Connect with us

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Όλη η αλήθεια για την προστασία της πρώτης κατοικίας -Τι δεν έκαναν ΣΥΡΙΖΑ-ΝΔ – Τι προτείνει το ΠΑΣΟΚ

Published

on

Μετά από 10 χρόνια μιας απίστευτης δημοσιονομικής περιπέτειας με τραγικές στιγμές για τον ελληνικό λαό, έρχεται ο κύριος Μητσοτάκης και συνεχίζει τη μείωση του φόρου στα μερίσματα που ξεκίνησε ο κύριος Τσίπρας. Και προσθέτει από το βήμα της ΔΕΘ την πολιτική για την μεγάλη ακίνητη περιουσία και τις γονικές παροχές. Ευνοεί κάποιον από την μεσαία τάξη; Το να ανεβάσεις από τις 900.000 ευρώ στις 400.000 ευρώ το όριο, να το καταλάβω. Το να φτάσει στα 4,2 εκατομμύρια τί εξυπηρετεί; 

Μηδέν βρήκε το κοινωνικό απόθεμα κατοικιών, μηδέν το άφησε. Αντί οι κκ Μητσοτάκης και Τσίπρας να πάρουν τα μαθήματα των τραγικών συνεπειών που είχε η οικονομική κρίση στον ελληνικό λαό, συνεχίζουν την ίδια κουλτούρα. Πολλά λόγια χωρίς περιεχόμενο και στρατηγικές πελατειακές επιλογές που αυξάνουν το κόστος για τον ελληνικό λαό χωρίς να σέβονται τους φόρους του και ευνοώντας συγκεκριμένα συμφέροντα», δήλωνε πρόσφατα ο Νίκος Ανδρουλάκης.

Εκτός από τον πληθωρισμό, την ενεργειακή κρίση και την εργασιακή ανασφάλεια, που πλήττουν την ελληνική οικονομία, γιγαντώνεται και το πρόβλημα του ιδιωτικού χρέους, φέρνοντας σε ασφυξία τα πιο ευάλωτα κοινωνικά στρώματα: Νοικοκυριά που δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν έγκαιρα τις οφειλές τους σε δάνεια ή στο κράτος επειδή το εισόδημα τους «φεύγει» σε άλλες πιεστικές ανάγκες. Μικρομεσαίες επιχειρήσεις που πάσχουν από έλλειψη ρευστότητας και δεν μπορούν να ακολουθήσουν ένα αξιόπιστο πλάνο εισπράξεων και υποχρεώσεων. Επαγγελματίες με χαμηλά εισοδήματα που έχουν δανειστεί αλλά πλέον δεν τα βγάζουν πέρα λόγω της ακρίβειας. Στη δημόσια σφαίρα, μιλάμε συνήθως για το χρέος της κυβέρνησης, το δημόσιο χρέος, και σωστά επισημαίνουμε τους κινδύνους να τεθεί πάλι εκτός ελέγχου. Όμως, και το ιδιωτικό χρέος συνιστά μια άλλη παράλληλη απειλή για την οικονομία της χώρας και βαίνει αυξανόμενο. Πριν από 20 χρόνια το ιδιωτικό χρέος ήταν της τάξης του 30% – 40% του ΑΕΠ.

Σήμερα, ξεπερνάει το 120% με ανοδικές τάσεις, γεγονός που απειλεί την επιβίωση των νοικοκυριών, τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων αλλά τελικά και τη σταθερότητα των τραπεζών και την ικανότητα τους να χρηματοδοτούν την ελληνική οικονομία.

Τί έκαναν ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ για την  προστασία της πρώτης κατοικίας; 

Η κυβέρνηση με την ΠΝΠ της 01.05.2020 έδωσε μια 3μηνη παράταση στην προστασία της πρώτης κατοικίας του Ν.4605/2019 (νόμος ΣΥΡΙΖΑ) μέχρι 31 Ιουλίου 2020.

Ανάλογη 4μηνη παράταση είχε δώσει η κυβέρνηση της ΝΔ μέχρι 30 Απριλίου 2020 (με το Ν.4647-16/12/2019) , αφού με βάση το νόμο που είχε ψηφίσει ο ΣΥΡΙΖΑ και η ΝΔ, η προστασία της πρώτης κατοικίας έληγε στις 31/12/2019 (Ν.4605 – 1/4/2019)

Advertisement

2. Ποιο είναι το πρόβλημα αφού δόθηκε παράταση στην προστασία της πρώτης κατοικίαςΓιατί ο Ν.4605/19 είναι αποτυχημένος.

Α) Η προστασία, μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας του Ν.4605/2019 θεωρείται αναποτελεσματική και αποτυχημένη.

Β) Δικαίωμα να ενταχθούν στην πλατφόρμα είχαν όσοι εμφάνιζαν ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τις τράπεζες μέχρι την 31/12/2018, αποκλείοντας όλα τα ληξιπρόθεσμα του 2019 μέχρι και το 1ο τρίμηνο του 2020

Γ) Οι προϋποθέσεις ένταξης ήταν ιδιαίτερα αυστηρές στις 2 από τις 4 παραμέτρους ένταξης, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να ενταχθούν οι περισσότεροι δανειολήπτες (σύνολο οφειλής ως 130.000 ευρώ, συνολική οικογενειακή ακίνητη περιουσία ως 80.000 ευρώ, αντικειμενική αξία κατοικίας 250.000 ευρώ-λογική τιμή, συνολικό εισόδημα 36000 ευρώ-λογικό)

Με βάση τα στοιχεία που κατέθεσε ο κ. Σταϊκούρας στις 24/4/2020 στη Βουλή είχαν διαβιβαστεί ως τότε προς τις τράπεζες μόλις 3198 αιτήσεις δανειοληπτών, είχαν γίνει 1528 προτάσεις ρύθμισης από τις τράπεζες και είχαν συμφωνηθεί 830 ρυθμίσεις με τους δανειολήπτες. Υπήρχε μια αύξηση της ροής υπαγωγής αιτήσεων μετά τις τεχνικές και νομοθετικές βελτιώσεις που έγιναν επί ΝΔ αλλά είναι αμελητέες μπροστά στο σύνολο αφού όλα αυτά θα πρέπει να συγκριθούν με τα εξής στοιχεία:

· Μέχρι τις 28/2/2020 είχαν ξεκινήσει διαδικασίες πάνω από 50.000 δανειολήπτες με άρση τραπεζικού και φορολογικού απορρήτου

· Όταν ψηφίστηκε ο νόμος, ο ΣΥΡΙΖΑ μιλούσε για 180.000 δυνητικούς δικαιούχους, ενώ στις 30/4/2020 ο κ. Σταϊκούρας μίλησε για 90.000 δικαιούχους (με βάση τα στοιχεία των τραπεζών, όπως είπε). Ο Άδωνις Γεωργιάδης στις 31/8/2019 μιλούσε για μεγάλη ευκαιρία για χιλιάδες δανειολήπτες να ρυθμίσουν τα δάνειά τους, λόγω των τεχνικών βελτιώσεων που είχε κάνει (λες και ήταν αυτό το πρόβλημα)

Advertisement

Το σύνολο των δανείων που ρυθμίστηκαν μέσω της πλατφόρμας του Ν.4605/2019 (ως τις 28/2/2020) ήταν μόλις 19,1 εκατ. ευρώ από το σύνολο των 90 δις ευρώ Μη Εξυπηρετούμενων Δανείων (ΜΕΔ)!

4. Τι πρότεινε ο ΣΥΡΙΖΑ;

Α) Ο ΣΥΡΙΖΑ, με τροπολογία που κατέθεσε στις 9/4/2020 και επανακατέθεσε στις 24/4/2020, πρότεινε την παράταση του Ν.4605/19 μέχρι το τέλος του 2020. Ουσιαστικά, τη συνέχιση του αποτυχημένου νόμου που εισήγαγε και ψήφισε ο ίδιος το 2019 και ο οποίος συνεχίστηκε και επί ΝΔ.

Β) Τρεις ημέρες μετά (27/4/2020), ο αρμόδιος τομεάρχης (Παππάς) άρχισε να μιλάει υπέρ μιας άλλης πρότασης που κατατέθηκε από μια ανεξάρτητη επιστημονική ένωση, διαφορετική από την πρόταση του κόμματός του, η οποία μιλούσε για απλή παράταση της πλατφόρμας του Ν.4605/19, χωρίς διεύρυνση των δικαιούχων και χωρίς ένταξη σε αυτόν όσων εμφάνισαν ληξιπρόθεσμα μετά την 1/1/2019 (όπως ζητάει το Κίνημα Αλλαγής)

Γ) Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν είχε ψηφίσει το Ν.3869/2010, το νόμο για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά που λειτούργησε ως ασπίδα προστασίας για τους δανειολήπτες (γνωστός ως νόμος Κατσέλη). Αντίθετα, τον κατάργησε με το Ν.4605/19 που απέτυχε εντελώς να υποκαταστήσει το νόμο 3869/2010

Οι προτάσεις του ΠΑΣΟΚ: 

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

Για τους λόγους αυτούς προτείνουμε τις παρακάτω συγκεκριμένες ενέργειες:

Advertisement
  • Άμεση αναστολή των πλειστηριασμών πρώτης κατοικίας για τα φτωχά και πληττόμενα νοικοκυριά, τα οποία θα προσδιοριστούν με βάση συγκεκριμένα και ρεαλιστικά κριτήρια χαμηλού εισοδήματος και μεγέθους κατοικίας, με βάση τον Ν. 3869/2010.
  • Ρύθμιση 120 δόσεων για χρέη σε εφορία -ΕΦΚΑ, με κίνητρα για όσους τηρούν τη ρύθμιση (30% μείωση του συνολικού χρέους).
  • Βελτίωση των προτεινόμενων όρων αμοιβαίου διακανονισμού μεταξύ τράπεζας και οφειλέτη και εξάντληση της δυνατότητας για αριθμό δόσεων ως και τος 240, ώστε να λαμβάνεται υπόψη η δυσμενής οικονομική συγκυρία και η συνακόλουθη έλλειψη ρευστότητας, αλλά και να τηρείται η ρύθμιση
  • Αναβάθμιση του Κώδικα Δεοντολογίας της Τράπεζας της Ελλάδος με τη θέσπιση κινήτρων για ουσιαστική συμμετοχή των τραπεζών και των εταιρειών που αποκτούν τις απαιτήσεις τους (ΕΑΑΔΠ) για παροχή, στο πλαίσιο των αρχών του Κώδικα, αιτιολογημένων και ενδεδειγμένων προτάσεων ρύθμισης.
  • Πρόβλεψη προσφυγής των δανειοληπτών σε μία ανεξάρτητη βαθμίδα (Συνήγορο του Καταναλωτή, Τραπεζικό Διαμεσολαβητή ή Επιτροπή στο πλαίσιο της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης του Ιδιωτικού Χρέους) προκειμένου να επιδιωχθεί περαιτέρω η διευθέτηση της οφειλής και να εξεταστεί η βιωσιμότητα ή μη της προτεινόμενης από την τράπεζα ή την ΕΑΑΔΠ ρύθμισης
  • Σύσταση Φορέα Απόκτησης και Εκμίσθωσης Ακινήτων για υπερχρεωμένα φυσικά πρόσωπα, με διεύρυνση των κριτηρίων ένταξης, ο οποίος δεν θα διασφαλίζει μόνο την παραμονή των υπερχρεωμένων νοικοκυριών στην κατοικία τους, μέσω ενός -επιδοτούμενου μάλιστα για τα ευάλωτα νοικοκυριά- μισθώματος, αλλά και τη μέσω της καταβολής μισθώματος αποπληρωμή της αξίας της και επαναγορά της.
  • Αντιμετώπιση ιδιαιτέρων προβλημάτων και εστιών υπερχρέωσης, όπως των δανείων σε ελβετικό φράγκο, με την ισομερή και δίκαιη, ανάμεσα στον δανειολήπτη και την τράπεζα, κατανομή του κινδύνου από την απρόβλεπτη ανατροπή της συναλλαγματικής ισοτιμίας.
  • Παροχή δυνατότητας στον οφειλέτη, πριν πωληθεί το δάνειό του, να το αγοράσει ο ίδιος (δικαίωμα προαίρεσης), σε τιμή που θα λαμβάνει υπόψη τα συμφέροντα και του πιστωτικού ιδρύματος. Η ίδια υποχρέωση θα ισχύσει, μεταβατικά, για εταιρίες απόκτησης απαιτήσεων όσον αφορά τα δάνεια που έχουν ήδη πωληθεί. Παροχή δυνατότητας, επίσης, σε αγρότες-κτηνοτρόφους να διατηρούν ένα ποσοστό της αγροτικής γης που έχει κατασχεθεί, ως μοναδικό μέσο επιβίωσης.