Connect with us

ΔΙΕΘΝΗ

Λιακούλη: “Η κυβέρνηση χρησιμοποιεί την ψήφο των αποδήμων για μικροκομματικούς λόγους” -“Αυτό όμως είναι στάση απαξίας – όχι αξίας απέναντι στην Ομογένεια”

Published

on

Σημεία τοποθέτησης ειδικής αγορήτριας Κινήματος Αλλαγής Ε. Λιακούλη στο ν/σ του Υπ.Ες για τον εσωτερικό έλεγχο μονάδων του δημοσίου τομέα και επικείμενο νομοσχέδιο για ψήφο εκτός των συνόρων Ελλήνων κι Ελληνίδων.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κύριε Υπουργέ, ξεκινώ με ένα κουίζ: Ποιος Υπουργός της κυβέρνησης έλεγε πριν τέσσερεις μήνες στη Βουλή και συγκεκριμένα στις 11 Ιανουαρίου 2021 για το νέο του «πόστο» πως: «Επίσης, να ξέρετε ότι δεν καταθέτω ποτέ τροπολογίες, χωρίς να έχω ενημερώσει την Επιτροπή ότι θα καταθέσω τροπολογίες,. Στα θέματα της καλής νομοθέτησης είμαι αρκετά τυπικός…»

Ποιος Υπουργός της Κυβέρνησης έλεγε πριν δυο μόλις ημέρες στη Βουλή και συγκεκριμένα στις 12 Απριλίου 2021 για το νομοσχέδιο που συζητούμε πως: «Έχουμε πει ότι θα κατατεθεί μια τροπολογία ή θα κατατεθεί αυτή η τροπολογία σήμερα σύμφωνα με τον προγραμματισμό, απλώς θα κατατεθεί και αυτή για την Ολομέλεια. Η τροπολογία αυτή έχει έξι σημεία, έξι άρθρα τα οποία ρυθμίζει και επομένως δεν είναι και αυτή εκτεταμένη, είναι σχετικά περιορισμένη, θα τη δουν οι συνάδελφοι, δεν έχουν πρόβλημα…»;

Πέραν του γεγονότος ότι αποφανθήκατε μόνος σας για εμάς, κι ότι οι βουλευτές τάχα δεν έχουμε πρόβλημα με τις τροπολογίες σας, σωστά μαντέψατε κ. Βορίδη… Εσείς τα λέγατε και στις δύο περιπτώσεις.

Πάμε τώρα στις τροπολογίες που μετράω εγώ στο νομοσχέδιο σας, όχι επί της ουσίας τους, αλλά ως απλής στατιστικής παράθεσης αριθμών. Έχουμε και λέμε: τέσσερεις τροπολογίες εκτός νομοσχεδίου – με σύνολο άρθρων 22. Συνεπώς, 22 νέες ρυθμίσεις, εκτός δημόσιας διαβούλευσης με τους πολίτες και τους ενδιαφερόμενους φορείς, σε ένα νομοσχέδιο μέχρι πρότινος 62 ρυθμίσεων, που τώρα «σκαρφαλώνει» στις 84… Που κι από αυτές τις 62 αρχικές του νομοσχεδίου, μόλις 34 άρθρα είχαν δει το «φως της δημόσιας διαβούλευσης» και τα άλλα εμφανίστηκαν «ως δια μαγείας» στην επιτροπή. Που πήγαν οι διαβεβαιώσεις σας για «καλή νομοθέτηση» κ. Υπουργέ; Περίπου το 60% της νομοθεσίας σας σήμερα κ. Υπουργέ είναι εκτός «καλής νομοθέτησης», σε αντίθεση με την εισαγωγική σας ομιλία ως Υπουργός Εσωτερικών, όπου έμπλεος αυτοπεποίθησης εξαιτίας της αναβάθμισής σας, μας τα λέγατε αλλιώς…

Μην είσαστε πάλι αυτός ο Υπουργός που είπατε στις 11 Ιανουαρίου του 2021 πως «ως προς τα ζητήματα της νομοθετικής πρακτικής που ακολουθώ εγώ πάντοτε. Εγώ ποτέ δεν αιφνιδιάζω το Σώμα. σας ενημερώνω, να ξέρετε, ακόμα και για τα επόμενα νομοσχέδια που ετοιμάζουμε». Αναγνωρίζετε τον εαυτό σας; Είστε εκείνος που σέβεται την καλή νομοθέτηση, το Σώμα, τους συναδέλφους, την επιτροπή, εκείνος που προγραμματίζει και δεν αιφνιδιάζει;

Αύριο θυμίζω ότι φέρνετε, αιφνιδιαστικά, με ντόρο πολύ και θόρυβο μεγάλο, ένα κατεπείγον νομοσχέδιο – εκτός προγραμματισμού βεβαίως – για την ψήφο των εκτός συνόρων Ελλήνων. Καλώς να το φέρετε. Επικυρώνετε τη θέση του Κινήματος Αλλαγής, μας δικαιώνετε! Εμείς εξαρχής κι ήδη από την συζήτηση του αρχικού – δειλού – σας νόμου ζητήσαμε να ψηφίσουμε μια τέτοια διάταξη, προκειμένου να αρθούν οι παραλυτικοί για την όλη διαδικασία περιορισμοί στην ψήφο τους.

Advertisement

Εσείς, ως μέγας «τακτικιστής» είδατε το παράθυρο ευκαιρίας που σας άνοιξε η διφορούμενη και αντιφατική στάση του ΣΥΡΙΖΑ για το ίδιο θέμα και – ορθώς – το εκμεταλλεύεστε. Πράγματι φέρατε την Αξιωματική Αντιπολίτευση σε δύσκολη θέση – η αλήθεια είναι ότι ούτε ψύλλος στον κόρφο της – και τους στριμώξατε στον τοίχο. Όλοι σας ενθουσιασμένοι για την πολιτική σας νίκη… Αλλά θυμίζω πως και η αυριανή ρύθμιση για την ψήφο των εκτός συνόρων Ελλήνων – που φέρνετε – απαιτεί 200 από τους 300 βουλευτές του Σώματος. Συνεπώς απαιτεί συναινέσεις, πολλών κομμάτων, συμπεριλαμβανομένου και του ΣΥΡΙΖΑ, ειδάλλως τα «μαθηματικά δεν βγαίνουν»…

Αλλά μήπως πάλι αναγνωρίζετε τον Υπουργό ο οποίος την προηγούμενη εβδομάδα είπε στην επιτροπή μας για το ίδιο νομοσχέδιο που συζητούμε σήμερα, στις 7 Απριλίου πως: «Επειδή ακούγονται πολλά περί συναινέσεων, εγώ δεν είμαι άνθρωπος των συναινέσεων, εγώ πιστεύω ότι δίνει μια καθαρή εντολή ο ελληνικός λαός. Έχουμε υποχρέωση να ακούμε την αντιπολίτευση, την ακούμε με πολύ προσοχή, η αντιπολίτευση βρίσκεται στον θεσμικό της ρόλο, κάνει κριτική στην κυβέρνηση με τον τρόπο που αντιλαμβάνεται, αλλά από εκεί και πέρα δεν συγκυβερνάμε σε κάτι. Η εντολή έχει δοθεί στην κυβέρνηση και αυτήν την εντολή ασκούμε!». Εσείς δεν είστε πάλι;

Αυτό που καταλαβαίνω όμως κ. Βορίδη είναι ότι από τη στιγμή που δεν είστε υπέρ των συναινέσεων, κι από τη στιγμή που το αυριανό σας νομοσχέδιο απαιτεί ευρείες συναινέσεις, προκειμένου να γίνει νόμος που θα ωφελήσει τους Απόδημους και θα τους επιτρέψει να ψηφίζουν από τον τόπο κατοικίας τους, γιατί το φέρνετε τόσο εσπευσμένα;

Εσείς όμως είστε σίγουρος για το αποτέλεσμα που θα έχετε μετά το πέρας της διαδικασίας του νομοσχεδίου σας για την ψήφο των Αποδήμων; Που βέβαια δεν σας έπιασε ο πόνος, αλλά βλέπετε ότι κινδυνεύετε να καταλήξει σε φιάσκο η ψήφος των αποδήμων ή θα στριμώξετε μόνο τον ΣΥΡΙΖΑ στο καναβάτσο – θα «μονομαχήσετε» μεταξύ σας μόνο και μόνο για τις εντυπώσεις και τα δελτία ειδήσεων και αδιαφορείτε πλήρως για το αν τελικά θα ψηφίσουν ή δεν θα ψηφίσουν οι Απόδημοι; Γιατί αυτή είναι η ουσία…

Όπως, μια ακόμη μεγάλη αλήθεια είναι ότι με απογοήτευση παρακολουθεί ο ελληνικός λαός την παράταξη του ΣΥΡΙΖΑ, που αυτοχαρακτηρίζεται «αριστερή και προοδευτική» και αφήνει άφωνο τον πολίτη, που με τη στοιχειώδη νοημοσύνη του μέσου συνετού ανθρώπου αναρωτιέται: Γιατί βάζει ο ΣΥΡΙΖΑ ‘’κόφτες στην ψήφο των αποδήμων; Ποιο είναι το πρόβλημά του να ψηφίσουν οι Άνθρωποι αυτοί από εκεί που βρίσκονται;

Και γιατί τόσο πολιτικό bullying στην κ. Τζάκρη; Τι είπε η κυρία βουλευτής, που αυτόν τον καιρό, βρίσκεται στον ΣΥΡΙΖΑ; Είπε, «Όχι μόνο θα δώσουμε τη μάχη για την άρση των περιορισμών, αλλά και θα τους καταργήσουμε αμέσως μόλις επιστρέψουμε στη διακυβέρνηση της χώρας. Είναι άδικοι. Υποτιμητικοί. Δεν έχω λόγια να τους χαρακτηρίσω» στην ομογενειακή εφημερίδα. Η κ. Τζάκρη, εκτός της γνωστής προσωπικής πολιτικής διαδρομής της, με όσα αυτή σημαίνει σε επίπεδο αξιών, αρχών και συνέπειας και όλα αυτά τα ψιλά γράμματα, είναι η Υπεύθυνη τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ για τον απόδημο ελληνισμό. Και έσπευσαν όλοι να μιλήσουν για «ατυχείς δηλώσεις», για «γκάφα» της κ Τομεάρχη κλπ. Προφανώς, παρασυρμένοι και με κεκτημένη ταχύτητα από τον προηγούμενο Σεπτέμβρη, τότε που κλήθηκε η κ Τζάκρη από το πειθαρχικό του κόμματός της, για να απολογηθεί για τις δηλώσεις της για «τον απάτριδα και διεθνιστή πρωθυπουργό» (κ. Μητσοτάκη)! Κι όμως, κ. Τζάκρη είπε τα αυτονόητα: κανένας κόφτης και κανένας περιορισμός δεν πρέπει να υπάρχει για την ψήφο των Αποδήμων.

Κατά τα λοιπά, περί της αριθμητικής και των συναινέσεων ΠΟΥ ΔΕΝ θέλετε κ Υπουργέ , «κοντός ψαλμός αλληλούια» και μακάρι να βγω λάθος, αλλά η πρόσθεση δεν θα σας βγει και θα μείνει η πικρή γεύση ότι ούτε εσείς σεβαστήκατε τους Απόδημους, αλλά τους χρησιμοποιήσατε για να δείξετε το φοβικό κι ελλειμματικό ΣΥΡΙΖΑ απέναντί τους. Αυτό όμως είναι στάση απαξίας – όχι αξίας απέναντι στην Ομογένεια…

Advertisement

Κι έρχομαι στο νομοσχέδιό σας για τον εσωτερικό έλεγχο των μονάδων δημόσιου. Ένα νομοσχέδιο υποτίθεται κομβικό για εσάς, που αφορά την «καταπολέμηση της διαφθοράς στο δημόσιο» [sic] – κι ας όλα αυτά τα «σπουδαία» καταλαμβάνουν μόνο το ένα τρίτο περίπου των συνολικών σας ρυθμίσεων, που μέχρι και διατάξεις «για την παράταση των Ισραηλιτικών Συμβουλίων» εμφιλοχωρούν… Ένας νομοθετικός «αχταρμάς» δηλαδή…

Σας τα είπα πολλαπλώς και στις επιτροπές τα σημεία, για τα οποία δεν πιστεύουμε ότι το νομοθέτημά σας θα είναι λειτουργικό. Τα κυριότερα; Ότι δεν γίνεται σε καμία των περιπτώσεων ο ελεγχόμενος να ελέγχει τον ελεγκτή, όπως κι ότι το σχέδιό σας ακολουθεί πρότυπα ελεγκτικών εταιρειών για τον ιδιωτικό τομέα, τα χαρακτηριστικά του οποίου ελάχιστη σχέση έχουν με τις ιδιαιτερότητες του ελληνικού δημοσίου τομέα. Σε αυτό το πλαίσιο έμειναν ανενεργοί και άλλοι παρεμφερείς νόμοι διαφόρων προκατόχων σας. Όπως ο ν. 3492/2006 , ο ν.3871/2010 και ο ν. 4270/2014. Νομοθετείτε έναν ακόμη νόμο που προορίζεται για το «χρονοντούλαπο» της νομοθετικής ιστορίας της χώρας.

Αλλά και σε επίπεδο διακηρύξεων, για το νομοσχέδιό σας. Ένα κανονιστικό σύστημα κατά της διαφθοράς για το δημόσιο τομέα, θα πρέπει να το εισηγείται μια κυβέρνηση και δια του παραδείγματός της. Γιατί η ακεραιότητα στο Δημόσιο τομέα, λέξη-κλειδί που εμφανίζεται και στον τίτλο του νομοσχεδίου σας, δεν είναι απλά μια αφαιρετική, μια αόριστη διακήρυξη της κυβέρνησης. Κανείς εδώ δεν εμπιστεύεται κανέναν. Και πως να σας εμπιστευτεί – την Κυβέρνησή σας συγκεκριμένα – που κυβερνάτε δύο χρόνια σχεδόν τώρα; Η κυβέρνησή σας με την σχεδόν καθημερινή συμπεριφορά της, τις απευθείας αναθέσεις, τις κατά παρέκκλιση διατάξεις, την αναξιοκρατία και την κατακόρυφη αύξηση των μετακλητών, τις τοποθετήσεις ημετέρων σε θέσεις κλειδιά, τη μετακλητοποίηση της διοίκησης, τις «λίστες» στα ΜΜΕ κ.λπ., τις τροπολογίες διευθέτησης της τελευταίας στιγμής, τα νομοσχέδια «σκούπα» εκτεταμένων διευθετήσεων σε φίλους και «φίλα προσκείμενους», χωρίς όραμα, συνοχή κι αποτελεσματικότητα, δείχνει ότι δεν λειτουργεί με γνώμονα ορισμένες βασικές κι απαρέγκλιτες αξίες. Δυστυχώς κι αναπόφευκτα τότε κι η θέσπιση ενός αυστηρού και συγκεκριμένου πλαισίου κανόνων και δομών για τον εσωτερικό έλεγχο του δημοσίου, δεν μπορεί να είναι τίποτα άλλο από «μια τρύπα στο νερό».

Επιπλέον, ο εσωτερικός έλεγχος θα πρέπει να προϋποθέτει τον έλεγχο όχι μόνο των υπαλλήλων, αλλά και σε ανώτερο επίπεδο αποφάσεων των ατόμων που βρίσκονται σε θέσεις ευθύνης. Γιατί έτσι όπως προτείνεται με το παρόν νομοσχέδιο, ο έλεγχος της διοίκησης ενός φορέα καθίσταται πολύ δύσκολος – αν όχι αδύνατος – με το προτεινόμενο σχήμα εσωτερικού ελέγχου, μιας και κορυφή του συστήματος στην οποία αναφέρονται οι ελεγκτές αποτελεί η ηγεσία κάθε φορέα. Θα πρέπει δηλαδή οι εσωτερικοί ελεγκτές να καταγγέλλουν φαινόμενα διαφθοράς που τυχόν κρίνουν ότι έκανε ο προϊστάμενός τους, στον ίδιο τον προϊστάμενό τους (!) – ύποπτο για την τέλεση αδικήματος.

Δεν βλέπουμε επίσης καμία ουσιαστική προετοιμασία για τα logistics μιας τόσο μεγάλης αλλαγής στον δημόσιο τομέα. Μιλάμε λοιπόν είτε για μερικές χιλιάδες δημοσίων υπαλλήλων που θα μετακινηθούν στις νέες υπηρεσίες εσωτερικού ελέγχου, αφήνοντας κενά πίσω τους που θα πρέπει να καλυφθούν με νέες προσλήψεις – σε δημοσιονομικά χαλεπούς καιρούς. Μπορεί βέβαια και να μιλάμε για μια μεγάλη «έφοδο» των συμβουλευτικών εταιριών που παρέχουν και υπηρεσίες υποστήριξης εσωτερικού ελέγχου σε όλους αυτούς τους φορείς του Δημοσίου, με μεγάλο ωστόσο κόστος στην καλύτερη περίπτωση και κίνδυνο εμφάνισης φαινομένων διαφθοράς στη χειρότερη.

Δεν θα μας παραξένευε αν κάτι τέτοιο συνέβαινε ξανά επί των ημερών σας. Την έχουμε ξαναδεί την έφοδο των ιδιωτών με τα «σκόιλ ελικίκου» υποτίθεται για να επιμορφώσουν στην πρώτη καραντίνα τους επιστήμονες της χώρας, την είδαμε να εμφιλοχωρεί στις πολιτικές σας για το ΕΣΥ και την ένταξη των ιδιωτών από την «πίσω πόρτα» μέχρι να ξεσπάσει η πανδημία και να «ανακρούσετε πρύμναν», ομνύοντας πλέον στο ΕΣΥ – προσοχή μόνο ομνύοντας κι όχι στηρίζοντάς το ουσιαστικά – είδαμε φέτος να φτιάχνετε θέματα για την τράπεζα θεμάτων της Ιθαγένειας – ορισμένα από τα οποία εικάζω ότι ούτε εσείς δεν θα μπορούσατε να τα απαντήσετε σωστά κ. Υπουργέ – και να τρέχουν αμέσως ιδιωτικά φροντιστήρια να πάρουν μέρος στο «πανηγύρι» ανθρώπων ξένων που τρέχουν να μάθουν τη διαφορά τεσσάρων σχεδόν πανομοιότυπων πηληκίων της πυροσβεστικής, της αστυνομίας, του ναυτικού και της αεροπορίας ή την σημασία της «φανουρόπιτας», για να λάβουν την Ιθαγένεια… Αν δεν ήταν εξοργιστικό, θα ήταν ευτράπελο. Έτσι είναι τα πράγματα επί των ημερών σας… Εξοργιστικά και αστεία μαζί. Υπαρκτός σουρεαλισμός…

Για τον «Σύμβουλο Ακεραιότητας»… Ο Σύμβουλος ακεραιότητας, σε χώρες που λειτουργεί έχει ως θεσμός μια σοβαρή πορεία. Έχει πολύ συγκεκριμένο ρόλο, πολύ σημαίνοντα ρόλο, απαιτεί πολύ ειδικές γνώσεις, καθώς ο ρόλος του εκτείνεται μέχρι και στην ηθική υποστήριξη των δημοσίων υπαλλήλων. Με το δικό σας νομοθέτημα, στο οποίο επικοινωνιακά εκμεταλλεύεστε στο έπακρο τον ρόλο του, όλοι οι υπάλληλοι από την ελληνική δημοσιοϋπαλληλία μπορούν να έχουν αυτό το ρόλο! Φοβούμαι ότι θα καταλήξει παρωδία, στο πλαίσιο που σας περιέγραφα προηγουμένως. Γιατί, οι συστάσεις του δεν αφορούν μόνο ένα τμήμα της διοικητικής ιεραρχίας αλλά το σύνολο της υπηρεσίας, τόσο το διοικητικό όσο και το πολιτικό τμήμα της. Για να συμβεί όμως, αυτό, ο σύμβουλος θα πρέπει να έχει κατοχυρώσει την ανεξαρτησία του, ιδίως από παρεμβάσεις και πιέσεις της ανώτατης πολιτικής και διοικητικής ιεραρχίας. Η υπαγωγή του συμβούλου στο «γραφείο του υπουργού», εξαρχής του στερεί, όμως, αυτή τη βασική ιδιότητα. Υπονομεύετε λοιπόν τον θεσμό, τον οποίο με τόση περηφάνια λανσάρετε…

Advertisement

Πάμε τώρα και σε ορισμένες από τις λοιπές διατάξεις, όπως το άρθρο 54 για τον «Διορισμό μέλους ανεξάρτητης αρχής που διανύει ή διένυσε την θητεία του σε θέση υψηλότερης βαθμίδας για πλήρη θητεία»…

Το άρθρο ακόμη βρίσκεται στη θέση του!, παρότι ολόκληρη η αντιπολίτευση σας κάλεσε να το αποσύρετε. Σας κάλεσε να πάψετε να μεθοδεύετε τη στελέχωση του ΑΣΕΠ μόνο με μέλη, αντιπροέδρους και πρόεδρο της επιλογής σας, κι όχι με μια αναλογική κατανομή αυτών από προτάσεις των κοινοβουλευτικών κομμάτων, ώστε να διασφαλίζεται η πολυφωνία κι εν τέλει η ανεξαρτησία της αρχής. Αλλά σας προειδοποιούμε… Ανοίγετε μια κερκόπορτα, εγκαινιάζοντας παράλληλα μια εξαιρετικά επικίνδυνη πρακτική για το ίδιο το πολίτευμα και τους θεσμούς. Που πήγαν οι στεντόρειες φωνές σας, όταν παρόμοια πράγματα μεθοδεύονταν κι από τους προηγούμενους σε θεσμικό επίπεδο; Τελικά μόνο τότε, το πολίτευμα κινδύνευε; Τώρα που θέλετε να καταστήσετε τις Ανεξάρτητες Αρχές, απολύτως Εξαρτημένες δεν κινδυνεύει;

Και δυο τελευταία λόγια για την Αυτοδιοίκηση και το άρθρο, την οποία με τιμή υπηρέτησα επί 25 συναπτά έτη… Και στο κυρίως σώμα του νομοσχεδίου, όπως και σε ορισμένες από την στιβάδα των τροπολογιών σας, σχεδόν εθιμοτυπικά πλέον έχουμε την σχεδόν πανταχού παρούσα διάταξη, για την περαιτέρω αφαίμαξη κάθε στοιχείου δημοκρατικής ικμάδας από τους ΟΤΑ, με την ενίσχυση των αρμοδιοτήτων της Οικονομικής Επιτροπής (άρθρ. 38). Προσωπικά θεωρώ – κι επειδή επί των ημερών σας έχω τοποθετηθεί τουλάχιστον δέκα φορές για το ίδιο θέμα στη Βουλή – αυτά τα χρόνια που μεσολαβούν μέχρι τις επόμενες δημοτικές και περιφερειακές εκλογές, θα αποτελέσουν λόγω της δικής σας αναποτελεσματικότητας να διαχειριστείτε τον εγνωσμένα διαλυτικό «Κλεισθένη Ι» του ΣΥΡΙΖΑ, μια πραγματική «μαύρη τρύπα» στην ιστορία της αντιπροσώπευσης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Κι αναρωτιέμαι με λύπη, πώς να προχωρήσει αλήθεια, πώς να συνεχίσει να πλαταίνει και να βαθαίνει η Δημοκρατία μας, όταν συμπεριφέρεστε σαν να την περιμένετε στη γωνία, να τη στριμώξετε, να την ευτελίσετε, συρρικνώνοντάς τη, μικραίνοντάς τη, παίζοντας τα παιχνίδια μεταξύ σας, άλλοτε με μπαλάκι τους ίδιους τους θεσμούς, άλλοτε τους απόδημους, άλλοτε τους δημοσίους υπαλλήλους, τους αυτοδιοικητικούς, άλλοτε τους εργαζόμενους, τους μικρομεσαίους, άλλοτε τους αγρότες …