ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Σοσιαλδημοκρατική Διακυβέρνηση: 7 Προτάσεις και θέσεις του ΠΑΣΟΚ του Νίκου Ανδρουλάκη
Είναι πρόκληση να διαβάζει κανείς για τις “5+1” προτάσεις για “προοδευτική διακυβέρνηση” που προτείνει ο Αλέξης Τσίπρας. Ο Αλέξης Τσίπρας που προτίμησε να συνεργαστεί με την ακροδεξιά του Καμμένου και να μην βγάλει “άχνα” για τις ευθύνες Καραμανλή που οδήγησαν την Ελλάδα στο ΔΝΤ και τα Μνημόνια… Μέχρι πρόσφατα, τουλάχιστον…
“Ξεπατικώνοντας” την φράση του Γιώργου Παπανδρέου – όπως γενικότερα πολλά από τα στοιχεία του ΠΑΣΟΚ και των κατ’εποχήν ηγετών του – “προοδευτική (δια)κυβέρνηση” , βάζοντας το μότο “αλλαγή” πετυχαίνει δύο σε ένα, την υπενθύμιση της Καραμανλικής νεότερης και σύγχρονης απόπειρας να παρουσιαστεί και ο ίδιος ο λιγομίλητος πρώην Πρωθυπουργός ως κάτι “νέο” στην ΝΔ (το μότο της ΝΔ του Κώστα Καραμανλή ήταν “πολιτική αλλαγή”) και ταυτόχρονα να ικανοποιήσει τους καρεκλοκένταυρους πρώην “ΠΑΣΟΚΟΥΣ” εντός ΣΥΡΙΖΑ ερχόμενος σε ευθεία ρήξη με τους “Ομπρελίστας” του Ευκλείδη Τσακαλώτου…
Δεν θα κάνω ανάλυση για τις θέσεις-προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ ούτε για τα εσωκομματικά του, αυτά θα τα κρίνει η ιστορία και ο Ελληνικός λαός στις κάλπες, θα μείνω στο “κοινό αφήγημα” ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ περί “θέσεων και προτάσεων από το ΠΑΣΟΚ του Νίκου Ανδρουλάκη”.
Το ΠΑΣΟΚ του Νίκου Ανδρουλάκη και ο ίδιος ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, έχουν ουκ ολίγες φορές καταθέσει προτάσεις για ουσιαστική και βάσει αξιών προοδευτική κυβέρνηση στην Ελλάδα:
- Αύξηση του κατώτατου μισθού στα 751 ευρώ
«Υπό τον μανδύα του δημοσιονομικά υπεύθυνου, ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε νέα αύξηση του κατώτατου μισθού, έχοντας στο μεταξύ αφήσει την ακρίβεια να κατατρώει το εισόδημα των πολιτών», σχολίασε το ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής για την αύξηση του κατώτατου μισθού.
Υποστηρίζει ότι ο εισαγωγικός μισθός πρέπει να επανέλθει στα 751 ευρώ και μετά να ισχύσουν οι ελεύθερες συλλογικές συμβάσεις. «Ποιος φοβάται άραγε να αποφασίζουν τα συλλογικά όργανα των εργαζομένων και εργοδοτών; Μόνο έτσι θα μείνει όρθια η κοινωνία, θα στηριχθεί το διαθέσιμο εισόδημα και θα αυξηθεί με υγιή και βιώσιμο τρόπο το εθνικό προϊόν με τη δημιουργία νέων και καλύτερα αμειβόμενων θέσεων εργασίας», υπογραμμίζει το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ. Τονίζει ακόμη ότι 700.000 εργαζόμενοι με μερική απασχόληση ή διαλείπουσα εργασία, θα λάβουν (μέση) μεικτή αύξηση 25 ευρώ, ενώ το επίδομα ανεργίας των 438 ευρώ και μόλις για το 15% των εγγεγραμμένων ανέργων, αποτελεί εμπαιγμό.
2.Αντιμετώπιση ενεργειακής κρίσης
Ο Νίκος Ανδρουλάκης μεταξύ άλλων ζήτησε:
- την επιβολή πλαφόν στην τιμή της ενέργειας για να περιοριστούν οι συνέπειες των αυξήσεων σε ηλεκτρικό ρεύμα και φυσικό αέριο που υφίστανται οι καταναλωτές
- τη ρύθμιση της αγοράς του ηλεκτρικού ρεύματος ώστε να αντιμετωπιστούν οι στρεβλώσεις που υπάρχουν
- την ανάγκη επενδύσεων στα δίκτυα και τη διασυνδεσιμότητα μεταξύ των Κρατών Μελών και ιδιαίτερα της Ελλάδας που είναι σχετικά ενεργειακά απομονωμένη
- στοχευμένα μέτρα ώστε ιδιαίτερα οι πιο ευάλωτοι να μπορούν να παράγουν μέρος της ηλεκτρικής ενέργειας που καταναλώνουν μέσα από την τοποθέτηση φωτοβολταϊκών στις στέγες
- φορολόγηση των υπερκερδών των παραγωγών ενέργειας.
«Παρατηρούμε μια συμφωνία Τσίπρα-Μητσοτάκη στην επιβολή πλαφόν στη ρήτρα αναπροσαρμογής στη χονδρική τιμή. Γιατί πετάτε την μπάλα στις Βρυξέλλες όταν ξέρετε ότι αυτή η πρόταση δεν θα υλοποιηθεί ποτέ; Γιατί όχι κύριοι της κυβέρνησης και της μείζονος αντιπολίτευσης να μην ακολουθήσουμε την πρόταση του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής για επιβολή του πλαφόν στη λιανική τιμή; Ποια συμφέροντα θέλετε να καλύψετε, που κερδοσκοπούν σε βάρος του ελληνικού λαού; Η πρόταση του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής είναι ήδη στην εργαλειοθήκη της Κομισιόν για να μειωθεί το κόστος που επωμίζονται οι πολίτες» επισήμανε ο κ. Ανδρουλάκης.
Επανέφερε την πρότασή του για φορολόγηση των υπερκερδών των εταιρειών ενέργειας και της μείωσης του ΦΠΑ στα βασικά αγαθά αποδομώντας την κριτική κυβερνητικών στελεχών περί λεφτόδεντρου θυμίζοντας την δημοσιονομική επέκταση εν μέσω πανδημίας.
«Ξεράθηκε σήμερα το λεφτόδεντρο; Μήπως είναι ο κ. Μητσοτάκης πρωταθλητής στην σπατάλη και έμεινε σήμερα από «καύσιμα» αδυνατώντας να εφαρμόσει πολιτικές που ήδη ασκούν άλλα κράτη; Έπρεπε να δοθούν οι επιστρεπτέες προκαταβολές χωρίς συγκεκριμένα κριτήρια; Έπρεπε οι φόροι του ελληνικού λαού να μοιράζονται χωρίς να υπάρχει σύγκριση με τους τζίρους του παρελθόντος; Είναι αυτές πολιτικές μίας χώρας που πέρασε δέκα χρόνια δημοσιονομικής κρίσης και φτώχειας και έχει στείλει εκατοντάδες χιλιάδες ελληνόπουλα στο εξωτερικό να ψάχνουν δουλειές; Ο κ. Μητσοτάκης δεν είναι δημοσιονομικά ενάρετος, αλλά δημοσιονομικά πελατειακός όπως ήταν και ο κ. Τσίπρας. Γι’ αυτό ήρθε η ώρα μιας άλλης πολιτικής. Της πολιτικής της δημοκρατικής παράταξης. Μιας πολιτικής υπεύθυνης, ρεαλιστικής και συγκεκριμένης που δίνει τα κίνητρα στη μεσαία τάξη και τους οικονομικά ευάλωτους να ξανασταθούν όρθιοι» επισήμανε ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής.
Ο Νίκος Ανδρουλάκης τάχθηκε υπέρ της απανθρακοποίησης με ήπιο, βιώσιμο και κοινωνικά δίκαιο τρόπο και όχι «για να φτιασιδώσει την εικόνα του ως πράσινος Πρωθυπουργός ο κ. Μητσοτάκης να ανακοινώνει την επιτάχυνση της μετάβασης και να εξαρτάται η χώρα όχι από το δικό μας εθνικό καύσιμο αλλά από το φυσικό αέριο ξένων χωρών».
Έφερε συγκεκριμένα παραδείγματα για να καταδείξει την προχειρότητα στον κυβερνητικό σχεδιασμό της ενεργειακής μετάβασης. «Να βγάλουμε το λιγνίτη για να γίνει η μετάβαση, υποστηρίζει η κυβέρνηση και το θεσμικό πλαίσιο της αποθήκευσης, που είναι το σημαντικότερο στοιχείο, θα το φέρει σε μερικές εβδομάδες. Τι σημαίνει αυτό; Το προηγούμενο Σαββατοκύριακο η χώρα είχε πλεόνασμα στις ΑΠΕ και αυτό χάθηκε γιατί η χώρα δεν είχε μηχανισμούς αποθήκευσης» υπογράμμισε.
Ο κ. Ανδρουλάκης επέμεινε ότι «δίκαιη μετάβαση είναι η πράσινη ενέργεια να μην είναι παιχνίδι λίγων μεγάλων εταιρειών, όπως θέλει η κυβέρνηση της ΝΔ αλλά να είναι η δυνατότητα κάθε αγρότη, κτηνοτρόφου και κάθε Έλληνα εντέλει να γίνουν οι ίδιοι παραγωγοί ενέργειας ώστε να είναι θωρακισμένοι».
Σχετικά με τις τρέχουσες πολιτικές συζητήσεις ο κ. Ανδρουλάκης τόνισε ότι «απέναντι στην κουλτούρα του διχασμού, της απαξίωσης, της στρέβλωσης, του ελιτισμού και του λαϊκισμού, βάζουμε την κουλτούρα του διαλόγου και της συνεννόησης αλλά με αξιακό τρόπο. Δεν μπαίνουμε στα παιχνίδια διανομής της εξουσίας. Δεν ζητάμε συνεργασίες για να μοιράσουμε καρέκλες και για να ξαναγίνουν πρωθυπουργοί κάποιοι, που τους έδωσε ευκαιρία ο λαός και απέτυχαν παταγωδώς. Από εμάς πρωθυπουργική καρέκλα δεν θα δει ούτε ο κ. Τσίπρας ούτε ο κ. Μητσοτάκης, να το πούμε ξεκάθαρα να μην περιμένουν τίποτα. Ο ελληνικός λαός θα δει μια άλλη μέρα. Μια μέρα σταθερότητας, κοινωνικής δικαιοσύνης και εθνικής αξιοπρέπειας. Την αλλαγή θέλει ο λαός και όχι το διαίρει και βασίλευε».
3. ΝΕΟ ΕΚΑΣ για τους συνταξιούχους
Τη θεσμοθέτηση μιας νέας μορφής ΕΚΑΣ για 350.000 χαμηλοσυνταξιούχους προτείνει το ΠΑΣΟΚ με το ετήσιο κόστος του να ανέρχεται στα 650 εκατομμύρια ευρώ για τον κρατικό προϋπολογισμό.
«Μας λέτε λαϊκιστές, μας λέτε ότι δεν βγαίνει η εξίσωση και εκ των υστέρων συζητάτε και για μείωση συντελεστών στο ΦΠΑ, για αύξηση στον κατώτατο μισθό, αλλά και άλλες φοροελαφρύνσεις. Άρα μπορούμε, είναι θέμα επιλογών», τόνισε το μέλος του Πολιτικού Συμβουλίου του ΚΙΝΑΛ – ΠΑΣΟΚ, Ανδρέας Σπυρόπουλος μιλώντας στην τηλεόραση του Σκάι.
Καταλογίζοντας τόσο στην κυβέρνηση, όσο και στον ΣΥΡΙΖΑ «μια τεράστια αγωνία γι’ αυτό που διαμορφώνεται στην κοινωνία, αλλά και για τη σοβαρή αντιπολιτευτική μας στάση απέναντι στα προβλήματα και κυρίως αυτά της ακρίβειας και τις αποτυχίες τη κυβέρνησης», ο κ. Σπυρόπουλος έδωσε απαντήσεις στον υπουργό Ανάπτυξης & Επενδύσεων, Άδωνι Γεωργιάδη:
«Ο κ. Γεωργιάδης είχε κάνει 21 Δεκεμβρίου μια δήλωση ότι δεν έχει περάσει η ακρίβεια στα προϊόντα των σούπερ μάρκετ και ότι αντίθετα του ζητάνε selfies. Πιστεύω ότι ενάμιση μήνα μετά έχει αναθεωρήσει και κυρίως η κυβέρνηση έχει καταλάβει ότι με τα μέτρα που δεν έχει πάρει, δεν έχει βοηθήσει την πραγματική οικονομία και αυτούς που έχουν πραγματικά ανάγκη».
4. Αντιμετώπιση της ακρίβειας – πληθωρισμού
Το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής συνεχίζει την ανάδειξη των προτάσεών του κατά του κύματος ακρίβειας που πλήττει καταναλωτές, νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Αυτό το Σάββατο, 19.02.2022 και σε πολλές περιοχές της χώρας, κλιμάκια από βουλευτές και στελέχη του Κινήματος θα πραγματοποιήσουν συναντήσεις με κομματικά στελέχη, επιμελητήρια και φορείς, θα ενημερώσουν τα τοπικά ΜΜΕ και θα επισκεφθούν τοπικές αγορές, όπου θα διανείμουν και το σχετικό ενημερωτικό φυλλάδιο που περιλαμβάνει τις προτάσεις μας.
5. Κοινωνική κατοικία – Πρωτοβουλία Ανδρουλάκη για τους νέους και τις νέες στην Ελλάδα
-Να δημιουργηθεί ένα δημόσιο απόθεμα κατοικιών, που θα διατίθενται προς ενοικίαση. Ακίνητα του δημοσίου καθώς και δημόσιες εκτάσεις μπορούν να αξιοποιηθούν σε αυτή την κατεύθυνση.
-Χάρις τα ευρωπαϊκά προγράμματα θα κατασκευαστούν και θα ανακαινιστούν χιλιάδες κατοικίες και θα διατίθενται προς ενοικίαση με κοινωνικά κριτήρια σε προσιτές τιμές.
-Ειδική πρόβλεψη θα πρέπει να υπάρξει για τις νέες οικογένειες.
-Τα έσοδα στα κρατικά ταμεία από αυτά τα ενοίκια θα χρησιμοποιηθούν για να χρηματοδοτήσουν τις εργασίες συντήρησης των εν λόγω κατοικιών, την κατασκευή νέων ή την υλοποίηση κοινωνικών πολιτικών,
-Παροχή φορολογικών κινήτρων στους ιδιώτες ιδιοκτήτες κατοικιών που παραμένουν κενές και αναξιοποίητες για μεγάλο χρονικό διάστημα ή ακόμα και χρηματοδότηση της ανακαίνισής τους, με την υποχρέωση όμως να διατίθενται για μακροχρόνια ενοικίαση σε προσιτές τιμές.
6. Αντιμετώπιση επισιτιστικής κρίσης – Αλλαγή παραγωγικού μοντέλου
Ευρεία δέσμη μέτρων απέναντι στον κίνδυνο επισιτιστικής κρίσης και για έναν παραγωγικό πρωτογενή τομέα, καταθέτει στο δημόσιο διάλογο το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ.
Το σχετικό κείμενο ξεκινά από την κριτική του κατά της κυβέρνησης, η οποία, όπως υποστηρίζει, «έγινε σχολιαστής της καθημερινότητας αφήνοντας τον πρωτογενή τομέα απροστάτευτο και δημιουργώντας κινδύνους για την επισιτιστική ασφάλειας της χώρας».
Ζητά, επιπλέον, από την κυβέρνηση «να σταματήσει να κοροϊδεύει αγρότες και κτηνοτρόφους, καθώς από το καλοκαίρι του 2021 που ξέσπασε η ενεργειακή κρίση, κανένα μέτρο από αυτά -που σημειωτέον εξαγγέλθηκαν τρεις φορές- δεν έχει φθάσει στους γεωργούς, κτηνοτρόφους, πτηνοτρόφους, μελισσοκόμους και αλιείς ενώ η μεγάλη αύξηση του κόστους παραγωγής καθώς και η δραματική αύξηση των τιμών των καυσίμων, της ηλεκτρικής ενέργειας, των λιπασμάτων και των ζωοτροφών, έχουν οδηγήσει τον πρωτογενή τομέα και τους αγρότες σε αδιέξοδο».
Τούτων δοθέντων, το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής προτείνει «την άμεση εφαρμογή των παρακάτω μέτρων ΤΩΡΑ για:
* να κρατήσουμε παραγωγικό τον πρωτογενή τομέα
* και να αποφύγουμε την μείωση της παραγωγής τροφίμων και την επισιτιστική κρίση.
- Μείωση του κόστους παραγωγής:
Κόστος ενέργειας:
* Καύσιμα: Κατάργηση και επιστροφή του ΕΦΚ πετρελαίου κίνησης και του φυσικού αερίου για όλους τους παραγωγούς με βάση το ΟΣΔΕ ύψους τουλάχιστον 167 εκ ευρώ μέχρι το τέλος Απριλίου 2022. (Τα 50 εκατ. που έχει ανακοινώσει η κυβέρνηση με καταβολή το 2023 δεν αντιμετωπίζουν το ζήτημα)
* Ηλεκτρικό ρεύμα: Κάλυψη του 80% της ρήτρας αναπροσαρμογής στα τιμολόγια ηλεκτρικού ρεύματος αγροτικής χρήσης για την περίοδο Μαΐου- Δεκεμβρίου 2021, επιβολή οροφής στην ρήτρα αναπροσαρμογής και κάλυψη του 80% της ρήτρας αναπροσαρμογής για όλο το 2022, ύψους τουλάχιστον 140 εκατ. ευρώ. Καταβολή του 50% μέχρι τέλος Απριλίου 2022 και το υπόλοιπο 50% τον Σεπτέμβριο του 2022. (Τα 60 εκατ. ευρώ που έχει ανακοινώσει η κυβέρνηση με καταβολή το 2023 δεν αντιμετωπίζουν το ζήτημα)
Κόστος εφοδίων:
* Λιπάσματα: Επιδότηση του κόστους των λιπασμάτων κατά το τμήμα που οφείλεται στην αύξηση του κόστους ενέργειας και των πρώτων υλών, ύψους 70 εκατ. ευρώ με καταβολή μέχρι τέλος Μαΐου 2022.(Η μείωση του ΦΠΑ από 13% σε 6% που έχει ανακοινωθεί δεν καλύπτει ούτε ελάχιστα την τεράστια αύξηση).
* Ζωοτροφές: Επιδότηση του κόστους των ζωοτροφών για το 2021 και για το 2022 που οφείλεται στην υπερβολική αύξηση τη τιμής των πρώτων υλών, ύψους 80 εκατ. ευρώ με βάση τον αριθμό των ζώων, καταβολή μέχρι 15 Απριλίου. (Η μείωση του ΦΠΑ από 13 σε 6% που έχει εξαγγελθεί και η ενίσχυση με 2% επί τον πωλήσεων του 2021 δεν καλύπτει τους κτηνοτρόφους).
Κόστος μεταφοράς στα νησιά:
* Μεταφορικό Ισοδύναμο: Για τη μεταφορά ζωοτροφών στη Κρήτη για το έτος 2022 και την αύξηση του προγράμματος των μικρών νησιών του Αιγαίου ύψους 15 εκατ. ευρώ με καταβολή μέχρι 15 Απριλίου.
- Χρηματοδοτική ρευστότητα
* Χορήγηση καλλιεργητικών δανείων και ρύθμιση των οφειλών των αγροτών λόγω της πανδημίας και των εκτεταμένων ζημιών από καιρικά φαινόμενα.
* Καταβολή ενισχύσεων που καθυστερούν από ΟΠΕΚΕΠΕ
* Καταβολή αποζημιώσεων που καθυστερούν από τον ΕΛΓΑ για να μπορέσουν να προμηθευθούν τώρα εφόδια οι αγρότες για να καλλιεργήσουν
- Τροποποίηση του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου 2021-27
* Στήριξη με συνδεμένες ενισχύσεις την παράγωγή σιτηρών και ζωοτροφών τώρα.
* Κατεύθυνση των ενισχύσεων σε παραγωγικές καλλιέργειες και επενδύσεις
- Αύξηση της χρηματοδότησης από το ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας των έργων ΑΠΕ σε γεωργούς και οργανώσεις για μόνιμη λύση
* Ενίσχυση του δικτύου για την άμεση διασύνδεση των υφιστάμενων έργων ΑΠΕ των αγροτών και των οργανώσεων τους
* Χρηματοδότηση εγκατάστασης ΑΠΕ στις γεωργικές εκμεταλλεύσεις.
* Χρηματοδότηση της σύστασης των ενεργειακών κοινοτήτων των αγροτών και των επενδύσεων σε ΑΠΕ (ΓΟΕΒ, ΤΟΕΒ, Συνεταιρισμοί, Ομάδες παραγωγών) και ενεργοποίηση του net metering
* Χρηματοδότηση εγκατάστασης ΑΠΕ στις μονάδες επεξεργασίας και μεταποίησης αγροτικών προϊόντων», καταλήγει η δέσμη μέτρων του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής.
7. EΘΝΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΥΓΕΙΑΣ
Για παραπάνω από δύο χρόνια, το σύστημα υγείας δοκιμάζεται από μια πρωτοφανή κρίση δημόσιας υγείας. Παρόλα αυτά, το ΕΣΥ επιβεβαιώνει καθημερινά τις αντοχές και τη δυναμική του, χάρη στις συνεχείς προσπάθειες και τον καθημερινό αγώνα των ιατρών, των νοσηλευτών, του υγειονομικού προσωπικού μας.
Αρκετοί από αυτούς που περιφρονούσαν το ΕΣΥ ανακάλυψαν τη σημασία και το ρόλο του την τελευταία περίοδο.
Είναι όμως η συζήτηση για το σύστημα υγείας, τις μεταρρυθμίσεις που απαιτούνται και την προστασία του δημόσιου χαρακτήρα του ένα ζήτημα επικαιρότητας, λόγω της συγκυρίας της πανδημίας, ή είναι κάτι διαχρονικά επίκαιρο και αναγκαίο; Σε αυτή τη σύντομη τοποθέτηση θέλω να μοιραστώ μαζί σας κάποιες σκέψεις, ως έμπνευση και αφετηρία για να σχεδιάσουμε ένα σύγχρονο σύστημα υγείας που θα απαντά στις προκλήσεις που θα αντιμετωπίσουν οι επόμενες γενιές. Η δημοκρατική παράταξη είναι ταυτισμένη με τις μεγάλες τομές στο σύστημα υγείας. Καθώς ήταν ο Ανδρέας Παπανδρέου με το Γιώργο Γεννηματά και τον Παρασκευά Αυγερινό στις αρχές της δεκαετίας του 1980, που οραματίστηκαν και πραγμάτωσαν μια από τις σημαντικότερες μεταρρυθμίσεις στη μεταπολεμική Ελλάδα.
Και στη συνέχεια ήταν οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ που αλλεπάλληλες φορές εισήγαγαν ρηξικέλευθες μεταρρυθμίσεις για ένα βιώσιμο, αποτελεσματικό και κοινωνικά δίκαιο σύστημα υγείας. Η θεσμοθέτηση του ΕΣΥ και η ενίσχυσή του, είναι η πραγμάτωση μιας ιδεολογικής πλατφόρμας που υπεύθυνα προάγει την κοινωνική δικαιοσύνη και εν τέλει οδηγεί σε μια αλλαγή παραδείγματος στον τρόπο που σκεφτόμαστε το κοινωνικό κράτος, την κοινωνική πολιτική και την αλληλεγγύη ευρύτερα.
Είναι η ιδεολογική πλατφόρμα που διαφοροποιεί τη δημοκρατική παράταξη, από τις δυνάμεις της συντήρησης από τη μία, και τις δυνάμεις του λαϊκισμού από την άλλη.
Αναμφίβολα, η πορεία του ΕΣΥ δεν ήταν γραμμική. Κατά τη σχεδόν 40ετή ιστορία του, πολλοί αντιστάθηκαν στις αλλαγές, πολλοί εναντιώθηκαν στο δημόσιο χαρακτήρα του. Η ιστορική αυτή μεταρρύθμιση όμως, αφήνει αναμφίβολα ένα μεγάλο θετικό πρόσημο. Που βρισκόμαστε όμως σήμερα; Ποιες είναι οι προκλήσεις που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε;
Θα σταθώ σε κάποια βασικά σημεία που προσωπικά εντοπίζω, καθώς είμαι σίγουρος ότι οι εισηγητές της εκδήλωσης θα επεκταθούν περαιτέρω. Καταρχάς στο ζήτημα της αξιοποίησης των χρημάτων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Παρά το γεγονός ότι στο Έγγραφο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που συνοδεύει το ελληνικό σχέδιο, εντοπίζονται σημαντικά διαρθρωτικά προβλήματα, η χώρα μας διαθέτει για την υγεία μόλις το 4,5% των πόρων που θα λάβει, ενώ η Πορτογαλία το 7,5% και η γειτονική μας Ιταλία το 10%. Μέσα στο 4,5% περιλαμβάνονται όμως και κονδύλια που αφορούν την πράσινη μετάβαση, όπως η βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης τουλάχιστον 156 Κέντρων Υγείας (το 50% του συνόλου των Κέντρων Υγείας στην Ελλάδα) τα οποία δεν είναι άμεσες δαπάνες Υγείας.
Ουσιαστικά μόνο 527 εκατομμύρια, το 1/3 κατευθύνονται καθαρά προς την ενίσχυση των υπηρεσιών υγείας, ενώ 317 εκατομμύρια αναμένεται να διατεθούν στην ανακαίνιση και αναβάθμιση του εξοπλισμού των νοσοκομείων σε όλη την Ελλάδα. Την ίδια στιγμή η Ιταλία προωθεί τη δημιουργία 1.200 κέντρων υγείας, την επέκταση της τηλεϊατρικής μέσω της δημιουργίας 600 κέντρων συντονισμού (1 ανά 100.000 κατοίκους) και αξιοποιεί τα δάνεια που εμείς εκχωρούμε στις τράπεζες, για τον εκσυγχρονισμός του ιατρικού εξοπλισμού των νοσοκομείων και τη δημιουργία νέων μονάδων εντατικής θεραπείας και αυξημένης φροντίδας.
Βλέπουμε λοιπόν ότι η κυβέρνηση αφήνει μία σημαντική ευκαιρία να εκσυγχρονίσει το ΕΣΥ, το οποίο υποφέρει από την υποχρηματοδότηση λόγω και της δεκαετούς οικονομικής κρίσης. Ακόμα και σήμερα, η συνολική χρηματοδότηση του τομέα υγείας ανέρχεται σε 7.8% του ΑΕΠ, αρκετά χαμηλότερη από σχεδόν όλες τις χώρες της δυτικής Ευρώπης. Παράλληλα, η χώρα έχει τις υψηλότερες ιδιωτικές δαπάνες υγείας στην Ευρωπαϊκή Ένωση και ιδιαίτερα χαμηλή χρηματοδότηση από δημόσιους πόρους. Όντας αντίστροφα προοδευτικό, το μίγμα της χρηματοδότησης πλήττει βαρύτατα τους οικονομικά ασθενέστερους και αναπόφευκτα επηρεάζει και την πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας. Περίπου 8% του πληθυσμού δηλώνει ότι δεν λαμβάνουν ικανοποιητικές φροντίδες υγείας, με τα αντίστοιχα ποσοστά να είναι πολύ υψηλότερα για τους χρονίως πάσχοντες και τους μη προνομιούχους. Η χώρα μας εμφανίζει την δεύτερη χειρότερη επίδοση στην Ευρωπαϊκή Ένωση και σε αυτό το δείκτη, με τον αντίστοιχο Ευρωπαϊκό μέσο όρο να κυμαίνεται στο 2%.
Σημαντικές στρεβλώσεις υπάρχουν και στο πεδίο της παροχής υπηρεσιών υγείας.
Η Ελλάδα έχει ένα σύστημα υγείας με πολλές και άνισα κατανεμημένες νοσοκομειακές δομές, η λειτουργία των οποίων δε στηρίζεται σε τεκμηριωμένους δείκτες. Τα νοσοκομεία απορροφούν το 44% της δαπάνης υγείας, ενώ ο αντίστοιχος μέσος όρος στον ΟΟΣΑ είναι μόλις 28%.
Το άριστα εκπαιδευμένο ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό εργάζεται κάτω από πολύ δύσκολες συνθήκες.
Χωρίς να υπάρχουν οι υποδομές και η απαιτούμενη υποστήριξη
- για μετρήσεις και στοιχεία σχετικά με τα κλινικά αποτελέσματα,
- την ποιότητα των υπηρεσιών
- και τη συνολική επίδοση των νοσοκομείων.
Αν και είναι ευρέως αποδεκτό ότι η πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας πρέπει να αποτελεί τον πυρήνα των σύγχρονων υγειονομικών μεταρρυθμίσεων, υπάρχει σημαντική υποχρηματοδότηση και έλλειψη σοβαρού σχεδίου για την αναδιάρθρωση της, ακόμα και σήμερα. Εκ του αποτελέσματος, οι απόπειρες που έγιναν τα τελευταία χρόνια από διαδοχικές κυβερνήσεις ήταν πρόχειρες και επιφανειακές και δεν απάντησαν στις μεγάλες προκλήσεις.
Παράλληλα, η χώρα μας πρακτικά δεν έχει σύστημα, ούτε προγραμματικό σχέδιο για τη μακροχρόνια φροντίδα, παρά το γεγονός ότι στο μέλλον θα έρθει αντιμέτωπη με την αυξημένη ζήτηση για τέτοιου είδους υπηρεσίες, εξαιτίας της δημογραφικής γήρανσης και της αυξανόμενης συχνότητας συγκεκριμένων χρονίων νοσημάτων. Μια ολοκληρωμένη πολιτικής υγείας απαιτεί ολιστικές προσεγγίσεις, κοιτώντας πέρα από το σύστημα και τις υπηρεσίες υγείας και στοχεύοντας και σε μακροχρόνιο ορίζοντα και σχεδιασμό.
Το κράτος οφείλει να μεριμνά για την υγεία του πληθυσμού, και όχι απλά να διαχειρίζεται την ασθένεια. Στην χώρα μας δαπανώνται μόλις 22 ευρώ κατά κεφαλήν για οργανωμένα προγράμματα πρόληψης (ή 1.4% της δαπάνης υγείας), έναντι μέσου όρου 102 ευρώ για αντίστοιχες δράσεις στις χώρες του ΟΟΣΑ.
Η Ελλάδα είναι μια από τις ελάχιστες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης που δεν υπάρχουν οργανωμένα προγράμματα δευτερογενούς πρόληψης για μια σειρά από νοσήματα (π.χ. συγκεκριμένα νεοπλάσματα), τα οποία μπορούν να προληφθούν και να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά. Παράλληλα, η χώρα μας έχει -μεταξύ άλλων- μια από τις χειρότερες επιδόσεις όσον αφορά το κάπνισμα, τους δείκτες φυσικής άσκησης, την παιδική παχυσαρκία τους θανάτους από ατμοσφαιρική ρύπανση. Στο πλαίσιο αυτό, όχι μόνο δεν υπάρχουν σαφείς και τεκμηριωμένες πολιτικές για την πρόληψη και τη δημόσια και περιβαλλοντική υγεία. Αντιθέτως, τα συγκεκριμένα θέματα δεν βρίσκονται καν στο δημόσιο διάλογο μεταξύ των κομμάτων.
(BONUS). Αξιακά σε όλα τα κρίσιμα γεγονότα
Σε πρόσφατη συνέντευξη του στον ΑΝΤ1 ο Νίκος Ανδρουλάκης ανέδειξε με έμφαση τη γραμμή της αξιακής πολιτικής τοποθέτησης απέναντι στα γεγονότα και στις δύσκολες πολιτικές αποφάσεις , που προκύπτουν.
Τέτοιες ήταν οι τελευταίες εξελίξεις στην Ουκρανία μετά την ρωσική εισβολή και την αποστολή αμυντικού υλικού από την χώρα μας, απόφαση που το ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής στηρίζει με το επιχείρημα ότι η αλληλεγγύη δεν είναι αλά καρτ και εξάλλου στην προκειμένη περίπτωση αμυντικό υλικό προς βοήθεια του ουκρανικού λαού αποστέλλουν 18 ευρωπαϊκές χώρες συμπεριλαμβανομένων των τριών χωρών της Βαλτικής αλλά και σοσιαλδημοκρατικών ηγεσιών όπως η Πορτογαλία, η Ισπανία και πάνω από όλα η Γερμανία.
Δείτε το Video της πρόσφατης συνέντευξης του Προέδρου του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, Νίκου Ανδρουλάκη που “ξεκαθαρίζει” τα πράγματα
Στο ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής επιμένουν ότι δεν θα παίρνουν θέση βάσει ιδεοληψιών ή γεωπολιτικών συμφερόντων επισημαίνοντας την αντίστιξη με την επαμφοτερίζουσα στάση της αξιωματικής αντιπολίτευσης, που σε αρκετές περιπτώσεις δείχνει απροθυμία δια των ευρωβουλευτών της να υπερψηφίσει θέματα παραβίασης ανθρωπίνων δικαιωμάτων σε Ρωσία και Λευκορωσία και όχι μόνο.
Ανάλογη στάση έχουν επιδείξει και οι ευρωβουλευτές της ΝΔ παρά τις κορώνες του Κυριάκου Μητσοτάκη ότι το κόμμα του έχει πάντα «καθαρή» θέση.
Για παράδειγμα, στελέχη του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος επισήμαιναν χαρακτηριστικά ότι:
- Τον Δεκέμβριο σε ψήφισμα για την Ουκρανία και την κατάσταση στα σύνορα της, οι Ευρωβουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ψήφισαν αποχή.
- Τον Σεπτέμβριο του 2021 σε ψήφισμα για τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα το ΕΛΚ και οι Ευρωβουλευτές της Νέας Δημοκρατίας ψήφισαν αποχή (το αντίστοιχο του παρών στο Ελληνικό Κοινοβούλιο)
- Σε ψήφισμα για την καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στο Χονγκ Κονγκ τον Ιούλιο του 2021 και ο ΣΥΡΙΖΑ και η ΝΔ ψήφισαν αποχή
- Τον Απρίλιο του 2021 σε ψήφισμα για τον Ναβάλνι και συγκέντρωση ρωσων στρατιωτών στα σύνορα με Ουκρανία ο ΣΥΡΙΖΑ είχε ψηφίσει και πάλι αποχή.
Πρόσφατα, δε, ευρωβουλευτές της ΝΔ καταψήφισαν τροπολογία εναντίον των Ρώσων Ολιγαρχών που κατέθεσε η ευρωομάδα της Αριστεράς.