Μανώλης Χριστοδουλάκης: “Τίθεται ζήτημα αντισυνταγματικότητας του νομοσχεδίου Κεραμέως”

"Δεν γίνεται να πλήττεται το αυτοδιοίκητο των Πανεπιστημίων" , υπογραμμίζει ο Γραμματέας του Κινήματος Αλλαγής

 

 ΣΗΜΕΙΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ  ΜΑΝΩΛΗ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΑΚΗ ,ΓΡΑΜΜΑΤΕΑ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΑΛΛΑΓΗΣ στον REAL FM 107,1 και την εκπομπή «Καλημέρα Θεσσαλονίκη» με τη δημοσιογράφο Μαρία Σαμολαδά.

 

Για τη χθεσινή συνέντευξη του Πρωθυπουργού:

Αναδεικνύει την αδυναμία της Κυβέρνησης να προβλέψει και να πάρει μέτρα προετοιμασίας εγκαίρως για αυτό που έχει έρθει. Έχουμε αποφάσεις με δύο μέτρα και δύο σταθμά για την εφαρμογή των μέτρων. Από την μια το λιανεμπόριο να λειτουργεί με click in shop, μετά click away και τώρα να είναι κλειστό, και από το σπίτι.

 

Και από την άλλη όμως, τα σχολεία να ανοίγουν ξανά όπως τον Σεπτέμβριο δίχως πρόβλεψη για να μειωθούν οι μαθητές και να τηρηθούν οι αποστάσεις, ενώ επίσης να ανοίγουν τα δημοτικά, μετά τα Λύκεια, μετά να το ξαναπαίρνουν πίσω και να τα ξανακλείνουν. Φυσικά και η πρόβλεψη για την απαγόρευση στο take away το πρωί και το απόγευμα η Κυβέρνηση να το παίρνει πίσω. Όλα αυτά καταδεικνύουν, ότι οι αποφάσεις που λαμβάνονται είναι χωρίς επαρκή δεδομένα και αυτό δυστυχώς το πληρώνουμε.

Για τα λάθη της Κυβέρνησης και τις προτάσεις του ΚΙΝΑΛ σχετικά με την αντιμετώπιση της πανδημίας:

Οι ΜΕΘ θα μπορούσαν να είχαν προβλεφθεί νωρίτερα και όχι απλά να επαφιόμαστε στις 2 δωρεές της Βουλής και του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος και όλες οι υπόλοιπες να αφορούν εμβαθύνσεις χώρων χειρουργείου που απλά τις κάναμε ΜΕΘ για να αυξηθούν τα νούμερα.

Παράλληλα, η Πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας με τα κινητά κλιμάκια θα μπορούσε να είχε ενταχθεί νωρίτερα στον σχεδιασμό των ΤΕΘ, όπως και η διατίμηση του κόστους τους, η ένταξη  συνταγογράφησης του ΕΟΠΥ για να μπορούν όλοι οι πολίτες δίχως κόστος να συνεισφέρουν στη διαδικασία της ιχνηλάτησης.

Επιπροσθέτως, καλύτερα πρωτόκολλα για υγειονομικούς και ηλικιωμένους σε γηροκομεία και ευαίσθητες δομές, ενώ δυστυχώς δεν έχουμε δει μέχρι στιγμής λύσεις για να αποφύγουμε τον συνωστισμό στα ΜΜΜ.

Ενώ πρέπει να τονίσουμε, ότι σχετικά με τις κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις της κρίσης, μέτρα εμπροσθοβαρή, που θα έπρεπε να είχαν ληφθεί από τον προηγούμενο Μάιο βρίσκονται ακόμη στα χαρτιά. Δεν τα ισοπεδώνω όλα .

 

 

Για τον χαρακτήρα της οριζόντιας επιβολής μέτρων σε ολόκληρη την Ελλάδα:

Δεν γίνεται για να το πω με πολύ απλά λόγια το επιδημιολογικό φορτίο στην Αττική να επηρεάζει το εάν θα ανοίξει οικονομική δραστηριότητα στη Κέρκυρα, Ρόδο κλπ.,

Πρέπει να αλλάξουμε τον σχεδιασμό μας, και να προχωρήσουμε σε ένα μοντέλο μαζικών τεστ σε ολόκληρο τον πληθυσμό. Το κόστος είναι πολύ μικρό σε σχέση με τα ποσά που χάνει η πραγματική οικονομία. Η Σλοβακία για παράδειγμα το έκανε με κόστος 50 εκατομμύρια ευρώ για 50 εκατομμύρια τεστ. Έτσι, υπό αυτό το πρίσμα και αφού αποτυπώσουμε ακριβώς και όχι δειγματοληπτικά το ποσοστό των κρουσμάτων σε κάθε νομό και κάθε περιοχή, εμείς ως ΚΙΝΑΛ προτείνουμε στεγανοποίηση των νομών και των νησιών της χώρας, με υποχρεωτικό τεστ 48ωρου για τη μετακίνηση μεταξύ των περιοχών.

Για την Ικαρία και το γεύμα του Πρωθυπουργού με 30 άτομα:

Θεωρώ, ότι ο Πρωθυπουργός πρέπει να προλαμβάνει ακριβώς διότι είναι εκείνος που πρέπει πρώτα να δίνει το παράδειγμα. Δεν αντιλαμβάνομαι πως γίνεται όταν εμείς δεν μπορούμε να δούμε τους γονείς μας και τους φίλους μας, και γιατί δεν θέλουμε και γιατί δεν γίνεται, να υπάρχει την ίδια ώρα τραπέζι 30 ατόμων, ακριβώς μάλιστα την ημέρα που ανακοινώθηκε αυστηροποίηση των μέτρων!

Εκτός από το παράτυπο ή παράνομο που ισχύει σήμερα, έχουμε να κάνουμε και με ένα θέμα ουσίας, καθώς αποδείχθηκε ότι ο Πρωθυπουργός δεν πιστεύει στα ίδια τα μέτρα!

 

Ουσιαστικό και συμβολικό Ατόπημα και από τον Αρχηγό της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης:

Ο Αλέξης Τσίπρας προέβη και εκείνος σε ένα ουσιαστικό και συμβολικό ατόπημα, καθώς δεν γίνεται δύο ημέρες από τις εικόνες στην Ικαρία, να τονίζει ότι “εγώ δέχομαι το ρίσκο να κολλήσει κάποιος κορονοϊό σε διαδηλώσεις. Αυτό δείχνει, ότι Κυβέρνηση και Αξιωματική Αντιπολίτευση δεν αντιλαμβάνονται τί περνάνε οι πολίτες με τους περιορισμούς και τα μέτρα. Υπάρχει μια εικόνα που φανερώνει μια αναξιοπιστία, που δυστυχώς έχει πολύ αρνητικές συνέπειες στην ίδια την εφαρμογή των μέτρων από τους πολίτες, ιδιαίτερα μάλιστα όταν οι ίδιοι οι πολίτες χάνουν την εμπιστοσύνη τους σε αυτούς που λαμβάνουν τα μέτρα.

Για τα οικονομικά μέτρα αντιμετώπισης της πανδημίας και τις προτάσεις του ΚΙΝΑΛ:

Είναι πολύ σημαντικό να υπάρξει μέριμνα για τις επιχειρήσεις στην εστίαση, το εμπόριο και την μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας. Έχουμε προτείνει μια επιστρεπτέα προκαταβολή με 70% μεταβίβαση και 30% δανεισμό ύψους 1 δισ.

 

Nα εστιάσουμε στα εξής:

 Πρόβλεψη για εστίαση στη ρευστότητα των επιχειρήσεων. Στη πράξη αυτό σημαίνει μέριμνα για μη επιστροφή ποσών των επιστρεπτέων προκαταβολών, καθώς και μοντέλα ένα ευνοϊκότερο δανεισμό, καθώς τα κριτήρια για τους δανεισμούς στις τράπεζες δεν έχουν “πιεστεί” κυβερνητικά, προκειμένου να μπορούν να περιλαμβάνουν και τις επιχειρήσεις που το έχουν ανάγκη. Διότι, αυτή τη στιγμή μπορούν να δανείζονται αυτοί που έτσι και αλλιώς θα μπορούσαν να είχαν συγκεκριμένη ρευστότητα.

Ελάφρυνση επιχειρηματιών από τις τρέχουσες υποχρεώσεις, δηλαδή δημοτικά τέλη, ενοίκιο, ακόμη και ο κίνδυνος τραπεζικών κατασχέσεων, ο  πτωχευτικός κώδικας και πλειστηριασμοί. Σε όλα αυτά έχουμε προβεί σε προτάσεις με τους ίδιους τους φορείς που τους εκπροσωπούν και τα βιώνουν καθημερινά.

 

 Στήριξη της απασχόλησης με κίνητρα που αμέσως την επόμενη ημέρα θα στηρίξουν τις ίδιες θέσεις εργασίας. Πρέπει να δουλέψουμε με συγκεκριμένα κίνητρα, είτε φορολογικά είτε ελάφρυνσης μισθολογικού κόστους, για να μπορέσουν οι επιχειρήσεις να κρατηθούν ζωντανές και να κρατήσουν και το πλαίσιο των εργασιακών σχέσεων και των θέσεων εργασίας που ήδη έχουν. Διότι στην αντίθετη περίπτωση το πραγματικό πλήγμα και τις συνέπειες στην οικονομία και τις κοινωνικές επιπτώσεις δεν το έχουμε δει ακόμη, δυστυχώς είναι μπροστά μας.

 

Για το νομοσχέδιο στη Παιδεία και τις ενστάσεις του ΚΙΝΑΛ:

Δεν έχουμε να κάνουμε με ένα νομοσχέδιο για την Παιδεία, αλλά για ένα νομοσχέδιο που αφορά την ασφάλεια των Πανεπιστημίων. Καμία ουσιαστική πρόταση για το πώς αντιλαμβανόμαστε την ουσία της ακαδημαϊκής λειτουργίας, την εξωστρέφεια των Πανεπιστημίων και την καλύτερη απορρόφηση των φοιτητών στην αγορά εργασίας.

Στο δια ταύτα όμως, σχετικά με την ασφάλεια των Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων, προφανώς και υπάρχουν ζητήματα ασφάλειας. Όμως, οποιαδήποτε μέτρα που αφορούν σώματα φύλαξης, δεν μπορούν να γίνονται πέρα από τις συνταγματικές προβλέψεις που αφορούν το αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων. Δεν γίνεται αυτά σώματα να μην υπάγονται στις πρυτανικές αρχές και να υπάγονται στο υπουργείο προστασίας του πολίτη. 

Και φυσικά, για να πάμε σε ένα βήμα παραπάνω και για να δούμε και τί συμβαίνει σε όλα τα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια, εμείς μιλάμε για κάρτα εισόδου φοιτητή, ακριβώς για να μιλήσουμε για ιδρύματα που απευθύνονται σε φοιτητές, καθηγητές, ακαδημαϊκή κοινότητα και προάγουν όλες αυτές τις διαδικασίες.

Δεν μιλάμε απλά για περιφραγμένους χώρους ανομίας που δεν ισχύει το θεσμικό πλαίσιο που ισχύει σε ολόκληρη την χώρα. Όμως, για να τα δούμε όλα αυτά χρειάζεται διάλογος και επεξήγηση σε όλους τους εμπλεκομένους, και όχι σε «νεκρούς χρόνους» αποσπασματικά μέτρα, που έχουν ως στόχο κυρίως την πόλωση και τον διαχωρισμό σε στρατόπεδα, πολλές φορές για να αποπροσανατολίσουν την κουβέντα για το τί συμβαίνει σε σημαντικούς τομείς της οικονομίας και της κοινωνίας.

 

Για τον νέο εκλογικό νόμο στην Τοπική Αυτοδιοίκηση:

Δυστυχώς βλέπουμε ένα νομοσχέδιο που δεν λαμβάνει υπόψη την ανάγκη για περαιτέρω αποκέντρωση πόρων, λειτουργιών, αρμοδιοτήτων στον θεσμό της αυτοδιοίκησης. Δεν προτάσσει καθόλου την ανάγκη της περιφερειακής διακυβέρνησης ως ένα μοντέλο διοίκησης της χωράς, και αντ’ αυτού εστιάζει κατά κύριο λόγο στο μοντέλο και στον τρόπο εκλογικής ανάδειξης των σχηματισμών που θα κατέβουν στις επόμενες εκλογές.

Μπαίνει για παράδειγμα το 43% έτσι, ώστε να υπάρχει αυτοδύναμη διαχείριση των δήμων και των περιφερειών. Από την πλευρά μας τονίζουμε, ότι καλώς η κακώς για να υπάρχει πλειοψηφία στο δημοτικό συμβούλιο, πρέπει να είναι πλειοψηφική και η λαϊκή ετυμηγορία, όπως ίσχυε δηλαδή και με όλους τους νόμους που έχουμε στηρίξει κατά το παρελθόν, και με τον Καλλικράτη και των Καποδίστρια. Ένα ποσοστό πάνω από το 50% και εάν χρειαστεί και δεύτερη Κυριακή για να επιτευχθεί αυτό.

Αντίστοιχα, επειδή υπάρχει ανάγκη κυβερνησιμότητας στους δήμους και τις περιφέρειες, εμείς προτείνουμε  ένα κλιμακούμενο σύστημα πλειοψηφίας, που ουσιαστικά θα δίνει στις κυβερνήσεις των δήμων και των περιφερειών πλειοψηφικούς συσχετισμούς στα αντίστοιχα όργανα, για να μπορούν να κάνουν τη δουλεία τους.

Για τις εσωκομματικές εκλογές στο ΚΙΝΑΛ:

Κανονικά οι διαδικασίες μας προβλέπουν, ότι οι εκλογές θα γίνουν μετά τον ερχόμενο Νοέμβριο του 2021. Εάν φτάσει η πανδημία μέχρι εκεί θα το ξανασυζητήσουμε. Θεωρώ, όμως οι διαδικασίες μας θα γίνουν κανονικά έτσι όπως προβλέπεται στο καταστατικό μας και στην ώρα τους.

Υπάρχει η αναφορά, ότι το ΚΙΝΑΛ βρίσκεται σε τροχιά εσωκομματικών εκλογών. Από την πλευρά μου, θα ήθελα να τονίσω, ότι έχουμε μπει σε μια τροχιά μιας υπεύθυνης διαχείρισης της πανδημικής κρίσης και των οικονομικών και κοινωνικών συνεπειών που την συνοδεύουν, και όταν έρθει η ώρα των διαδικασιών έτσι όπως αποφασίσαμε στο Πολιτικό Συμβούλιο, τότε με μεγάλη χαρά θα πάρουμε τις αποφάσεις μας και θα προχωρήσουμε με μια λογική που θα μας βγάλει και ισχυρότερους και ενωμένους.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ