Κώστας Σκανδαλίδης: «Βάλατε τον κ. Χρυσοχοΐδη να αποφασίσει για το Πανεπιστήμιο»

Η ομιλία του Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου του Κινήματος Αλλαγής στη Βουλή

Κώστας Σκανδαλίδης: «Βάλατε τον κ. Χρυσοχοΐδη να αποφασίσει για το Πανεπιστήμιο»

Απάντηση του κ. Κώστα Σκανδαλίδη, Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου του ΚΙΝΑΛ στην Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Ν. Κεραμέως κατά την ομιλία στην Ολομέλεια της Βουλής για το Νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων «Εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας, αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις».

Κυρία Υπουργέ,

Έχω την εντύπωση ότι, ενώ δεν αγνοείτε την εξέλιξη των πραγμάτων αντιμετωπίζετε την ιστορία επιλεκτικά και αποσπασματικά. Και δίνετε λάθος μηνύματα.

Τα πράγματα δεν έμειναν στάσιμα από την δεκαετία του ’90. Το 2011, ο συγκεκριμένος νόμος (ν.4009/2011) έδωσε για πρώτη φορά το έναυσμα της αντιμετώπισης του θέματος του ασύλου στα πανεπιστήμια. Και τον ψήφισε και η ΝΔ και η Βουλή με μεγάλη πλειοψηφία. Ήταν στη σωστή κατεύθυνση. Όταν το πρόβλημα συνεχιζόταν, φέρατε εσείς ένα νόμο πέρυσι. Εμείς δεν καταψηφίσαμε γενικά το νόμο σας. Εμείς σας είπαμε ότι έτσι όπως είναι αυτός ο νόμος δεν αντιμετωπίζει το πρόβλημα. Αντίθετα, φέρνει τον αυταρχισμό μέσα στα πανεπιστήμια χωρίς αποτέλεσμα. Και σας προτείναμε κάτι διαφορετικό το οποίο δεν δεχθήκατε. Αποδείχθηκε ότι εκείνος ο νόμος σας δεν έδωσε καμία λύση στο πρόβλημα, και εμφανίζεστε σήμερα με έναν ακόμη πιο αυταρχικό νόμο: να κάνετε αστυνομία στα πανεπιστήμια. Που δεν υπάρχει πουθενά στον κόσμο και που δεν στηρίζεται σε καμία λογική ιδρύματος που διαπραγματεύεται τη γνώση, την έρευνα, την ελευθερία της σκέψης, τον πλουραλισμό των ιδεών κ.ά. Είσαστε τόσο εκσυγχρονιστές και πρωτοπόροι που θέλετε να βάλετε την αστυνομία στα πανεπιστήμια;

Είπατε για την πρόταση τη δική μας, ότι δε δίνει λύση. Δίνει θαυμάσια λύση! Να σας πω με τι προϋποθέσεις όμως. Η λύση που δίνει η πρόταση η δική μας είναι ακριβώς πως να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα σήμερα, και παράλληλα να γίνει μια μεγάλη μεταρρυθμιστική προσπάθεια ώστε να μπορεί να συνδέεται πια η πραγματική επίδοση του μαθητή, στη διάρκεια και όχι σε μια στιγμή, με την είσοδό του στο Πανεπιστήμιο και να αναβαθμιστούν οι σπουδές.

Έχουμε τελείως διαφορετική αντίληψη για το τι σημαίνει μεταρρύθμιση. Εσείς τη μεταρρύθμιση τη θεωρείτε στα πρόσωπα. Δεν μπορούν οι πρυτάνεις να κάνουν τη δουλειά τους που τους ορίζει ο νόμος και καταργείτε τη συμμετοχή τους σε αυτή τη διαδικασία δίνοντας τον έλεγχο στον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη. Να παρέμβει δηλαδή ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη στο Πανεπιστήμιο για να αντικατασταθεί η αδυναμία του Πρύτανη. Αυτό είναι αντί-μεταρρύθμιση. Είναι κατάργηση του θεσμού.

Μεταρρύθμιση είναι να φέρετε το θεσμό σε θέση να κάνει τη δουλειά του. Εμείς λοιπόν, λέμε ότι πέρα από τη γενική συζήτηση που πρέπει να γίνει για τη σχέση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με την είσοδο στα Πανεπιστήμια, πρέπει, για να λειτουργήσει το Πανεπιστήμιο σήμερα, να αναλάβουν και οι Πρυτάνεις τις αρμοδιότητές τους με ποινική και αστική ευθύνη. Σημαίνει δηλαδή, να υποχρεωθεί η Πρυτανεία να αναλάβει αυτή την ευθύνη. Γιατί εκλέγεται δηλαδή; Μαζεύουν ψήφους, παρακαλούν τα κόμματα να τους βοηθήσουν να εκλεχθούν Πρυτάνεις.

Είναι άλλη μεταρρύθμιση αυτή που προτείνουμε εμείς, δηλαδή να προχωρήσουμε πιο πέρα αυτό που δεν έγινε και να το αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά. Να δίνουμε τη δυνατότητα στον Πρύτανη μέσα από τη διαδικασία της υπηρεσίας φύλαξης της (πανεπιστημιακής) περιουσίας και τα μέσα να ασκήσει το δικαίωμά του, και έχει και η αστυνομία το δικαίωμα να παρεμβαίνει σε έκνομες πράξεις. Το τι άλλο χρειάζεται είναι να λύσετε το πρόβλημα: να αναγκαστεί ο Πρύτανης να κάνει τη δουλειά το. Γι’ αυτό εκλέγεται.

Εσείς όμως πάτε ανάποδα. Θέλετε τα πρόσωπα. Και βάζετε τον Χρυσοχοΐδη να αποφασίσει για το Πανεπιστήμιο.

Είναι θεμελιώδης η διαφορά απέναντι σε μια προοδευτική μεταρρύθμιση που πάει το θεσμό πιο πέρα και σε μια απορρύθμιση και αντί-μεταρρύθμιση που είναι «πονάει δόντι – κόβω κεφάλι».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ