ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Μιχάλης Κατρίνης: «Πολιτική διαχείρισης και όχι πραγματικών αλλαγών από τη ΝΔ στην παιδεία»
Μιχάλης Κατρίνης: «Πολιτική διαχείρισης και όχι πραγματικών αλλαγών από τη ΝΔ στην παιδεία»
Ομιλία Μιχάλη Κατρίνη στη Βουλή επί του Νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας:
Σήμερα, όσο ποτέ άλλοτε, χρειαζόμαστε έναν εκπαιδευτικό σύστημα που να στηρίζεται σε δεδομένα, να συμβάλει στην παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, να είναι ποιοτικό και ανταγωνιστικό στη διεθνή σκηνή.
Δυστυχώς, το Νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας δεν ανταποκρίνεται ούτε στις ανάγκες της εποχής ,ούτε στις προσδοκίες των μαθητών και της ελληνικής κοινωνίας. Είναι ένα συντηρητικό νομοσχέδιο.
Τη στιγμή που απαιτούνται ευρείες συναινέσεις για να αποφασίσουμε ως κοινωνία για το τι εκπαίδευση θέλουμε, εσείς αρνείστε οποιαδήποτε συνεννόηση σε μια εθνική στρατηγική για την παιδεία, κάνοντας το 2011 να φαντάζει τόσο μακρινό.
Ποια είναι, όμως, τα δεδομένα πάνω στα οποία συζητάμε;
- Οι μαθητές του Λυκείου παρουσίαζουν χαμηλότερη επίδοση από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ στο πλαίσιο του Διαγωνισμού PISA, στις τρεις βασικές δεξιότητες που εξετάζονται
- Η συμμετοχή στην επαγγελματική εκπαίδευση παραμένει κατά 17 ποσοστιαίες μονάδες χαμηλότερη από το μέσο όρο της ΕΕ
- Λιγότερο από το 1% των εκπαιδευτικών είναι κάτω των 30 ετών, με μισθούς χαμηλότερους από τις περισσότερες χώρες του ΟΟΣΑ
Χρειαζόμαστε, λοιπόν, τόλμη και αποφασιστικότητα για βαθιές τομές σε όλους τους πυλώνες της εκπαίδευσης :
–στη δομή και τη διοίκηση
–στα προγράμματα σπουδών και τις μεθόδους διδασκαλίας ,τα βιβλία ,τις υποδομές και τις νέες τεχνολογίες
–στο ανθρώπινο δυναμικό δηλαδή στους δασκάλους και τους καθηγητές.
Όσο η δημόσια εκπαίδευση και το ανθρώπινο δυναμικό της παραμένουν εγκλωβισμένοι σε προκαταλήψεις και αγκυλώσεις του παρελθόντος , τόσο η προσπάθεια ιδιωτικοποίησης της εκπαίδευσης θα βρίσκει γόνιμο έδαφος.
Γι αυτό εμείς στο ΠΑΣΟΚ διαχρονικά και σταθερά υποστηρίζουμε τις μεταρρυθμίσεις που ισχυροποιούν την δημόσια εκπαίδευση.
- Εμείς δημιουργήσαμε και υποστηρίξαμε τον θεσμό του Ολοήμερου Δημοτικού με την εισαγωγή της ευέλικτης ζώνης, της αγωγής υγείας, της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και των πολιτιστικών δραστηριοτήτων.
- Εμείς σχεδιάσαμε την ισχυροποίηση του δημόσιου σχολείου με προγράμματα που δίνουν Πιστοποίηση Γλωσσομάθειας και Πληροφορικής στους μαθητές της Γ΄ Γυμνασίου με την αποφοίτηση τους.
- Στη δική μας πολιτική για το Ψηφιακό σχολείο, αλλά και στην κοινωνική και προσωπική ευθύνη των εκπαιδευτικών βασίστηκε η προσπάθεια συνέχισης της διδασκαλίας κατά την περίοδο της πανδημίας.
Και εσείς τι κάνατε; Δημόσιες σχέσεις , αποδοχή δωρεών ,συμφωνία με ιδιωτική εταιρία για την παροχή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και φυσικά την εισαγωγή της κάμερας μέσα στη σχολική τάξη.
Η πρόταση σας σήμερα είναι το υποβαθμισμένο σχολείο των ΣΥΡΙΖΑ –ΑΝΕΛ, αφού το πρόγραμμα του «Νέου Σχολείου» που εμείς δημιουργήσαμε υπονομεύθηκε και καταργήθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση.
Και εσείς κ.Κεραμέως τι μας προτείνετε για να αναβαθμίσουμε το σχολείο;
Να βάλουμε τα Λατινικά στη θέση της Κοινωνιολογίας και να κάνουμε 3 ,από 4, τις ομάδες Προσανατολισμού της Γ΄ Λυκείου και να επαναφέρουμε τη διαγωγή!
Κυρίες και κύριε υπουργέ,
(Θεωρούμε πως δεν πρέπει να υπονομευθεί ο μορφωτικός και παιδαγωγικός χαρακτήρας του Λυκείου. Πρέπει να σταματήσει η στρέβλωση της ελληνικής εκπαίδευσης, η οποία αποτυπώνεται πλήρως με τη διαδικασία εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.)
Είμαστε σταθερά υπέρ της Τράπεζας Θεμάτων στο Λύκειο, αλλά και εδώ η πρόταση σας είναι γενική και ασύνδετη με το Εθνικό Απολυτήριο.
Πιστεύουμε στην ισχυροποίηση της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, με τη δημιουργία νέων κλάδων και ειδικοτήτων που θα συνδεθούν με τις παραγωγικές ανάγκες της χώρας.
Είναι ευκαιρία να δημιουργηθούν σε κάθε Περιφέρεια Πρότυπα ή Πειραματικά σχολεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης που θα συνδεθούν με τις τοπικές ανάγκες, ώστε η νέα γενιά να αποκτήσει ουσιαστικές γνώσεις και δεξιότητες. Υπάρχει και σχετικό αίτημα από το 2017 από τους εκπαιδευτικούς φορείς της Ηλείας.
Μια και αναφέρομαι στην περιοχή μου, τι γίνεται με την αξιολόγηση από την ΑΔΙΠ των τμημάτων που αναστείλατε, μεταξύ των οποίων και αυτό των Επιστημών Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού στον Πύργο; Ρωτώ γιατί την ίδια στιγμή δέχεστε πιέσεις από βουλευτές της ΝΔ να ιδρύσετε το ίδιο τμήμα στη Σπάρτη.
Σωστά αναδεικνύετε τις μόνιμες προσλήψεις στην ειδική αγωγή αλλά με τα ΚΕΔΥ-ΚΕΣΥ τι γίνεται; Μητέρα από την Ηλεία μου παραπονέθηκε ότι έχει κάνει αίτηση για διάγνωση δυσγραφίας και δυσορθογραφίας εδώ και 1,5 χρόνο και δεν την έχουν καλέσει λόγω έλλειψης φιλολόγου.
Για τα κυλικεία, έστω και καθυστερημένα, φέρνετε μια διάταξη που ελάχιστα ανακουφίζει 10.000 επαγγελματίες που έχασαν τη μισή χρονιά, δεν άνοιξαν, αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα και δεν ξέρουν τι μέλλει γενέσθαι από Σεπτέμβριο.
Αλλάζετε τους όρους των εκλογών στα πανεπιστήμια στο παρά πέντε, αποκλείετε το λοιπό διδακτικό προσωπικό των πανεπιστημίων και το διοικητικό προσωπικό.
Την ίδια στιγμή σε 1500 υπάλληλους πανεπιστημίων ζητείται έντοκη επιστροφή επιδόματος μετά από 15 χρόνια, όταν αντί να επικαιροποιηθεί ο οργανισμός των ιδρυμάτων με την πλήρη καταγραφή όλων των δομών εμμένετε στα οργανογράμματα και την περιγραφή θέσεων, προκαλώντας εύλογη ανησυχία για τις προθέσεις σας.
Καμία αναφορά στις 45 δημόσιες βιβλιοθήκες που υπολειτουργούν, στελεχωμένες μόνο με αποσπασμένους καθηγητές και όχι βιβλιοθηκονόμους.
Και μιας και τα αρχαία Ελληνικά είναι στο επίκεντρο για την τροπολογία για το Ελληνικό μια φράση: ‘’Κρείττον το σιγάν του λαλείν’’ κ. υπουργέ!
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Ένα νομοσχέδιο που βρίθει τακτοποιήσεων, διευθετήσεων και διατάξεων που αναιρούν τους κανόνες, δεν μπορεί να διαφημίζεται ως τομή στη μάχη της αριστείας. Εκτός αν η αριστεία είναι προνόμιο και όχι δυνατότητα.
Δυστυχώς για την πατρίδα μας ,μετά την ισοπεδωτική πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ στην εκπαίδευση, φαίνεται περίτρανα πως η πολιτική της Νέας Δημοκρατίας είναι μια πολιτική διαχείρισης και όχι πραγματικών αλλαγών.
Η συντηρητική παράταξη δεν πιστεύει σε ένα σχολείο που θα μορφώνει υπεύθυνους, σκεπτόμενους, καλλιεργημένους και ευαίσθητους πολίτες.
Η κυβέρνηση όχι μόνο δε διαθέτει όραμα για την εκπαίδευση ,αλλά δεν έχει καν στρατηγική για την κοινωνική και παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, και για αυτό καταψηφίζουμε το Νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας.