Μιχάλης Κατρίνης: “Κακώς δεν ενημερώθηκαν οι πολιτικοί αρχηγοί για την απόφαση αποστολής αμυντικού υλικού στην Ουκρανία.”

ΣΗΜΕΙΑ ΟΜΙΛΙΑΣ του Επικεφαλής της Κ.Ο. του Κινήματος Αλλαγής κ.Μιχάλη Κατρίνη στη Βουλή κατά τη συζήτηση με αντικείμενο την ενημέρωση του σώματος σχετικά με την κρίση στην Ουκρανία και τις επιπτώσεις για την Ελλάδα

 

Για τη Ρωσική στρατιωτική εισβολή

«Έχουμε όλοι την υποχρέωση να καταδικάσουμε απερίφραστα, μαζί με την κοινωνία των πολιτών, την στρατιωτική εισβολή της Ρωσίας σε μια ανεξάρτητη χώρα, αλλά και να εκφράσουμε έμπρακτα την αλληλεγγύη μας στους δοκιμαζόμενους Ουκρανούς πολίτες ,απαιτώντας ειρηνικές λύσεις.

Χωρίς αστερίσκους, παρεκκλίσεις και συμψηφισμούς»:
« Λειτουργεί ως αναθεωρητική δύναμη που έχει ως στόχο τη χάραξη νέων συνόρων, τη δορυφοροποίηση ή ακόμα και την κατάληψη ανεξάρτητων κρατών.

Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι τώρα οι απειλές  απευθύνονται και σε γειτονικές με τη Ρωσία χώρες».

 

Για την Ευρωπαϊκή Ένωση

« Η Ευρωπαϊκή Ένωση και οι σύμμαχοι μας στο ΝΑΤΟ αντέδρασαν, αλλά με σημαντική καθυστέρηση. Αν οι ουσιαστικές κυρώσεις που επιβάλλονται τώρα στην Ρωσία είχαν ληφθεί από την αρχή, η κατάσταση θα ήταν πολύ διαφορετική σήμερα».

«Οι αδυναμίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο να ασκήσει αποτελεσματική εξωτερική και αμυντική πολιτική ,αναδείχθηκαν και πάλι.

Η Ένωση, όμως, δεν μπορεί να μένει και άλλο κλεισμένη στα ‘’τείχη των Βρυξελλών’’, χωρίς να μπορεί να διαδραματίσει ουσιαστικό ρόλο για να διασφαλίσει την ειρήνη». «Είναι η ώρα, είναι πια ανάγκη να ληφθούν γενναίες αποφάσεις για την οικοδόμηση ενός νέου συστήματος διεθνούς ασφαλείας.
Με την Ευρωπαϊκή Ένωση να γίνεται ένας ισχυρός πόλος σε αυτό. Να έχει την δύναμη να υπερασπίσει τις αρχές και τις αξίες της, όταν αυτές απειλούνται.

Με την Ευρωπαϊκή Ένωση να προχωρεί, επιτέλους, στην πολιτική ενοποίηση, με γεωπολιτικό αποτύπωμα, με κοινή εξωτερική  πολιτική και με μηχανισμούς  για την άμυνα και την ασφάλεια στην Ευρωπαϊκή ήπειρο.

Και σε αυτή την κοινή ευρωπαϊκή πολιτική άμυνας και ασφάλειας θα πρέπει να ενταχθεί και το εξοπλιστικό πρόγραμμα 100 δις ευρώ που ανακοίνωσε η Γερμανία, μέσα και από ευρωπαϊκές συμπαραγωγές.

Με κοινή δύναμη αποτροπής. Με δημιουργία ευρωστρατού. Με κατάργηση του veto όσον αφορά σε αποφάσεις για κυρώσεις προς τρίτες χώρες που απειλούν κράτη-μέλη της».

«Κάτι που θα μπορούσε ήδη να έχει χρησιμοποιηθεί και απέναντι στην επιθετικότητα της Τουρκίας».

 

Για την ανάγκη Ελληνικών πρωτοβουλιών

« Η Ελλάδα πρέπει να αναλάβει πρωτοβουλίες. Αρκετά πια με την απαράδεκτη και ηττοπαθή αντίληψη ότι δεν μπορούμε, ότι είμαστε μια μικρή χώρα».

« Οφείλουμε να αναλάβουμε ειρηνευτικές και διαμεσολαβητικές πρωτοβουλίες για να στηρίξουμε τους ομογενείς μας που βρίσκονται στην εμπόλεμη περιοχή, έστω και αν αφήσαμε ακέφαλο το προξενείο στη Μαριούπολη επί 15 μήνες.

Όπως και να στηρίξουμε τον Ουκρανικό λαό με την αποστολή εφοδίων αλλά και αμυντικού υλικού. Μαζί με τα υπόλοιπα κράτη μέλη της ΕΕ».
«Είναι σωστό να ενισχύουμε την αποτρεπτική μας δύναμη-για αυτό και ψηφίσαμε τις συμβάσεις για την αγορά αεροπλάνων και φρεγατών -αλλά αποτελεί τεράστιο λάθος να παρακολουθούμε μόνο τις εξελίξεις και να μην αξιοποιούμε τις συμμαχίες μας ,για να προσέλθει η Τουρκία στο τραπέζι του διαλόγου για την μόνη διαφορά μας ,την οριοθέτηση των θαλασσίων ζωνών.

Δεν εκμεταλλεύτηκε η χώρα μας ακόμη και το ψήφισμα του Ευρωκοινοβουλίου για το εμπάργκο πώλησης όπλων από χώρες της ΕΕ προς την Τουρκία. Απόφαση που ήταν αποτέλεσμα πρωτοβουλίας του προέδρου μας Νίκου Ανδρουλάκη.

Και δυστυχώς, ως τώρα η κυβέρνηση αδυνατεί να αναλάβει τις αναγκαίες πρωτοβουλίες.
Οι εξελίξεις επιβάλλουν τώρα να ασκηθεί ενεργή διπλωματία σε αυτή την κατεύθυνση, τώρα που ο κ Ερντογάν επιχειρεί να κλείσει τα μέτωπα του και να αναβαθμίσει τον ρόλο της Τουρκίας στη διεθνή σκηνή».

«Ενεργή διπλωματία με σωστή προετοιμασία  και όχι με συναντήσεις-φιάσκο όπως η πρόσφατη του Έλληνα Υπουργού Εξωτερικών με τον ομόλογο του της Ρωσίας, ο οποίος λίγες ημέρες μάλιστα μετά μίλησε και για ’Τουρκική Δημοκρατία της Βόρειας Κύπρου’’».

 

Ως προς τη στάση της κυβέρνησης

« Δυστυχώς, όμως, όπως συνηθίζει ο κ Μητσοτάκης, και σε αυτή την κρίση δεν επεδίωξε την εθνική συνεννόηση.

Έχει την ψευδαίσθηση ότι όλα μπορεί να τα χειριστεί μόνος του, ακριβώς δηλαδή όπως νόμιζε και ο κ. Τσίπρας.

Κακώς δεν ενημερώθηκαν οι πολιτικοί αρχηγοί για την απόφαση αποστολής αμυντικού υλικού στην Ουκρανία.

Το τονίζουμε, ανεξάρτητα του ότι έχουμε σταθεί θετικά στην ουσία της απόφασης, η οποία στηρίζει την ευρωπαϊκή στρατηγική σε αυτό το ζήτημα.

Και ας κάνουν ότι δεν το βλέπουν από την πτέρυγα της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Γιατί η αλληλεγγύη, κύριοι του ΣΥΡΙΖΑ και όχι μόνο, πρέπει και να ζητείται αλλά και να παρέχεται».

«Αν δεν συγκαλείτε κ.Μητσοτάκη σε αυτές τις κρίσιμες ώρες το συμβούλιο των πολιτικών αρχηγών , αν δεν επιδιώκετε τώρα ένα πλαίσιο συνεννόησης, τότε ποτέ θα το πράξετε»;

Συγκαλέστε το έστω και τώρα.

Για να δοθεί ένα ισχυρό μήνυμα ενότητας και αποφασιστικότητας, για να γνωρίζουν την πραγματικότητα και την κρισιμότητα των στιγμών οι Έλληνες πολίτες».

Για τις οικονομικές επιπτώσεις από την κρίση στην Ουκρανία

«Έρχομαι στο θέμα των επιπτώσεων στην οικονομία και στη ζωή των πολιτών, ένα θέμα που είναι μείζον, με τις οικονομικές συνέπειες να είναι πολύ μεγαλύτερες σε εύρος και διάρκεια σε περίπτωση που οι εχθροπραξίες διαρκέσουν περισσότερο από 2 εβδομάδες.

Μια μικρή αναφορά στον τουρισμό, συνολικά, πάνω από 1 εκατ. τουρίστες και από τις δύο χώρες επισκέφθηκαν την Ελλάδα το 2019.

Αυτή τη στιγμή, ακόμα και πριν από την κρίση στην Ουκρανία, υπήρχαν σοβαρά προβλήματα.

Ο προϋπολογισμός που ψηφίστηκε είχε ήδη τεθεί εν αμφιβόλω, ενώ μόνο κατά τον πρώτο μήνα υλοποίησής του είχαμε υστέρηση κρατικών δαπανών 1,65 δις ευρώ, γεγονός που προκαλεί ασφυξία στην αγορά.

Να θυμίσω τις προβλέψεις για τον πληθωρισμό που έχουν ήδη διαψευστεί πανηγυρικά, αφού ο πληθωρισμός μέχρι στιγμής , τρέχει σε εξαπλάσιο μέγεθος από αυτό που είχε προβλέψει η κυβέρνηση.

Το ίδιο ισχύει και για το εμπορικό ισοζύγιο με το έλλειμμά του να εκτοξεύεται. Καταγράφηκε στα 24,2 δις ευρώ το 2021, όπως και στα 10,65 δις ευρώ το έλλειμμα στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών.

Το δημόσιο χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ παραμένει με διαφορά το υψηλότερο στην Ευρωζώνη, ενώ η χώρα μας δεν θα αποκτήσει επενδυτική βαθμίδα πριν από τους πρώτους μήνες του 2023, όπως ανακοίνωσε ο ίδιος ο πρωθυπουργός.

Η αύξηση των επιτοκίων δανεισμού έχει αρνητικές επιπτώσεις όχι μόνο στο δημοσιονομικό πεδίο αλλά και στις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά, ενώ οι ισχυρές αναταράξεις στις αγορές ομολόγων και μετοχών ενδέχεται να επηρεάσουν σημαντικά την ελληνική οικονομία, σε μια συγκυρία όπου είναι απαραίτητη η εισροή νέων επενδύσεων.

Και μην επιχαίρετε κ. Μητσοτάκη για την αύξηση των επιτοκίων και του πληθωρισμού στη Ρωσία, ως αποτέλεσμα των ευρωπαϊκών κυρώσεων, γιατί υψηλό πληθωρισμό και αύξηση επιτοκίων αντιμετωπίζει και η χώρα μας χωρίς να έχει βρεθεί τρόπος μετριασμού των επιπτώσεων.

Οι ανατιμήσεις σε βασικά προϊόντα και είδη διατροφής δεν αποτελούν παροδικό φαινόμενο. Σιτηρά, δημητριακά, ζυμαρικά έτσι όπως διαμορφώνεται η κατάσταση στην Ουκρανία και με όποιο σενάριο και αν υπάρξει, θα καταγράψουν άνοδο στις τιμές τους ενώ θα υπάρξουν και ελλείψεις.

Το ίδιο ισχύει και για το ενεργειακό κόστος, η σημαντική αύξηση του οποίου θα επιβαρύνει την πρωτογενή παραγωγή, τη βιομηχανία, τις μεταφορές και συνεπώς και τον τουρισμό».

Προτάσεις για το Ταμείο Ανάκαμψης – Πακέτα Στήριξης

«Δεν είναι δυνατόν μέσα σε αυτές τις συνθήκες να διατυπώνονται απόψεις περί επαναφοράς του Συμφώνου Σταθερότητας και των στόχων για πρωτογενή πλεονάσματα.

Πρωτογενή πλεονάσματα που για να επιτευχθούν θα απαιτήσουν τεχνητή συγκράτηση δαπανών, άρα περαιτέρω ασφυξία στην αγορά, την πραγματική οικονομία και τους πολίτες.

Τα κράτη-μέλη, οι οικονομίες και οι πολίτες των χωρών που πλήττονται από την ενεργειακή κρίση έχουν ανάγκη από ένα γενναίο πακέτο στήριξης.

Και δεν αρκούν οι θετικές φραστικές αναφορές στην πρόσφατη απόφαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου.

Απαιτείται εντατική προσπάθεια και στενή συνεργασία με τις υπόλοιπες χώρες για να λάβουν σάρκα και οστά οι αναφορές αυτές.

Με μονιμοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης και ενίσχυση των στόχων του.

Δεν μπορεί να υπολογίζονται στο έλλειμμα κάθε χώρας οι αμυντικές δαπάνες που γίνονται πλέον όχι μόνο για την εθνική, αλλά και την ευρωπαϊκή ασφάλεια.

Δεν μπορεί να υπολογίζονται στο έλλειμμα οι κρατικές δαπάνες για τη στήριξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων, ως αντιστάθμισμα της αύξησης του ενεργειακού κόστους.

Δεν μπορεί να υπολογιστούν στο έλλειμμα οι δαπάνες που έγιναν για την αντιμετώπιση της πανδημίας και τη στήριξη των πολιτών.

Δεν μπορεί να μην αντιλαμβάνεται πλέον η κυβέρνηση την ανάγκη μείωσης του ΦΠΑ στα βασικά είδη διατροφής, αύξησης του κατώτατου μισθού στα 751 ευρώ και αναπλήρωσης του ΕΚΑΣ στους χαμηλοσυνταξιούχους.

Αλλά δεν μπορεί και οι προμηθευτές ενέργειας να μην απορροφήσουν μέρος του αυξημένου κόστους ενέργειας, αλλά να διαφημίζουν την κερδοφορία τους εν μέσω κρίσης».

Για τα άμεσα και βραχυπρόθεσμα μέτρα και τα κρίσιμα διακυβεύματα για την Ελλάδα.

«Η κρίση όμως στην Ουκρανία και οι επιπτώσεις της που δεν θα αμβλυνθούν,  κυρίως, όμως, η γενικευμένη αστάθεια που προοιωνίζεται τα επόμενα χρόνια, θέτει δύο κρίσιμα διακυβεύματα.

Την διατροφική επάρκεια και την ενεργειακή αυτονομία της χώρας.

Υπάρχουν δεδομένα και ανοιχτά ζητήματα στο κομμάτι της επισιτιστικής επάρκειας, κενά που πρέπει να καλυφθούν.

Το ποσοστό αυτάρκειας στο μαλακό σιτάρι είναι μόλις 32%, στο κρέας 56%, στα δημητριακά 82%,στα όσπρια 39%,  στα γαλακτοκομικά 80%.

Άρα, θα πρέπει να δημιουργηθεί ένα ολιστικό σχέδιο διασφάλισης πλήρους διατροφικής επάρκειας και αυτό το σχέδιο περνάει μέσα από την ενίσχυση και τον ανασχεδιασμό του πρωτογενούς τομέα.

Ο δεύτερος τομέας που συνιστά άμεση προτεραιότητα για τη χώρα μας είναι η ενεργειακή αυτονομία.

Για τις εισαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου η Ελλάδα θα καταβάλει πάνω από 10 δις ευρώ το 2022. Το πόσο πάνω από τα 10 δις θα είναι το τελικό ποσό, θα εξαρτηθεί από το δείκτη κλιμάκωσης των αυξήσεων.

Είπα και πριν ότι πέρα από την επιδότηση στους καταναλωτές, το ζητούμενο είναι να δημιουργήσουμε συνθήκες ενεργειακής αυτάρκειας, να παράγουμε ενέργεια σε χαμηλές τιμές.

Και όχι να είμαστε η μόνη χώρα στην Ε.Ε. που αύξησε την εισαγωγή φυσικού αερίου για ηλεκτροπαραγωγή το 2021, σε ποσοστό που άγγιξε το 30%, με το ρωσικό αέριο να καλύπτει το 45% των αναγκών της χώρας.

Αυτό προϋποθέτει σχέδιο, που και σε αυτή την περίπτωση δεν υπάρχει.

Το σχέδιο αυτό πρέπει να περιλαμβάνει:

  • Επενδύσεις στο ηλεκτρικό δίκτυο της χώρας που θα ενισχύσουν τη διασυνδεσιμότητα του δικτύου
  • Αλματώδη και γρήγορη αύξηση των ΑΠΕ στο ενεργειακό μίγμα της χώρας μας, μέσα από ένα νέο θεσμικό πλαίσιο για την ανάπτυξη ενεργειακών κοινοτήτων, με άξονα τις αρχές της κοινωνικής οικονομίας και την αναγκαία παροχή ρευστότητας.

Στόχος, η φθηνή ενέργεια για τα μέλη της που δεν θα είναι βέβαια οι μεγάλοι επιχειρηματίες αλλά αυτοδιοικητικοί φορείς, νοικοκυριά, αγρότες, κτηνοτρόφοι, άνθρωποι της μεταποίησης.

  • Αύξηση των ροών LNG από τις ΗΠΑ, τη Μέση ανατολή και την Αίγυπτο και αυτό προϋποθέτει ανάλογες υποδομές που μπορούν να πάρουν τη μορφή διευρωπαϊκών έργων».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ