ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΠΟΛΙΤΙΚΗ

Αυτές είναι οι προτάσεις του Κινήματος Αλλαγής για την αντιμετώπιση των επιπτώσεως της πανδημίας στην Οικονομία.

Προτάσεις του Τομέα Μικρομεσαίας Επιχειρηματικότητας για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας στην οικονομία

Από τις εξαγγελίες της Κυβέρνησης για την στήριξη των Ελληνικών -και ειδικά των μικρομεσαίων -επιχειρήσεων μέσα στην κρίση, απουσιάζουν τόσο η δομημένη προσέγγιση, όσο και η προοπτική για την επόμενη ημέρα.

Γι’ αυτό προτείνουμε δυο διαφορετικές δέσμες μέτρων: α) για το πλέγμα προστασίας των επιχειρήσεων στο διάστημα της κρίσης, αλλά και β) τους άξονες για τους «επιταχυντές της ανάπτυξης» που θα απαιτηθούν για την ανόρθωση της Οικονομίας την επόμενη ημέρα.

Α] Πλέγμα Προστασίας Επιχειρήσεων και αντιμετώπισης των προβλημάτων

Η ως τώρα μέθοδος επιλογής ΚΑΔ για ένταξη στο καθεστώς προστασίας, γίνεται με το σταγονόμετρο και «μυρίζει» πελατειακό σύστημα.
Προτείνουμε μια ριζική αλλαγή.

Να διαμορφωθούν τρεις κατηγορίες κλάδων η και δραστηριοτήτων και να οριστούν αντίστοιχα τα σχετικά μέτρα,

Στην πρώτη κατηγορία να ενταχθούν οι επιχειρήσεις που θα πληγούν λιγότερο από την κρίση (κλάδος τροφίμων, φάρμακα,e shops κα)
Στην δεύτερη κατηγορία οι κλάδοι με σημαντικά προβλήματα, οι ¨ημίκλειστοι¨ (εστίαση από απόσταση, πρατήρια καυσίμων, κατασκευές κα ).
Στην τρίτη όλοι οι υπόλοιποι που έχουν διακόψει την λειτουργία τους.
Να διευρυνθούν άμεσα και ολιστικά, τα προστατευτικά μέτρα για τη 2η και 3η κατηγορία.
Συγκεκριμένα προτείνουμε:

Αναστολή της καταβολής τοκοχρεωλυσίων, για όλες τις επιχειρήσεις που οφείλουν στις τράπεζες από 15/3/2020 και μέχρι τουλάχιστον το τέλος του έτους. Η απόφαση των Τραπεζών δεν επαρκεί, γιατί περιλαμβάνει την αναστολή μόνο για το κεφάλαιο, ενώ χρεώνει τόκους. Η διαφορά των περίπου 2 δισ. ευρώ να καλυφθεί από την πολιτεία.
Αναδιάρθρωση από τις τράπεζες, των υφιστάμενων οφειλών επιχειρήσεων κατά περίπτωση, ανάλογα με τις δυνατότητες και ανάγκες τους.
Εξασφάλιση νέων δανείων όπου απαιτείται για το διάστημα της κρίσης, με χαμηλά επιτόκια και περίοδο χάριτος και σχετική παροχή εγγυήσεων του Ελληνικού δημοσίου.
Άμεση επιστροφή των πάσης φύσεως οφειλών του Δημοσίου προς τις επιχειρήσεις
Μέριμνα για όσες μεταχρονολογημένες επιταγές σφραγιστούν να μην ενημερωθεί ο Τειρεσίας και μετάθεση πληρωμών στις ενεχυριασμένες επιταγές στα χέρια τραπεζών.
Παράταση απαγόρευσης πλειστηριασμών για Α κατοικία.
Μείωση του ΕΝΦΙΑ για ακίνητα που χρησιμοποιούνται από επιχειρήσεις (ιδιόκτητα η ενοικιαζόμενα )
3) Άμεση χρηματοδότηση δράσεων ψηφιακής λειτουργίας και οικονομίας .

Πλατφόρμες e shops, πλατφόρμες εφοδιαστικής αλυσίδας, τηλεκπαίδευσης, ηλεκτρονικής τιμολόγησης.

Β] ΕΠΙΤΑΧΥΝΤΕΣ ΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

Η ανόρθωση της οικονομίας μετά την κρίση, προϋποθέτει ένα ολοκληρωμένο και συνεκτικό σχέδιο, που θα πρέπει να συζητηθεί ευρύτερα με τους παραγωγικούς και κοινωνικούς φορείς, αλλά και τα πολιτικά κόμματα.

Ειδικά για τις ελληνικές μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, το σχέδιο αυτό πρέπει να στηρίζει τη ρευστότητα, την ανταγωνιστικότητα, την απασχόληση. Να δημιουργεί τους όρους για την επανεκκίνηση της Οικονομίας.

Η πολιτεία με την συμβολή της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οφείλει να δημιουργήσει ένα αναπτυξιακό πακέτο που θα περιλαμβάνει:

Επιδοτήσεις, ενισχύσεις και αποζημιώσεις βάσει τζίρου τελευταίων 2 ετών
Δάνεια με ευνοϊκούς όρους και εγγύηση του Δημοσίου
Ενεργοποίηση της Αναπτυξιακής Τράπεζας για τη διαχείριση των παραπάνω.
Συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα με την ΕΕ και τους φορείς της, στοχευμένα αυτή τη φορά στην πραγματική ενοποίηση της ευρωπαϊκής οικονομίας και στην ενίσχυση της όσο το δυνατόν αυτοτέλειας της.
Το αναπτυξιακό πακέτο θα πρέπει κατά προτεραιότητα να κατευθυνθεί σε παλιές και νέες επιχειρήσεις που μπορούν να γίνουν ΕΠΙΤΑΧΥΝΤΕΣ της ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ.
Να στηρίξει:

Δικτυώσεις και συνεργασίες επιχειρήσεων
Μετασχηματισμό επιχειρήσεων: α) μετατροπή ατομικών σε μονοπρόσωπες ΙΚΕ, β) μεταβίβαση σε επόμενη γενιά.
Εξωστρεφείς επιχειρήσεις
Επιχειρηματικές πρωτοβουλίες για την προσαρμογή στον ψηφιακό μετασχηματισμό
Σύγχρονα αγροδιατροφικά μοντέλα
Καινοτόμες τουριστικές προτάσεις
Ανάπτυξη εξωστρεφούς εφοδιαστικής αλυσίδας και συστημάτων μείωσης κόστους διανομής.
Ως προϋποθέσεις θα πρέπει να τίθενται η κατάθεση βιώσιμου επιχειρηματικού σχεδίου και η ασφαλιστική / φορολογική ενημερότητα.
Οι εξαγγελίες κυβερνητικών παραγόντων για παρεμβάσεις συνολικού ύψους 6 δις ευρώ, είναι πολύ χαμηλότερες από τις ανάγκες. Με δεδομένο ότι και πριν την κρίση η Ελληνική Οικονομία είχε αναιμική ανάπτυξη και υστέρηση έναντι των στόχων του Προϋπολογισμού. Να ακολουθήσουμε λοιπόν το παράδειγμα της Ισπανικής Κυβέρνησης που εξήγγειλε ήδη παρεμβάσεις ύψους 200 δις ευρώ, σε ποσοστό 20% του ΑΕΠ της.

Για το σκοπό αυτό, πρέπει να συνεχίσει ο αγώνας για τα κορoνοομόλογα: είναι τουλάχιστον αδιανόητο κάποιοι να συνεχίσουν να τα αρνούνται την ίδια στιγμή που μια και μόνο μεγάλη βορειοευρωπαϊκή εταιρεία, εκδίδει και πουλά στην ΕΚΤ ομόλογα ύψους 20 δισεκατομμυρίων ευρώ!

Γ] Ειδικότερα για τις τουριστικές επιχειρήσεις και με στόχο να «σωθεί» ό,τι είναι δυνατόν από τη σαιζόν, πρέπει να υπάρξουν παρεμβάσεις τόνωσης της ανταγωνιστικότητας τους με επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών και μείωση φορολογικών επιβαρύνσεων στην εστίαση και στη διαμονή.

Απαραίτητο είναι επίσης ένα διευρυμένο πρόγραμμα κοινωνικού τουρισμού (με Ευρωπαϊκή στήριξη για όλο τον Νότο της ΕΕ) που θα ενισχύσει τον κλάδο, δίνοντας ευκαιρία διακοπών και σε οικογένειες εργαζομένων και οικονομικά ασθενέστερων που έπληξε η κρίση.