ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Τέμπη: Νέες αποκαλύψεις – Θα δείξουν τα πορίσματα φορτίο 3-4 τόνων αρωματικών υδρογονανθράκων ; -Τι δείχνει το “μανιτάρι της φωτιάς” στην σύγκρουση των τρένων;
Πρόσφατες εκθέσεις ρίχνουν φως στις συνθήκες που οδήγησαν στις φονικές εκρήξεις μετά τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη, αποκαλύπτοντας την παρουσία μεγάλων ποσοτήτων αρωματικών υδρογονανθράκων στο φορτίο της εμπορικής αμαξοστοιχίας.
Σύμφωνα με το πόρισμα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ), το οποίο δημοσιεύθηκε , η εμπορική αμαξοστοιχία μετέφερε μεταξύ 3,5 και 4 τόνων πτητικών υδρογονανθράκων, όπως το ξυλόλιο και το τολουόλιο. Αυτές οι ουσίες, που χρησιμοποιούνται συχνά για τη νοθεία καυσίμων, προκάλεσαν εκρήξεις διάρκειας περίπου 8 δευτερολέπτων, δημιουργώντας ένα “μανιτάρι” φωτιάς ύψους 80 μέτρων.
Παράλληλα, η έκθεση του ειδικού πραγματογνώμονα Βασίλη Κοκοτσάκη, όπως αναφέρεται στο Dnews στις 31 Ιανουαρίου 2025, επισημαίνει ότι 27 επιβάτες έχασαν τη ζωή τους όχι από τη σύγκρουση, αλλά από τη φωτιά που ακολούθησε. Η φωτιά αυτή οφειλόταν σε χημικούς διαλύτες – υδρογονάνθρακες, υλικά “ξένα προς την ιδιοσυστασία των τρένων και των δηλωμένων φορτίων τους”.
Επιπλέον, η έκθεση του Αμερικανού καθηγητή Faisal Khan, ειδικού σε θέματα εκρήξεων, επιβεβαιώνει τα ευρήματα του κ. Κοκοτσάκη. Σύμφωνα με το δημοσίευμα του “Ποντικιού” στις 17 Σεπτεμβρίου 2024, ο καθηγητής Khan αναφέρει ότι η εμπορική αμαξοστοιχία μετέφερε αρωματικούς υδρογονάνθρακες, οι οποίοι, κατά τη σύγκρουση, προκάλεσαν έκρηξη και θερμοκρασίες άνω των 1.000 βαθμών Κελσίου, οδηγώντας στον ακαριαίο θάνατο 30 επιβατών.
Τα πρώτα δευτερόλεπτα μετά τη σύγκρουση στα Τέμπη με τους 57 νεκρούς περιγράφονται στο προσχέδιο του πορίσματος υπό τον Εθνικό Οργανισμό Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ).
Σε αυτό το προσχέδιο του πορίσματος που προέκυψε από τη διερεύνηση του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών και το οποίο δημοσιεύει σήμερα η «Καθημερινή» (Ελβίρα Κρίθαρη), σκιαγραφούνται τα περιστατικά που προηγήθηκαν της σύγκρουσης των δύο αμαξοστοιχιών, ο ίδιος ο μηχανισμός της σύγκρουσης, καθώς και τα αίτια των αναφλέξεων που ακολούθησαν.
Σύμφωνα με το προσχέδιο, τμήματα του οποίου δημοσίευσαν η Real News και η Εφημερίδα των Συντακτών, φαίνεται πως μέχρι την ολοκλήρωση του τελικού πορίσματος θα τεκμηριωθεί η εκτίμηση για ύπαρξη ποσότητας 3,5-4 τόνων, πιθανότατα αρωματικών υδρογονανθράκων, στο τρίτο βαγόνι της εμπορικής, το οποίο και ανεφλέγη μετά τη σύγκρουση.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με έγγραφα που αποκαλύφθηκαν από το Dnews στις 10 Μαΐου 2024, η κυβέρνηση ήταν ενήμερη για την παρουσία ξυλολίου στο φορτίο της εμπορικής αμαξοστοιχίας από τον Μάιο του 2023, όπως προκύπτει από την πρώτη έκθεση πραγματογνωμοσύνης που διενεργήθηκε κατ’ εντολή της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Λάρισας.
Συνολικά, οι νέες αυτές εκθέσεις υπογραμμίζουν την ανάγκη για περαιτέρω διερεύνηση των συνθηκών του δυστυχήματος και των ευθυνών που απορρέουν από τη μεταφορά επικίνδυνων υλικών χωρίς την κατάλληλη ενημέρωση και προφυλάξεις.