Connect with us

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Tα λάθη του Υπουργείου Παιδείας στην εφαρμογή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής

Δημοσιεύτηκε

στις

Η ΕΒΕ (Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής), εφαρμόστηκε πρώτη φορά το 2021 με σκοπό να αντικαταστήσει την βάση του 10 προηγούμενων ετών.

Η εικόνα εισαγωγής φοιτητών σε Τμήματα με 4000 μόρια που συνέβαινε τα προηγούμενα χρόνια έπρεπε να σταματήσει, καθώς εισάγονταν στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση υποψήφιοι οι οποίοι ήταν ουσιαστικά αδιάφοροι όλη την χρονιά. Με έναν μέτριο βαθμό στην Έκθεση και κάποιες απαντήσεις σε ερωτήσεις Σωστού/Λάθους και Πολλαπλής Επιλογής αποκτούσε κάποιος την ιδιότητα του φοιτητή εισαγόμενος με 4000 και 5000 μόρια. Οι περισσότεροι θα συμφωνήσουν ότι η θεσμοθέτηση ενός «κόφτη» ήταν αναγκαία κατά το πέρασμα από το Λύκειο στο Πανεπιστήμιο. Η βάση του 10 που υπήρχε παλαιότερα, ήταν ένα τέτοιου είδους φίλτρο, αλλά περισσότερο αποτελούσε ψυχολογικό όριο και δεν είχε πάντα επαφή με την πραγματικότητα.

Σε ορισμένα πεδία, ορισμένες χρονιές έπεφταν πολύ δύσκολα θέματα που έριχναν τις βαθμολογίες, ενώ άλλες χρονιές πολύ εύκολα οι οποίες τις ανέβαζαν. Επίσης, σε κάποιες κατευθύνσεις (π.χ. Θεωρητική), μπορείς ευκολότερα να διασφαλίσεις υψηλές βαθμολογίες, σίγουρα μεγαλύτερες του 10, σε σχέση με άλλες κατευθύνσεις. Έτσι πολύ σωστά κατά την γνώμη μου εισάγεται η ΕΒΕ η οποία σχετίζεται με τον Μέσο Όρο (ΜΟ) των βαθμολογιών των υποψηφίων (για παράδειγμα το 2022 ήταν 11,87 για την θετική ενώ το 2021 ήταν 11,98). Η αναμενόμενη κίνηση από το Υπουργείο ήταν να πολλαπλασιάσει τον Μέσο Όρο με έναν συντελεστή και να θεσμοθετήσει ότι με βαθμολογία κάτω από αυτήν την τιμή δεν μπορεί κάποιος να περάσει στην Τριτοβάθμια. Για παράδειγμα, αν επιλέξει το 0,8, έχουμε 11,87*0,8= 9,496 μόρια άρα στην Τριτοβάθμια μπορεί κάποιος να περάσει αν συγκεντρώσει πάνω (ή περίπου πάνω ) από 9496 μόρια.

Μια δικλείδα που θα αντικαθιστούσε σαφώς πιο δίκαια την βάση του 10, ένας συντελεστής (πχ 0,8 ή 0,75) που μπορεί να υπολογίζεται κάθε φορά από το Υπουργείο και μια κινητή βάση, η οποία όμως βασίζεται στον ΜΟ του κάθε επιστημονικού πεδίου. Αντί αυτού όμως το Υπουργείο έδωσε τη δυνατότητα στο κάθε Τμήμα ξεχωριστά να έχει τον δικό του συντελεστή, ο οποίος μπορεί να κυμαίνεται από 0,8-1,2 με πολύ σημαντικές παρενέργειες και επιπτώσεις στην Ελληνική Οικογένεια, στους Πολίτες αλλά και στα ίδια τα Τμήματα, όπως θα παρουσιαστεί παρακάτω. Εδώ και 2 χρόνια, όταν οι υποψήφιοι καλούνται να συμπληρώσουν το Μηχανογραφικό τους, η εφαρμογή τους επιτρέπει να δηλώσουν τα Τμήματα των οποίων η ΕΒΕ είναι μικρότερη από τον ΜΟ του Υποψηφίου. Αν ο Υποψήφιος έγραψε πολύ καλά μπορεί να δηλώσει όλες τις σχολές, αν έγραψε μέτρια η εφαρμογή του ανοίγει μόνο ορισμένες σχολές και αν δεν έγραψε καθόλου καλά, δεν του ανοίγει καμία.

Ένα πρώτο σχόλιο εδώ είναι η λάθος είδηση που έπαιξε στα δελτία Ειδήσεων σχεδόν πανηγυρίζοντας, ότι δηλαδή όλοι οι Υποψήφιοι πέρασαν στις πρώτες τους επιλογές.

Δεν συμπλήρωσαν φυσικά ….στις πρώτες τους επιλογές από αυτές που τους άφησαν να δηλώσουν. Μια δεύτερη παρενέργεια είναι πίνακας που παρουσιάζει Σχολές και το πλήθος των πρώτων επιλογών, των δεύτερων επιλογών, … και των συνολικών επιλογών. Λάθος πίνακας, λάθος ανάγνωση λάθος συμπεράσματα διότι και πάλι όλοι οι Υποψήφιοι δεν ήταν ελεύθεροι να δηλώσουν τις Σχολές που ήθελαν …. πάλι λόγω ΕΒΕ. Χώρισε ουσιαστικά τα Τμήματα σε 3 μεγάλες κατηγορίες. Στην πρώτη κατηγορία έχουμε τα παραδοσιακά Υψηλόβαθμα Τμήματα (περίπου πάνω από 15.000 μόρια), τα οποία είτε υπάρχει είτε δεν υπάρχει ΕΒΕ δεν επηρεάζονται οι βάσεις τους και η πληρότητά τους από την ύπαρξή της (οι θέσεις είναι καλυμμένες κατά 100%).

Στην δεύτερη κατηγορία έχουμε τα Τμήματα με βάσεις ενδιάμεσης τιμής (0,8*ΜΟ – 1,2*ΜΟ) και στην Τρίτη κατηγορία έχουμε Τμήματα που αν δεν υπήρχε ΕΒΕ θα είχαν βάσεις πολύ χαμηλότερες από το γινόμενο 0,8*ΜΟ τα οποία όμως εμφανίζουν πολύ χαμηλή πληρότητα.  Αυτό ΔΕΝ προκύπτει τόσο από την έλλειψη ενδιαφέροντος ή από την υποβάθμιση των Σπουδών ή ότι τα μέλη ΔΕΠ δεν κάνουν σωστά την δουλειά τους.

Διαφήμιση

Προκύπτει περισσότερο από την ύπαρξη της ΕΒΕ, η οποία για άλλο σκοπό εισήχθη (ως εξέλιξη της βάσης του 10) και πολλαπλά άλλες επιπτώσεις έχει. Για παράδειγμα το Τμήμα Φιλολογίας της Θεσσαλονίκης (να το ξαναγράψουμε της Θεσσαλονίκης ΑΠΘ) μπορούσε να δεχθεί 184 φοιτητές και λόγω ΕΒΕ δέχθηκε 89. Το ερώτημα που τίθεται είναι άραγε δεν μπορούσε να δεχθεί άλλους 95 φοιτητές οι οποίοι ως μετέπειτα Φιλόλογοι θα διδάξουν την Ελληνική Γλώσσα στα Γυμνάσια και στα Λύκεια;

Το Υπουργείο, σε αυτό το σημείο έχει κάνει ένα τεράστιο λάθος με πολλαπλές αχρείαστες συνέπειες και στους Υποψηφίους αλλά και στα ίδια τα Τμήματα. Η ΕΒΕ πρέπει να υπάρξει και να έχει μία τιμή για όλο το επιστημονικό πεδίο η οποία θα συνδέεται με τον μέσο όρο (πχ 0,75*ΜΟ ή 0,8*ΜΟ).

Ο Ακαδημαϊκός χάρτης της χώρας πρέπει να ανασυγκροτηθεί με γνώμονα το συμφέρον των Ελλήνων. Η Ελληνική οικογένεια πρέπει να ξέρει ότι εκεί που σπουδάζει το παιδί τους υπάρχουν οι Πανεπιστημιακοί δάσκαλοι με το ανάλογο διεθνές κύρος, τα μέσα και οι μέθοδοι ώστε ο φοιτητής να συναντά ένα περιβάλλον αντάξιο και ισάξιο με τα καλύτερα Ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια.

Όμως η ΕΒΕ όπως εφαρμόζεται εδώ και 2 χρόνια δεν συμβάλλει προς αυτή την κατεύθυνση, αντίθετα έχει δημιουργήσει τεράστια προβλήματα, ταλαιπωρία και απογοήτευση και στους Υποψηφίους αλλά και στα ίδια τα Τμήματα (κυρίως της μεσαίας κατηγορίας). Η επιλογή συντελεστή από τα Τμήματα οδηγεί σε στρεβλώσεις και αδικίες σε βάρος χιλιάδων μαθητών που έδωσαν εξετάσεις το 2021 και το 2022 και πέτυχαν σχετικά καλές βαθμολογίες. Ας μην συνεχιστεί και τις επόμενες χρονιές αυτό το περιττό και παράλογο καψώνι.

ΠΗΓΗ: Alfavita.gr

 

Διαφήμιση