Το 2017, όπως είναι γνωστό, η τότε Κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ προχώρησε στην πώληση της ελληνικής κρατικής ΤΡΑΙΝΟΣΕ έναντι του εξευτελιστικού ποσού των 45 εκατ. € σε ιταλική σύμπραξη, του ιταλικού Δημοσίου και του ομίλου FSI, ενώ ως αντιπολίτευση δια του κ. Σταθάκη το 2014, είχε χαρακτηρίσει την ενδεχόμενη πώληση με το τίμημα των 300 εκ. ευρώ, ως ξεπούλημα.
Στη συμφωνία που υπέγραψε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ είχε συμπεριληφθεί ένα επιπλέον δώρο προς την Ιταλική πλέον ΤΡΑΙΝΟΣΕ ύψους 250 εκ. αφού προβλέφθηκε αντί του τιμήματος αυτού η εξυπηρέτηση των άγονων γραμμών, πέραν του δικτύου Πατρών – Αθηνών – Θεσσαλονίκης –Ειδομένης, για 5 χρόνια, μέχρι το 2021. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ με τους νέους Ιταλούς ιδιοκτήτες και την νέα Διοίκηση υποσχέθηκε στο πλαίσιο της συμφωνίας του 2017 να προχωρήσει σε επενδύσεις ύψους 500 εκατ. €.
Όμως, πριν ακόμα γίνει κάποια επένδυση (γνωστή) από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η Κυβέρνησή της Ν.Δ., χωρίς διαγωνισμό συμφώνησε με τους Ιταλούς επέκταση του χρονικού διαστήματος των 5 χρόνων σε 15 αυξάνοντας την χορηγία του ΣΥΡΙΖΑ των 250 εκ. ευρώ σε 750, δεσμεύοντας την Ελλάδα και του Έλληνες φορολογούμενους στην καταβολή αυτού του ποσού προς τον ιταλικό όμιλο, συνοδευόμενη με νέες αόριστες υποσχέσεις για επενδύσεις ύψους περίπου 2,5 δισ. €.
Να σημειωθεί ότι η ετήσια επιχορήγηση των 50 εκατ. € για τις άγονες γραμμές είχε καθοριστεί το 2011, δηλαδή πολύ πριν την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και με τα δεδομένα πριν το 2010 που σήμερα έχουν αλλάξει.
Η τελευταία αυτή συμφωνία σας, κ. Υπουργοί, προφανώς αλλάζει τα δεδομένα που αφορούν στην απελευθέρωση της σιδηροδρομικής αγοράς η οποία μάλλον αναβάλλεται επ’ αόριστον. Πρόκειται για υπόθεση που έχει γκρίζες ζώνες, προκαλεί πολλά ερωτηματικά και απαιτεί καθαρές εξηγήσεις και απαντήσεις.
Με βάση τα παραπάνω και επειδή μέχρι τώρα δεν έχει διαπιστωθεί καμία επένδυση με βάση τη συμφωνία του 2017, παρά το γεγονός ότι το ελληνικό δημόσιο τηρεί όλες τις δεσμεύσεις του, ερωτάσθε κύριοι Υπουργοί:
- 1. Γιατί προχωρήσατε σε συμφωνία για απ’ ευθείας ανάθεση και όχι με κανονικό διεθνή διαγωνισμό στην σύμβαση των 500 επιπλέον εκ. ευρώ για την εκτέλεση των δρομολογίων των άγονων γραμμών μετά το 2021;
- 2. Για ποιο λόγο έγινε τώρα και όχι το 2021, δηλαδή στο τέλος της πενταετίας, η όποια συμφωνία αφορά στα δρομολόγια και την επιδότηση των λεγόμενων άγονων γραμμών;
- 3. Μετά την σκανδαλώδη αυτή επέκταση χωρίς διαγωνισμό της συμφωνίας για 15 χρόνια, θα μπορέσει να υπάρξει ανταγωνισμός και είσοδος και άλλων εταιρειών στην υποτιθέμενη απελευθερωμένη σιδηροδρομική αγορά της χώρας μας ή ο ιταλικός όμιλος θα καταστεί πλέον μοναδικός προνομιούχος;
- 4. Η επιβάρυνση των Ελλήνων φορολογούμενων κατά 500 εκ. ευρώ επιπλέον με τα οποία επιδοτείται η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ποια ανταπόδοση έχει στην εθνική οικονομία;
- 5. Υπάρχουν επικαιροποιημένες μελέτες που να δικαιολογούν την ετήσια χορηγία των 50 εκατ. €, παρόλες τις αλλαγές που έχουν γίνει ή θα υπάρξουν στο δίκτυο;
- 6. Έχει προβλεφθεί η επανεξέταση της αποζημίωσης των 50 εκατ. €, καθώς από τις επενδύσεις της εταιρείας θα προκύψει, εξυγίανση και βελτίωση των σιδηροδρομικών μεταφορών, σύμφωνα με τα όσα και ο ίδιος υποστηρίξατε;
- 7. Ποιες δυνατότητες επανεξέτασης έχετε προβλέψει στη σύμβαση πριν την εισήγηση για επικύρωση στη Βουλή;
Και ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ για την ενημέρωση της Βουλής και του ελληνικού λαού να καταθέσετε:
1 Την οικονομοτεχνική μελέτη για τα 500 εκ. ευρώ που θα δοθούν από το Ελληνικό δημόσιο χωρίς διαγωνισμό,
2 Την πιστοποίηση συγκεκριμένων επενδύσεων που έχουν υλοποιηθεί και το σύνολο των επενδύσεων με βάση την συμφωνία του 2017
3 Το σχέδιο των επιπλέον συγκεκριμένων επενδύσεων, 2,5 δις. που συμφωνήθηκε να πραγματοποιήσει η Ιταλική ΤΡΑΙΝΟΣΕ
4 Τη γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους ή άλλου θεσμικού οργάνου για την σύναψη της συμφωνίας χωρίς διαγωνισμό
5 Την γνωμοδότηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για την αποκλειστική συμφωνία υλοποίησης των άγονων γραμμών έως το 2031 χωρίς διαγωνισμό και
6 Την Έκθεση του Προσυμβατικού Ελέγχου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Οι Ερωτώντες και Αιτούντες Βουλευτές
Χρήστος Γκόκας
Βασίλης Κεγκέρογλου
Γιώργος Αρβανιτίδης
Μιχάλης Κατρίνης
Απόστολος Πάνας
Κώστας Σκανδαλίδης |