ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Λιακούλη για πολυνομοσχέδιο: “Ένα νομοσχέδιο χωρίς σαφή αρχή, χωρίς σαφή μέση και χωρίς σαφές τέλος”
Σημεία τοποθέτησης Ειδικής Αγορήτριας Κινήματος Αλλαγής για πολυνομοσχέδιο ΟΤΑ & Δημόσιας Διοίκησης στην Ολομέλεια
Για το προσφυγικό:
Τις μέρες αυτές, ολόκληρη η χώρα έγινε μια συγκλονιστική εικόνα. Εικόνες που καθηλώνουν, αλλά και στοιχειώνουν. Την ίδια ώρα τα καραβάνια των προσφύγων και μεταναστών προχωρούν… Συγκλονιστικές καταγγελίες ότι προχωρούν με το πιστόλι στον κρόταφο από το στρατιωτικό και παραστρατιωτικό κράτος της Τουρκίας, ελέγχονται… Η Μεσόγειος σε φουρτούνα. Τα Βαλκάνια σε φωτιά… Οι ηγεσίες σε διπλωματικό πυρετό. Και οι λαοί, ξανά σε μια νέα ιστορική περιπέτεια. Που είναι αλήθεια η Ευρώπη; Η Ευρώπη της αλληλεγγύης, η Ευρώπη των λαών; Η Κυβέρνηση οφείλει να αναλάβει δυναμικές και αποτελεσματικές πρωτοβουλίες, να πιέσει ασφυκτικά, να δηλώσει ότι είμαστε αποφασισμένοι να δοθεί λύση ΤΩΡΑ στο προσφυγικό ζήτημα. Αναμένουμε τον οδικό χάρτη της Κυβέρνησης και το εθνικό σχέδιο δράσης, που μέχρι τώρα δεν έχει φανεί. Αναμένουμε το Συμβούλιο πολιτικών αρχηγών, που ζητά εδώ και μήνες το Κίνημα Αλλαγής και που ακόμα δεν έχει γίνει αποδεκτό. Αναμένουμε αποτελεσματικές πρωτοβουλίες, με βάθος και πολιτική ποιότητα, χωρίς επικοινωνιακές «τρακατρούκες». Δεν είναι ώρα για κανέναν να κάνει πολιτικό ταμείο τώρα.
Επί της αρχής για το πολυνομοσχέδιο των ΟΤΑ:
Ένα νομοσχέδιο χωρίς σαφή αρχή, χωρίς σαφή μέση και χωρίς σαφές τέλος. Ένας ad hoc τρόπος αντιμετώπισης των προβλημάτων, ένας τρόπος που λίγο λύνει υπαρκτά ζητήματα, λίγο διευθετεί, λίγο αντιφάσκει με άλλες πρότερες νομοθεσίες και σίγουρα θα αντιφάσκει με τις μελλοντικές, λίγο κάνει κοινώς αποδεκτά «ρουσφέτια» και «ρουσφετάκια» εδώ και εκεί, λίγο κρύβει κάτω από το χαλί προβλήματα, τα οποία αργά ή γρήγορα θα επανεμφανιστούν, όταν έρθουν νέες νομοθετικές παρεμβάσεις, που δεν θα συμφωνούν με τα όσα ως τώρα νομοθετήθηκαν. Ένα «βαλκανικής» αισθητικής συνονθύλευμα διατάξεων, που καλύπτονται κάτω από το βαρύγδουπο τίτλο «Στρατηγική αναπτυξιακή προοπτική των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ρύθμιση ζητημάτων αρμοδιότητας Υπουργείου Εσωτερικών και άλλες διατάξεις» (!)… Ένας πομπώδης τίτλος, για ένα σχετικά ήσσονος σημασίας νομοθέτημα, με κυμαινόμενες συνέπειες, που περιλαμβάνει μέτρα που είναι όντως απαραίτητα, μέχρι ρυθμίσεις εξόφθαλμα ρουσφετολογικές.
Για τη διαβούλευση του πολυνομοσχεδίου:
Χωρίς σεβασμό στις υπάρχουσες διατάξεις για την καλή νομοθέτηση – έργο ΠΑΣΟΚ – που στην προκειμένη περίπτωση έχουν καταστρατηγηθεί εντελώς. Επρόκειτο για 29 άρθρα, τα οποία με «μαγικό» τρόπο «κυοφόρησαν» και γέννησαν, ούτε λίγο, ούτε πολύ 94 άρθρα! Τα οποία, πολύ παραγωγικά ως φαίνεται και τα ίδια, ξανα-κυοφόρησαν ακόμη 16 άρθρα, σε τροπολογία της τελευταίας βραδιάς, με bonus και μια τροπολογία του Υπουργείου Περιβάλλοντος 2 άρθρων… και συνεχίζουν να καταφθάνουν στην Ολομέλεια κι άλλες απανωτές υπουργικές τροπολογίες.
Για την Αυτοδιοίκηση (ερωτήματα προς τον Υπουργό):
Η μερικότητα και η αποσπασματικότητα σε όλο τους το μεγαλείο! Έχετε ολοκληρωμένο σχέδιο για την Αυτοδιοίκηση; Καταρχάς έχετε όραμα; Αποτελεί μέρος συνεκτικού σχεδίου να κάνει η κυβέρνηση λόγο για Αναπτυξιακούς Οργανισμούς, χωρίς να μας λέει τι θα αναπτύξουν; Δίνετε τεχνική στήριξη στους ΟΤΑ, σε ποιους και να κάνουν τι; Ένα ψευδεπίγραφο μεταρρυθμιστικό μεγαλείο. Πολλά από τα μέτρα είναι και απαραίτητα και χρήσιμα, ωστόσο είναι αποσπασματικά, είναι εμβαλωματικά. Φαίνεστε ότι είστε ο «καλός» Υπουργός γιατί, έρχονται οι Δήμαρχοι και οι Περιφερειάρχες με τα υπομνήματά τους, και τους εξυπηρετείτε όλους, αλλά είναι αυτή η λύση για την Αυτοδιοίκηση; Θα είναι το στίγμα σας στο Υπουργείο μόνο οι διευθετήσεις προς τους Δημάρχους; Αυτή είναι η φιλοδοξία σας;
Κύρια σημεία τριβής ως προς τα άρθρα:
Άρθρ. 1 για την Επιτροπή αναπτυξιακού σχεδιασμού τοπικού & περιφερειακού επιπέδου. Πρόκειται για μετονομασία της ήδη υπάρχουσας «Επιτροπής Παρακολούθησης και Υλοποίησης Χωρικού και Αναπτυξιακού Σχεδιασμού Τοπικού και Περιφερειακού Επιπέδου», που δεν συνιστά τίποτα άλλο από ένα νομικό βερμπαλισμό, δεδομένου ότι η ρύθμιση ξαναβαφτίζει κάτι που ήδη υπάρχει! Ένας θεσμικός πληθωρισμός, που δεν βοηθά στο τέλος τις ίδιες τις λειτουργίες της Τ.Α.
Άρθρ. 3, για τους «Αναπτυξιακούς Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης». Το όλο σκεπτικό της δημιουργίας τους είναι έωλο. Επαναθεσμοθετούνται ουσιαστικά οι ήδη υπάρχουσες Αναπτυξιακές Α.Ε. των ΟΤΑ. Με την συγκεκριμένη ρύθμιση επιπλέον θεσμοθετείται η στρατολόγηση ενός ολόκληρου στρατού συμβούλων, φτιάχνοντας ένα νέο κομματικό «παραμάγαζο», δίπλα στο κεντρικό «μαγαζί». Αλλά με αυτόν τον τρόπο, ποδοπατείται για ακόμη μια φορά η έννοια της αξιοκρατίας και των ίσων ευκαιριών. Δεν μπορεί να διοικηθεί ένας φορέας Αυτοδιοίκησης με μετακλητούς, ειδικούς συνεργάτες ή συμβούλους που μετρούν μόλις μήνες στον χώρο.
Άρθρ. 7 για το Μητρώο Δεδομένων Τ.Α. Αυτή τη στιγμή το Υπουργείο Εσωτερικών έχει την πλήρη λεπτομέρεια δεδομένων των ΟΤΑ. Η κυβέρνηση επιμένει να μη μας εξηγεί τι συνεισφέρει ένα ακόμα Μητρώο. Υπάρχει ο φόβος ότι η σύνδεση του Μητρώου με τη Διαύγεια, θα οδηγήσει στην πράξη στη δυνατότητα καθυστερήσεων και …αναβολών στις αναρτήσεις Αποφάσεων στη Διαύγεια, με το πρόσχημα ότι δεν θα έχουν προηγουμένως λάβει αριθμό από αυτό το Μητρώο.
Άρθρ. 11: Αύξηση των θεματικών Αντιπεριφερειαρχών από 6 σε 8. Κάθετα αρνητικοί. Διότι με άνευ λόγου δαπάνη 1,4 εκ. ευρώ ο Περιφερειάρχης πέραν από τους ήδη υπάρχοντες – οι οποίοι σημειωτέον ότι πολλές φορές δεν έχουν καν αντικείμενο – επιλέγει από όλες τις παρατάξεις, δύο επιπλέον. Σύντομο σχόλιο: ευθεία πολιτική συναλλαγή στις Περιφέρειες κόστους 1,4 ευρώ στον κρατικό προϋπολογισμό.
Για τη δημόσια διοίκηση:
Άρθρ. 47, για την περίφημη Επιλογή προϊσταμένων. Άκρως αρνητική διάταξη. Από την εποχή Μητσοτάκη στο Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης οι κομματικά τοποθετημένοι προϊστάμενοι εγγράφουν «χιλιόμετρα» προϋπηρεσίας, τα οποία και το παρόν νομοσχέδιο φροντίζει να πριμοδοτήσει, χωρίς κανένα εχέγγυο αξιοκρατίας. Το σύστημα επιλογής προϊσταμένων αλλάζει με κάθε κυβέρνηση με αποτέλεσμα να μην υπάρχει καμία σταθερότητα και να δημιουργείται αναστάτωση στη δημοσιοϋπαλληλία κάθε φορά. Το Κίνημα Αλλαγής προτείνει να τεθεί μια δικλείδα ασφαλείας ώστε κάθε σύστημα επιλογής προϊσταμένων να μην μπορεί να τροποποιηθεί αν δεν έχει εφαρμοστεί τουλάχιστον μία φορά και σε κάθε περίπτωση αν δεν έχουν παρέλθει 5 έτη από την θέση του σε ισχύ. Με αυτόν τον τρόπο δημιουργούμε στελέχη καριέρας που νοιάζονται για τη διοικητική λειτουργία κι όχι διάττοντες αστέρες που περιφέρονται από θέση σε θέση μόνο και μόνο για το επίδομα της θέσης ευθύνης.
Άρθρ. 58 και επόμενα έως 67 για την ρύθμιση της λειτουργίας του ΑΣΕΠ. Υποτίθεται ότι ρυθμίζεται η λειτουργία του ΑΣΕΠ και ο τρόπος διεξαγωγής των διαγωνισμών, προκειμένου να επιταχυνθούν οι προσλήψεις μόνιμου προσωπικού. Αν η κυβέρνηση επιθυμεί να μεταρρυθμίσει μια ακρογωνιαία Μεταρρύθμιση, για την λειτουργία του κράτους, μια Μεταρρύθμιση στην οποία ομνύουν όλοι οι πολίτες, να ακολουθήσει την πρόταση του Κινήματος: να προβεί σε ετήσιο προγραμματισμό των προσλήψεων σε συνεργασία με το ΑΣΕΠ. Να σταματήσει τη μαζική παραγωγή ειδικών διατάξεων που θέτουν κριτήρια μοριοδότησης και διαδικασίες κατά παρέκκλιση του ν. 2190/1994. Να σταματήσει την επιβάρυνση του ΑΣΕΠ με διαδικασίες στις οποίες δεν του ανατίθεται ο πλήρης έλεγχος. Να εκσυγχρονίσει το προσοντολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων. Και τέλος να εισάγει την πρακτική της ενιαίας προκήρυξης για τους ίδιους κλάδους και ειδικότητες, για το σύνολο των φορέων. Η εξοικονόμηση χρόνου θα είναι τεράστια.