Connect with us

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Συνέντευξη: Σωτήρης Παπαγεωργίου – “Μια μεγάλη παράταξη δεν μπορεί να λειτουργεί με στείρα άρνηση απέναντι στην εξουσία”

Published

on

Συνέντευξη παραχώρησε στο The Socialist και τον Μπάμπη Καραγεωργίου ο Σωτήρης Παπαγεωργίου, μέλος της Κεντρικής Πολιτικής Επιτροπής του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής.

Ο κ.Παπαγεωργίου αναφέρθηκε στον κρίσιμο θέμα της ακρίβειας και του υπερπληθωρισμού υπιστηρίζοντας ότι “η κυβέρνηση ολιγωρεί και δεν προχωρά σε ουσιαστικές λύσεις. Οι καθυστερήσεις αυτές κοστίζουν ακριβά στην τσέπη των πολιτών και δημιουργούν κοινωνικά αδιέξοδα.”

Παράλληλα εξέφρασε την άποψη ότι “πως το ζήτημα των υποκλοπών δεν θα επηρεάσει τον χρόνο των εκλογών και πως αυτές θα πραγματοποιηθούν την Άνοιξη σε συγκυρία που θα ευνοεί θεωρητικά την κυβέρνηση ή τουλάχιστον δε θα την βλάπτει”

Ο Σωτήρης Παπαγεωργίου αναφέρθηκε επίσης τόσο στην ενασχόληση του με τα κοινά, όσο και στα προβλήματα της περιοχής στην οποία δραστηριοποιείται πολιτικά, την Καρδίτσα.

Διαβάστε ολόκληρη την συνέντευξη εδώ:

  • Η ακρίβεια και ο υπερπληθωρισμός πλέον αποτελούν κομμάτι της δύσκολης καθημερινότητας του πολίτη, με τον χειμώνα να αναμένεται εξαιρετικά δύσκολος. Ποιες είναι οι άμεσες παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν κατά την γνώμη σας;

Τα τελευταία δύο έτη, τα οικονομικά δεδομένα της χώρας βρέθηκαν αντιμέτωπα με μια άνευ προηγουμένου κρίση επισφάλειας κι αβεβαιότητας σε ενεργειακή επάρκεια, σε θέσεις εργασίας, εισοδήματα, πληθωρισμό κι ανατιμήσεις. Η ελληνική οικονομία και κοινωνία, μετά από 10 χρόνια λιτότητας, βρίσκεται αντιμέτωπη με ένα νέο επικίνδυνο μείγμα αστάθειας, αφού το κύμα ακρίβειας και ανατιμήσεων σε βασικά αγαθά και υπηρεσίες σε συνδυασμό με την ενεργειακή κρίση απειλεί την αγοραστική δύναμη πολλών νοικοκυριών και κοινωνικών ομάδων.


Τα επίσημα στοιχεία της ΗΕΡΙ (‘’Household Energy Price Index for Europe’’) μας κατατάσσουν στη 13η θέση σε επίπεδο Ευρώπης για το τρίμηνο Σεπτεμβρίου – Νοεμβρίου. Μάλιστα, την 13η θέση καταλαμβάνουμε λόγω των υψηλών επιδοτήσεων που αποδίδουμε στους ηλεκτροπαραγωγούς. Με βάση την τιμή προ επιδότησης, η Ελλάδα βρίσκεται στην 2η θέση, έχοντας το πιο ακριβό ρεύμα στην Ευρώπη. Ταυτόχρονα το τελευταίο εξάμηνο έχει καταγραφεί μια τεράστια αύξηση τιμών σε βασικά είδη διατροφής που ξεπερνάει το 21%. Η κυβέρνηση αντί να λάβει στοχευμένα μέτρα ανάσχεσης του προβλήματος προστατεύοντας τους καταναλωτές, τους αφήνει βορά στην αισχροκέρδεια που μειώνει δραματικά το πραγματικό εισόδημα.

Η αναπροσαρμογή των έμμεσων φόρων, ειδικά του ΦΠΑ, και ο αποτελεσματικός έλεγχος αθέμιτων πρακτικών αισχροκέρδειας στην αγορά θα μπορούσαν να συμβάλουν στην αποτροπή των πληθωριστικών πιέσεων καθώς και στην ανάσχεση της υποβάθμισης τόσο του εισοδήματος όσο και των συνθηκών διαβίωσης στην Ελλάδα.

Advertisement


Μέσα σε αυτό το πλαίσιο αυξανόμενης ακρίβειας οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες έλαβαν άμεσα αλλά και μακρόπνοα μέτρα για να αναχαιτίσουν την αύξηση του πληθωρισμού καθώς και του ενεργειακού κόστους. Αποφάσισαν δηλαδή να εισέλθουν σε μια φάση κρατικού παρεμβατισμού με αναδιανεμητικές πολιτικές ενέργειας ώστε να αποφευχθεί η ενεργειακή φτώχεια. Οι υπόλοιπες χώρες του ευρωπαϊκού νότου για παράδειγμα (η Ιταλία, η Ισπανία και η Πορτογαλία) μερίμνησαν και νομοθέτησαν τη μείωση φόρων κατανάλωσης και του ΦΠΑ στην ενέργεια. Μάλιστα στην Πορτογαλία, της οποίας ο πληθωρισμός κινείται σε πολύ χαμηλά επίπεδα, η κρατική παρέμβαση στην Ρ.Α.Ε. (Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας) το 2019 αποδείχθηκε κομβικής σημασίας αφού σήμερα οι θεσμικές αυτές παρεμβάσεις του πορτογαλικού κράτους έχουν εξασφαλίσει σημαντικές μειώσεις στα ηλεκτρικά οικιακά και βιομηχανικά τιμολόγια.


Η ενεργειακή κρίση είναι ένα σύνθετο ζήτημα που δεν αντιμετωπίζεται με ημίμετρα. Η κυβέρνηση ολιγωρεί και δεν προχωρά σε ουσιαστικές λύσεις. Οι καθυστερήσεις αυτές κοστίζουν ακριβά στην τσέπη των πολιτών και δημιουργούν κοινωνικά αδιέξοδα.

Απαιτείται άμεσα η επιβολή πλαφόν με κλίμακες στην λιανική τιμή ενέργειας, χρηματοδοτούμενο από τον προϋπολογισμό αλλά και την αγορά (παρόχους). Η πρόταση αυτή είναι μάλιστα συμβατή με την εργαλειοθήκη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και δίνει άμεσα λύση στο πρόβλημα νοικοκυριών και επιχειρήσεων με υπέρογκους λογαριασμούς χωρίς να κλείνει το μάτι στην κερδοσκοπία.

  • Η υπόθεση των υποκλοπών έχει επανέλθει και πάλι στο προσκήνιο μετά τις νέες αποκαλύψεις. Ποια είναι η εκτίμηση σας για την υπόθεση; Θα εξαναγκαστεί η κυβέρνηση σε πρόωρες κάλπες;

Μετά και τις τελευταίες εξελίξεις φαίνεται πως το σύστημα παράνομης παρακολούθησης Predator της εταιρείας Intellexa εγκαταστάθηκε σε χώρο, που ελέγχει η ελληνική Κυβέρνηση στην Αγία Παρασκευή αμέσως μετά τις εκλογές του 2019, με την αγορά του να κοστίζει στην ελληνική πλευρά 7 εκατ. ευρώ, χρήματα τα οποία προστέθηκαν σε τρίτες συμβάσεις που πλήρωσε η ΕΥΠ. Η κυβέρνηση οφείλει άμεσα να απαντήσει τεκμηριωμένα ρίχνοντας άπλετο φως στην υπόθεση μέσα από θεσμικές διαδικασίες. Βέβαια, αν η Κυβέρνηση εννοούσε τις διακηρύξεις περί αλήθειας και διαφάνειας, θα είχε καταργήσει τη διάταξη του Ν. 4790/2021 στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου για την αναμόρφωση του πλαισίου λειτουργίας της ΕΥΠ, που εξέδωσε. Είχε την ευκαιρία επίσης να κάνει δεκτή σχετική τροπολογία, που κατέθεσε το ΠΑΣΟΚ στις 29 Σεπτεμβρίου 2022. Είναι προφανές πως το απόρρητο εργαλειοποιήθηκε από την Κυβέρνηση με στόχο την συγκάλυψη μιας υπόθεσης που βλάπτει τη Δημοκρατία.


Η κυβέρνηση υπό το βάρος των σκανδάλων κι έχοντας προσβάλλει συλλήβδην τον θεσμό της Δημοκρατίας, φέρνει στη βουλή ένα νομοθετικό πλαίσιο στο οποίο η ΑΔΑΕ δεν είχε κανέναν συμβουλευτικό ρόλο μέχρι τώρα. Δε νοείται επίσης να μην υπάρχει αναδρομική ευθύνη τουλάχιστον για την περίοδο 2019 έως και σήμερα. Η κυβέρνηση που επί τρεις μήνες υποβάθμισε και συσκότισε το σκάνδαλο των παράνομων παρακολουθήσεων ομολογεί την ενοχή της με το θεσμικό πλαίσιο που έθεσε σε δημόσια διαβούλευση.

Τώρα σχετικά με τις λίστες παγιδευμένων με το λογισμικό Predator που βλέπουν το φως της δημοσιότητας, το λόγο έχει η Δικαιοσύνη. Για τον έλεγχο βέβαια πιθανών επιθέσεων με το Predator η λύση είναι προφανής. Όπως το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο όταν αντιμετώπισε αντίστοιχα φαινόμενα, δημιούργησε ένα μηχανισμό ελέγχου των κινητών των ευρωβουλευτών, έτσι κι ο Πρόεδρος της Βουλής κ. Τασούλας άμεσα μπορεί να φέρει έναν αντίστοιχο μηχανισμό και όσα πολιτικά πρόσωπα εμπλέκονται σε αυτές τις λίστες να μπορούν να ελέγξουν το κινητό τους και να μάθουμε εάν έγινε απόπειρα παγίδευσης ή όχι.


Όσο για τις εκλογές, ήδη βρισκόμαστε σε προεκλογική περίοδο μιας και διανύουμε το τελευταίο 8μηνο της τετραετίας. Άποψη μου είναι πως το ζήτημα των υποκλοπών δεν θα επηρεάσει τον χρόνο των εκλογών και πως αυτές θα πραγματοποιηθούν την Άνοιξη σε συγκυρία που θα ευνοεί θεωρητικά την κυβέρνηση ή τουλάχιστον δε θα την βλάπτει.

  • Μετεκλογικές Συνεργασίες. Μια συζήτηση που καλά κρατεί στην επικαιρότητα. Ποιά είναι η θέση σας; Ο Νίκος Ανδρουλάκης πως θα μπορούσε να αξιοποιήσει την εντολή σχηματισμού κυβέρνησης;

Μια μεγάλη παράταξη δεν μπορεί να λειτουργεί με στείρα άρνηση απέναντι στην εξουσία. Ωστόσο, στο σημείο αυτό οφείλουμε να κάνουμε τις απαραίτητες διευκρινήσεις για να μην υπάρχουν παρεξηγήσεις. Στο ΠΑΣΟΚ έχουμε στόχο να συνδιαμορφώσουμε με τις πλατιές λαϊκές κοινωνικές μάζες αλλά και με τους παραγωγικούς φορείς το πολιτικό και κυβερνητικό πλαίσιο με το οποίο φιλοδοξούμε να κυβερνήσουμε τη χώρα. Η πανδημία και η ακρίβεια συνθέτουν το παζλ μιας περιόδου συνεχόμενων κρίσεων και προκλήσεων που η χώρα φιλοδοξεί να αφήσει πίσω.


Επιτρέψτε μου όμως να σας πω το εξής. Προσπαθώ πραγματικά να ανατρέξω σε κάποιο ιστορικό προηγούμενο στο οποίο μια ελληνική κυβέρνηση παίρνει τόσο κακό βαθμό στη διαχείριση των μεγάλων ζητημάτων και η αξιωματική της αντιπολίτευση ακόμη χαμηλότερο. Και οι δύο στρέφουν τα βέλη τους προς το ΠΑΣΟΚ. Γιατί συμβαίνει αυτό; Επειδή κρατάμε ίσες αποστάσεις; Προφανώς και όχι. Συμβαίνει γιατί εμείς αυτοπροσδιοριζόμαστε και πορευόμαστε με την δική μας πυξίδα και τις δικές μας αξίες από τις οποίες δυστυχώς για την χώρα, Ν.Δ και ΣΥΡΙΖΑ απέχουν πολύ. Απέχουν από την αλήθεια, απέχουν από την κοινωνική δικαιοσύνη, απέχουν από τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει η κοινωνία μας.

Advertisement


Με απλά λόγια, επισημαίνω πως αυτή τη στιγμή οι πολίτες παρακολουθούν μια κυβέρνηση να αποτυγχάνει καθημερινά σε κάθε στρατηγικής σημασίας μάχη και ταυτόχρονα μια αξιωματική αντιπολίτευση να δείχνει ανίκανη να κεφαλαιοποιήσει τη δυσαρέσκεια του εκλογικού σώματος. Η πρότερη κυβερνητική εμπειρία σαφώς και δεν είναι άσχετη με το αποτέλεσμα αυτό. Καθίσταται λοιπόν σαφές πως στις εκλογές, οι πιθανότητες καταγραφής υψηλής αποδοκιμασίας τόσο της κυβέρνησης όσο και της αξιωματικής αντιπολίτευσης είναι σαφώς μεγάλες, ενδεχόμενο το οποίο μπορεί να οδηγήσει σε εκλογικές εκπλήξεις.


Έχει λοιπόν ο ελληνικός λαός δοκιμάσει την ομάδα εξουσίας του κ. Μητσοτάκη από τη μία και την ομάδα εξουσίας του κ. Τσίπρα από την άλλη. Ο κ. Μητσοτάκης κέρδισε τις εκλογές με σύνθημα την επιστροφή της χώρας στην κανονικότητα και την πάταξη των στρεβλώσεων κάθε εξωθεσμικής λειτουργίας της Κυβέρνησης Τσίπρα – Καμμένου κι ο ίδιος αποδείχθηκε ως ο «μετρ» της εξωθεσμικότητας και του συγκεντρωτισμού. Λέμε λοιπόν στον ελληνικό λαό ότι δεν έχει μονάχα αυτές τις δύο δοκιμασμένες κακές επιλογές κυβερνητισμού. Έχει και μια τρίτη επιλογή προοδευτική και διαφανή με ένα πρόγραμμα που θα ενισχύσει την προοπτική της χώρας και το δημόσιο συμφέρον. Το ΠΑΣΟΚ όπως δείχνουν τα πράγματα θα λάβει τη μία από τις τρεις εντολές σχηματισμού κυβέρνησης επιδιώκοντας το σχηματισμό μιας σοσιαλδημοκρατικής κυβέρνησης. Τα υπόλοιπα θα τα αποφασίσει ο Ελληνικός λαός με την ψήφο του.

  • Είστε ένας νέος άνθρωπος που από αρκετά νεαρή ηλικία ασχολείστε με τα κοινά. Αυτά τα χρόνια, τα δίχως αμφισβήτηση δύσκολα για την χώρα, έχετε εισπράξει καχυποψία μόνο και μόνο για αυτό; Πως η πολιτική θα ανακτήσει την εμπιστοσύνη των νέων ανθρώπων;

.
Το ζήτημα της ενασχόλησης με τα πολιτικά πράγματα -παρά τις αντικειμενικές δυσκολίες που η ενασχόληση αυτή ενέχει- είναι πολύ απλό. Έχεις δύο επιλογές. Όταν βλέπεις γύρω σου ζητήματα που σε προβληματίζουν που θέλεις να αλλάξεις για τη ζωή σου για τη γενιά σου για τα παιδιά σου και τον τόπο σου, υπάρχουν δύο δρόμοι για να επιλέξεις.

Είτε κάθεσαι σπίτι σου και αφήνεις κάποιον άλλον να το κάνει για σένα και συνεχώς μπαίνεις στη διαδικασία να καταγγέλλεις και να εξομοιώνεις πρόσωπα και καταστάσεις ή μπαίνεις μέσα στο «γήπεδο» για να πετύχεις τις μικρές αλλαγές που θέλεις. Οι νέοι άνθρωποι οφείλουμε να πάρουμε την κατάσταση στα χέρια μας και να παλέψουμε για τις ζωές μας, για το μέλλον μας.

  • Καρδίτσα, η εκλογική σας περιφέρεια. Ποια θεωρείτε (επιγραμματικά) τα προβλήματα που αντιμετωπίζει και ποιες παρεμβάσεις πρέπει να γίνουν;

Από το 2014 κι έπειτα, η Καρδίτσα κατατάσσεται κάθε χρόνο -και χωρίς καμία εξαίρεση- σους πέντε πιο φτωχούς νομούς της χώρας με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ. Ενώ πρόκειται για έναν νομό με πολλά φυσικά, κι όχι μόνο, συγκριτικά πλεονεκτήματα, εντούτοις τα τελευταία χρόνια αδυνατεί να βγει από τον οικονομικό και πληθυσμιακό μαρασμό της. Αν προσπαθούσαμε να αναπτύξουμε όλα όσα χρειάζεται ο Νομός για να αλλάξουμε σελίδα, τότε θα χρειαζόμασταν ώρες ατελείωτες να συζητάμε. Μπορούμε όμως να κάνουμε μια σύνοψη.


Οι επαρχιακοί νομοί, όπως η Καρδίτσα, χρειάζονται ένα νέο μοντέλο αποκεντρωμένης παραγωγικής ανάπτυξης με κίνητρα για ανάπτυξη μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων οι οποίες είτε θα αφορούν στους νέους επιστήμονες για σύγχρονες παραγωγικές επιχειρήσεις είτε θα σχετίζονται με τα πλεονεκτήματα που προσφέρει ο Νομός ανάλογα με το γεωγραφικό του ανάγλυφο στο οποίο αναφερόμαστε. Το κυβερνητικό πρόγραμμα Ελλάδα 2.0 δεν ακουμπά τη μικρή επιχείρηση και σε αυτό δεν έχουν πρόσβαση οι νέες και οι νέοι αλλά και ο γενικός πληθυσμός που θέλει να δημιουργήσει μια σύγχρονη και ανταγωνιστική επιχείρηση.

Στον δευτερογενή τομέα, στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις το κόστος λειτουργίας είναι δυσβάσταχτο κι η δυνατότητα τραπεζικού δανεισμού σχεδόν ανύπαρκτη. Για να επιβιώσει σήμερα μια μικρομεσαία επιχείρηση στην Καρδίτσα χρειάζεται νέο εταιρικό δίκαιο και διαφορετικό φορολογικό περιβάλλον σε σχέση με το σημερινό που χαρακτηρίζεται σαφέστατα εχθρικό από άποψη δημοσιονομική, χρηματοδοτική και φορολογική. Στον ορεινό όγκο, με την Λίμνη Πλαστήρα από τη μία, την λίμνη και τα λουτρά του Σμοκόβου από την άλλη, σε συνδυασμό με τα ιστορικής και θρησκευτικής αξίας μοναστήρια που διαθέτει ο Νομός θα μπορούσαμε να μιλήσουμε για δυνατότητες προσφοράς υψηλού επιπέδου τουριστικών παροχών. Σαφέστατα διαθέτουμε συγκριτικά πλεονεκτήματα στα οποία όμως οφείλουμε να παρέμβουμε και να τα αναπτύξουμε περισσότερο δίνοντας κίνητρα για περισσότερες μορφές εναλλακτικού τουρισμού (θρησκευτικός, αθλητικός, συνεδριακός, οικοτουρισμός).


Οι καιροί αλλάζουν οι ανάγκες αλλάζουν και εμείς μένουμε αγκυροβολημένοι στο χθες. Στον τριτογενή τομέα για παράδειγμα παρατηρούνται διάσπαρτες υπηρεσίες με το μεγαλύτερο μέρος αυτών να κείτονται χωρίς το αναγκαίο και εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό, ενώ την ίδια στιγμή συνεχίζουν και γίνονται επενδύσεις σε κτίρια κουφάρια για 15 και πλέον χρόνια.


Στην πόλη της Καρδίτσας αλλά και στον ευρύτερο Νομό πρέπει να δοθούν κίνητρα για Εκπαιδευτική αναβάθμιση αλλά και πολιτιστική εξωστρέφεια. Η Καρδίτσα διαθέτει ανθρώπους των γραμμάτων και του πολιτισμού και μάλιστα ιδιαίτερα ταλαντούχους. Οφείλουμε να αξιοποιήσουμε τις πανεπιστημιακές σχολές, να τις στηρίξουμε ώστε να συμβάλουν στη ανάπτυξη της περιοχής και να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις για την έλευση κι άλλων. Να ανασχεδιάσουμε την πρωτοβάθμια και την δευτεροβάθμια εκπαίδευση ώστε να έχουμε τα καλύτερα αποτελέσματα και το αποτέλεσμα να αποτελεί κίνητρο για την οργάνωση της ζωής των ανθρώπων σε όλο το νόμο.

Advertisement


Ο Νομός μας στο επίπεδο του κάμπου είναι μια κατεξοχήν αγροτική περιοχή. Απαιτείται ένας νέος σχεδιασμός για την αγροτική και την κτηνοτροφική ανάπτυξη με έμφαση σε νέα προϊόντα, τεχνολογικούς εξοπλισμούς και ειδική μέριμνα για τον «αγροδιατροφικό» τομέα. Σήμερα το κόστος παραγωγής είναι δυσβάστακτο, όπως δυσβάστακτο είναι και το κόστος των ζωοτροφών, της μεταφοράς ενέργειας, των σταβλικών εγκαταστάσεων αλλά και της λειτουργίας των θερμοκηπίων.

.