Connect with us

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Εννέα ερωτήματα για το κλείσιμο της Εθνικής Οδού. Να κατατεθεί στη Βουλή η σύμβαση με την εταιρεία

Published

on

Με αναλυτική κοινοβουλευτική ερώτηση που υπέβαλαν προς τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη ο Γιώργος Καμίνης (υπεύθυνος κοινοβουλευτικού τομέα Προστασίας του Πολίτη) και ο Χρήστος Γκόκας (υπεύθυνος κοινοβουλευτικού Τομέα Υποδομών και Μεταφορών), διατυπώνουν εννέα κρίσιμα ερωτήματα σχετικά με την απόφαση προληπτικού κλεισίματος της Εθνικής Οδού, τη Δευτέρα 15 Φεβρουαρίου.

Δεδομένου ότι η Εθνική Οδός είχε κλείσει ήδη μια φορά κατά τη θητεία αυτής της κυβέρνησης (τον Δεκέμβριο του 2019) τα ερωτήματα επικεντρώνονται στο τι έπραξε το Υπουργείο έκτοτε ώστε να μην επαναληφθεί η κατάσταση. Η ερώτηση συνοδεύεται από αίτηση κατάθεσης εγγράφων, μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνονται η σύμβαση παραχώρησης με την εταιρία λειτουργίας της Εθνικής – Νέας Οδού καθώς και τα σχετικά πορίσματα και επιχειρησιακά σχέδια μετά το κλείσιμο της Εθνικής Οδού το 2019.

Αναλυτικά τα ερωτήματα:

1. Υπήρξε πόρισμα ευθυνών για το κλείσιμο της Εθνικής Οδού Αθηνών – Λαμίας τον Δεκέμβριο 2019; Αν ναι, να κατατεθεί.

2. Υπήρξε επικαιροποιημένο σχέδιο της Πολιτείας αλλά και του ιδιώτη παραχωρησιούχου, με αφορμή τα γεγονότα του 2019, ώστε να μην κλείσει ξανά η Εθνική Οδός από χιονοπτώσεις; Αν ναι, να κατατεθεί.

3. Ποια επιπλέον μέτρα ελήφθησαν από τον Δεκέμβριο 2019, ώστε να μην επαναληφθεί διακοπή της κυκλοφορίας;

4. Ποια επιπλέον μέτρα, από τον Δεκέμβριο 2019, έλαβε η εταιρεία που έχει την ευθύνη συντήρησης της Εθνικής Οδού, ώστε από την πλευρά της να μην επαναληφθεί ανάλογη διακοπή κυκλοφορίας;

Advertisement

5. ‘Εχει κατατεθεί αίτηση αποζημίωσης για τη διακοπή του 2019;

6. Με δεδομένο ότι δεν παρατηρούνται αντίστοιχα προβλήματα σε άλλους εθνικούς οδικούς άξονες, ακόμη και στην ΕΓΝΑΤΊΑ, υπάρχει συνολικό σχεδιαστικό λάθος για την αντιμετώπιση χιονοπτώσεων στην Εθνική – Νέα Οδό; Εαν ναι, ποιά μέτρα πρόκειται να λάβετε και πότε ώστε να μην επαναληφθούν τέτοια φαινόμενα;

7. Υπήρξε αίτημα διακοπής ή σύμφωνης γνώμης για την απόφαση της διακοπής από την πλευρά της εταιρείας και των αρμοδίων οργάνων της Πολιτικής Προστασίας, όπως προβλέπει ο ν. 4663/2020; Αν ναι, να κατατεθούν.

8. Εφόσον η απόφαση ελήφθη αποκλειστικά και μόνο με ευθύνη της Κυβέρνησης, υπάρχουν απαιτήσεις ( ρήτρες ) αποζημιώσεων για απώλειες εσόδων;

9. Πως θα γίνει εφαρμογή των προβλέψεων του άρθρο 65 του Ν. 4663/2020; Έχει συγκροτηθεί (ή πρόκειται να συγκροτηθεί) η προβλεπόμενη Επιτροπή Διερεύνησης για την εκπόνηση σχετικού πορίσματος;

Ακολουθεί το κείμενο της ερώτησης:

Προς:

Advertisement

Υπουργό Προστασίας του Πολίτη

Θέμα: “Ευθύνες για το κλείσιμο της Εθνικής – Νέα Οδός”

ΕΡΩΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΚΕ

Κύριε Υπουργέ,

Σύμφωνα με δηλώσεις σας στις 15/2/2021, η Εθνική οδός Αθηνών – Θεσσαλονίκης έκλεισε στο τμήμα Αθηνών – Λαμίας, προκειμένου να μην “εγκλωβιστεί και κινδυνέψει κανείς, καθώς η χιονόπτωση είναι σφοδρή”.

Δεν είναι ασφαλώς η πρώτη φορά που στη χώρα μας κλείνει μια Εθνική οδός λόγω χιονοπτώσεων. Είναι όμως από τις ελάχιστες φορές, αν όχι η πρώτη φορά, που κλείνει προληπτικά μια Εθνική Οδός και κόβεται η χώρα στην μέση, ομολογώντας έτσι την αποτυχία της Πολιτείας να διατηρήσει σε λειτουργία τον κεντρικότερο οδικό άξονα της χώρας. Κλείνει δε εντελώς απροειδοποίητα, προκαλώντας τεράστια προβλήματα σε χιλιάδες πολίτες και επαγγελματίες που εγκλωβίστηκαν στα εν λόγω σημεία.

Αξίζει να επισημανθεί ότι στον νόμο της κυβέρνησής σας για την πολιτική προστασία (Ν. 4663/2020) και συγκεκριμένα στο άρθρο 65 παρ. 3, αναφέρεται ότι σε περίπτωση διακοπής της κυκλοφορίας σε οποιοδήποτε τμήμα του εθνικού οδικού δικτύου για χρονικό διάστημα άνω της μίας (1) ώρας “επιβάλλονται, στις υπαίτιες υπηρεσίες του δημοσίου ή δημοσίων νομικών προσώπων ή σε φορείς επιφορτισμένους με τη λειτουργία ή/και συντήρηση τμημάτων του εν λόγω δικτύου ή/και τους χρήστες της υποδομής, κυρώσεις”.

Advertisement

Στο ίδιο άρθρο (παρ. 8) αποσαφηνίζονται αυτές οι κυρώσεις, οι οποίες μπορούν να φτάσουν ως 1.000.000 ευρώ. Κυρώσεις που επιβάλλονται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, εφόσον από το πόρισμα της Επιτροπής Διερεύνησης προκύπτουν πράξεις ή παραλείψεις φορέων λειτουργίας ή/και συντήρησης τμημάτων του βασικού εθνικού δικτύου ή δημόσιων νομικών προσώπων που δεν ανήκουν στην Κεντρική Κυβέρνηση ή ευθύνες χρηστών της υποδομής, που συνετέλεσαν καθ’ οιονδήποτε τρόπο στη διακοπή της κυκλοφορίας

Θυμίζουμε ότι τον Δεκέμβριο του 2019, από το Γραφείο Τύπου του Πρωθυπουργού στις 31/12/2019, ανακοινώνεται ότι δόθηκαν οδηγίες στον αρμόδιο Υπουργό για την αντικατάσταση του Διοικητή του Β’ Τμήματος Αυτοκινητοδρόμων Αττικής,. Το εν λόγω δελτίο τύπου μας ενημερώνει επίσης ότι “Οι υπεύθυνοι της Νέας Οδού κλήθηκαν στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με το ερώτημα της παράβασης των συμβατικών τους υποχρεώσεων, στις οποίες προβλέπεται ρητά ότι ανάμεσα στις υποχρεώσεις της εταιρείας είναι να λαμβάνονται όλα τα μέτρα για την «ακώλυτη λειτουργία του έργου»”.

Δεδομένου ότι από 18 Ιανουρίου 2021 το Κίνημα Αλλαγής είχε καταθέσει Επίκαιρη Ερώτηση στον αρμόδιο Υπουργό για την ετοιμότητα του κρατικού μηχανισμού αντιμετώπισης χιονοπτώσεων· για το ποιες Περιφέρειες και Δήμοι είχαν ολοκληρώσει τα δικά τους σχέδια αντιμετώπισης αυτών των φαινομένων σύμφωνα με το “σχέδιο Βορέας”, καθώς και για το ποιες περιφέρειες διαθέτουν Περιφερειακό Συντονιστή Πολιτικής Προστασίας σχεδόν ένα χρόνο μετά τη θεση σε ισχύ του νέου νόμου για την Πολιτική Προστασία.

Δεδομένου ότι στις 25 Ιανουρίου κατά τη συζήτηση της παραπάνω Επίκαιρης Ερώτησης ο Αρμόδιος Υπουργός επικαλείτο, επιδεικνύοντάς τα μάλιστα και από τη θέση του, διάφορα έγγραφα σχετικά με την αντιμετώπιση αυτών των φαινομένων και μας διαβεβαίωνε εμφατικά για την ετοιμότητα του κρατικού μηχανισμού.

Δεδομένου ότι, τελικά, όχι μόνο η μισή χώρα δεν διαθέτει Περιφερειακούς Συντονιστές Πολιτικής Προστασίας, αλλά κανένα σχέδιο δεν φάνηκε να λειτουργεί και να είναι αποτελεσματικό στην πράξη, με αποτέλεσμα την ταλαιπωρία χιλιάδων συμπολιτών μας.

Δεδομένου ότι δεν επιτρέπεται να κλείνει ο βασικός οδικός άξονας της χώρας ως η βολικότερη επιλογή για την Πολιτεία στην πρόδηλη ανικανότητά της να διαχειριστεί μια κακοκαιρία και να κρατήσει ανοιχτή την Εθνική Οδό.

Ερωτάται ο Υπουργός

Advertisement
  1. Υπήρξε πόρισμα ευθυνών για το κλείσιμο της Εθνικής Οδού Αθηνών Λαμίας τον Δεκέμβριο 2019; Αν ναι, να κατατεθεί.
  2. Υπήρξε επικαιροποιημένο σχέδιο της Πολιτείας αλλά και του ιδιώτη παραχωρησιούχου, με αφορμή τα γεγονότα του 2019, ώστε να μην κλείσει ξανά η Εθνική Οδός από χιονοπτώσεις; Αν ναι, να κατατεθεί.
  3. Ποια επιπλέον μέτρα ελήφθησαν από τον Δεκέμβριο 2019, ώστε να μην επαναληφθεί διακοπή της κυκλοφορίας;
  4. Ποια επιπλέον μέτρα, από τον Δεκέμβριο 2019, έλαβε η εταιρεία που έχει την ευθύνη συντήρησης της Εθνικής – Νέας Οδού, ώστε από την πλευρά της να μην επαναληφθεί ανάλογη διακοπή κυκλοφορίας;
  5. Εχει κατατεθεί αίτηση αποζημίωσης για τη διακοπή του 2019;
  6. Με δεδομένο ότι δεν παρατηρούνται αντίστοιχα προβλήματα σε άλλους εθνικούς οδικούς άξονες, ακόμη και στην ΕΓΝΑΤΊΑ, υπάρχει συνολικό σχεδιαστικό λάθος για την αντιμετώπιση χιονοπτώσεων στην Εθνική – Νέα Οδό; Εαν ναι, ποιά μέτρα πρόκειται να λάβετε και πότε ώστε να μην επαναληφθούν τέτοια φαινόμενα;
  7. Υπήρξε αίτημα διακοπής ή σύμφωνης γνώμης για την απόφαση της διακοπής από την πλευρά της εταιρείας και των αρμοδίων οργάνων της Πολιτικής Προστασίας, όπως προβλέπει ο ν. 4663/2020; Αν ναι, να κατατεθούν.
  8. Εφόσον η απόφαση ελήφθη αποκλειστικά και μόνο με ευθύνη της Κυβέρνησης, υπάρχουν απαιτήσεις ( ρήτρες ) αποζημιώσεων για απώλειες εσόδων;
  9. Πως θα γίνει εφαρμογή των προβλέψεων του άρθρο 65 του Ν. 4663/2020; Έχει συγκροτηθεί (ή πρόκειται να συγκροτηθεί) η προβλεπόμενη Επιτροπή Διερεύνησης για την εκπόνηση σχετικού πορίσματος;

Για την ενημέρωση του Κοινοβουλίου και του Ελληνικού λαού, παρακαλούμε όπως κατατεθεί η σχετική σύμβαση παραχώρησης με την εταιρία λειτουργίας της Εθνικής – Νέας Οδού

Οι ερωτώντες βουλευτές

Γιώργος Καμίνης

Χρήστος Γκόκας