Connect with us

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Σταμάτης Βαρδαρός: “ Η Κυβέρνηση εξακολουθεί να αφήνει συστηματικά εκτός σχεδίου την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας”

Published

on

Σταμάτης Βαρδαρός: “ Η Κυβέρνηση εξακολουθεί να αφήνει συστηματικά εκτός σχεδίου την αξιοποίηση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας”

 

Ο πρώην Αναπληρωτής Γενικός Γραμματέας στο Υπουργείο Υγείας με την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ Σταμάτης Βαρδαρός με άρθρο του στο www.ieidiseis.gr, ανέλυσε την διαχείριση της υγειονομικής κρίσης από την κυβέρνηση Μητσοτάκη, διαχωρίζοντας και τρία σημεία τα οποία δείχνουν την ανεύθυνη στάση του κατά τ’ άλλα επιτελικού κράτους της Νέας Δημοκρατίας.

KANE “ΚΛΙΚ” ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΚΑΙ ΓΙΝΕ ΣΥΝΔΡΟΜΗΤΗΣ ΣΤΟ ΜΗΝΙΑΙΟ ΣΥΝΔΡΟΜΗΤΙΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΤΟΥ “THESOCIALIST.GR” – ΕΡΧΕΤΑΙ ΣΕ ΛΙΓΕΣ ΩΡΕΣΤΟ 1ο ΤΕΥΧΟΣ!

 

Αναλυτικά το άρθρο του κ. Βαρδαρού:

 

  Πολλές φορές έχει ακουστεί με εκατέρωθεν ερμηνείες το ερώτημα τι θα γινόταν αν στην διακυβέρνηση της χώρας την περίοδο της πανδημίας ήταν ο ΣΥΡΙΖΑ, αλλά σχεδόν βέβαιο είναι τι θα γινόταν αν Αξιωματική Αντιπολίτευση στην χώρα την ίδια περίοδο ήταν η παράταξη του κου Μητσοτάκη.

 

Advertisement

Η μικροπολιτική εκμετάλλευση, τα αντικρουόμενα μηνύματα, η πανδημία ως ευκαιρία ανατροπής της Κυβέρνησης θα ήταν σταθερά και μέχρι τελικής πτώσεως τα χαρακτηριστικά της δημόσιας συζήτησης σε όλη αυτή την δύσκολη περίοδο. Θυμίζω ένα χαρακτηριστικό απόσπασμα από ομιλία του σημερινού Πρωθυπουργού στις 8/2/2019 όταν ως Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης αναφερόμενος σε θανάτους συμπολιτών μας από τη γρίπη έλεγε χαρακτηριστικά: «Σαράντα συμπολίτες μας έχουν χάσει τη ζωή τους, εκατοντάδες νοσηλεύονται, πολλοί στην εντατική, πολύ περισσότεροι νοσούν από τον ιό της γρίπης. Λυπάμαι, κύριε υπουργέ, αλλά αυτό είναι γεγονός απαράδεκτο στον 21ο αιώνα και αποδεικνύει ότι η κυβέρνηση δυστυχώς δεν αντιμετώπισε εγκαίρως αυτήν την υπόγεια, την αντιεπιστημονική φημολογία του αντι-εμβολιασμού. Δεν προχώρησε ούτε στη σωστή ενημέρωση του κοινού ούτε στον γρήγορο εφοδιασμό φαρμακείων, ενώ πολλά κρεβάτια στις εντατικές δυστυχώς παραμένουν κλειστά και η πρωτοβάθμια φροντίδα, η τόσο πολυδιαφημισμένη από εσάς μεταρρύθμιση των ΤΟΜΥ, στην πραγματικότητα δεν εφαρμόστηκε ποτέ.»

 

Αυτή την όχι ακριβώς υπεύθυνη στάση, παρά τις επικοινωνιακές ενέσεις επιτελικής και συγκροτημένης διακυβέρνησης, συνεχίζει σε ουκ ολίγες περιπτώσεις η Κυβέρνηση Μητσοτάκη στον χώρο της υγείας. Ας σταθούμε σε 2-3 χαρακτηριστικές περιπτώσεις:

 

1) Από την αρχή της πανδημίας το Υπουργείο Υγείας δεσμεύθηκε για συνταγογράφηση και αποζημίωση των διενεργούμενων σε ιδιωτικά εργαστήρια τεστ για Covid, όμως μέχρι σήμερα και παρά τις σχετικές μεταβιβάσεις πόρων προς τον ΕΟΠΥΥ οι πολίτες συνεχίζουν να πληρώνουν από την τσέπη τους. Σε προχθεσινή επίκαιρη ερώτηση του Α. Ξανθού προς τον Υφυπουργό Υγείας ως προς την αναζήτηση εξηγήσεων για την μη αποζημίωσή τους η απάντηση ήταν του στυλ «δεν μπορούμε να αποζημιώνουμε όποιον του έρχεται να πηγαίνει να κάνει τεστ», προφανώς συμπεριλαμβάνοντας και εργαζόμενους που υποχρεώθηκαν να κάνουν τεστ ώστε να επιστρέψουν στην εργασία τους ή ανθρώπους που έμαθαν για κρούσματα στο περιβάλλον τους και έσπευσαν να ελεγχθούν. Είναι περιττό να επισημάνουμε τη σημασία αυτών των τεστ όχι μόνο για τον άμεσα εξεταζόμενο, αλλά και για τη δημόσια υγεία συνολικά.

 

2) Η αύξηση των κλινών ΜΕΘ έχει γίνει το success story της Κυβέρνησης, αλλά τις τελευταίες μέρες με τη ραγδαία αύξηση των κρουσμάτων το ποσοστό κάλυψης ιδίως στην Αττική είναι τέτοιο που απομακρύνει ανησυχητικά την όποιαsuccess. Και εδώ είναι ακριβώς που καταδεικνύονται η φλυαρία και η αλαζονεία της επικοινωνιακής ασυλίας της Κυβέρνησης. Έχοντας θέσει την τακτική λειτουργία των περισσότερων νοσοκομείων του ΕΣΥ σε αναστολή εδώ και ένα εξάμηνο(δεν πραγματοποιούνται τακτικά χειρουργεία, τακτικά εξωτερικά ή/ και απογευματινά ιατρεία), έχοντας συμπεριλάβει στον αριθμό των επιπλέον κλινών ΜΕΘ και αυτές των στρατιωτικών νοσοκομείων, αλλά και του ιδιωτικού τομέα επιχείρησε συστηματικά να «εκπαιδεύσει» την κοινή γνώμη στην επιτυχημένη προσπάθεια αύξησης των κλινών ΜΕΘ. Το μείζον πρόβλημα ωστόσο προκύπτει στη διαχείριση μιας υγειονομικής κρίσης όταν η κουβέντα «πηγαίνει» ακριβώς εκεί, όταν δηλαδή στη μάχη κατά της πανδημίας φτάνουμε να μιλάμε για οριακό ποσοστό κάλυψης των διαθέσιμων κλινών ΜΕΘ και όταν φθάνουμε σε δήλωση αδυναμίας από το προσωπικό μεγάλων νοσοκομειακών δομών του λεκανοπεδίου να φροντίσουνε περαιτέρω περιστατικά Covid (Γενικό Κρατικό Νίκαιας). Τότε μεταξύ άλλων αντιλαμβάνεται κανείς ότι το υπόλοιπο σύστημα υγείας και οι μηχανισμοί προστασίας της δημόσιας υγείας δεν λειτουργούν αποδοτικά. Όχι λόγω επιχειρησιακής αδυναμίας, αλλά λόγω συγκεκριμένης πολιτικής επιλογής.

Advertisement

 

3) Από την πρώτη στιγμή εκδήλωσης της πανδημίας το όποιο σχέδιο κυβερνητικό προέβλεπε δύο στάδια: Νοσοκομείο για τα πιο βαριά περιστατικά και «Μένουμε Σπίτι» για τα υπόλοιπα. Αποτέλεσμα; Η υπερβολική επιβάρυνση του νοσοκομειακού πυλώνα του συστήματος και οι ακάλυπτες υγειονομικές ανάγκες χρόνιων ασθενών. Μεταξύ της κατεύθυνσης του ΕΟΔΥ για παραμονή στο σπίτι οποιουδήποτε περιστατικού δεν χρειάζεται νοσηλεία και της υπερφόρτωσης των νοσοκομείων ακόμη και για ψυχρά ή ψευδούς συναγερμού (falsealarm) περιστατικά υπάρχει ένα ενδιάμεσο και υπό προϋποθέσεις ιδιαίτερα αποτελεσματικό επίπεδο υπηρεσιών υγείας. Είναι οι δημόσιες δομές της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, Κέντρα Υγείας αγροτικού και αστικού τύπου, ΤΟΜΥ και Περιφερειακά Ιατρεία μπορούν και επιβάλλεται να ενεργοποιηθούν πλήρως στην μάχη κατά της Πανδημίας. Η ενεργοποίηση αυτή μπορεί να γίνει τόσο στα μεγάλα αστικά κέντρα με ένταξη στον επιχειρησιακό σχεδιασμό αντιμετώπισης της Πανδημίας ορισμένων επαρκώς στελεχωμένων και εξοπλισμένων Κέντρων Υγείας και ΤΟΜΥ, αλλά και αντίστοιχα σε ημιαστικές και αγροτικές περιοχές με την αντίστοιχη ενεργοποίηση Κέντρων Υγείας και Περιφερειακών Ιατρείων.  Από την άλλη η μη ανάπτυξη  υπηρεσιών κατ’ οίκον φροντίδας ευπαθών ομάδων, ηλικιωμένων ή/ και χρόνιων ασθενών είναι μία ανάγκη που επανέρχεται αυτήν την περίοδο με ιδιαίτερα πιεστικό τρόπο. Σε αυτήν την κατεύθυνση οι ομάδες υγείας των ΤΟΜΥ και των υπόλοιπων δομών ΠΦΥ σε συνεργασία με τις κοινωνικές υπηρεσίες της τοπικής αυτοδιοίκησης μπορούν να καλύψουν σημαντικό κομμάτι της κατ’ οίκον φροντίδας.

 

Αντιθέτως η Κυβέρνηση εξακολουθεί να αφήνει συστηματικά εκτός σχεδίου την αξιοποίηση της ΠΦΥ, παρά την τεκμηριωμένη επιμονή της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, τις κατευθύνσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, αλλά και το γεγονός ότι σχετικά πρόσφατα η χώρα απέκτησε 127 νέες δομές ΠΦΥ (τις ΤΟΜΥ), που αξιολογούνται τουλάχιστον θετικά από τις τοπικές κοινωνίες, από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, αλλά και από ανεξάρτητους παρατηρητές. Μάλιστα επιμένει να διατυμπανίζει ακόμη και σε κύκλους των Βρυξελλών, που εμφανίζονται ιδιαίτερα ανήσυχοι, την εμμονή της να βάλει  Χ στην Μεταρρύθμιση της ΠΦΥ και στις ΤΟΜΥ. Ιδεοληψία, δραστική επιρροή συμφερόντων, κοινωνική αναλγησία, πολιτικός τυχοδιωκτισμός. Αυτές είναι οι πιθανές εξηγήσεις για την ακύρωση ενός Εθνικού Στόχου, την απώλεια σημαντικών ενωσιακών πόρων και πρωτίστως την εκ νέου διεύρυνση των υγειονομικών ανισοτήτων και των ακάλυπτων υγειονομικών αναγκών. Και όλα αυτά εν μέσω πανδημίας. Να δεις που στο τέλος ούτε καν  θα χειροκροτήσουν…