ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Κ.Σκανδαλίδης: Ό,τι και να κάνετε, το επιτελικό κράτος είναι χρεοκοπημένο από την αρχή μέχρι το τέλος!
Ομιλία Κώστα Σκανδαλίδη, στην Επιτροπή Οικονομικών για το νομοσχέδιο για την ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας 2019/2235.
Κύριε Υπουργέ, κατά την προσφιλή σας συνήθεια, με αφορμή την κύρωση μιας οδηγίας, ακολουθείτε την ίδια τακτική που ακολουθεί η Κυβέρνηση στο σύνολό της, στη νομοθετική εργασία. Φέρνετε δεκάδες συμπληρωματικές διατάξεις, μπαλώματα οι περισσότερες, και ειδικά λόγω της εποχής προεκλογικού χαρακτήρα, παρατάσεις αναστολές, όρια χρονικά.
Εγώ, θα περιοριστώ σε κάποιες επιγραμματικές παρατηρήσεις σε ορισμένα σημεία.
Πρώτο, σε ότι, αφορά την ενσωμάτωση της οδηγίας του 2019, 22.35. σχετικά με το κοινό σύστημα ΦΠΑ και την οδηγία 2008, 118 σχετικά με το καθεστώς του ειδικού φόρου κατανάλωσης των αμυντικών όπλων.
Η άποψή μας για την κοινή εξωτερική πολιτική και την πολιτική άμυνας της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι γνωστή και σε κάθε περίπτωση σταθερή και επαναλαμβανόμενη. Η κριτική που ασκούμε είναι ότι δεν προχωράνε τα ευρωπαϊκά όργανα και οι ευρωπαϊκές ηγεσίες στην τόσο αναγκαία για αυτή την εποχή και ιδιαίτερα μετά τις τελευταίες γεωπολιτικές εξελίξεις και τις καταστάσεις που βιώνουμε στην περιοχή, σε μια πραγματική ενοποίηση στο πολιτικοστρατιωτικό επίπεδο που θα ήταν και μια άμυνα για την Ευρωπαϊκή Ένωση. Ένα συγκριτικό πλεονέκτημα, το οποίο θα μπορούσε να αντικαταστήσει αν θέλετε ισότιμο τουλάχιστον πόλο στον παγκόσμιο ανταγωνισμό.
Εμείς σε ό,τι αφορά αυτή την ρύθμιση που κάνετε, θέλουμε απλά μια διευκρίνιση. Συμφωνούμε με τη ρύθμιση, με την Οδηγία, θέλουμε μια διευκρίνιση. Με δεδομένο ότι ισχύουν ήδη απαλλαγές για τις Ένοπλες Δυνάμεις και για το ΝΑΤΟ στο άρθρο 27 του νόμου 2859 που αφορά τον κώδικα του ΦΠΑ, τι επιπλέον καλύπτει σε σχέση με αυτό το νομικό καθεστώς για την Ελλάδα σε είδη που αφορούν τις Ένοπλες Δυνάμεις που δεν έχουν ήδη απαλειφθεί από τη φορολογία; Θέλουμε μια ενημέρωση γύρω από αυτό το συγκεκριμένο ζήτημα και γι’ αυτό καλέσαμε και την Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών να έρθει αύριο στην Επιτροπή μας.
Δεύτερον σε ό,τι αφορά την τροποποίηση του συνυποσχετικού με τη ναυτιλιακή κοινότητα, ενώ μειώνεται ο συντελεστής από το 10% στο 5% και επειδή διευρύνεται η βάση υπολογισμού σε ό,τι αφορά εισοδήματα από υπεραξία, αλλά και επέκταση σε νέα μέλη, θεωρείται ότι αναπροσαρμόζεται με αυτό το 40 εκατομμύρια ευρώ ελάχιστο σε 60 εκατομμύρια το χρόνο. Αυτό είναι ένας λογικός συλλογισμός. Το ερώτημα είναι αν μπορείτε να μας ενημερώσετε πώς διασφαλίζεται αυτό και κυρίως αν η εφαρμογή του μέχρι τώρα έχει δικαιώσει το συγκεκριμένο συνυποσχετικό ή μήπως είναι μονομερής και σε βάρος του Κράτους η εφαρμογή του; Θέλουμε συγκεκριμένη πληροφόρηση. Φέρνετε άρθρα που έχουν οικονομικό περιεχόμενο και για τα οποία εμείς θέλουμε διευκρινήσεις σε ό,τι αφορά τα αποτελέσματα ενός νόμου που εφαρμόζεται αυτά τα χρόνια και πρέπει να μας πείτε τι ωφελήθηκε το Ελληνικό Κράτος γιατί το να κάνουμε θεωρητικές ή αν θέλετε διάφορους υπολογισμούς έτσι για να φαίνεται ότι είμαστε στη σωστή κατεύθυνση, δεν λέει τίποτα.
Τρίτο, σε ό,τι αφορά την εναλλακτική φορολόγηση των φυσικών προσώπων που μεταφέρουν τη φορολογική τους κατοικία στην Ελλάδα, το νομοσχέδιο προβαίνει και σε νέες διευκολύνσεις με παρατάσεις στις προθεσμίες και λοιπά. Μπορείτε να μας ενημερώσετε πόσοι είναι αυτοί που ωφελήθηκαν και ωφέλησαν τη χώρα, τι έχουμε εισπράξει, την πραγματική ωφέλεια του Κράτους από την εφαρμογή του μέτρου ή είναι άνθρακες ο θησαυρός; Σας κάναμε τότε μια πολύ σκληρή κριτική για αυτό, αν έχει τόσο πολύ θετικό περιεχόμενο και ποιο είναι αυτό. Όταν φέρνετε τις διατάξεις, επαναλαμβάνω, καλό είναι να φέρνετε και τα αντίστοιχα στοιχεία για να μπορούμε να τοποθετηθούμε επί της ουσίας.
Τέταρτο, σε ό,τι αφορά την παράταση ισχύος του μειωμένου ΦΠΑ σε αγαθά και υπηρεσίες στο 13% και το υπερμειωμένο στο 6% σε αγαθά και υπηρεσίες που και εμείς συμφωνούμε ότι πρέπει να είναι μειωμένο – ιδιαίτερα σε αυτά που αφορούν την υγεία. Κανείς δεν θα μπορούσε να διαφωνήσει, ιδιαίτερα, επαναλαμβάνω για όσα αγαθά και υπηρεσίες αφορούν την υγεία, τον πολιτισμό, τον αθλητισμό και λοιπά. Εδώ ακόμα μια φορά θέλουμε και θα το κάνουμε στο διηνεκές, μέχρι να ιδρώσει το αυτί σας, να μιλήσουμε για τη μείωση στο 4% με 6% των βασικών ειδών κατανάλωσης, μια πολιτική που είναι δομική για την αντιμετώπιση της ακρίβειας και της συγκράτησης των τιμών και τη μείωση των τιμών σε πολλές περιπτώσεις που είναι αντιπληθωριστική απέναντι στην ανεκδοτολογική πολιτική του καλαθιού, με τα πολύ αντιφατικά αποτελέσματα, με όλο αυτό το θέατρο που ζούμε αυτές τις μέρες στα κανάλια από το πρωί να συζητάνε πόσο κάνει το ένα πόσο το άλλο, ποια εταιρεία και δεν υπάρχει μια ουσιαστική πολιτική που πραγματικά να διασφαλίζει ότι θα προστατεύεται η αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών.
Σε ό,τι αφορά την αναστολή ισχύος για την επιβολή φόρου στο εισόδημα που προκύπτει από υπεραξία μεταβίβασης με επαχθή αιτία ακίνητης περιουσίας, το ερώτημα είναι μέχρι πότε αναστέλλεται το μέτρο. Επ’ αόριστο;
Ένα δεύτερο ερώτημα, δύο ερωτήματα θέλω να θέσω, η αναμόρφωση του δικτύου κρατικών ενισχύσεων και του πλαισίου λειτουργίας της κεντρικής μονάδας δίνει τα εχέγγυα ότι θα μας προφυλάξει από πρακτικές τύπου Χατζηγάκη που το ελληνικό δημόσιο πλήρωσε εκατοντάδες εκατομμύρια και, γενικότερα, σε τι βοηθά η ρύθμιση αυτή στην αντιμετώπιση των καταλογισμών που επιβαρύνουν τη χώρα και που κατά καιρούς έχει πληρώσει το ελληνικό δημόσιο με τρόπο δυσβάστακτο, θα έλεγα, και εναντίον και της εικόνας του στην Ευρωπαϊκή Ένωση;
Τέλος, θα ήθελα να μείνω για λίγο στα άρθρα που αφορούν τους ΟΤΑ και θα κλείσω. Θα ψηφίσουμε την αύξηση του ανώτατου αριθμού ημερών για τη μετακίνηση του προσωπικού και των αιρετών, καθώς και τη διεύρυνση του πεδίου εφαρμογής, παρά το ότι ήταν μια μόνο επικοινωνιακή κίνηση πριν τη διεξαγωγή του τακτικού συνεδρίου της Κεντρικής Ένωσης Δήμων και δεν είναι παρά μόνο μια ψηφίδα στο συνολικό πλαίσιο της αναβάθμισης της καταστατικής θέσης των αιρετών. Θέση που παραμένει άκρως υποβαθμισμένη και τώρα παρά τις εξαγγελίες της Νέας Δημοκρατίας όλα αυτά τα χρόνια. Εμείς πιστεύουμε στην αναβάθμιση της καταστατικής θέσης των αιρετών που προϋποθέτει συνολική και ταυτόχρονη διαβάθμιση και ρύθμιση όλων των παραμέτρων και όχι αποσπασματικά μπαλώματα.
Σε ό,τι αφορά την αύξηση του ανώτατου ποσού από τα 3,4 δισεκατομμύρια στα 3,588 δισεκατομμύρια που μεταβιβάζεται ως κεντρικοί αυτοτελείς πόροι από τον κρατικό προϋπολογισμό στους Δήμους και τις Περιφέρειες, θεωρούμε ότι είναι παντελώς αναντίστοιχη με τις σύγχρονες ανάγκες των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, πρώτα και κύρια γιατί η διάταξη βάζει ξανά ταφόπλακα στο αίτημα της τοπικής αυτοδιοίκησης να της αποδοθούν τα παρακρατηθέντα. Έπειτα γιατί το ποσό που αναγράφεται για το 2023 στον κρατικό προϋπολογισμό είναι μόλις 2,778 δισεκατομμύρια και άρα είναι εικονικά τα ποσά που αναφέρονται στη συγκεκριμένη ρύθμιση. Η ρύθμιση καταντά στο πλαίσιο αυτό των δεσμεύσεων άνευ ουσιαστικής οικονομικής σημασίας. Είναι μια δυνητική υπόσχεση.
Επί τη ευκαιρία, τι έγινε η προεκλογική δέσμευση του Πρωθυπουργού για απόδοση του ΕΝΦΙΑ και γενικά του Φόρου Ακίνητης Περιουσίας συνολικά στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης και η αλλαγή της αναπτυξιακής δυνατότητας που έχουν αυτοί να ασκήσουν μια πραγματική προοπτική τοπικής και περιφερειακής εξουσίας; Αλλά είστε τόσο υπέρμαχοι της αποκέντρωσης όσο δείχνετε στην πράξη με τον συγκεντρωτισμό, την αδιαφάνεια και την επιλεκτική χρήση των πόρων από το δήθεν επιτελικό κράτος, το κατ’ ευφημισμό επιτελικό κράτος. Και τώρα ανακαλύψατε και την πολλαπλή διακυβέρνηση! Είναι μια καινούργια ορολογία που χρησιμοποιεί ο Υπουργός Εσωτερικών και ετοιμάζεται να φέρει και νομοσχέδια γι’ αυτά. Ό,τι και να κάνετε, το επιτελικό κράτος είναι χρεοκοπημένο από την αρχή μέχρι το τέλος!
Επιφυλάξεις επί της αρχής, κύριε Πρόεδρε