ΘΕΜΑ: Όταν Το ΠΑΣΟΚ Έκανε Ερωτήσεις Στη Βουλή Για Την “Υπόθεση Καλογρίτσα”

Επιμέλεια Σύνταξης -Έρευνα: Σωτήρης Παπαδόπουλος

Με αφορμή την προανακριτική στη Βουλή για την υπόθεση Καλογρίτσα, θυμίζω στο κόσμο την επίκαιρη ερώτηση που έκαναν οι Βουλευτές του ΠΑΣΟΚ – Δημοκρατική Συμπαράταξη για τον Όμιλο Καλογρίτσα. Αυτό που ήθελαν, οι τότε Βουλευτές του ΠΑΣΟΚ ήταν να διερευνηθεί η υπόθεση Καλογρίτσα και να δοθούν στον Ελληνικό λαό απαντήσεις για το συγκεκριμένο ζήτημα. Η επίκαιρη ερώτηση έγιναν προς 3 Υπουργεία και προς 3 Υπουργούς της Κυβέρνησης του Αλέξη Τσίπρα όπου συγκυβερνούσε εκείνη τη περίοδο με τον (άκρο)δεξιό του συνεταίρο κύριο Πάνο Καμμένο.

Η  ερώτηση από τη Δημοκρατική Συμπαράταξη έγινε στις 1 Μαρτίου του 2017 από τους τότε 2 Βουλευτές της

  • Τον Ιωάννη Μανιάτη του Νομού Αργολίδας
  • Τον Ιωάννη Κουτσούκου του Νομού Ηλείας.

Η ερώτηση, ήταν προς 3 Υπουργεία της τότε Κυβέρνηση του Συριζα, συγκεκριμένα πρόκειται για:

  1. Για το Υπουργείο Δικαιοσύνης για τον Υπουργό Σταύρο Κοντονή
  2. Για το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης για τον Υπουργό Δήμο Παπαδημητρίου
  3. Για το Υπουργείο Μεταφορών κα Υποδομών για τον Υπουργό Χρήστο Σπίρτζη

Οι Βουλευτές της Δημοκρατικής Συμπαράταξης στην Ερώτησή τους, αναφέρουν ότι «Πρέπει να χυθεί άπλετο φως στην υπόθεση Καλογρίτσα με τη χρηματοδότηση του από την Attica Bank και την ανάληψη έργων οδοποιίας του τμήματος Πατρών – Πύργου».

Σύμφωνα με την επιστολή της Attica Bank που εστάλη στης 25.1.2017 προς τον όμιλο Καλογρίτσα, τόσο για τις χρηματοοικονομικές δυνατότητες του υποψηφίου για άδεια τηλεοπτικού σταθμού και ανάληψη έργων του Δημοσίου όσο και για κυρίως τον τρόπο χειραγώγησης και επηρεασμού, με πιέσεις σε στελέχη της τράπεζας για τις αποφάσεις χρηματοδότησης ή έκδοσης εγγυητικών επιστολών υπέρ του Ομίλου Καλογρίτσα για ανάληψη δημοσίων έργων.

Όταν δημοσιεύτηκε η επιστολή της τράπεζας εκείνη την εποχή, πολλά ερωτηματικά δημιουργήθηκαν, τόσο για τον «ειδικό» τρόπο χρηματοδότησης που απαιτούσε ο όμιλος Καλογρίτσα από την Attica Bank όσο και για τις επιχειρηματικές αποφάσεις όσο αφορά τη σωστή διαχείριση των δανείων που έλαβε, ώστε να προστατευθεί η τράπεζα από πιθανές ζημιές.

Χαρακτηριστικό από το απόσπασμα της επιστολής της τράπεζας που εστάλη στις 25.1.2017 ότι η διοίκηση της αναφέρει ότι παρέλαβε «τον λογαριασμό του Ομίλου σας σε δυσανάλογο ύψος αναφορικά με τις εξασφαλίσεις του και μάλιστα έναν λογαριασμό που αυξήθηκε υπερβολικά στο άμεσο παρελθόν και ιδιαίτερα σε σύντομο χρονικό διάστημα».

Αυτές οι αναφορές καθώς και άλλες αναφορές συνδυαζόμενες με:

  • Τη μηνυτήρια αναφορά της Τράπεζας της Ελλάδας για εύρημα μη σωστής διαχείρισης στη χρηματοδότηση επιχειρήσεων από την Attica Bank
  • Την αδικαιολόγητη κατάτμηση σε 8 μικρότερες εργολαβίες του έργου οδοποιίας Πατρών – Πύργου, (σ.σ. που οι Βουλευτές της Δημοκρατικής Συμπαράταξης το είχαν καταγγείλει πολλές φορές στη Βουλή) και «Όμιλος» έχει πάρει 4 από τις 8 εργολαβίες που μέχρι τότε (σ.σ. 1.3.2017) είχαν δημοπρατηθεί
  • Την αναφορά του ίδιου του Πρωθυπουργού κύριου Αλέξη Τσίπρα «ότι κατατμήσαμε το έργο σε 8 τμήματα για να πάρουν περισσότεροι εργολάβοι αλλά δυστυχώς δε το καταφέραμε αφού τις 4 πρώτες δημοπρασίες τις πήρε ο ίδιος εργολάβος»

Οι τότε Βουλευτές του ΠΑΣΟΚ ζητούσαν να χυθεί άπλετο φως στην υπόθεση Καλογρίτσα και να ληφθούν όσο γίνεται πιο γρήγορα μέτρα προστασίας του Δημοσίου Συμφέροντος από τέτοιες απαράδεκτες πρακτικές που δηλητηριάζουν τη κοινωνική, οικονομική και κοινωνική ζωή της χώρας, όπου νοθεύουν τον ανταγωνισμό και δημιουργούν και άλλα προβλήματα στον ήδη πληγέντα τραπεζικό τομέα.

Στο επίκαιρο ερώτημα, ο Αναπληρωτής Υπουργός Δικαιοσύνης απάντησε ότι “Έχει σχηματιστεί μηνυτήρια αναφορά από την εισαγγελέα, η οποία διερευνάται. Έχει σχηματιστεί, στο Γραφείο σχηματίστηκε δικογραφία για την οποία διενεργείται προκαταρκτική εξέταση. Τέλος οι εισαγγελικές και οι δικαστικές αρχές γνωστοποιούν στοιχεία, σχετικά με την πορεία των ερευνών τους, αποκλειστικά στο πλαίσιο που διαγράφουν οι διατάξεις του Συντάγματος και του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας με σκοπό τη διασφάλιση της αποτελεσματικότητας των εκάστοτε νόμιμων ενεργειών τους. Κατά συνέπεια δεν επιτρέπεται κατά νόμον η παροχή οποιασδήποτε πληροφορίας εις οποιονδήποτε για τη πορεία των τυχόν ερευνών τους και τις ενέργειες στις οποίες οι εν λόγω αρχές αποβαίνουν”.

Με αφορμή όλα αυτά, οι Βουλευτές του ΠΑΣΟΚ έκαναν προς τη τότε Κυβέρνηση έκαναν τα εξής τέσσερα ερωτήματα:

  1. Σε ποιες ενέργειες έχουν προβεί μέχρι σήμερα για την προστασία του δημόσιου συμφέροντος από τις ενέργειες του «Ομίλου»
  2. Σε ποιες ενέργειες θα προβούν άμεσα για να εξασφαλισθεί ότι δεν θα συνεχισθεί η ήδη απαράδεκτη κατάσταση που έχει δημιουργηθεί;
  3. Σε ποιες ενέργειες θα προβούν εάν επαληθευθούν οι αναφορές της Attica Bank και πως θα συνδυασθούν αυτές με τις νομικές ενέργειες που έχουν γίνει ήδη από τη τράπεζα της Ελλάδας
  4. Πως θα εξασφαλισθεί η ολοκλήρωση των έργων που έχουν αναλάβει μετά τα χρηματοοικονομικά προβλήματα του «Ομίλου» που ανακύπτουν καθημερινά;

Οι Βουλευτές της Δημοκρατικής συμπαράταξης, δέχτηκαν και από τα 3 Υπουργεία απαντήσεις σε αυτό το επίκαιρο ερώτημα.

Το πρώτο Υπουργείο που απάντησε ήταν το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης στις 20-4-2017 το οποίο ο Αναπληρωτής Υπουργός κύριος Αλέξης Χαρίτσης παράθεσε έγγραφο από την Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Τομεακών ΕΠ του ΕΤΠΑ του ΤΑ, το οποίο αναφέρει ότι:

«Α. Το έργο κατασκευής του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα – Πύργος είναι προγραμματισμένο προς ένταξη στον Άξονα Προτεραιότητας 3 «Διευρωπαϊκό οδικό δίκτυο και οδική ασφάλεια (ΤΣ)» στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Υποδομές μεταφορών, περιβάλλον και αεροφόρος ανάπτυξη» (ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ) 2014 -2020, με δικαιούχο την ΕΥΔΕ Κατασκευής και Συντήρησης Συγκοινωνιακών Υποδομών (ΚΣΣΥ)

Β. Για τα ερωτήματα που τίθενται στην ανωτέρω ερώτηση, η Υπηρεσία μας είναι αρμόδια να απαντήσει».

Το Υπουργείο Δικαιοσύνης στις 24-4-2017 με τη σειρά του τους απάντησε

«Όπως ενημερωθήκαμε από την κ. Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου με την υπ. Αριθμόν 643/26-01-2017 διαβιβάστηκε η από τις 25-01-2017 μηνυτήρια αναφορά της Ανώνυμης Εταιρείας με την επωνυμία «Τράπεζα της Ελλάδας» στην κ. Εισαγγελέων Εγκλημάτων και Διαφθοράς για τις δικές της ενέργειες

Σύμφωνα με το έγγραφο με υπ. Αριθμόν 661/10-03-2017 του Γραφείου Εισαγγελέα Εγκλημάτων και Διαφθοράς σχηματίστηκε η με ΑΒΜ ΕΔ2017/15 ποινική δικογραφία η οποία όπου διερευνάται προκαταρκτική εξέταση.

Τέλος επισήμανε ότι οι εισαγγελικές και δικαστικές αρχές γνωστοποιούνται στοιχεία, σχετικά με τη πορεία των ερευνών τους, που αποκλειστικά στο πλαίσιο που διαγράφουν οι διατάξεις του Συντάγματος και του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας με σκοπό τη διασφάλιση της αποτελεσματικότητας των εκάστοτε νόμιμων ενεργειών τους. Κατά συνέπεια δεν επιτρέπεται κατά νόμον η παροχή οποιασδήποτε πληροφορίας εις οποιονδήποτε για τη πορεία των τυχών ερευνών τους και τις ενέργειες στις οποίες οι εν λόγω αρχές προβαίνουν.»

Την απάντηση την υπέγραψε ο Αναπληρωτής Υπουργός Δημήτριος Παπαγγγελόπουλος

Τελευταίο υπουργείο που απάντησε ήταν το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών στις 12.6.2017 από το Κύριο Σπίρτζη

Ο κύριος Σπίρτζης ο οποίος παράθεσε όλες τις εργολαβίες -και τις 8- (σ.σ. τα οποία αναφέρονται στο σχετικό έγγραφο), αναφέρει για τη χρηματοδότηση του συγκεκριμένου έργου:

  • Η πρόκληση της Αρμόδιας Διαχειριστικής Αρχής στάλθηκε στη Διεύθυνση Οδικών Υποδομών στις 24-01-2017
  • Σύμφωνα με τη παρακάτω πρόσκληση, μετά από προκήρυξη του έκτου τμήματος θα μπορεί να υποβληθεί προς την αρμόδια Διαχειριστική Αρχή η πρόταση  για την ένταξη του νέου ΕΣΠΑ
  • Για τα έργα που αποτελούνται από πολλά Υποέργα απαιτείται για να χαρακτηριστούν ως ώριμα προς ένταξη να έχει προκηρυχθεί το 70% της συνολικής αξίας τους
  • Παράλληλα με τις προκηρύξεις των διαγωνισμών προχώρησε και η εκπόνηση της Μελέτης Αξιολόγησης Κόστους – Οφέλους (Α.Κ.Ο.) καθώς και η σύνταξη της Αίτησης Χρηματοδότησης που θα πρέπει να υποβληθούν στις Υπηρεσίες της Ε.Ε.
  • Η Α.Κ.Ο. είναι το κρίσιμο σημείο θέμα και το καθοριστικό στοιχείο για την τελική αποδοχή από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή της Αίτησης Χρηματοδότησης του έργου
  • Για τους λόγους αυτούς δίνεται μεγάλη προσοχή στο θέμα της Α.Κ.Ο.
  • Στη φάση αυτή η Α.Κ.Ο. έχει καταθέσει και ελέγχεται σχολαστικά από την αρμόδια Διαχειριστική Αρχή και την ομάδα JASPERS που λειτουργεί στην Ελλάδα
  • Όπως είναι γνωστό η ομάδα JASPERS, που λειτουργεί στην Ελλάδα είναι αρμόδια, μεταξύ των άλλων, για την υποβοήθηση των διαδικασιών ένταξης των μεγάλων έργων σε συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα
  • Ταυτόχρονα ο φορέας JASPERS, κεντρικά θα είναι και ο τεχνικός σύμβουλος στον οποίο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα αναθέσει να κάνει τον έλεγχο της αίτησης που θα υποβληθεί
  • Αμέσως μόλις συμφωνηθούν τα θέματα της Α.Κ.Ο. με την ομάδα JASPERS, θα προχωρήσουν οι διαδικασίες, που προβλέπονται για την έκδοση της απόφασης ένταξης του έργου στο Νέο ΕΣΠΑ και στη συνέχεια θα αρχίσουν να υπογράφονται οι συμβάσεις
  • Στη φάση αυτή η Α.Κ.Ο. εμπλουτίζεται και συμπληρώνεται σύμφωνα με τις παρατηρήσεις της ομάδας JASPERS, για να εξασφαλιστεί ότι η αίτηση που θα υποβληθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα εγκριθεί, χωρίς προβλήματα και χωρίς καθυστερήσεις

Το έγγραφο το υπογράφει και ο τότε Διευθυντής της Διώξης Οικονομικού Εγκλήματος

Όμως, από εχτές βγήκαν νέα στοιχεία από την προανακριτική, στη φόρα με φερόμενο ως εμπλεκόμενο τον τότε Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης κύριο Νίκο Παπά και έρχονται νέα ερωτήματα που η τότε Κυβέρνηση του Συριζα – Ανελ και οι Υπουργοί πρέπει να απαντήσουν:

  1. Ο κύριος Παπάς, αρνείται τις καταγγελίες του κυρίου Καλογρίτσα;
  2. Αν αποδειχτεί ότι πράγματι υπήρχε εμπλοκή του Νικού Παπά, θα έρθει άρση της ασυλίας του και ο ΣΥΡΙΖΑ θα ψηφίσει «ΝΑΙ» στην άρση ασυλίας του;
  3. Εκτός από το Κύριο Παπά εμπλέκονται και άλλοι υπουργοί;
  4. Ποια η σχέση του τότε Πρωθυπουργού κυρίου Αλέξη Τσίπρα με το συγκεκριμένο όμιλο
  5. Πίεζε η τότε Κυβέρνηση και για άλλες εργολαβίες εκτός από τον Αυτοκινητόδρομο Πατρών – Πύργου

Όλα αυτά τα ερωτήματα και πολλά άλλα, οφείλουν να απαντηθούν. Να “πέσει Φως” σε μια υπόθεση, που φαίνεται, “θολή”.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ