ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Γ.Καμίνης για προανακριτική Ν.Παππά: “Η ΝΔ, για λόγους που αδυνατώ να κατανοήσω, έσπευσε να περιορίσει τον κατάλογο των μαρτύρων.”
Σημεία ομιλίας του βουλευτή Επικρατείας του Κινήματος Αλλαγής Γιώργου Καμίνη, κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής επί του πορίσματος της «Ειδικής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής προς διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης σχετικά με τη διερεύνηση αδικημάτων που τυχόν έχουν τελεσθεί από τον κ. Νικόλαο Παππά κατά την άσκηση των καθηκόντων του»
-
Η εγκληματική συμπεριφορά του κ. Ν. Παππά εντοπίζεται στο γεγονός ότι αποπειράθηκε να χειραγωγήσει την τηλεοπτική αγορά και, όταν δεν το κατάφερε, προσπάθησε -και εδώ όμως τα κατάφερε- να δημιουργήσει ένα φιλικό προς τον ΣΥΡΙΖΑ έντυπο.
-
Το Πόρισμα της Ειδικής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής δεν καταλείπει καμία αμφιβολία ότι ο πρώην Υπουργός μεθοδικά σχεδίασε, οργάνωσε και συντόνισε μια ολόκληρη επιχείρηση ποδηγέτησης της τηλεοπτικής αγοράς, με απώτερο σκοπό τη χειραγώγηση της πολιτικής αντιπαράθεσης στα τηλεοπτικά κανάλια.
-
Σε ένα σύγχρονο δημοκρατικό πολίτευμα, ο ρόλος των παραδοσιακών ΜΜΕ, παρά τις ελλείψεις και στρεβλώσεις τους, είναι αναντικατάστατος. Τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης, είναι υποχρεωμένα όχι μόνο να σέβονται τη νομιμότητα, αλλά και να τηρούν συγκεκριμένη δεοντολογία με σκοπό την πολυφωνία στην ενημέρωση.
-
Το γεγονός ότι σήμερα καλούμαστε να αποφασίσουμε για το θέμα των ποινικών ευθυνών ενός πρώην υπουργού δεν είναι δυνατόν να θέσει σε δεύτερη μοίρα τις πολιτικές ευθύνες του κυβερνητικού ΣΥΡΙΖΑ.
-
Η ΝΔ, για λόγους που αδυνατώ να κατανοήσω, έσπευσε να περιορίσει τον κατάλογο των μαρτύρων. Ετσι, δεν μας δόθηκε η ευκαιρία να ακούσουμε τον κύριο Σάμερ Χούρι, ώστε να μάθουμε γιατί μια κολοσσιαίων διαστάσεων εταιρία όπως η δική του δέχθηκε να συμμετάσχει σε αυτή την κακοστημένη παράσταση.
-
Οφείλουμε, επιτέλους, στην επόμενη συνταγματική αναθεώρηση να καταργήσουμε τις ειδικές συνταγματικές διατάξεις για την ποινική ευθύνη των υπουργών και να εξομοιώσουμε το καθεστώς τους με αυτό των υπολοίπων Ελλήνων.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας του Γ.Καμίνη
«Το Σύνταγμα είναι εκ των πραγμάτων υποχρεωμένο να παρακολουθεί στενά τις τεχνολογικές εξελίξεις στον τομέα της ενημέρωσης και επικοινωνίας, καθώς αυτές επιδρούν όχι μόνον στο εύρος της δημόσιας συζήτησης αλλά και στην ποιότητά της. Σήμερα, βρισκόμαστε στην εποχή της ακμής των μέσων κοινωνικής δικτύωσης (ΜΚΔ). Πράγματι, αυτά εμφανίζουν ορισμένα χαρακτηριστικά πολύτιμα για το δημοκρατικό πολίτευμα. Η (κατ’αρχήν) αδιαμεσολάβητη δυνατότητα που παρέχουν στον καθένα να απευθύνεται δημόσια σε άπειρο αριθμό αναγνωστών, θεατών και ακροατών είναι πρωτόγνωρη στην ιστορία της ανθρωπότητας. Ο αυθορμητισμός της ατομικής φωνής, η αυτόνομη εξουσία που της παρέχουν τα ΜΚΔ να διασταυρώνεται, να αντιπαρατίθεται ή και να ενώνεται με χιλιάδες άλλες ατομικές φωνές ενισχύει τη συμμετοχή των πολιτών στη δημόσια σφαίρα.
‘Ολα αυτά όμως δεν σημαίνουν ότι τα ΜΚΔ μπορούν να υποκαταστήσουν τα παραδοσιακά ΜΜΕ. Επειδή ο ρόλος αυτών των δύο είναι συμπληρωματικός, υπακούουν και σε διαφορετικούς κανόνες. Οι χρήστες των ΜΚΔ αρκεί να συμμορφώνονται προς τους γενικούς κανόνες δικαίου. Τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης, όμως, είναι υποχρεωμένα όχι μόνο να σέβονται τη νομιμότητα, αλλά και να τηρούν συγκεκριμένη δεοντολογία με σκοπό την πολυφωνία στην ενημέρωση. Οφείλουν π.χ. να διασταυρώνουν τις ειδήσεις τους ή, σύμφωνα με το Σύνταγμα, να παρέχουν “αντικειμενική και με ίσους όρους μετάδοση πληροφοριών και ειδήσεων” Καμία σχέση με τα fake news που βρίσκουν πρόσφορο έδαφος στο κατ’αρχήν αρρύθμιστο πεδίο των ΜΚΔ, όπου συχνά κυριαρχεί και η ανωνυμία. Στον άναρχο και αυθόρμητο δημόσιο διάλογο των ΜΚΔ αντιστοιχεί λοιπόν ο υποκείμενος σε κανόνες δημοκρατικής δεοντολογίας δημόσιος διάλογος που διεκπεραιώνεται μέσα από τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης.
Για τους λόγους αυτούς, σε ένα σύγχρονο δημοκρατικό πολίτευμα ο ρόλος των παραδοσιακών ΜΜΕ, παρά τις ελλείψεις και στρεβλώσεις τους, είναι αναντικατάστατος. Η εγκληματική συμπεριφορά του κ. Ν. Παππά εντοπίζεται στο γεγονός ότι αποπειράθηκε να χειραγωγήσει την τηλεοπτική αγορά και όταν δεν το κατάφερε προσπάθησε -και εδώ όμως τα κατάφερε- να δημιουργήσει ένα φιλικό προς τον ΣΥΡΙΖΑ έντυπο. Αυτό συνέβη μέσα από μια αλληλουχία πράξεων. Πρώτα, με το διαβόητο πόρισμα του “Ινστιτούτου της Φλωρεντίας” που επινόησε τον κορσέ των τεσσάρων καναλιών, προκειμένου να δημιουργηθεί μια εύκολα ελεγχόμενη ολιγοπωλιακή τηλεοπτική αγορά. Στη συνέχεια, με την αντισυνταγματική παράκαμψη του εγγυητή της νομιμότητας, του ΕΣΡ.. Τελος, στην εσωτερική πληροφόρηση που κατά τρόπο αθέμιτο απέκτησε και χρησιμοποίησε για να ευδοκιμήσει η πρόταση του αχυρανθρώπου του Χρ. Καλογρίτσα. Το Πόρισμα της Ειδικής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής δεν καταλείπει καμία αμφιβολία ότι ο πρώην Υπουργός μεθοδικά σχεδίασε, οργάνωσε και συντόνισε μια ολόκληρη επιχείρηση ποδηγέτησης της τηλεοπτικής αγοράς, με απώτερο σκοπό τη χειραγώγηση της πολιτικής αντιπαράθεσης στα τηλεοπτικά κανάλια. Είναι θλιβερό ότι η “πρώτη φορά αριστερά” αποπειράθηκε να καταφύγει στα ίδια αθέμιτα μέσα ελέγχου της πολιτικής ζωής που είχαν μετέλθει στο παρελθόν και κάποιοι εκπρόσωποι του παλαιοκομματισμού.
Το γεγονός λοιπόν ότι σήμερα καλούμαστε να αποφασίσουμε για το θέμα των ποινικών ευθυνών ενός πρώην υπουργού δεν είναι δυνατόν να θέσει σε δεύτερη μοίρα τις πολιτικές ευθύνες του κυβερνητικού ΣΥΡΙΖΑ. Το στεγνό και ελλειπτικό λεξιλόγιο του ποινικού νομοθέτη, έτσι όπως αποτυπώνεται στο έγκλημα της “παράβαση καθήκοντος” του άρθρου 259 του ΠΚ, περιλαμβάνει ακόμη και τα πιο ασήμαντα παραπτώματα ενός δημοσίου υπαλλήλου. Κατά τούτο, λοιπόν, δεν μας επιτρέπει να συνειδητοποιήσουμε το μέγεθος της -ευτυχώς απρόσφορης – απόπειρας υπονόμευσης των θεσμών, για το οποίο θα αποφασίσουμε σήμερα τη δίωξη του κυρίου Ν. Παππά. Ούτε η διαδικασία στην Επιτροπή βοήθησε να χυθεί άπλετο φως στην υπόθεση. Η ΝΔ, για λόγους που αδυνατώ να κατανοήσω, έσπευσε να περιορίσει τον κατάλογο των μαρτύρων. ´Ετσι, δεν μας δόθηκε η ευκαιρία να ακούσουμε τον κύριο Σάμερ Χούρι, ώστε να μάθουμε γιατί μια κολοσσιαίων διαστάσεων εταιρία όπως η δική του δέχθηκε να συμμετάσχει σε αυτήν την κακοστημένη παράσταση. Την απάντηση τη γνωρίζουμε εμμέσως, από άλλους μάρτυρες. Αυτό που επεδίωκε η εταιρία των αδελφών Χούρι ήταν να τύχει ευνοϊκής μεταχείρισης. Να εφαρμοστεί και στην περίπτωσή της η ευνοϊκή για τη ναυτιλία νομοθεσία του Α.Ν. 89/1967. Τελικά, κατόπιν εορτής, ο ΣΥΡΙΖΑ της έκανε το χατήρι το 2019, με τον ν. 4605/2019. Αυτό το κραυγαλέο στοιχείο διαπλοκής ουσιαστικά αποσιωπήθηκε.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, όπως και σε άλλες περιπτώσεις κατά το παρελθόν, η διαδικασία της ποινής ευθύνης των υπουργών δεν θα διαφωτίσει τον Ελληνικό λαό για τις πραγματικές διαστάσεις της υπόθεσης. Οφείλουμε, επιτέλους, στην επόμενη συνταγματική αναθεώρηση να καταργήσουμε τις ειδικές συνταγματικές διατάξεις για την ποινική ευθύνη των υπουργών και να εξομοιώσουμε το καθεστώς τους με αυτό των υπολοίπων Ελλήνων. Σας ευχαριστώ».