Connect with us

ΓΝΩΜΕΣ

Παν.Ψυχογυιός: Καλούν τα νοικοκυριά να προσαρμοστούν στα καλάθια της κοροϊδίας

Published

on

Γράφει ο Παναγιώτης Ψυχογυιός *

Θα περίμενε κανείς πως η πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης να διαμορφώσει ένα “καλάθι του νοικοκυριού” θα ήταν προσαρμοσμένο στις ανάγκες και τις δυσκολίες που βιώνει το ελληνικό νοικοκυριό. Αντ’ αυτού φαίνεται ότι γίνεται το αντίθετο. Το ελληνικό νοικοκυριό καλείται να δομήσει τις ανάγκες του και να προσαρμοστεί στο καλάθι της κοροϊδίας, αφού πρόκειται για έναν ακόμα κυβερνητικό εμπαιγμό που οδηγεί τις επιλογές των καταναλωτών στις ήδη υπάρχουσες προσφορές με τις ήδη αυξημένες τιμές που απλά δεν θα αυξηθούν άλλο, σε προϊόντα που επιλέγουν οι ιδιοκτήτες των μεγάλων σούπερ-μάρκετ. Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας άλλωστε ήταν ήδη φθηνότερα από τα επώνυμα προϊόντα. Πως άλλωστε θα ελέγξεις τις τιμές όταν δεν υπάρχει ο παραμικρός έλεγχος στην αγορά και οι παντός είδους κερδοσκόποι βασιλεύουν; Πόσο ξεκινά άλλωστε το πορτοκάλι, η ντομάτα, πόσο ξεκινάει το ρύζι, πόσο ξεκινάει το καλαμπόκι, πόσο ξεκινάει το λάδι και τα φρούτα από το χωράφι και πόσο καταλήγουν στο ράφι;


Η κυβέρνηση με το “καλάθι της νοικοκυριού” προσπαθεί να δείξει ότι παρεμβαίνει στην αγορά, την στιγμή που η πρωτογενής αιτία της ακρίβειας και του κύματος ανατιμήσεων σε όλα τα βασικά αγαθά είναι η ενέργεια. Επομένως για να αντιμετωπιστεί η ακρίβεια πρέπει να τιθασευτεί το ράλι τιμών και η κερδοσκοπία στην ενέργεια. Όσο η κυβέρνηση επιλέγει να αφήνει ανεξέλεγκτους τους παρόχους ενέργειας, όπως συμβαίνει εδώ και ένα χρόνο, η ακρίβεια και ο πληθωρισμός θα καλπάζουν. Ταυτόχρονα με μαρκετίστικες κινήσεις όπως το «καλάθι του νοικοκυριού» μετατοπίζουν την αγοραστική κίνηση προς τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ-μάρκετ οδηγώντας τις μικρές επιχειρήσεις σε λουκέτα, και με την αγορά τροφίμων να οδηγείται σε περαιτέρω καρτελοποίηση.

Όπως προκύπτει από το σύνολο των επίσημων ερευνών, το κύμα ανατιμήσεων πλήττει τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα, με τις μεγαλύτερες απώλειες να υφίστανται τα αδύναμα νοικοκυριά, που δεν μπορούν να καλύψουν βασικές καταναλωτικές ανάγκες. Στα υψηλότερα εισοδηματικά κλιμάκια, η απώλεια αγοραστικής δύναμης είναι χαμηλότερη του 11% και μειώνεται όσο αυξάνεται το επίπεδο του εισοδήματος. Το Ινστιτούτο Εργασίας (ΙΝΕ) της ΓΣΕΕ κατέγραψε καθίζηση στην αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών, με εισόδημα έως 750 ευρώ το μήνα, εξαιτίας της ακρίβειας. Τον Σεπτέμβριο σύμφωνα με τα στοιχεία η υποχώρηση της αγοραστικής δύναμης, έφτασε το 19% για τον κατώτατο μισθό.

Λύση, λοιπόν, στο πρόβλημα της ακρίβειας δεν μπορεί να δοθεί χωρίς να γίνουν πράξη αναγκαία αιτήματα όπως η μείωση του Φ.Π.Α στα βασικά προϊόντα, επιβολή πλαφόν στην λιανική τιμή της ενέργειας και αύξηση στους ελέγχους στην αγορά. Οι επιπτώσεις του πληθωρισμού δεν μπορεί να αντιμετωπιστούν ούτε με επιδοματικές πολιτικές που καταλήγουν στις τσέπες λίγων και ισχυρών και ακόμα περισσότερο ούτε από κινήσεις εντυπωσιασμού και μέτρα επικοινωνιακού χαρακτήρα.

*ΨΥΧΟΓΥΙΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
Οικονομολόγος
Μέλος Κεντρικής Πολιτικής Επιτροπής ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής

Advertisement