Γιώργος Μουλκώτης: Eργαλείο ενίσχυσης της πελατειακής διακυβέρνησης, ο νόμος Μητσοτάκη, για την αξιολόγηση στο Δημόσιο

Ο βουλευτής Βοιωτίας και Τομεάρχης Εργασίας του Κινήματος Αλλαγής, Γιώργος Μουλκιώτης, τοποθετήθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής κατά την συζήτηση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Εσωτερικών για την Αξιολόγηση στο Δημόσιο.

Επεσήμανε εξ’ αρχήςότι τρία χρόνια μετά την ανάληψη εξουσίας από τη Νέα Δημοκρατία, η κυβέρνηση εισηγείται προς ψήφιση ένα νομοσχέδιο – πλαίσιο για την αξιολόγηση στο Δημόσιο, που επικεντρώνεται σε μια περίπλοκη, γραφειοκρατική διαδικασία αξιολόγησης, η οποία όπως και οι προηγούμενες προσπάθειες, είναι καταδικασμένο να αποτύχει.

Μεταξύ άλλων, ο Γιώργος Μουλκιώτης σημείωσε ότι στο νομοσχέδιο της Νέας Δημοκρατίας:

  • Δεν στοχεύει στην συνολική λειτουργία των φορέων. Δεν προβλέπει κάποια αξιολόγηση των οργανικών ομάδων, αλλά περιορίζεται στην απόδοση των προσώπων. Με άλλα λόγια, αξιολογείται η ατομική απόδοση των προϊσταμένων, ανεξαρτήτως διαθέσιμων υλικών ή ανθρώπινων πόρων, κατάλληλης στελέχωσης ή οργανικών δυσπλασιών.
  • Θεσπίζει κριτήρια αξιολόγησης αρκετά θεωρητικά και ανοιχτά στην ερμηνεία τους, που αποτελούν εργαλείο για τη δημιουργία σχέσεων υποτέλεια, ενώ ταυτόχρονα, ουσιαστικά, καταργεί την αξιολόγηση από κάτω προς τα πάνω.
  • Με τη θεσμοθέτηση αρμοδιοτήτων του νέου Συμβούλου Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού προβλέπεται ρητή επικάλυψη αρμοδιοτήτων.
  • Προβλέπει ότι ο Υπουργός, με υπουργική απόφαση, μπορεί να αλλάξει διατάξεις του νόμου.
  • Στερείται οποιασδήποτε ρύθμισης ή αναφοράς για το ζήτημα της επιλογής προϊσταμένων, η οποία γίνεται κατά κύριο λόγο με ανάθεση και όχι με τη διαδικασία των κρίσεων, αποτελώντας μια διαχρονική παθογένεια της ελληνικής δημόσιας διοίκησης.
  • Θεσπίζει κίνητρα για συγκεκριμένες κατηγορίες υπαλλήλων, καταστρατηγώντας ακόμα μια φορά το ενιαίο μισθολόγιο και δημιουργώντας δημοσίους υπαλλήλους πολλών ταχυτήτων.
  • Παραπέμπει στις ελληνικές καλένδες την αξιολόγηση των ανομιμοποίητων αξιολογητών καθώς το ΑΣΕΠ, λόγω του όγκου επιλογής 295 γενικών διευθυντών, 3.201 διευθυντών και 10.422 προϊσταμένων τμημάτων, κραυγάζει ότι απαιτούνται κατά προσέγγιση επτά έτη. Μαζί με την επιλογή διοικητών, υποδιοικητών, γραμματέων και άλλων επιτελικών στελεχών, ο χρόνος που θα απαιτηθεί για το σύνολο των κρίσεων υπερβαίνει τα επτά έτη.
  • Προβλέπει ότι ο μη αξιολογημένος και ο μη υπογράψας συμβολαίου απόδοσης Γενικός ή Ειδικός Γραμματέας, όπως προέβλεπε ο περίφημος νόμος για το επιτελικό κράτος, θα αξιολογήσει τους Γενικούς Διευθυντές.
  • Ενώ ο εσωτερικός έλεγχος του δημοσίου και του ευρύτερου δημοσίου πρέπει να προκύπτει από το ίδιο το δημόσιο και σε καμία περίπτωση να διενεργείται από εξωτερικούς φορείς, προβλέπεται ότι η λειτουργία της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου μπορεί να ανατίθεται σε φυσικό ή νομικό πρόσωπο, με σύμβαση παροχής ανεξάρτητων υπηρεσιών.
  • Συνδέει μεν την αξιολόγηση με οικονομικές ανταμοιβές και επιβραβεύσεις, χωρίς όμως να διασφαλίσει την διεξαγωγή σωστής, αποτελεσματικής, αμερόληπτης αξιολόγησης.
    Εννέα (9) βασικοί λόγοι που δεν απαντήθηκαν από την Κυβέρνηση και στερούν την νομιμοποίηση της ότι δημιουργεί πλαίσιο αξιόπιστης αξιολόγησης.

Η Κυβέρνηση σκοπεύει να θεσμοθετήσει ένα εργαλείο ενίσχυσης της πελατειακής διακυβέρνησης, που δεν οδηγεί ούτε σε μια πιο αποτελεσματική δημόσια διοίκηση ούτε σε καλύτερες παρεχόμενες υπηρεσίες προς τους πολίτες.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ