ΚΟΙΝΩΝΙΑΠΟΛΙΤΙΚΗ

Σαν Σήμερα:”Η καθιέρωση της Δημόσιας Δωρεάν Παιδείας από την Δημοκρατική παράταξη του Γερου της Δημοκρατίας…”

Γράφει ο ‘Σαλβαδόρ’

Στις 11 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 1964 ο πρωθυπουργός Γεώργιος Παπανδρέου ανακοινώνει τις αποφάσεις της κυβέρνησης για την Παιδεία.
Καθιερώνονται η υποχρεωτική εκπαίδευση για όλα τα παιδιά ηλικίας 6-15 ετών, η διδασκαλία της δημοτικής σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, η δωρεάν διανομή συγγραμμάτων σε άπορους μαθητές και η εφαρμογή του «Ακαδημαϊκού Απολυτηρίου».
Η κατάσταση στα σχολεία και στα πανεπιστήμια ήταν τραγική για μια ευρωπαϊκή χώρα. Εκτός από την έλλειψη σχολικών κτιρίων και χιλιάδων εκπαιδευτικών, τα μισά σχολεία δεν διέθεταν ούτε καν τα απαραίτητα, όπως θρανία και βιβλία. Για αυτό και σε παλιές φωτογραφίες οι μαθητές κάθονται σε τριάδες. Για την εγγραφή κάθε μαθητή στο σχολείο, οι γονείς πλήρωναν από το υστέρημά τους. Πρώτα για τα δίδακτρα, τη λεγόμενη «μαθητική εισφορά» και έπειτα αγόραζαν τα βιβλία της χρονιάς. Αυτά τα έξοδα ήταν δραματικά υψηλά για χιλιάδες οικογένειες.
Απόδειξη των υψηλών δαπανών για την παιδεία είναι ότι σχεδόν τα μισά παιδιά της εποχής ήταν αναλφάβητα, αφού είτε δεν πήγαιναν καθόλου σχολείο είτε το παρατούσαν στο δημοτικό. Ένα μέτρο σύγκρισης είναι ότι η εγγραφή φοιτητών στο πανεπιστήμιο, αντιστοιχούσε σε έναν μισθό δημοσίου υπαλλήλου.Οι αλλαγές σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια ήταν εμφανείς, καθώς προέβλεπαν : Δωρεάν παιδεία, με χορήγηση βιβλίων για όλους τους μαθητές των τριών βαθμίδων της εκπαίδευσης.
Για την κάλυψη της δαπάνης, ο τότε υπουργός Εθνικής Οικονομίας, Κωνσταντίνος Μητσοτάκης, υπέγραψε απόφαση με την οποία δινόταν στον Οργανισμό Εκδόσεως Σχολικών Βιβλίων το ποσό των 8 εκατομμυρίων δραχμών. Υποχρεωτική εκπαίδευση, η οποία επεκτάθηκε στα 9 αντί για τα 6 χρόνια. Διαχωρισμό του εξατάξιου γυμνασίου, σε γυμνάσιο και λύκειο. Κατάργηση των εισαγωγικών εξετάσεων και του περιορισμού των εισακτέων στα Πανεπιστήμια. Καθιέρωση της δημοτικής γλώσσας στα δημοτικά.δημοτική έγινε ισότιμη με την καθαρεύουσα στα γυμνάσια και τα πανεπιστήμια. Αναμόρφωση του τρόπου επιλογής των υποψηφίων για τα πανεπιστήμια. Επέκταση σε τρία χρόνια της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης των δασκάλων στις Παιδαγωγικές Ακαδημίες. Ίδρυση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Προσθήκη των μαθημάτων της Κοινωνιολογίας και της Οικονομικής Επιστήμης. Διδασκαλία αρχαίων κειμένων, αποκλειστικά από μετάφραση και στις τρεις τάξεις του γυμνασίου, μέριμνα για σίτιση και μεταφορά μαθητών και αυξήσεις στους εκπαιδευτικούς.