Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Καλάθι νοικοκυριού: Ένα ακόμη επικοινωνιακό “φιάσκο” της κυβέρνησης Μητσοτάκη

Published

on

Ας επιχειρήσουμε να θίξουμε μερικά βασικά θέματα για το Καλάθι του Νοικοκυριού:

Σύγκριση τιμών: Είναι δύσκολη η σύγκριση ενός προϊόντος ιδιωτικής ετικέτας με ένα επώνυμο, αλλά και η σύγκριση τιμών στα προϊόντα private label μεταξύ διαφορετικών αλυσίδων. Το παιχνίδι περιπλέκεται ακόμη περισσότερο από την ύπαρξη προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας «premium» και «β’ διαλογής».

 Από τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, η ΑΒ Βασιλόπουλος παρουσίασε μία λίστα 71 προϊόντων από τα οποία τα 42 είναι ιδιωτικής ετικέτας. Υπεραγορές Σκλαβενίτη παρουσίασαν 63 προϊόντα με 29 ιδιωτικής ετικέτας. Μασούτης 71 προϊόντα με 29 ιδιωτικής ετικέτα. Τα My Market της Μετρό ΑΕΒΕ 52 προϊόντα από τα οποία μόνο τα 11 ήταν ιδιωτικής ετικέτας και η Πέντε ΑΕ με τα σούπερ μάρκετ Γαλαξίας 51 προϊόντα από τα οποία μόνο τα 7 ήταν ιδιωτικής ετικέτας.

Πρόκληση Ανταγωνισμού: Παρατηρήθηκε ότι επώνυμο προϊόν που βρίσκεται στο καλάθι είναι πιο ακριβό από αντίστοιχο επώνυμο της ίδιας κατηγορίας που διαφημίζεται από το φυλλάδιο της ίδιας αλυσίδας. Επώνυμο προϊόν που είναι σε φυλλάδιο, πωλείται σε χαμηλότερη τιμή από το προϊόν ιδιωτικής ετικέτας που έχει επιλέξει η αλυσίδα να βάλει στο καλάθι της. Όσες αλυσίδες επέλεξαν να ρίξουν το βάρος τους στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έχουν προβάδισμα διότι διαχρονικά, είναι φθηνότερα από τα επώνυμα.

Την ώρα που σύμφωνα με το ΙΝΕ-ΓΣΕΕ εντός του 2022 οι απώλειες αγοραστικής δύναμης φτάνουν στο 40% για τα νοικοκυριά με μηνιαίο εισόδημα έως 750 ευρώ και προσεγγίζουν το 14% για τα νοικοκυριά με εισόδημα ως 1.100 ευρώ, η δήλωση του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδ. Γεωργιάδη, ότι «με το καλάθι σβήσαμε τον πληθωρισμό δύο μηνών στα προϊόντα που περιέχει», ακούγεται το λιγότερο προκλητική.

Ό,τι γράφει, δεν ξεγράφει για την ΕΛ.ΣΤΑΤ.: Ειδικά στα τρόφιμα, ο πληθωρισμός έτρεχε ήδη με 13,5% από τον Σεπτέμβριο, δηλαδή 1,5 ποσοστιαία μονάδα παραπάνω από τον μέσο όρο του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, με αυξήσεις σε όλες τις κατηγορίες του κλάδου «Διατροφή» (έως 18,4% σε ψωμί και δημητριακά, 17,6% στα κρέατα, 23,3% σε γαλακτοκομικά και αυγά, 17% σε έλαια και λίπη, 8,7% σε λαχανικά, 6,2% σε ζάχαρη – σοκολάτες – γλυκά – παγωτά, 12,6% σε λοιπά τρόφιμα, 14,3% σε καφέ – κακάο – τσάι κτλ).

Ευελπιστούμε – για τη διατήρηση της αξιοπιστίας του Υπουργού-, σε ένα μήνα, η ΕΛ.ΣΤΑΤ. να καταγράψει μείωση στα τρόφιμα ύψους 2,72% (σωρευτικά τις μηνιαίες μεταβολές 1,3% και 1,4% από τον Αύγουστο)…

Advertisement

Οι κοινωνικές ανισότητες διευρύνονται και απαιτούν συνολικές λύσεις και όχι επικοινωνιακής κατανάλωσης τοποθετήσεις. Το ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής επιμένει:

-Μείωση του ΦΠΑ στα βασικά καταναλωτικά αγαθά

-Επιβολή πλαφόν στην λιανική τιμή της ενέργειας

-Αύξηση των ελέγχων στην αγορά

-Ενίσχυση της Επιτροπής Ανταγωνισμού και των ελεγκτικών μηχανισμών Ανάπτυξης και υποστήριξη των καταναλωτικών οργανώσεων.