ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Δ. Μάντζος: «Έξι σημεία κυνισμού και ευθυνών της Κυβέρνησης για το έγκλημα στα Τέμπη»
Ομιλία Δ. Μάντζου, Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής στο Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών
Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Η συζήτηση αυτή, όπως και σχεδόν κάθε άλλη αυτές τις ημέρες, εξελίσσεται στη σκιά της εθνικής τραγωδίας των Τεμπών, κατά μείζονα λόγο επειδή γίνεται με επίσπευση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Μέσα σε σαράντα λεπτά -όσα δηλαδή διήρκεσε η πρόσφατη συνέντευξη του Πρωθυπουργού- κατέρρευσαν δύο χρόνια μεθοδικής προπαγάνδας και διαστρέβλωσης. Κατέρρευσε η μετα-αλήθεια που η Κυβέρνηση προσπάθησε να επιβάλει. Σε όλα τα κρίσιμα σημεία. Κι αυτή είναι μια μεγάλη νίκη της κοινωνίας και των μεγαλειωδών κινητοποιήσεων.
Ας τα δούμε ένα – ένα σε έξι σημεία:
Σημείο πρώτο: Το ανθρώπινο λάθος που έσπευσε να εντοπίσει ο κ. Πρωθυπουργός δεν είναι μόνο.
Το εγκληματικό λάθος συνέβη επειδή υπήρχαν εγκληματικές παραλείψεις του κράτους.
Η μη λειτουργία τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης -σε συνδυασμό με την απώλεια άλλων δικλίδων ασφαλείας- οδήγησαν στο δυστύχημα. Αυτός είναι ο «αιτιώδης σύνδεσμος». Αυτό το ομολόγησε τόσο η Τριμελής Επιτροπή όσο και η Ευρωπαία Εισαγγελέας που ερεύνησε την υλοποίηση της 717/2014 σύμβασης, από δύο διαδοχικές κυβερνήσεις -ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ, αλλά ακόμη και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός -έστω κατά λάθος στο πρώτο του διάγγελμα- πριν ανασκευάσει μιλώντας για «κυρίως ανθρώπινο σφάλμα» -στην πρώτη, απροκάλυπτη παρέμβαση στη Δικαιοσύνη του ίδιου του Πρωθυπουργού!
Ποιος και πότε θα λογοδοτήσει για το γεγονός ότι η τηλεδιοίκηση -τμήμα της οποίας θα πήγαινε την ημέρα εκείνη να εγκαινιάσει ο Πρωθυπουργός στη Θεσσαλονίκη!- δεν λειτούργησε στο τμήμα της γραμμής Αθηνών – Θεσσαλονίκης που είχε τη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση;
Πλέον, η πρώτη δικαστική απόφαση, 966/2024 του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών, διαπιστώνει πως «το αρχικό λάθος του σταθμάρχη Λάρισας, υπήρξε μοιραίο ακριβώς επειδή δεν λειτούργησαν οι ασφαλιστικές δικλείδες» καθότι δεν υπήρχαν!
Ο Πρωθυπουργός λέει ότι η ΝΔ δεν θα εμποδίσει τη διερεύνηση εις βάρος πολιτικών προσώπων. Αλλά ξεχνά πως είναι η ΝΔ που καταψήφισε την Προανακριτική Επιτροπή για τη σύμβαση 717/2014 και χειροκροτούσε εν χορώ τον ελεγχόμενο κ. Καραμανλή. Τον άνθρωπο που μετά από λίγο ψευδορκούσε στην εξεταστική επιτροπή για τον διορισμό του σταθμάρχη, το εξώδικο των μηχανοδηγών, ακόμη και το πόρισμα της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας. Και τότε τον προστάτεψε η ΝΔ με πέπλο συγκάλυψης.
Αυτό θα πει «συγκάλυψη»: η άρνηση της αποκάλυψης. Η παρεμπόδιση της Δικαιοσύνης ώστε να μη μάθουμε τους υπευθύνους, να μη μάθουμε αν τα όσα περιέγραψε -με ανατριχιαστική ακρίβεια- ο κ. Βορίδης εδώ σήμερα πράγματι συνέβησαν.
Είναι, λοιπόν, οι υπουργοί της ΝΔ που «δικάζουν» αντί του φυσικού δικαστή. Ο Υπουργός Επικρατείας κ. Βορίδης μας έκανε μάθημα ποινικού δικαίου, σαν πρωτοετείς φοιτητές.
Η Βουλή πρέπει να κάνει τα πάντα για την αποκάλυψη. Στο πνεύμα και στο γράμμα του Συντάγματος, του Κανονισμού της Βουλής, του νόμου περί ποινικής ευθύνης υπουργών, η Βουλή δεν μπορεί να υποβιβάζει σε «συμπληρωματικά στοιχεία» κρίσιμα έγγραφα που κατ’ ουσίαν συνιστούν νέα δικογραφία. Έπρεπε να ανακοινωθούν στην Ολομέλεια!
Σημείο δεύτερο: Τα ηχητικά.
Η πρόταση μομφής του ΠΑΣΟΚ και άλλων κομμάτων αφορούσε στο παραποιημένο ηχητικό, που διοχετεύθηκε για να χειραγωγηθεί η κοινή γνώμη για το αποκλειστικά ανθρώπινο λάθος και όχι το ηχητικό, που είχε παραδοθεί στις δικαστικές αρχές!
Αλίμονο αν κι αυτό ήταν χαλκευμένο! Το γεγονός ότι η Δικαιοσύνη έχει στα χέρια της εξ αρχής όλο το υλικό, είναι κάποιο ανδραγάθημα της Κυβέρνησης; Είναι προς έπαινο αυτό; Ούτε αυτό δεν είναι δεδομένο στη δημοκρατία μας;
Ποιος ευθύνεται για τη συνεχιζόμενη διαστρέβλωση;
Σημείο τρίτο: Το φορτίο της εμπορευματικής αμαξοστοιχίας.
Ο Πρωθυπουργός έσπευσε να ενημερώσει από τις 22.03.2023 ότι γνώριζε ακριβώς τι περιείχαν τα βαγόνια και ότι δεν υπήρχαν εκεί επικίνδυνα εύφλεκτα υλικά.
Από πού; Μα η αυτοψία της Πυροσβεστικής δεν το λέει. Τι έκανε δηλαδή ο κ. Μητσοτάκης; Επικαλέστηκε απόρρητα έγγραφα για πολιτικές εντυπώσεις.
Γιατί το έκανε; Είναι ανακριτής, ερευνητής, χημικός; Όχι, ήταν και είναι, όμως, αρχηγός της ΝΔ που σε λίγες εβδομάδες είχε εκλογές.
Με τη δήλωσή του η υπόθεση «έκλεινε», με ανοιχτή την πληγή.
Ποιος ευθύνεται για την παραπλάνηση σε πρώτο χρόνο, παραμονές εκλογών;
Σημείο τέταρτο: Hellenic Trains
Όταν εμείς μιλούσαμε για κακή ιδιωτικοποίηση, μας έλεγαν κάποιοι κρατιστές. Αλλά έγινε τώρα «κακή» εκείνη, επειδή «παραπλάνησε» τον Πρωθυπουργό. Αλήθεια, τα «σαπάκια» έφυγαν; Τα συστήματα ασφαλείας εγκαταστάθηκαν; Ή σας αρκεί ότι «Απόλυτη ασφάλεια στις μεταφορές δεν υπάρχει πουθενά στον κόσμο».
Το ερώτημα εδώ είναι: ποιος έκανε την ιδιωτικοποίηση; Ο ΣΥΡΙΖΑ αντί «πινακίου φακής». Ποιος όμως τροποποίησε τη λεόντειο σύμβαση προς το έτι δυσμενέστερον για το κράτος;
Η ΝΔ και προσωπικά ο κ. Καραμανλής, τον Ιούλιο 2022. Που διατήρησε την επιδότηση 50 εκ. ευρώ για κάθε έτος -την ώρα που σε άλλες μεταφορές είναι υποπολλαπλάσια, και μάλιστα για ακόμη περισσότερα χρόνια. Και μείωσε στο 10% τις επενδύσεις που όφειλε η ιταλική εταιρεία να υλοποιήσει.
Ποιος ευθύνεται γι’ αυτό;
Σημείο πέμπτο: Η αλλοίωση του τόπου του συμβάντος
Όλα έγιναν καλώς -αυτό ακούγαμε. Τι κι αν έτσι απωλέσθηκε κρίσιμο αποδεικτικό υλικό; «Για τα μπάζα» όσοι ασχολούνται με το μπάζωμα μας έλεγε ο Υπουργός Δικαιοσύνης. ΚΙ όμως, προκύπτει ότι η σπουδή δεν δικαιολογείται. Φαίνεται μάλιστα ότι επιβλήθηκε από υψηλόβαθμους κυβερνητικούς αξιωματούχους. Ο κ. Τριαντόπουλος έχει εκδώσει και σχετικά δελτία Τύπου και κόμπαζε σε ραδιόφωνο του Βόλου ότι πήγε στα Τέμπη με εντολή Πρωθυπουργού, πριν αρχίσει να ανασκευάζει.
Με ποια αρμοδιότητα είχε την ευθύνη της ειδικής αποστολής ο κ. Τριαντόπουλος; Ήταν φυσική καταστροφή; Αυτό δεν είναι το χαρτοφυλάκιό του;
Η εξεταστική επιτροπή δεν εξέτασε κρίσιμους μάρτυρες -ούτε τον ίδιο τον Υπουργό που έστειλε ο Πρωθυπουργός επί τόπου!
Ο Πρόεδρος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ σε τηλεοπτική του συνέντευξη δύο ημέρες πριν εξηγεί τι έπρεπε να έχει γίνει σύμφωνα με τους διεθνείς κανόνες: φύλαξη, διερεύνηση και μετά αποκατάσταση του χώρου. Και καταλήγει: αλλά δυστυχώς ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ δεν υπήρχε. Ποιος φταίει γι’ αυτό;
Και καταλήγω στο
Σημείο έκτο: ΕΟΔΑΣΑΑΜ.
Εδώ επιχειρείται η τελευταία διαστρέβλωση.
Η Κυβέρνηση δεν σχολιάζει όσα έρχονται στο φως της δημοσιότητας για το πόρισμα του Οργανισμού αλλά μας θυμίζει την ιστορία του. Πάμε να τη δούμε λοιπόν.
Η Οδηγία 2016/798 αξιώνει φορέα διερεύνησης ατυχημάτων, λειτουργικά ανεξάρτητο. Το 2019 η ΝΔ εισηγείται με τον ν. 4632/2019 την ΕΔΙΣΑΣ (Επιτροπή Διερεύνησης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Συμβάντων) -πράγματι ανεξάρτητη ως προς την οργάνωση και λειτουργία της. Το ΠΑΣΟΚ την υπερψηφίζει.
Λειτούργησε ποτέ η ΕΔΙΣΑΣ; Όχι!
Τέσσερα χρόνια μετά έρχεται πάλι ο Κ. Καραμανλής και εισηγείται τον ν. 5014/2023 -ως δημόσια υπηρεσία άμεσα συνδεδεμένη με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Την επόμενη κιόλας ημέρα έπρεπε να υπάρχουν δύο επιτροπές διερεύνησης, μία για τα αεροπορικά και μία για τα σιδηροδρομικά δυστυχήματα. Όπως σε όλη την ΕΕ.
Είναι σκάνδαλο ότι δεν το έπραξε!
Ενάμιση μήνα μετά συνέβη το έγκλημα στα Τέμπη. Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ δεν υπάρχει. Τι αξία έχει η μεταγενέστερη ενίσχυση του Οργανισμού;
Στη μεγαλύτερη σιδηροδρομική τραγωδία, η χώρα δεν είχε φορέα διερεύνησης. Με ευθύνη της ΝΔ. Τα αποτελέσματα τα βλέπουμε τώρα. Συγκροτείται πολλούς μήνες μετά, δύο χρόνια μετά την τραγωδία θα έχουμε πόρισμα. Και αφού πρώτα έχει αλλοιωθεί ο τόπος και τα στοιχεία του δυστυχήματος.
Ποιος φταίει;
Ποιος άφησε αεροπλάνα και τρένα χωρίς επιτροπή διερεύνησης; Εκτός διεθνούς πραγματικότητας; Τέσσερα ολόκληρα χρόνια;
Ποιος είναι συνεπής και ποιος υποκρίνεται με μόνο σκοπό την πολιτική επιβίωση;
Ποιοι αντί να σκύβει το κεφάλι από ντροπή, συνεχίζουν την επιχείρηση συσκότισης και παρασιώπησης αδικημάτων και ευθυνών;
Η Κυβέρνηση της ΝΔ.
Κυνισμός, μεθόδευση, δόλος.
Αυτά συνθέτουν την κυβερνητική διαχείριση ενός δράματος, που για την κοινωνία μπορεί να είναι ανοικτή πληγή, γι’ αυτήν την Κυβέρνηση, όμως, δεν είναι παρά ελαφρύς «κυματισμός» που πρέπει γρήγορα να ξεπεραστεί. Και θα κάνει τα πάντα για να το καταφέρει. Δεν θα της το επιτρέψουμε.