Γ.Φραγγίδης: «Στελέχωση του ΕΣΥ με ολοκληρωμένη νομοθετική πρωτοβουλία βασισμένη σε ρεαλιστικό χάρτη αναγκών»

Στην Ολομέλεια της Βουλής επί του νομοσχεδίου του Υπουργείου Υγείας, με το οποίο κυρώνεται η επί μέρους σύμβαση της δωρεάς του Ιδρύματος Νιάρχος προς το Ελληνικό Δημόσιο, που αφορά στον σχεδιασμό, την κατασκευή και τον εξοπλισμό του Πανεπιστημιακού Παιδιατρικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, τοποθετήθηκε ως ειδικός αγορητής ο Υπεύθυνος Τομέα Υγείας και βουλευτής Κιλκίς του Κινήματος Αλλαγής κ. Γιώργος Φραγγίδης.

Βασικά σημεία ομιλίας

Για την κατάσταση με την πανδημία 

  • Χθες είχαμε πάλι σχεδόν 20 χιλιάδες νέα κρούσματα και πάνω από 100 θανάτους από κορωνοϊό. Η αυξημένη θνητότητα είναι κάτι που πρέπει να διερευνηθεί σε βάθος. Ευθύνεται ο ελλιπής εμβολιασμός; Η παραμονή δεκάδων διασωληνωμένων ασθενών εκτός ΜΕΘ; Η διαφορά ποιότητας παροχής υπηρεσιών υγείας στα περιφερειακά νοσοκομεία; Η υποστελέχωση του Εθνικού Συστήματος Υγείας; Η εξάντληση των εργαζομένων; Η ηλικία των νοσηλευομένων;  
  • Παράπλευρα θύματα της συγκυρίας οι ασθενείς άλλων ασθενειών, που δε λαμβάνουν έγκαιρη διάγνωση είτε λόγω της πίεσης του ΕΣΥ με τον Covid είτε λόγω φόβου προσέγγισης σε θεραπευτικούς χώρους. 
  • Στόχος μας οφείλει να είναι η ανθεκτικότητα του συστήματος υγείας, μέσω της ενίσχυσής του σε όλα τα επίπεδα, για την αντιμετώπιση της πανδημίας αλλά και μελλοντικών υγειονομικών κρίσεων. 

 

Για το Πανεπιστημιακό Παιδιατρικό Νοσοκομείο Θες/νίκης (δωρεά Ιδρύματος Νιάρχος)

  • Μέσω της δωρεάς του Ιδρύματος «Νιάρχος» η Β. Ελλάδα θα αποκτήσει ένα σύγχρονο πανεπιστημιακό παιδιατρικό νοσοκομείο υψηλών προδιαγραφών, που  θα καλύψει ένα ευρύ φάσμα υγειονομικών αναγκών παιδιών και εφήβων, ενώ παράλληλα θα λειτουργεί ως κυψέλη έρευνας και γνώσης.
  • Το Ίδρυμα Νιάρχος χρηματοδοτεί πλήρως το έργο (160 εκ. ευρώ), ενώ το ελληνικό Δημόσιο αναλαμβάνει επιμέρους δράσεις, όπως οι οικοδομικές άδειες,  η στελέχωση του νοσοκομείου, κ.ά. 
  • Οι δωρεές καλύπτουν σημαντικά κενά του συστήματος υγείας που προκύπτουν από την ελλιπή κρατική χρηματοδότηση. Η λειτουργία τους ωστόσο είναι συμπληρωματική και δεν υποκαθιστούν την κρατική δαπάνη. 
  • Η κυβέρνηση δυστυχώς δεν έχει εντάξει τις δωρεές σε ένα γενικότερο σχεδιασμό και δεν έχει δημιουργήσει ένα μηχανισμό αξιοποίησής τους με βάση την αξιολόγηση των αναγκών, την ορθή και αποτελεσματική διαχείριση και τη διαφάνεια. 
  • Ελπίζουμε να τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα της σύμβασης, ώστε να μην υπάρξουν καθυστερήσεις και πιθανή αναστολή εργασιών, οικονομική επιβάρυνση του ελληνικό Δημοσίου ή ακόμα και λύση της επιμέρους σύμβασης (άρθρο 4). 
  • Η έλλειψη κατάλληλου και ασφαλούς οδικού δικτύου για την προσέγγιση του χώρου του νοσοκομείου, που έχει επισημανθεί από τρεις δημάρχους της Δυτ. Θεσσαλονίκης και τον Μητροπολίτη Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως, μέσω κοινού υπομνήματος με εμπεριστατωμένες προτάσεις, αλλά και βουλευτές όλων των κομμάτων, χρειάζεται να αντιμετωπιστεί άμεσα. 
  • Οι βελτιώσεις που πραγματοποιούνται είναι μικρής κλίμακας και δεν εξασφαλίζουν ασφαλή προσέγγιση, πρόβλημα που θα επιδεινωθεί όταν το νοσοκομείο τεθεί σε πλήρη λειτουργία και θα γίνεται χρήση του επικίνδυνου οδικού δικτύου από πλήθος οχημάτων (ασθενοφόρων, επισκεπτών, προμηθευτών, κ. ά.)
  • Κάποιες προβλεπόμενες στη μελέτη του έργου εργασίες συνιστούν ρυμοτομικές αυθαιρεσίες και ενδέχεται, αν προσφύγει κάποιος στη Δικαιοσύνη, να υπάρξουν καθυστερήσεις στην εκτέλεση του έργου, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Οι τοπικοί φορείς έχουν υποδείξει ποιες είναι αυτές. 
  • Η στελέχωση του Παιδιατρικού Νοσοκομείου, ελπίζουμε να μην έχει τη μοίρα των υπολοίπων τραγικά υποστελεχωμένων νοσοκομείων του ΕΣΥ. Διαφορετικά, θα μείνουν οι σύγχρονες εγκαταστάσεις και ο ιατροτεχνολογικός εξοπλισμός χωρίς ανθρώπους να το λειτουργήσουν.

Για την υπουργική τροπολογία – βασικά σημεία

  • Οι διατάξεις της τροπολογίας αφορούν στην πανδημία και την αντιμετώπισή της, οπότε είμαστε θετικοί. Ωστόσο, υπάρχουν σημεία προς σχολιασμό.
  • Η κυβέρνηση αντί μιας συνολικής νομοθετικής πρωτοβουλίας, με ριζικές λύσεις αντιμετώπισης όχι μόνον της πανδημίας, αλλά και των χρόνιων παθογενειών και ελλείψεων του Εθνικού Συστήματος Υγείας, προτιμά τις εμβαλωματικές λύσεις και τη διαιώνιση προβλημάτων. 
  • Η κυβέρνηση δεν έχει συγκεκριμένη φιλοσοφία και σχέδιο που να βασίζεται στη  χαρτογράφηση των αναγκών. Με την επίφαση της πανδημίας, μένει στις παρατάσεις, στις κατά παρέκκλιση διατάξεις και στην αδιαφάνεια. Οι ελλείψεις σε ιατρονοσηλευτικό προσωπικό είναι τεράστιες και το υπάρχον προσωπικό βρίσκεται στα όρια της εξάντλησης.
  • Συμφωνούμε με την αυξημένη μοριοδότηση στις επόμενες τρεις προκηρύξεις του ΑΣΕΠ για το νοσηλευτικό και λοιπό προσωπικό, που βρέθηκε στην πρώτη γραμμή αντιμετώπισης της πανδημίας, γιατί αυτό αποτελεί ενός είδους αναγνώριση. Ωστόσο, ο Υπουργός Υγείας έχει προαναγγείλει μόνο μία προκήρυξη 4 χιλιάδων θέσεων νοσηλευτών και 910 θέσεων λοιπού προσωπικού. Οι νοσηλευτές και μόνο που βρέθηκαν να εργάζονται στο σύστημα υγείας κατά τη διάρκεια της πανδημίας, είναι 7.500. Άρα, η αναγνώριση δεν ισχύει για όλους, αντίθετα με τις αρχικές υποσχέσεις της Κυβέρνησης. Ουσιαστικά πρόκειται για ανακύκλωση του ήδη υπάρχοντος προσωπικού και αλλαγή του είδους σύμβασης εργασίας και όχι για νέες προσλήψεις. 
  • Για την παράταση παραμονής στις ειδικότητες επείγουσας εντατικής νοσηλευτικής και της νοσηλευτικής της δημόσιας υγείας/κοινοτικής νοσηλευτικής, συμφωνούμε. Στην ουσία, όμως, αυτή η ρύθμιση αποτελεί παραδοχή της αποτυχίας τόσο της εκπαιδευτικής πολιτικής στην υγεία, όσο και του τρόπου στελέχωσης του συστήματος υγείας. Είναι γνωστό, ότι δεν υπάρχει ενδιαφέρον και συμμετοχή στις συγκεκριμένες ειδικότητες, αφού δεν υπάρχει κίνητρο, π.χ. μοριοδότησης πρόσληψης για όσους τις επιλέξουν. 
  • Είμαστε θετικοί στην παράταση πάσης φύσεως επικουρικού προσωπικού μέχρι το τέλος του 2022. Το θέμα που τίθεται είναι, τι θα γίνει με αυτούς τους εργαζόμενους που προσφέρουν τις υπηρεσίες τους επί χρόνια στο δημόσιο σύστημα υγείας και μάλιστα στις πιο δύσκολες φάσεις του καλύπτοντας ουσιαστικές ανάγκες και οι συμβάσεις τους θα λήξουν στο τέλος του έτους; 
  • Το πρόβλημα της στελέχωσης του δημόσιου συστήματος υγείας είναι ένα θέμα που πρέπει να αντιμετωπιστεί μέσω μιας ολοκληρωμένης νομοθετικής πρωτοβουλίας, που θα βασίζεται σε ένα ρεαλιστικό χάρτη αναγκών. Οι εμβαλωματικές λύσεις με επίκληση των έκτακτων συνθηκών της πανδημίας πρέπει να σταματήσουν μετά από δύο χρόνια με τον κορωνοϊό.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ