ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Χρήστος Γκόκας: «Η Κυβέρνηση δεν επιθυμεί στην πράξη το διάλογο για μια πραγματική μεταρρύθμιση στα ΑΕΙ»
Σημεία Ομιλίας Χρήστου Γκόκα, στο Νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας με θέμα: «Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία και λοιπές διατάξεις»
- Οι επιχειρούμενες νομοθετικές παρεμβάσεις, είτε αποκαλούνται νόμοι-πλαίσιο, είτε μεταρρυθμίσεις, πέρα από την κατ ουσία επιβεβαίωση του τίτλου τους, δεν μπορούν να αγνοούν:
Α) Τη συνταγματική επιταγή για ίσες ευκαιρίες των πολιτών στην μόρφωση και στην εκπαίδευση, στη βάση της ισοτιμίας και της ισοπολιτείας για όλους, για να μη μένει στο περιθώριο κανείς νέος που έχει τη θέληση και τη δυνατότητα να σπουδάσει, αλλά προέρχεται από οικονομικά αδύναμη οικογένεια. Για όλα τα στάδια της εκπαίδευσης.
Β) Για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, που συζητάμε σήμερα, είναι κατοχυρωμένη η πλήρης αυτοδιοίκηση των Πανεπιστημίων, επομένως και η αρμοδιότητα μαζί με την ευθύνη για κάθε λειτουργία τους, και κυρίως για την ομαλή λειτουργία τους, αλλά και την ελευθερία στη διακίνηση ιδεών.
- Η Παιδεία είναι Εθνικό θέμα. Είναι ένας τομέας πολιτικής, Εθνικής σημασίας, που αφορά στους νέους, τις οικογένειες, την Ελληνική κοινωνία και οικονομία. Αυτονόητα προϋποθέτει μια Εθνική Στρατηγική, ένα Εθνικό Σχέδιο και για την τριτοβάθμια εκπαίδευση.Με προτεραιότητα στην ικανοποίηση των παραπάνω συνταγματικών προβλέψεων, αλλά και την παροχή γνώσης και εξειδίκευσης, την απόκτηση δεξιοτήτων και την εισαγωγή της εκπαίδευσης στην 4η βιομηχανική επανάσταση και τον ψηφιακό μετασχηματισμό της.Και προφανώς με συναίνεση, μέσα από διάλογο.
- Στην τελευταία πραγματική μεταρρύθμιση με το Ν. 4009/2011 της Κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, υπήρξε για πρώτη φορά ευρεία συναίνεση και Κοινοβουλευτική πλειοψηφία, αλλά η τότε Κυβέρνηση οργάνωσε και διασφάλισε ουσιαστικό διάλογο και διαβούλευση επί 2 χρόνια.Αντίθετα με τις επιλογές και την πρακτική για το σημερινό Νομοσχέδιο των 464 άρθρων, από τα οποία τα 345 βρέθηκαν σε μια τυπική διαδικασία διαβούλευσης για μόλις 15 μέρες.
- H σημερινή Κυβέρνηση της ΝΔ προχωρά μόνη της, κατ΄ επιλογή της, με βάση τις δικές τις συντηρητικές πολιτικές αντιλήψεις, σε μια ψευδεπίγραφη μεταρρύθμιση. Αντίθετα χρειαζόμαστε μια πραγματική μεταρρύθμιση, με ουσιαστική συζήτηση, δεδομένης της κατάργησης της πραγματικής μεταρρύθμισης του 2011, με τον Νόμο Γαβρόγλου της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, με την αποδόμηση του εκπαιδευτικού συστήματος και την αποδιοργάνωση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Η Κυβέρνηση όμως δεν επιθυμεί στην πράξη το διάλογο, που προσχηματικά επικαλείται.
- Παρότι προφανώς υπάρχουν ζητήματα, πολλά Ελληνικά Πανεπιστήμια βρίσκονται σε υψηλές θέσεις στις διεθνείς αξιολογήσεις, συνεργάζονται και διασυνδέονται με ευρωπαϊκά και άλλα διεθνή Πανεπιστήμια, παράγουν έρευνα.
- Αλλά, ποιο είναι το έργο της Κυβέρνησης μέχρι σήμερα, στο χώρο της Παιδείας και ειδικά στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση;
Επιγραμματικά:
- Όπως χωρίς μελέτες και αξιολόγηση, χωρίς προετοιμασία και οργάνωση για τη λειτουργία τους, η προηγούμενη Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ θεσμοθέτησε πρόχειρα 37 νέα Πανεπιστημιακά Τμήματα, έτσι και η σημερινή Κυβέρνηση τα κατήργησε συλλήβδην, χωρίς καμία αξιολόγηση και πάλι.
- Καθιερώθηκε η ΕΒΕ, ενώ αγνοήθηκε η πρότασή μας για το Εθνικό Απολυτήριο, έμειναν και μένουν εκτός Πανεπιστημίου χιλιάδες μαθητές και πολλά Περιφερειακά Τμήματα χωρίς φοιτητές, αντί να έχουν ρόλο και λόγο οι Πανεπιστημιακές Σχολές για τα κριτήρια εισαγωγής των σπουδαστών, με ένα σωστό επαγγελματικό προσανατολισμό. Με τις επιλογές σας έχει μεγαλώσει το χάσμα για τους οικονομικά αδύνατους, ενώ παράλληλα ενισχύεται η ιδιωτική εκπαίδευση και τα ιδιωτικά κολέγια, για τα οποία έχετε βέβαια προβλέψει προνόμια και την εξίσωση πτυχίων και επαγγελματικών δικαιωμάτων με τα αντίστοιχα των Δημοσίων Πανεπιστημίων.
- Θα αναφέρω ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, ως συνέπεια των δικών σας επιλογών. Καταργήσατε το Τμήμα Επιστημών Τροφίμων και Διατροφής στην Άρτα, όταν αυτό συνδέεται άμεσα και ουσιαστικά με το Γεωπονικό Τμήμα της αντίστοιχης Σχολής, το οποίο με τη σειρά του κινδυνεύει μετά τη θέσπιση της ΕΒΕ. Δυο Τμήματα με άμεση σύνδεση και σχέση με τα παραγωγικά χαρακτηριστικά μιας περιοχής, που στηρίζεται στον πρωτογενή τομέα. Τα Τμήματα αυτά θα μπορούν να ολοκληρώσουν το πεδίο μάθησης, γνώσεων και έρευνας, να συνδεθούν με την τοπική παραγωγή με αμοιβαίο όφελος και για το Ίδρυμα και τους σπουδαστές, αλλά και για την τοπική ανάπτυξη και οικονομία. Προχωράτε χωρίς πραγματική αξιολόγηση και προτεραιότητες.
- Προχωράτε καθιερώνοντας ένα Σύστημα Διοίκησης συγκεντρωτικό, απέναντι στο αυτοδιοίκητο των Πανεπιστημίων, με ενισχυμένο τον εξωτερικό παράγοντα. Είναι το κορυφαίο ζήτημα στο οποίο διαφωνούμε. Είναι ένα σύστημα που αφήνει πολύ μεγάλα περιθώρια πολιτικού ελέγχου και μειωμένης διαφάνειας.
- Η αναζήτηση χορηγιών και πόρων, δεν πρέπει να είναι απέναντι στη Δημόσια χρηματοδότηση. Το Δημόσιο Πανεπιστήμιο πρέπει να έχει εξασφαλισμένες τις υποδομές, τον επιστημονικό και τεχνολογικό εξοπλισμό αλλά και τις δαπάνες Φοιτητικής Μέριμνας για όλους τους οικονομικά αδύναμους φοιτητές
Πριν κλείσω θέλω να αναφερθώ ειδικότερα σε κάποια θέματα όπως:
-Στην ανάγκη επανενεργοποίησης των αποκεντρωμένων δομών Διά Βίου Εκπαίδευσης . Τα προγράμματα αυτά έχουν εγκαταλειφθεί, ενώ ήταν πετυχημένα, με τον προγραμματισμό από το ΙΝΕΔΙΒΙΜ και την αξιοποίηση κοινοτικών πόρων.
-Για λόγους διαφάνειας και δίκαιης αντιμετώπισης των υποψηφίων, να απαλειφθεί η δυνατότητα σιωπηρής απόρριψης υποψηφίων ΕΔΙΠ, μετά από ένα τρίμηνο, χωρίς απόφαση και αιτιολόγηση, καταγεγραμμένη, όπως προβλέπεται στο άρθρο 440.
-Η κατάθεση της Τροπολογίας από το σύνολο της Κ.Ο. του ΠΑΣΟΚ- Κίνημα Αλλαγής, για τα Όργανα Διοίκησης των ΑΕΙ, αποδεικνύει τη βούλησή μας για ουσιαστικό Διάλογο και πολιτική συνεννόηση για ένα κορυφαίο Εθνικό θέμα με διασφάλιση του συνταγματικά προβλεπόμενου αυτοδιοίκητου των Πανεπιστημίων, με εκλογή των Οργάνων του Συμβουλίου από τα μέλη ΔΕΠ αλλά και των μονομελών Οργάνων (Πρύτανης, Αντιπρυτάνεις, Κοσμήτορες, Πρόεδρος), από το διδακτικό προσωπικό, όπως συμβαίνει σε πολλές προηγμένες Ευρωπαϊκές χώρες.
- Έχουμε μια διαφορετική αντίληψη από την Κυβέρνηση για τον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας της Παιδείας, γενικότερα, και της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης ειδικότερα, για την ποιότητα της Δημόσιας Εκπαίδευσης. Παράλληλα απουσιάζει κάθε διάθεση διαλόγου και επιδίωξης ευρύτερης συναίνεσης. Γι’ αυτό καταψηφίζουμε επί της αρχής, όπως και τα άρθρα στα οποία διαφωνούμε, ψηφίζοντας θετικά στα άρθρα που συμφωνούμε.