αντιπολίτευσης. Η μεν Νέα Δημοκρατία ποντάρει στη γοητεία της βίαιης επιβολής του νόμου, ο δε ΣΥΡΙΖΑ στη γοητεία της βίαιης αμφισβήτησης του νόμου.

 

Από την πρώτη στιγμή υιοθετήσαμε την άποψη και εκπονήσαμε σχετική πρόταση νόμου ότι θα πρέπει επιτέλους οι πρυτανικές αρχές των πανεπιστημίων να αναλάβουν τις ευθύνες τους και να οργανώσουν την ασφάλεια μέσα στους πανεπιστημιακούς χώρους.

 

Η Πανεπιστημιακή αστυνομία 1,5 χρόνο μετά δεν έχει λειτουργήσει. Βλέπουμε ένα ατέρμονο μπρος-πίσω, από πλευράς στελέχωσης αλλά και λειτουργίας και επιχειρησιακού σχεδιασμού.

 

Βλέπουμε μια σταδιακή μετατόπιση της θέσης της κυβέρνησης. Επί της ουσίας πια δεν μιλάμε για ένα σώμα φύλαξης των πανεπιστημίων αλλά για μια επιπρόσθετη υπηρεσία που καλούνται να επιτελέσουν ειδικοί φρουροί.

 

“ΤΙΠΟΤΑ ΔΕΝ ΒΑΙΝΕΙ ΚΑΝΟΝΙΚΑ ΣΤΟΝ ΧΩΡΟ ΤΩΝ ΦΥΛΑΚΩΝ”

 

Ήταν τεράστιο σφάλμα η μεταφορά των αρμοδιοτήτων της ΓΓ Αντεγκληματικής Πολιτικής από το Υπ. Δικαιοσύνης στο Υπ. Προστασίας του Πολίτη. Είχαμε πει εξαρχής ότι με αυτό τον τρόπο θα δοθεί ένα υπέρμετρο βάρος στην καταστολή και θα τεθεί σε δεύτερη μοίρα η μέριμνα για την κοινωνική επανένταξη των κρατουμένων. Σήμερα βλέπουμε ότι τίποτα δεν βαίνει κανονικά στον χώρο των φυλακών.

 

Τα εναλλακτικά μέτρα έκτισης της ποινής ουσιαστικά παραπαίουν, καθώς τα έχει αφήσει στην τύχη τους η σημερινή κυβέρνηση.

 

Ο θεσμός των Αγροτικών Φυλακών μαραζώνει, τη στιγμή που υπάρχει πρόβλημα υπερπληθυσμού στα κανονικά καταστήματα κράτησης.

 

Αποδιαρθρώνετε το σύστημα των μετατάξεων και αποσπάσεων στις φυλακές, δίνοντας στον υπουργό δικαίωμα βέτο, καταργώντας ντε φάκτο τα υπηρεσιακά συμβούλια. Στα θέματα των διορισμών σε θέσεις ευθύνης κυρίαρχος γίνεται και πάλι ο υπουργός.

 

Όλη αυτή η υπερσυγκέντρωση αρμοδιοτήτων στο πρόσωπο του υπουργού μαρτυρά ότι δεν λειτουργούν οι κανονικοί θεσμοί είτε σε ό,τι αφορά τις μεταθέσεις-αποσπάσεις, είτε οι κανονικοί θεσμοί διορισμών σε θέσεις ευθύνης. Η απόσπαση των φυλακών από το Υπ. Δικαιοσύνης έχει οδηγήσει σε μια κατάσταση μιας διαρκούς έκτακτης νομοθέτησης.

 

Ακόμα και στο θέμα της ηλεκτρονικής επιτήρησης. Ανατέθηκε με ειδικές διαδικασίες στον πρώην διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας και στη συνέχεια διορίστηκε διοικητής της ΕΥΠ με περιορισμένα προσόντα. Αναγκάστηκε ο νομοθέτης εκ των υστέρων να μειώσει τα νομοθετημένα προσόντα. Κατά παρέκκλιση των διατάξεων κι αφού το ΝΣΚ έχει πει ότι έχει λήξει η σύμβαση ήδη από το 2019, εσείς έρχεστε τώρα νομοθετικά για να καλύψετε το κενό. Θα γίνει ανοιχτός διαγωνισμός για το θέμα της ηλεκτρονικής επιτήρησης; Υπάρχει διαγωνισμός που τρέχει; Πότε θα λειτουργήσει κανονικά το θέμα της ηλεκτρονικής επιτήρησης;

 

Αλλά και το θέμα της κοινωνικής υπηρεσίας στους δήμους, ένας άλλος τρόπο εναλλακτικής έκτισης της ποινής που επίσης έχει παραμεληθεί.

 

Αυτά τα τρία μέτρα που θα μπορούσαν να αποσυμφορήσουν τις φυλακές και να οδηγήσουν σε μια ομαλή επανένταξη των κρατουμένων, με τον έναν ή με τον άλλο τρόπο έχουν τεθεί σε δεύτερη μοίρα κι αποτελούν διαρκώς αντικείμενο μιας εμβαλωματικής νομοθεσίας.

 

Το πρόβλημα της εγκληματικότητας έχει αρχίσει να απασχολεί σοβαρά και την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Στην Αθήνα, το πρόβλημα είναι διαχρονικό. Ο ομιλών, ως Δήμαρχος Αθηναίων, είχε αναγκαστεί να ζητήσει μέχρι και την παραίτηση του τότε Υπουργού Προστασίας του Πολίτη.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ