ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΠΟΛΙΤΙΚΗ

Βουλή: A.Λοβέρδος για προϋπολογισμό : “Μη μας λέτε τι έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ, ξέρουμε, πείτε μας τι κάνετε εσείς ως κυβέρνηση!”

Αγόρευση Kοινοβουλευτικού Eκπροσώπου Κινήματος Αλλαγής, Ανδρέα Λοβέρδου, στη συζήτηση για την κύρωση του Κρατικού Προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2021

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές,

ως Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ, του Κινήματος Αλλαγής, για τον Προϋπολογισμό του 2021, θα σταθώ σε δύο σημεία.

Το πρώτο σημείο σχετίζεται με κάποια θέματα του Κοινωνικού Προϋπολογισμού του επόμενου έτους και το δεύτερο με την αναντιστοιχία που εντοπίζεται πολλές φορές ενός λόγου που έχει τίτλο μεταρρυθμιστικό, περί μεταρρυθμίσεων δηλαδή, και του περιεχομένου των πολιτικών που δεν αντιστοιχούν στους τίτλους.

ΕΟΠΥΥ.

Είμαι υπερήφανος να λέω ότι πρόκειται για ένα δικό μου δημιούργημα που έγινε με αγώνες, με θυσίες, με το Υπουργείο Υγείας επί έναν και πλέον μήνα κλειστό και εμένα εργαζόμενο σε ένα αυτοκίνητο. Τώρα όλοι έχουν συνειδητοποιήσει ότι αυτό το δημόσιο μονοψώνιο είναι το άλφα και το ωμέγα στο πεδίο της υγείας. Όταν ξεκίνησε η λειτουργία του για το έτος 2012 είχαμε ξεκινήσει με χρηματοδότηση του ΕΟΠΥΥ 1,2 δισεκατομμυρίων ευρώ. Το 2013 η χρηματοδότηση έγινε 1,1 δισεκατομμύρια και σήμερα, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, είναι 300 εκατομμύρια από τα οποία τα 170 εκατομμύρια προβλέπονται για τον εθνικό εμβολιασμό από τον COVID 19.

Tι θα έλεγε άραγε ο Υπουργός Υγείας ομιλώντας επ’ αυτού του σημείου ακριβώς ;

Το δεύτερο θέμα μου, που αφορά τον κοινωνικό προϋπολογισμό, σχετίζεται με τον ΕΦΚΑ.

Έκανα μια αναφορά εχθές στον κ. Βρούτση και την κάνω με την απόλυτη τεκμηρίωση σήμερα. Στις 31 Δεκεμβρίου του 2019 οι εκκρεμότητες του ΕΦΚΑ ήταν 151.496 καθυστερούμενες κύριες συντάξεις, 91.100 καθυστερούμενες επικουρικές και περίπου 41.000 καθυστερούμενα εφάπαξ. Πέρσι τέτοιο καιρό ακριβώς! Φέτος, κύριες συντάξεις 171.500, επικουρικές συντάξεις 21.500 και περίπου 60.000 καθυστερήσεις στο εφάπαξ, δηλαδή κάποιες δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι περισσότεροι έχουν προστεθεί στη λίστα αυτών που περιμένουν σύνταξη και περιμένουν και περιμένουν και δεν ξέρω πόσο ακόμη θα περιμένουν.

Δεν πήγατε καλά και εδώ.

Τώρα στα έσοδα του ΕΦΚΑ, του ΕΟΠΥΥ και του ΟΑΕΔ, με δεδομένη την ύφεση με την οποία μπαίνουμε στο 2021 -πρόβλημα για οποιαδήποτε κυβέρνηση, όχι μόνο για τη δική σας, δεν πρέπει να αδικούμε κανέναν και καμιά- προβλέπετε 500 εκατομμύρια περισσότερα να αντλούνται υπέρ αυτών των τριών οργανισμών.

Νομίζω ότι ο προϋπολογισμός στο σημείο αυτό κείται εκτός της πραγματικότητας.

Κύριε Σταϊκούρα, χαίρομαι που είστε εδώ. Επειδή σέβομαι πάρα πολύ την επιμέλειά σας, κοίταξα με τους συνεργάτες μου όλους τους πίνακες που μας δώσατε χθες. Μένοντας στα θέματα του κοινωνικού προϋπολογισμού, κομμάτι του οποίου είναι και η υγεία, και μιλώντας για την υγεία εν προκειμένω, δώσατε έναν πίνακα απαντώντας στον ΣΥΡΙΖΑ που σας έλεγε ότι είμαστε δεύτεροι από το τέλος -αναφέρομαι στον πίνακα 1,8- που σχετίζεται με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο δαπανών για την υγεία σε αυτήν την τραγική περίοδο. Ο πίνακας μπορεί να απαντάει στον ΣΥΡΙΖΑ, αλλά δεν απαντάει στις ανάγκες.

Δείχνει ότι η Κυβέρνησή σας δεν απαντάει στις ανάγκες.Ο μέσος όρος ανά εκατό χιλιάδων κατοίκων στην Ευρωπαϊκή Ένωση που τους κάνει το κράτος τους τεστ είναι πενήντα τρεις για την Ελλάδα, ενώ ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι ογδόντα έξι.Το να απαντάς στον ΣΥΡΙΖΑ είναι μια ανάγκη δικομματικής λογικής. Το να απαντάς, όμως, στην αγωνία των πολιτών είναι ένα άλλο θέμα, όταν είσαι πίσω στον μέσο όρο σχετικά με τα τεστ.

Η δική μας Πρόεδρος, η κ. Γεννηματά, αυτό το θέμα των τεστ το έχει θέσει από τον Απρίλιο, την άνοιξη που μας πέρασε, στη διάρκεια του πρώτου lockdown.

Γιατί μας τον δώσατε αυτόν τον πίνακα; Αυτός ο πίνακας διευκολύνει την κριτική απέναντι στην Κυβέρνηση, κύριε Υπουργέ, και όχι εσάς που τον καταθέσατε.

Σε ό,τι αφορά τώρα τη ρευστότητά στην αγορά, πάλι οι πίνακές σας.

Εγώ σας ευχαριστώ πάρα πολύ που καταθέτετε πίνακες, γιατί έχω την ευκαιρία να δω ακριβώς πού πάνε τα πράγματα και να διαφωνούμε ή να συμφωνούμε πάνω σε αριθμούς, δηλαδή στο πιο σταθερό κομμάτι ενός προϋπολογισμού και μιας πολιτικής αντιπαράθεσης για τα οικονομικά και το κοινωνικό κράτος. Δίνετε από το ΤΕΠΧ ΙΙ, από εγγυοδοσία και τα λοιπά 5,3 δισεκατομμύρια ευρώ στην αγορά ρευστότητα. Άλλα 5,5 δισεκατομμύρια είναι η επιστρεπτέα προκαταβολή. Μας κάνει κοντά στα 11 δισεκατομμύρια. Βάζετε και τα 500 εκατομμύρια από τις αποζημιώσεις ειδικού σκοπού και πάμε στα 11,5 δισεκατομμύρια. Μη σας αδικώ. Όσον αφορά στο ΕΡΓΑΝΗ, 1,9 δισεκατομμύρια είναι οι αποζημιώσεις των εργαζομένων. Ας πούμε ότι και αυτό είναι ρευστότητα που δεν είναι. Είναι κρατικός μισθός. Είναι άλλο πράγμα. Δεν είναι ρευστότητα στην αγορά. Η ρευστότητα στην αγορά είναι οι επιχειρήσεις και οι οικονομικές τους δυνατότητες. Όμως, είναι ένα μέγεθος. Για να μη σας στεναχωρώ, εγώ το προσθέτω.

Με τα 50 δισεκατομμύρια μείωση του τζίρου, που η Επιτροπή Μελετών της Εθνικής Τράπεζας έχει καταγράψει σε αυτό το χρονικό διάστημα, δηλαδή στο φοβερό και τρομερό έτος 2020, τι γίνεται;

Πίσω από τις ανάγκες. Εγώ δεν λέω να καλύψετε όλη τη ζημία. Δεν γίνεται. Όμως, να μην έχετε έπαρση περί ρευστότητας στην αγορά, όταν τα στοιχεία είναι αυτά.

Δεύτερον, από αυτήν τη ρευστότητά το 97% των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων και των πολύ μικρών ανάμεσα σε αυτές δεν έχουν βοηθηθεί. Το 2% ανήκουν στις μικρές, δηλαδή στο 97% της ραχοκοκαλιάς της ελληνικής οικονομίας. Όσο κάνω λάθος τόσο ευχάριστη είναι η θέση μου. Όσο έχω δίκιο, όμως, τόσο δυσάρεστη είναι η θέση των πολιτών, κύριε Υπουργοί, και αυτό μετράει.

Τέλος, θυμάμαι τον κ. Κατρίνη χαρακτηριστικά να σας λέει εδώ -στον κ. Γεωργιάδη κυρίως, όχι σε εσάς- ότι η επιστρεπτέα προκαταβολή πρέπει να διερευνηθεί ως προς τη βάση της και λέγατε «όχι». Τι βλέπουμε, όμως; Ότι ο τέταρτος γύρος της επιστρεπτέας έχει μέσα του τετρακόσιες πενήντα χιλιάδες ΑΦΜ. Είναι καλό. Όμως, οι τρεις προηγούμενοι είχαν εκατό χιλιάδες, ενενήντα χιλιάδες και πενήντα χιλιάδες.

Είχαμε δίκιο όταν λέγαμε περισσότερη ρευστότητα στην αγορά.

Δεν έχω χρόνο για να μείνω περισσότερο στους αριθμούς που έχω συλλέξει. Θα είμαστε εδώ και σήμερα στην υπόλοιπη συνεδρίαση και αύριο και την Τρίτη. Όσο μπορώ θα προσπαθήσω να είμαι αναλυτικός.

Έρχομαι στο δεύτερο σκέλος της παρέμβασής μου, στην αναντιστοιχία τίτλων σε μια μεταρρυθμιστική κυβέρνηση, τίτλοι μεταρρυθμίσεων σε ό,τι αφορά τις πολιτικές και από την άλλη, περιεχόμενα των μεταρρυθμίσεων.

Πρώτον,

κάτι που συζητάγαμε με τον κ. Καραμανλή λίγες μέρες πριν εδώ στη Βουλή, με ευκαιρία νομοθετική του πρωτοβουλία, είναι οι συγκοινωνίες.

Οι συγκοινωνίες που προκύπτουν ως βοήθημα των πολιτών από τη συμφωνία του κράτους με τα ΚΤΕΛ είναι ανά χιλιόμετρο 1,41 ευρώ, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, ο ΟΑΣΑ στην Αθήνα 2,9 ευρώ ανά χιλιόμετρο και ο ΟΑΣΘ στη Θεσσαλονίκη 4 ευρώ.

Αυτό τι είναι;

Είστε ενάμιση χρόνο Κυβέρνηση. Μη που πείτε για τον ΣΥΡΙΖΑ. Το τι έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ το ξέρουμε. Να δούμε τι κάνετε εσείς, ποια είναι η μεταρρυθμιστική σας παρέμβαση εδώ στο κρίσιμο για τον κόσμο και για την εθνική οικονομία τομέα των συγκοινωνιών.Εγώ να δεχθώ μια πολιτική που λέει «λιγότερο κράτος». Κομμάτι της με εκφράζει. Πιο πολύ με εκφράζει, όμως, το «λιγότερο κόστος για το κράτος», «λιγότερο κρατικό κόστος». Σε αυτό μετέχω και με την ψυχή μου. Ίδιες υπηρεσίες με λιγότερο κόστος. Όμως, εδώ είναι απαράδεκτη η κατάσταση αυτή. Τι απαντάτε;

Δεύτερος τομέας στους πολλούς που έχω να αναφέρω είναι οι επενδύσεις.

Πόσοι Βουλευτές της πλειοψηφίας, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, είπαν σήμερα για το νέο επενδυτικό κλίμα; Μακάρι να γίνει έτσι σε λίγο καιρό, αλλά αυτήν τη στιγμή οι πολιτικές δεν οργανώνουν κάτι τέτοιο όταν κοπάσει η πανδημία. Γιατί; Με παράδειγμα τις επενδύσεις στον κρίσιμο τομέα της ενέργειας, σε δεκαέξι μήνες έχετε αλλάξει τέσσερις με πέντε φορές το πλαίσιο των επενδύσεων. Μιλάτε για τη λεγόμενη αυτοπαραγωγή, όπου ο καταναλωτής παράγει την ενέργειά του. Για τους αγρότες είναι κρίσιμο μέγεθος αυτό. Τέσσερις με πέντε φορές έχετε κάνει αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου, δηλαδή ανασφάλεια δικαίου, δηλαδή ανασφάλεια επενδυτική. Το άκρον άωτον της ανασφάλειας στον τομέα των επενδύσεων είναι να αλλάζεις τις νομικές του προϋποθέσεις με αυτόν τον τρόπο. Παράλληλα, όσον αφορά το εθνικό σχέδιο για την ενέργεια και το κλίμα, εγώ διάβασα στην «Εφημερίδα των Συντακτών» άρθρο ενός δικού μας ανθρώπου, του Πάρη Κουκουλόπουλου. Διαβάζω: «Φτωχό στην εξοικονόμηση, ανύπαρκτο στις μεταφορές. Απουσία σχεδίου ανάπτυξης ΑΠΕ που καθιστά μοναδικό κριτήριο χωροθέτησης τη δυνατότητα άμεσης σύνδεσης με δίκτυο μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας». Δηλαδή, εκεί που τα βρήκαμε, εκεί θα τα κάνουμε. Να σχεδιάσουμε, δεν σχεδιάζουμε. Χρηματοδότηση της μετάβασης; Καμία. Οι Πολωνοί με τον αγώνα τους κέρδισαν. Εμείς ούτε ευρώ που λέει ο λόγος.

Στα δημοσιονομικά, κύριε Υπουργέ, έχετε ευαισθησία.

Το καταλαβαίνω. Εκ της αρμοδιότητάς σας προκύπτει η αγωνία και η ευαισθησία αυτή. Το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης -το έχω πει ξανά- αγγίζει τα όρια του 2009-2010, όταν μπήκαμε στο πρώτο μνημόνιο. Δεύτερον, το χρέος 205%, 207%, 210% του Ακαθαρίστου Εγχωρίου Προϊόντος δείχνει έλλειμμα των εξωτερικών συναλλαγών σε καλπασμό. Κάτι μου θυμίζουν αυτά. Δυστυχώς, κάτι μου θυμίζουν αυτά. Θα μου πείτε τώρα: «Είναι όλος ο κόσμος έτσι, είναι όλη η Ευρώπη έτσι». Σωστό. Αυτό δίνει έναν βαθμό αισιοδοξίας. Όμως, ο καθείς και τα εργαλεία του μετά την υποχώρηση της πανδημίας και εμείς κράτος δεν έχουνε. Δεν έχουμε κράτος.

Και για να κλείσω, τι προβλέπει ο προϋπολογισμός για τις κρατικές δαπάνες σε ό,τι αφορά την καταβολή των εισφορών; Είπα ότι θα μείνω στα θέματα κατά βάση του κοινωνικού προϋπολογισμού.

Προβλέπει 92 εκατομμύρια παραπάνω, κυρίες και κύριοι Βουλευτές. Έχουν αυξηθεί οι δημόσιοι υπάλληλοι. Έχουν αυξηθεί οι απασχολούμενοι στο κράτος με τον άλφα ή βήτα τρόπο. Προβλέπει 92 εκατομμύρια ευρώ παραπάνω σε σχέση με τον Οκτώβριο του 2019. Είναι αυτό πολιτική που συνάδει με τις εξαγγελίες σας περί επιτελικού κράτους; Ο Βασίλης Κεγκέρογλου έχει πει κάτι ωραίο. Το επαναλαμβάνω γιατί μου αρέσει. Επιτελείς βλέπουμε, επιτελικό κράτος δεν βλέπουμε. Και εδώ θέλω να πω ότι εφόσον τα πράγματα είναι έτσι, πώς έχει παραχθεί λιγότερη γραφειοκρατία που να δικαιολογεί, ρε αδερφέ, και τα 92 εκατομμύρια παραπάνω; Περισσότερη γραφειοκρατία έχει προκληθεί, ειδικά με την περίφημη υπογραφή των γενικών διευθυντών που δεν σας υπογράφουν, σας γυρίζουν τους φακέλους πίσω μετά από έναν, δύο μήνες, για να πάρετε εσείς την πολιτική απόφαση.

Εκτιμώ, λοιπόν, ότι δικαιολογημένα λέμε «όχι» στον Προϋπολογισμό του 2021, γιατί με τα δύο κριτήρια που ανέφερα αφενός με τα στοιχεία του Κοινωνικού Προϋπολογισμού και αφετέρου με την αναντιστοιχία μεταξύ λόγων και μεταρρυθμιστικών πράξεων, μας επιβάλλει να κάνουμε κάτι τέτοιο.