ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΠΟΛΙΤΙΚΗ

Μ.Κατρίνης για Νομοσχέδιο του ΥΠ.Ανάπτυξης: “Υπάρχει προβληματισμός, ως προς το τι μπορεί συνεπάγεται αυτή η άμεση εξάρτηση από τον εκάστοτε υπουργό.”

Σημεία ομιλίας στη Βουλή των Ελλήνων του βουλευτή του Κινήματος Αλλαγής, Μιχάλη Κατρίνη στο Νομοσχέδιο του Υπουργείου Ανάπτυξης:

«Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς, ρύθμιση της οικονομικής δραστηριότητας, αντιμετώπιση του παράνομου εμπορίου, πρόστιμα για τη διακίνηση και εμπορία απομιμητικών /παραποιημένων προϊόντων, ρύθμιση θεμάτων για τη βιομηχανία, τις ιδιωτικές επενδύσεις, τις συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, την έρευνα, την καινοτομία και το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος και λοιπές διατάξεις»

*Τη στιγμή που οι εκτιμήσεις συγκλίνουν σε μια ύφεση που θα φτάσει το 10% για το 2020, ο δείκτης οικονομικού κλίματος, σύμφωνα με το ΙΟΒΕ μειώθηκε κατά 1,1% τον Ιούνιο αντίθετα με την αύξηση 8% στην Ευρωζώνη, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι επαγγελματίες και οι έμποροι θα υποστούν μείωση τζίρου 50 δις ευρώ το 2020, η ανεργία θα ξεπεράσει το 20% και 1 στις 3 επιχειρήσεις απειλούνται με λουκέτο με βάση την έρευνα της ΓΣΕΒΕΕ, οι υπουργοί της κυβέρνησης αλληλοσυγχαίρονται για τα μέτρα που πήραν και τις δις που μοίρασαν στα λόγια αλλά δεν έφτασαν ποτέ στις επιχειρήσεις.

*Σε όλα αυτά τα ασφυκτικά προβλήματα του εμπορικού κόσμου έρχεται να προστεθεί και ο αθέμιτος ανταγωνισμός που δημιουργεί το παραεμπόριο.

*Το παρεμπόριο αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα στην τόνωση της εγχώριας επιχειρηματικότητας και στην προσπάθεια επιβίωσης χιλιάδων μικρομεσαίων επιχειρήσεων, με τον ΟΟΣΑ να έχει κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου για τις συνέπειές του στην πραγματική οικονομία και τη χώρα μας να κατατάσσεται στις 10 πρώτες θέσεις στην ΕΕ όσον αφορά στις επιπτώσεις του παραεμπορίου στην οικονομία της.

*Συζητάμε, λοιπόν, ένα νομοσχέδιο-σκούπα με διατάξεις ασύνδετες μεταξύ τους. Διατάξεις που επανασυστήνουν υφιστάμενες δομές που έχουν φέρει αποτελέσματα, παρατείνουν προθεσμίες, τροποποιούν διαδικασίες, αναστέλλουν πρόστιμα, πάντα στο πλαίσιο του φιλοεπενδυτικού αφηγήματος της κυβέρνησης, το οποίο, όμως, φαίνεται ότι δε στηρίζεται σε αρχές και κανόνες.

*Ήταν πράγματι αναγκαίο ένα καινούργιο νομοσχέδιο και ένα νέο όργανο; Δημιουργείτε ένα μηχανισμό που δεν ακολουθεί καμία από τις σύγχρονες αρχές δημόσιας διοίκησης και εποπτείας.

*Συστήνετε μια υπηρεσία η οποία καταπολεμά τα πάντα από την ανταγωνιστικότητα μέχρι τα παράνομα κυκλώματα, την προστασία διανοητικής ιδιοκτησίας και την υπεραξία των εμπορικών σημάτων, επικαλύπτοντας ακόμα και αρμοδιότητες του ΕΦΕΤ.

*Και όλα αυτά, πάντα υπό τις οδηγίες του Υπουργού, με το Διοικητή να διαθέτει απόλυτη εξουσία. Και δημιουργείται προβληματισμό, ως προς το τι μπορεί συνεπάγεται αυτή η άμεση εξάρτηση από τον εκάστοτε υπουργό.

*Οι έλεγχοι και η καταστολή είναι ασφαλώς απαραίτητοι. Δεν μπορεί όμως η πολιτική για την πάταξη του παραεμπορίου να εξαντλείται σε αυτό.

*Απαιτείται μια στρατηγική που θα στοχεύει στην απονομιμοποίηση της δραστηριότητας του παραεμπορίου στη συνείδηση των πολιτών, ως μια δραστηριότητα που στερεί έσοδα από την εθνική οικονομία, πλήττει την υγιή παραγωγή και το εμπόριο, και διακινεί προϊόντα χαμηλής ποιότητας, συχνά επικίνδυνα για την υγεία.

*Θολά σημεία παραμένουν το πώς θα «εξοικειωθεί» η νέα μονάδα με τις αρμοδιότητες που της ανατίθενται, η διασφάλιση της συνέχειας της λειτουργίας του ελέγχου και της εποπτείας της αγοράς, ενώ το πεδίο εφαρμογής της νέας μονάδας δεν έχει ούτε σαφή στόχευση ούτε ακριβή οριοθέτηση αρμοδιοτήτων.

*Σε σωστή κατεύθυνση κινούνται οι διατάξεις για τη ρύθμιση των επαγγελματικών δικαιωμάτων αφού λαμβάνουν υπόψη τα σύγχρονα δεδομένα και διευκολύνουν τις διαδικασίες ενώ θετική είναι και η διάταξη για τη σύσταση ΙΚΕ μέσω ηλεκτρονικής υπηρεσίας μιας στάσης.

*Για τη στρατηγική έξυπνης εξειδίκευσης δεν αρκεί να συμφωνήσουμε. Είναι αναγκαίο να διαμορφωθεί το κατάλληλο περιβάλλον, ώστε να μπορέσει η στρατηγική αυτή να αποδώσει με προσωπικό υψηλής εξειδίκευσης και ψηφιακά εργαλεία.

*Για το άρθρο που αφορά στο Οικονομικό Επιμελητήριο συμφωνούμε με την επισήμανση να του ανατεθεί η πιστοποίηση των νέων ειδικοτήτων και η περαιτέρω επιμόρφωση των οικονομολόγων που θα επιλέξουν τις ειδικότητες αυτές, ενώ προβληματισμός υπάρχει για τα άρθρα 27-28 και τις ποινές που προβλέπονται, κάτι που διατυπώθηκε και στην ακρόαση φορέων.

*Για το άρθρο 30 θεωρούμε ότι για τις διαδικασίες διαπίστευσης και πιστοποίησης θα πρέπει μαζί με το ΤΕΕ να συμπεριλαμβάνεται στη διαδικασία και η ΕΕΤΕΜ με φορείς του δημοσίου ή του ευρύτερου δημοσίου και ερευνητικά και εκπαιδευτικά ιδρύματα, ακριβώς όπως προβλέπεται στο άρθρο 23 του νόμου 4233/14 που ορίζει τις διαδικασίες και τις λεπτομέρειες σχετικά με την πιστοποίηση και ο οποίος παρότι ψηφίστηκε ποτέ δεν εφαρμόστηκε.

*Στηρίζουμε κάθε μέτρο που δίνει ανάσα στην ναυπηγική βιομηχανία, όπως με το άρθρο 33 και την τροπολογία 411 για το πρόγραμμα ναυπήγησης των δύο πυραυλάκατων που διαρκεί αισίως 12 χρόνια. Προκύπτουν, όμως, εύλογα ερωτήματα: Ποιο είναι το κόστος που έχει δαπανηθεί μέχρι σήμερα για την υλοποίηση της σύμβασης και ποιο θα είναι το τελικό κόστος; Υπάρχει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα; Υπάρχει σαφής δέσμευση από το νέο ιδιοκτήτη για την έγκαιρη και ομαλή ολοκλήρωση του συγκεκριμένου προγράμματος; Θα είναι αυτή η τελευταία παράταση ή θα ξανάρθει σύντομα στη Βουλή και νέα;