ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Xρήστος Γκόκας: “Η πρόταση του Κινήματος Αλλαγής για τον κλιματικό νόμο είναι ένα νέο “πράσινο” κοινωνικό συμβόλαιο”
Σημεία ομιλίας Χρήστου Γκόκα, στην Κοινή Συνεδρίαση των Επιτροπών Παραγωγής και Εμπορίου, Οικονομικών Υποθέσεων της Ειδ. Μόνιμης Επιτροπής Προστασίας του Περιβάλλοντος και της Επιτροπής Ευρωπαϊκών Υποθέσεων, με θέμα Ενημέρωση από τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωνσταντίνο Σκρέκα, για τη στρατηγική μετάβασης σε μια κλιματικά ουδέτερη οικονομία.
- Το ζήτημα της Κλιματικής Αλλαγής δεν αποτελεί απλώς ένα παγκόσμιο περιβαλλοντικό πρόβλημα ανάλογα με τις κλιματολογικές συνθήκες κάθε περιοχής, αλλά αφορά και στο αναπτυξιακό μοντέλο κάθε χώρας λαμβανομένων υπόψη και των παραγωγικών κλάδων και της γενικότερης οικονομικής προοπτικής κάθε χώρας.
- Χρειάζονται ολοκληρωμένες στρατηγικές, που περιλαμβάνουν αναπτυξιακές, περιβαλλοντικές και κοινωνικές πολιτικές, σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο, με στόχο μία προοδευτική πρόταση Βιώσιμης Ανάπτυξης, με κοινωνική συνοχή και Αλληλεγγύη, και αυτή είναι η πρότασή μας, του Κινήματος Αλλαγής, για ένα Νέο Πράσινο Κοινωνικό Συμβόλαιο.
- Δεν νοούνται στόχοι, χωρίς τη συμμετοχή των ανθρώπων, μέσα από τον τρόπο και τις συνθήκες ζωής. Είτε αφορούν την ενεργειακή αναβάθμιση της κατοικίας, είτε μικρές επενδύσεις σε έργα ΑΠΕ, ατομικά ή μέσα από παραγωγικούς και επαγγελματικούς φορείς, με τις ενεργειακές κοινότητες.
- Να γίνεται πράξη η Ενεργειακή Δημοκρατία παράλληλα με την καταπολέμηση της ενεργειακής φτώχειας. Αντίθετα με τις επιλογές της Κυβέρνησης, που αφορούν μεγάλα έργα ΑΠΕ και λίγους.
- Οι άξονες της πολιτικής μας πρότασης, του Κινήματος Αλλαγής, στοχεύουν σε νέο Ελληνικό Κλιματικό Νόμο, μέσα από μια Πολιτική Συμφωνία, αλλά και την ευρύτερη στήριξη και κοινωνική αποδοχή, με τη συμμετοχή των πολιτών. Έγινε αναλυτική παρουσίαση τόσο από την Πρόεδρό μας, Φώφη Γεννηματά, όσο και από τον Εισηγητή μας, τον συνάδελφο κ. Γ. Αρβανιτίδη.
- Ο δεύτερος σημαντικός παράγοντας εκπομπών ρύπων μετά την παραγωγή Ηλεκτρικής Ενέργειας (με 32%) είναι οι μεταφορές με ποσοστό 20% σήμερα.
- Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση όμως πρέπει να γίνει μέσα από μια πιο ολοκληρωμένη προσέγγιση με την προώθηση ήπιων μέσων μεταφοράς, με επίκεντρο τον άνθρωπο, και φιλικές προς το περιβάλλον αναπτυξιακές δράσεις και οφέλη κοινωνικά, οικονομικά και περιβαλλοντικά .
- Ουσιαστική στροφή των μεταφορών προς τους λιγότερο ρυπογόνους και τους πλέον αποδοτικούς τρόπους μεταφοράς, με την εφαρμογή πιο βιώσιμων τεχνολογιών στον τομέα των μεταφορών, των καυσίμων και των υποδομών με χωροταξικό σχεδιασμό, με γνώμονα τη διαχείριση της κυκλοφορίας και της στάθμευσης, ώστε να αντιμετωπισθεί η συνεχώς αυξανόμενη κυκλοφορία των ΙΧ εντός του αστικού και περιαστικού ιστού των πόλεων.
- Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση πρέπει να αφορά και στα μέσα μαζικής μεταφοράς (οχήματα, πλοία, τραίνα) με πιο ουσιαστικές δράσεις και υποδομές βιώσιμης κινητικότητας όπως η ανάπτυξη του Σιδηρόδρομου, του Τραμ και του Μετρό, χωρίς διακοπές και καθυστερήσεις, με την παράλληλη υιοθέτηση ποικίλων εφαρμογών ευφυών συστημάτων (smart cities) στην υπηρεσία των ανωτέρω αρχών.
- Για μας πρώτη προτεραιότητα αποτελεί η επιλογή της προώθησης της Ηλεκτροκίνησης των Δημόσιων Συγκοινωνιών, κάτι που δεν προωθείται όπως θα έπρεπε.
- Βασικός στόχος πρέπει να είναι η προώθηση της Πράσινης Ανάπτυξης, με αξιοποίηση πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης, με προστιθέμενη αξία από την εγχώρια παραγωγή, αλλά και εξαγωγές. Όπως για την παραγωγή ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων στη χώρα μας.
- Επίσης εξαιτίας των σημαντικών κοιτασμάτων νικελίου στη χώρα μας, θα πρέπει να επενδύσουμε στην εγχώρια παραγωγή μπαταριών για αποθήκευση ενέργειας που θα αποτελέσει μια αναγκαιότητα.
- Ένας άλλος σημαντικός Τομέας των ΑΠΕ είναι η Γεωθερμία, όπου απαιτείται Προγραμματισμός Αξιοποίησης των Γεωθερμικών Πεδίων, για παραγωγικές δραστηριότητες (θερμοκήπια, ιχθυοκαλλιέργειες, πτηνοτροφία, αντιπαγετική προστασία κ.λπ.), όπως το βεβαιωμένο Γεωθερμικό Πεδίο, στην Περιφέρειά μου, στις Συκιές Άρτας, που ακόμα δεν έχει αξιοποιηθεί.
- Ο Τομέας των Υποδομών, τόσο με τις Ενεργητικά Αναβαθμισμένες Κατασκευές, όσο και με τον περιορισμό των επιπτώσεων στο περιβάλλον, κατά την κατασκευή των έργων, με αποφυγή χρήσης ρυπογόνων υλικών και μεθόδων κατασκευής (πλαστικά, χημικές ουσίες κ.λπ.), αλλά και με την κατανάλωση μορφών ενέργειας φιλικών προς το περιβάλλον, οφείλει να έχει τη δική του συμμετοχή στην αντιμετώπιση της Κλιματικής Αλλαγής, λόγω και της εκτεταμένης δραστηριότητας του Τομέα αυτού.
- Το Κίνημα Αλλαγής πήρε την πρωτοβουλία για μία ολοκληρωμένη νομοθετική παρέμβαση, καθώς όπως πάντα αυτή η παράταξη υπήρξε πρωτοπόρα, με τις Κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ, σε σχέση με τα θέματα της Κλιματικής Αλλαγής και της Πράσινης Ανάπτυξης.