Γ.Καμίνης: “Η Κυβέρνηση Μητσοτάκη Υπονομεύει τη διαβούλευση στην ευρύτερη έννοιά της”

Σημεία αγόρευσης Γιώργου Καμίνη, ειδικού αγορητή του Κινήματος Αλλαγης και βουλευτή Επικρατείας, κατά τη συζήτηση, στην Ολομέλεια της Βουλής, επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών «Θεσμικό πλαίσιο τηλεργασίας, διατάξεις για το ανθρώπινο δυναμικό του δημοσίου τομέα και άλλες ρυθμίσεις του Υπουργείου Εσωτερικών» 

Για την πρόκληση της τηλεργασίας 

– Η τηλεργασία στον δημόσιο αλλά και στον ιδιωτικό τομέα, ήρθε για να μείνει, αλλά με ποιους όρους; Και οι δύο τομείς κλήθηκαν να προσαρμοστούν σε μία αχαρτογράφητη συγκυρία, χωρίς ξεκάθαρα θεσμικά εργαλεία.

– Ενα σχέδιο νόμου για τη τηλεργασία πρέπει να βασίζεται στους εξής άξονες πολιτικής:

Α) Ότι αποτελεί (σε συνθήκες κανονικότητας) δικαίωμα του δημοσίου υπαλλήλου και όχι υποχρέωση Β) Ότι δεν επηρεάζονται στο παραμικρό οι μισθολογικές απολαβές και τα εργασιακά δικαιώματα Γ) Ότι δεν προκύπτουν ανισότητες ανάμεσα σε τηλεργαζόμενους και μη Δ) Ότι εξασφαλίζονται πλήρως τα προσωπικά δεδομένα και Ε) Ότι διασφαλίζεται η ομαλή και απρόσκοπτη λειτουργία της δημόσιας υπηρεσίας και δεν διαταράσσεται ο προγραμματισμός της

 –  Υπάρχουν μείζονα ζητήματα προστασίας προσωπικών δεδομένων που αφορούν το σύστημα παρακολούθησης του χρόνου εργασίας, όπως η δυνατότητα χρήσης κάμερας όχι μόνο για τις τηλεδιασκέψεις, αλλά και για τον έλεγχο απόδοσης του εργαζόμενου. Ως προς αυτό, αναμένουμε τη γνωμοδότηση της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, ελπίζοντας ότι με την εγκυρότητά της θα καθησυχάσει τις όποιες εύλογες επιφυλαξεις έχουν διατυπωθεί

 – Ως Κίνημα Αλλαγής, φροντίσαμε να ενσωματώσουμε συγκεκριμένες προτάσεις της ΕΣΑμεΑ με την κατάθεση ξεχωριστής τροπολογίας, ώστε και τα άτομα με αναπηρίες να έχουν πρόσβαση στην τηλεργασία απρόσκοπτα και χωρίς διακρίσεις.

Για την “βροχή τροπολογιών” και σε αυτό το νομοσχέδιο της κυβέρνησης

– Το σχέδιο νόμου στη δημόσια διαβούλευση περιείχε αρχικά μόλις 20 άρθρα. Τα άρθρα αυτά κατά την κατάθεση του νομοσχεδίου στην αρμόδια Επιτροπή έγιναν 27 και τώρα, αν υπολογίσει κάποιος αθροιστικά τον αριθμό των άρθρων που περιλαμβάνουν όλες οι τροπολογίες πάμε συνολικά στα 62.

– Με άλλα λόγια, το νομοσχέδιο που κατατέθηκε αρχικά αφορά μόλις το 1/3 του σχεδίου νόμου που θα ψηφίσει σήμερα η Ολομέλεια της Βουλής σε μία μόνο συνεδρίαση!

– Τι καταφέρνουμε έτσι; Υπονομεύουμε τη διαβούλευση στην ευρύτερη έννοιά της. Πρώτ’ από όλα τη διαβούλευση ως στάδιο της προ-κοινοβουλευτικής διαδικασίας, εκεί δηλαδή που τίθεται το νομοσχέδιο υπό την κρίση γενικά της κοινωνίας και κατά δεύτερο λόγο υποτιμάμε τη διαβούλευση στο κατ’ εξοχήν θεσμικό κέντρο της, που είναι η ίδια η Βουλή.

– Το Κίνημα Αλλαγής δεν πρόκειται ποτέ να συμβιβαστεί με αυτή τη λογική νομοθέτησης. Αρνούμαστε να συμβιβαστούμε. Και θα πρέπει πάντοτε η αντιπολίτευση να διαμαρτύρεται, γιατί έτσι αποσοβεί τον κίνδυνο να εθιστούμε κάποια στιγμή όλοι σε αυτές τις συνήθειες, με έναν μιθριδατισμό σε αντικοινοβουλευτικές πρακτικές οι οποίες ευτελίζουν την κοινοβουλευτική διαδικασία.

Για την ανάγκη μιας ουσιαστικής μεταρρύθμισης στον δημόσιο τομέα και την Τοπική Αυτοδιοίκηση

– Επιμένετε να προβαίνετε σε αποσπασματικές μεταβολές αντί σε ολοκληρωμένες μεταρρυθμίσεις.

– Στο θέμα της αξιολόγησης πρέπει να έρθει ένα νέο, ολοκληρωμένο σύστημα, που θα συμφωνηθεί με όλες τις πολιτικές δυνάμεις, γιατί θα πρέπει να ισχύσει σε βάθος χρόνου.

 – Πρέπει επίσης, όπως έχω επανειλημμένα πει σε αυτή την αίθουσα, να προχωρήσουμε σε μία γνήσια αποκέντρωση της διακυβέρνησης.

 – Όχι απλώς να ξεκαθαρίσουμε τις αρμοδιότητες, αλλά να ενδυναμώσουμε τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης μεταφέροντας νέες αρμοδιότητες: π.χ. την καταβολή του φόρου ακίνητης περιουσίας στους Πρωτοβάθμιους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ώστε να αποκτήσουν ίδιους πόρους.

– Αν τρομάζει το μέγεθος της μεταρρύθμισης στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, να προχωρήσουμε σε κάποια πιλοτική εφαρμογή της σε συγκεκριμένους Δήμους, όπως είχα προτείνει επανειλημμένα στην ΚΕΔΕ ως Δήμαρχος Αθηναίων.

– Είχα προτείνει τότε να βάλουμε και κάποιους Δήμους “στο πράσινο”. Να μπουν δηλαδή σε κάποια υψηλότερη ταχύτητα, με συγκεκριμένα κριτήρια: Δήμοι που βελτιώνουν την οικονομική τους κατάσταση, εξυπηρετούν τα δάνειά τους στις τράπεζες, έχουν υψηλούς δείκτες απορροφητικότητας στο ΕΣΠΑ κ.λπ.

 – Σε αυτούς τους Δήμους θα μπορούσαν σιγά σιγά να αφαιρούνται κρατικοί έλεγχοι και να εκχωρούνται περισσότερες αρμοδιότητες. Ώστε να αποτελέσει κίνητρο σε άλλους Δήμους να προβούν σε παρόμοιες βελτιώσεις.

 – Έτσι, οι Δήμοι θα μπορούσαν να ανασάνουν από τον ασφυκτικό έλεγχο του κράτους και την παρουσία της κεντρικής διοίκησης, που δεν αφήνει την Αυτοδιοίκηση να αναπτύξει στον πληρέστερο βαθμό τις δυνατότητές της. Χωρίς ισχυρή Τοπική Αυτοδιοίκηση, δεν αποκτήσουμε ούτε επιτελικό κράτος.

Για την απροειδοποίητη αλλαγή των όρων και της ύλης στις εξετάσεις της Σχολής Δημόσιας Διοίκησης 

 – Τι κοστίζει στο Υπουργείο Εσωτερικών να διεξαχθεί ο επόμενος διαγωνισμός με το υφιστάμενο σύστημα και ο μεθεπόμενος με το καινούργιο; Ειλικρινά αυτή η βιασύνη προκαλεί απορία και καταστρατηγεί την αρχή της προβλεψιμότητας της διοικητικής δράσης και της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του πολίτη.

– Ίσως τελικά κύριε Υπουργέ η μεγαλύτερη επανάσταση που έχουμε να κάνουμε ως χώρα είναι ο σεβασμός και η τήρηση των κανόνων του παιχνιδιού από όλους, μέσα σε ένα πλαίσιο εμπιστοσύνης.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ