Connect with us

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Στ.Κουτσοχήνας: “Δυο γάιδαροι μαλώνανε σε ξένο αχυρώνα!”

Published

on

Του Στάθη Κουτσοχήνα
Δρ. Δικηγόρου
Πρώην Προέδρου του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης
Υποψήφιου Περιφερειακού Συμβούλου Θεσσαλονίκης με τον Συνδυασμό Πράξεις για την Μακεδονία του Χρήστου Παπαστεργίου

Δυο γάιδαροι μαλώνανε σε ξένο αχυρώνα!
Βρισκόμαστε λίγες μέρες πριν τις εκλογές για την ανάδειξη νέας διοίκησης στις Περιφέρειες της χώρας, ωστόσο η πλειοψηφία των ψηφοφόρων αγνοεί τις αρμοδιότητες που απονέμει σε αυτές ο νομοθέτης. Το άρθρο 186 Ν. 3852/2010 (Καλλικράτης) απαριθμεί μία σειρά από αρμοδιότητες, με πρώτη και σημαντικότερη αυτήν του περιφερειακού αναπτυξιακού σχεδιασμού.
Στον κρίσιμο τομέα της ανάπτυξης πρέπει να υπάρχει μία συγκροτημένη πρόταση και όχι μόνο επικοινωνιακή διαχείριση, ακολουθώντας το παράδειγμα προηγμένων στον τομέα του μάρκετινγκ χωρών, όπως είναι η Ιταλία και η Ισπανία, που έχουν υλοποιήσει εδώ και πολλά χρόνια μία οργανωμένη στρατηγική προώθησης των τοπικών τους προϊόντων. Βασικό εργαλείο σε αυτή τη στρατηγική είναι η χρήση των συλλογικών εμπορικών σημάτων με γεωγραφική ένδειξη, δηλαδή σημάτων που οι φορείς κατοχυρώνουν για το σύνολο των παραγωγών της περιοχής τους (βλ. το χαρακτηριστικό παράδειγμα της «Parma» για τους παραγωγούς των τοπικών προϊόντων).
Στον τόπο μας έχουμε την τύχη να διαθέτουμε πλειάδα από ονομασίες γεωγραφικών περιοχών με παγκόσμια φήμη, μοναδικά τοπόσημα, τα οποία ενσωματώνουν την ιστορία και τον πολιτισμό χιλιετιών και είναι γνωστά σε κάθε άκρη του πλανήτη (Μακεδονία, Όλυμπος, Δίον, Βεργίνα κ.ά.). Πρέπει λοιπόν κι εμείς να δημιουργήσουμε τις συνθήκες που θα επιτρέψουν στον τουρισμό, στην αγροτική παραγωγή, στη μικρή και μεσαία επιχειρηματικότητα να διασυνδεθούν και να εκμεταλλευτούν την υπεραξία που διαθέτουν τα παγκοσμίου φήμης τοπόσημα της Περιφέρειάς μας, παράλληλα δε να ενισχυθούν με δίκαιη κατανομή των κονδυλίων του ΕΣΠΑ.

Είμαι υπερήφανος για το γεγονός ότι η μοναδική πρωτοβουλία με συγκεκριμένο απτό αποτέλεσμα που αναλήφθηκε για την κατοχύρωση της εμπορικής ονομασίας της Μακεδονίας ξεκίνησε από μία γνωμοδότησή μου στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης. Την πρόταση αυτή είχα την τιμή να υλοποιήσω για λογαριασμό του Συνδέσμου Εξαγωγέων, με την κατοχύρωση ενός συλλογικού σήματος της Ευρωπαϊκής Ένωσης που περιλαμβάνει τον όρο Μακεδονία, αφού μάλιστα αντιμετωπίσαμε με επιτυχία τα ένδικα μέσα που άσκησαν οι Βόρειοι γείτονές μας.
Μια ακόμα σημαντική πρωτοβουλία που είχα την τιμή να αναλάβω και να διεκπεραιώσω για λογαριασμό του Επιμελητηρίου Πιερίας είναι η κατοχύρωση ενός συλλογικού σήματος της Ε.Ε. που περιλαμβάνει το όνομα του Ολύμπου. Είναι αξιομνημόνευτο ότι στη διαδικασία αυτή αντιμετωπίσαμε εμπόδια από μία γερμανική εταιρεία, που είχε χρόνια πριν κατοχυρώσει το όνομα «Olymp» για τα προϊόντα της. Η γερμανική δε εταιρεία είχε με τη σειρά της αντιμετωπίσει εμπόδια από μία ισπανική εταιρεία, που είχε σπεύσει ακόμα νωρίτερα να κατοχυρώσει το όνομα «Olimpo» για τα δικά της προϊόντα. Εδώ, λοιπόν, ταιριάζει γάντι η παροιμία δυο γάιδαροι μαλώνανε σε ξένο αχυρώνα!
Το περιστατικό αυτό αναδεικνύει ανάγλυφα την πολυετή αδράνειά μας και την απουσία ενός στρατηγικού περιφερειακού σχεδιασμού για την ανάπτυξη. Όταν επιλέγουμε να στηρίξουμε την εξωστρέφειά μας στον φραπέ και όχι στην υπεραξία του Ολύμπου, εξηγείται πλήρως το γεγονός ότι ως Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας έχουμε υποχωρήσει δραματικά στο κατά κεφαλήν εισόδημα των κατοίκων μας σε σύγκριση με τους κατοίκους της Αττικής.

Advertisement