Connect with us

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Σκληρή επίθεση Κατρίνη στην Κυβέρνηση: «Ευρηματική η ΝΔ στους τίτλους, αποτυχημένη στις ρυθμίσεις για το ιδιωτικό χρέος».

Published

on

Ομιλία του Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής Μιχάλη Κατρίνη στην Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο: «Δάνεια: Διαφάνεια, ανταγωνισμός, προστασία των ευάλωτων-Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/2167, επανεισαγωγή του προγράμματος ‘’ΗΡΑΚΛΗΣ΄΄ και άλλες επείγουσες διατάξεις»

Η Κυβέρνηση, όταν φέρνει νομοσχέδια που έχουν σχέση με το ιδιωτικό χρέος, είναι πάντα ευρηματική όσον αφορά τους τίτλους. Θυμάμαι ακόμα το 2020, με το Νέο Πτωχευτικό, ο οποίος ψηφίστηκε μετά βαΐων και κλάδων, είχε τον τίτλο «Δεύτερη Ευκαιρία και άλλες διατάξεις». Και αν σήμερα ήταν στην αίθουσα ο τότε Υπουργός Οικονομικών, να κάνουμε έναν ειλικρινή απολογισμό τού κατά πόσον αυτό το νομοσχέδιο πέτυχε ή δεν πέτυχε, σίγουρα και ο ίδιος δεν θα αισθανόταν πολύ ικανοποιημένος.

Μου έκανε εντύπωση ότι ο Υπουργός Οικονομικών ξεκίνησε την τοποθέτησή του, μιλώντας για την αναγκαιότητα εξυγίανσης των κόκκινων δανείων όσον αφορά την στήριξη του τραπεζικού συστήματος. Προφανώς και εμείς αποδεχόμαστε αυτήν τη λογική. Όμως, τι δεν αποδεχόμαστε; Το ότι τα κόκκινα δάνεια μειώθηκαν σε μονοψήφιο ποσοστό, ενώ την ίδια στιγμή η πιστωτική επέκταση, στο έτος που διανύουμε, έχει μειωθεί.

Είπε ο κ. Υπουργός ότι κάποιοι προεξοφλούσαν για «κοράκια» με τον φορέα επαναπόκτησης. Τρία χρόνια μετά, δεν έχει συσταθεί αυτός ο φορέας, όμως οι πλειστηριασμοί του 2022 έχουν ιστορικό ρεκόρ σε σχέση με την τελευταία δεκαετία.

Άρα, περιουσίες μεταφέρονται, πλειστηριασμοί γίνονται, 60.000 με 65.000 αναρτώνται κάθε χρόνο και, βεβαίως, η κατάσταση είναι πάρα πολύ δύσκολη.

Μίλησε για τον εξωδικαστικό και τις ρυθμίσεις, έναν εξωδικαστικό που θυμίζω ότι μέσα σε 30 μήνες λειτουργίας έχει αποδώσει όλες κι όλες 10.030 ρυθμίσεις, ίσως λίγες παραπάνω, γιατί δεν είναι και πολύ συχνή και η ενημέρωση από τον ιστότοπο της Ειδικής Γραμματείας και καλό θα ήταν να έχουμε μια πιο πλήρη και αναλυτική ενημέρωση ακριβώς για την πορεία υλοποίησης του εξωδικαστικού, όταν το σύνολο των μητρώων, των ΑΦΜ όλων όσοι χρωστούν σε εταιρείες και servicers υπερβαίνει τα 7 εκατομμύρια. Η κυβέρνηση, βεβαίως, λέει ότι με αυτό το νομοσχέδιο θα υποχρεώσει τις εταιρείες διαχείρισης να εφαρμόζουν κανονισμούς και πλαίσιο, κάτι το οποίο δεν ισχύει, γιατί ούτε καν την ίδια την κοινοτική οδηγία δεν έχουν καταφέρει να ενσωματώσουν στα σημεία, τουλάχιστον, τα οποία αφορούν τους δανειολήπτες και τα δικαιώματά τους, εξ ου και οι τροπολογίες που κατατέθηκαν από το ΠΑΣΟΚ κι ελπίζουμε να τις λάβετε υπόψη.

Όσον αφορά δε το πρόγραμμα εγγυήσεων, θυμόμαστε όλοι τον κ. Ζαβό. Παρά το γεγονός ότι ο κεντρικός τραπεζίτης τότε είχε εκφράσει ενστάσεις και επιφυλάξεις για το κατά πόσο θα καταπέσουν οι εγγυήσεις, θα εγγραφούν στο δημόσιο χρέος και ήταν κατηγορηματικός ο τότε αρμόδιος Υπουργός. Είδαμε στους δύο επόμενους προϋπολογισμούς να εγγράφονται τα ποσά των 17,9 δισ. των εγγυήσεων, τις οποίες ο ίδιος ο Οργανισμός Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους έχει προεξοφλήσει ότι θα καταπέσουν και θα μπουν στο δημόσιο χρέος και παρά το γεγονός ότι έχουν δοθεί δύο παρατάσεις στους servicers για να πετύχουν τους στόχους τους, ακόμα και σήμερα δεν εφαρμόζεται ένα ρυθμιστικό πλαίσιο τέτοιο, με κανόνες, με λειτουργία, με δικαιώματα δανειοληπτών και, βεβαίως, με την πραγματική υποχρέωση να πουν για ποιο λόγο δεν μπαίνουν στις διμερείς ρυθμίσεις ή δεν αποδέχονται τις προτάσεις του εξωδικαστικού και γι’ αυτό καταθέτουμε κι εμείς συγκεκριμένη πρόταση. Δεν πιστεύουμε ότι ο εξωδικαστικός αυτός, όπως έχει φτιαχτεί ή όπως θα τροποποιηθεί, μπορεί λειτουργήσει αποτελεσματικά για τη ρύθμιση του ιδιωτικού χρέους. Εμείς έχουμε καταθέσει μια δέσμη προτάσεων σε τελείως διαφορετική φιλοσοφία, αλλά μια και μιλάμε για το νομοσχέδιο αυτό θεωρούμε ότι κι αυτές οι τροπολογίες θα είναι στη σωστή κατεύθυνση.

Ρυθμίσεις οφειλών: ακούμε συνέχεια να λέει η κυβέρνηση ότι ρυθμίζουν διμερώς με τους servicers 8,5 δις. από τα 85 δις. που έχουν μεταφερθεί. Ρυθμίσεις οφειλών σε ΕΦΚΑ, εφορία. Ό,τι έχει κάνει η κυβέρνηση από το 2019 μέχρι σήμερα έχει ποσοστό συμμετοχής μέχρι 6%.Το 50% των ρυθμίσεων στο κέντρο είσπραξης ασφαλιστικών οφειλών μέσα σε εύλογο διάστημα αθετήθηκε. Αυτό, λοιπόν, δείχνει ότι τα υπάρχοντα εργαλεία δεν επαρκούν, οι επαγγελματίες, οι συμπολίτες μας που προσπαθούν να μπουν σε μία ρύθμιση δεν μπορούν να ανταποκριθούν κι εσείς λέτε έχουμε 12 δόσεις στον ΕΦΚΑ, έχουμε τη ρύθμιση της πανδημίας που απέτυχε, έχουμε διμερείς ρυθμίσεις των εταιρειών που σε τρεις μήνες ξανακοκκινίζουν η μία στις τρεις, για τους δε ευάλωτους δανειολήπτες που λέγατε ότι είστε η κυβέρνηση που θα τους προστατεύσει και θα φέρετε το φορέα και το ενδιάμεσο πρόγραμμα, είναι 140 όλοι και όλοι αυτοί που, με βάση τα δικά σας πολύ αυστηρά κριτήρια, μέχρι σήμερα έχουν πάρει πιστοποιητικό ευαλωτότητας. Εάν η Νέα Δημοκρατία, εάν η κυβέρνηση, εάν ο κ. Μητσοτάκης πιστεύει ότι σήμερα στη χώρα ευάλωτοι δανειολήπτες είναι μόλις 140 συμπολίτες μας, να βγείτε να το πείτε ευθέως ότι εσείς θεωρείτε ότι όλοι οι υπόλοιποι είναι κακοπληρωτές, οι οποίοι έχουν περάσει τρεις κρίσεις, έχουν μειωμένους τζίρους, αυξημένα κόστη, σοβαρά προβλήματα στην αγορά.

Advertisement

Θέλω να τελειώσω και θέλω να πω στον Υπουργό ότι από τη συζήτηση απουσιάζει ένα μεγάλο κομμάτι που αφορά τα δάνεια των αγροτών, των συνεταιρισμών, των κτηνοτρόφων, τα οποία μεταφέρθηκαν το 2012 στην εταιρεία PQH.

Όποιος σήμερα είναι οφειλέτης σε αυτό το πακέτο δανείων ξέρει την οδυνηρή πραγματικότητα ότι στην πράξη δεν γίνεται τίποτα, δεν ρυθμίζεται τίποτα. Το μόνο που γίνεται είναι σε κάποιες οχλήσεις κάποιοι να καταβάλλουν κάποια ποσά για να κερδίζουν χρόνο και, προσέξτε τώρα, η PQH, με βάση την ΕΠΑΘ του 2017 από την Τράπεζα της Ελλάδος, θεωρεί ως κεφάλαιο αυτό που παρέλαβε το 2012 από την Αγροτική Τράπεζα μαζί με τους τόκους, δηλαδή το κεφάλαιο των δανείων μαζί με τους τόκους το θεωρεί ως κεφάλαιο εξαρχής, απαιτεί προκαταβολή, δεν έχει περίοδο εξόφλησης πάνω από 12 έτη και, βεβαίως, δεν εφαρμόζει το σύνολο των μέτρων που προβλέπονται στον Κώδικα Δεοντολογίας.

Ποιο είναι το αποτέλεσμα; Ότι χιλιάδες, δεκάδες, εκατοντάδες χιλιάδες δάνεια αγροτών, που από πίσω φέρνουν μεγάλες εκτάσεις αγροτικές, ιδιοκτησίας, περιουσίας,κόπων μιας ζωής, αυτή τη στιγμή πρακτικά δε μπορούν να ρυθμιστούν, ο χρόνος περνάει, οι υποχρεώσεις τοκίζονται και αυξάνονται όσο περνά ο καιρός και η κυβέρνηση, όπως και στο συνολικό θέμα της ρύθμισης και διαχείρισης του ιδιωτικού χρέους νομίζει ότι κερδίζοντας χρόνο μπορεί το πρόβλημα να το εξωραΐσει.

Όμως, το πρόβλημα από πίσω έχει πρόσωπα, έχει οικογένειες, έχει ανθρώπους που παλεύουν μια ζωή και προσπαθούν η μεγάλη πλειοψηφία αυτών να έρθει σε μία ρύθμιση και θεωρούμε ότι το συνολικό πλαίσιο που βάζει η κυβέρνηση και το γεγονός ότι το συγκεκριμένο θέμα των δανείων που έχουν μεταφερθεί στην εταιρεία PQH, οδηγεί σε επιδείνωση της κατάστασης και βεβαίως, κάποια στιγμή θα πρέπει να ληφθούν δραστικά μέτρα και προτάσεις.

Εμείς, θεωρούμε ότι οι προτάσεις που έχουμε καταθέσει δίνουν λύση και θέλουμε σε αυτή τη συζήτηση να είμαστε χρήσιμοι και ωφέλιμοι στους πολλούς που ατύχησαν και βρέθηκαν εκτός οικονομίας και αγοράς και προσπαθούν να επιβιώσουν και όχι, βεβαίως, σε αυτούς που η κυβέρνηση σήμερα αφήνει να βυθίζονται χωρίς να έχουν καμία πραγματική δυνατότητα ρύθμισης.

Advertisement