Ελληνική Οικονομία: Προβλέψεις για “χειρότερα από το 2010” και Ταμείο Ανάκαμψης για λίγους

Ακόμα μια φορά, δειλά-δειλά, ακούμε στα ΜΜΕ να “ξεπετάγονται” φράσεις που φέρνουν στην μνήμη μια από τις χειρότερες περιόδους για τον Ελληνικό λαό. Την περίοδο που η κυβέρνηση Καραμανλή, οδήγησε την χώρα στα Μνημόνια και την λιτότητα. 

Φράσεις όπως “σπρεντ” , επιτόκια και Ελληνικά ομόλογα, συμπληρώνουν την ήδη υπάρχουσα θλιβερή ορολογία των “πανδημία”, “πληθωρισμός”, “ενεργειακή κρίση” και με κερασάκι στην τούρτα το “θερμό επεισόδιο με Τουρκία”, το καθημερινό φρασεολόγιο οδηγεί με βεβαιότητα την κοινή ψυχολογία στον γκρεμό.

Όσοι είχαν την “Ατυχία” να γεννηθούν από την δεκατία του 80 και έπειτα είδαν όχι μία, ούτε δύο αλλά τρείς φορές τα όνειρά τους να γκρεμίζονται μέσα σε μόλις μια δεκαετία. 

  • Έκανες “πλάνα” το 2011 και έπειτα; Μνημόνια, πόλωση, διχασμός, λαϊκισμός και ακροδεξιά
  • Έκανες πλάνα το 2015 και έπειτα; “Μαγαζιά γωνία”, διχασμός, ανικανότητα διακυβέρνησης της χώρας
  • Έκανες πλάνα το 2018 και έπειτα; “Δεξιός νεοφιλελευθερισμός”, Πανδημία, ενεργειακή κρίση, πληθωρισμός, ακρίβεια, ανεργία , πολιτική διακυβέρνηση των “εξαγγελιών” και του “πετάγματος της μπάλας στην κερκίδα”

Το spread των ελληνικών 10ετών ομολόγων έναντι των γερμανικών ξεπέρασε το 3%. Κατά τη διάρκεια της ημέρας η απόδοση του ελληνικού 10ετούς ομολόγου έφτασε πάνω από το 4,7%, καταγράφοντας αύξηση της τάξης των 300 μονάδων βάσης ή 3% από την αρχή του έτους. Ανάλογα κινήθηκε η απόδοση του 5ετούς ομολόγου η οποία ξεπέρασε το 3,65%.

10ετες ομόλογο Ελλάδα, απόδοση, ομολογα

Όλα αυτά μόλις σε λίγους μήνες, καθώς στις αρχές Ιανουαρίου φέτος το επιτόκιο του 10ετούς ομολόγου κυμαίνονταν στο 1,7%. Αναλυτές επισημαίνουν ότι αντίστοιχη εύρους αύξηση στην ελληνική αγορά έχει να καταγραφεί από τα τέλη του 2015 – αρχές του 2016.

Στην ελληνική αγορά ομολόγων στο ΗΔΑΤ, καταγράφηκαν συναλλαγές 122 εκατ. ευρώ εκ των οποίων μόνο τα 44 εκατ. ευρώ αφορούσαν σε εντολές αγοράς. Η απόδοση του 10ετούς ομολόγου διαμορφώθηκε στο 4,74%, από 4,34% στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας, έναντι 1,66% του αντίστοιχου γερμανικού τίτλου με αποτέλεσμα το περιθώριο να διευρυνθεί στο 3,08% από 2,92% που έκλεισε την Παρασκευή.

Οι κυβερνητικές επιτυχίες σε αριθμούς.

– 11,3% ο πληθωρισμός για τον μήνα Μάιο.
– Το ελληνικό 10ετες ομόλογο ξεπέρασε το 4%.
– Αύξηση 71,6% κατέγραψε το εμπορικό έλλειμμα στο διάστημα Ιανουαρίου – Απριλίου του 2022, ανερχόμενο στα 11,3 δισ. ευρώ.
Δαπάνες για τους λίγους, ακρίβεια για τους πολλούς, αδιαφορία για την πορεία της οικονομίας.
Το έργο αυτό το έχουμε ξαναδεί από το ίδιο κόμμα πριν από 15 χρόνια.

 

Οι παρεμβάσεις του Νίκου Ανδρουλάκη και του ΠΑΣΟΚ -ΚΙΝΑΛ σχετικά με την αξιοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης και η πρόταση για μονιμοποίηση του μηχανισμού οικονομικής στήριξης στην Ε.Ε

«Όσο υπάρχουν φορολογικοί παράδεισοι εντός της ΕΕ, τόσο αδυνατίζουν τα επιχειρήματα μας για ενιαία φορολογική πολιτική. Αυτό δεν σημαίνει ενιαίους δείκτες αλλά ενιαία στρατηγική φορολογικής δικαιοσύνης» τόνιζε λίγες ημέρες πριν ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ.

Είδατε στην Ελλάδα η κυβέρνηση να πήρε κάποια σχετική πρωτοβουλία δημόσιου διαλόγου με δεδομένο το ενεργειακό πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε ώστε να αναπροσαρμόσουμε το Ταμείο Ανάκαμψης; Έχουμε πολλές φορές μιλήσει για την κοινωνική κατοικία, για την ανάγκη να δημιουργήσουμε ένα δίκτυο υψηλής διασυνδεσιμότητας με επένδυση στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας» σημείωσε ο κ. Ανδρουλάκης σε πρόσφατη παρουσία του σε πολιτική εκδήλωση.

Η παρέμβαση Ανδρουλάκη με άρθρο στην “ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ”:

Μεταξύ άλλων σημειώνει τα εξής: “Η Ελλάδα βρίσκεται σταθερά ανάμεσα στις πιο ακριβές χώρες της Ευρώπης στη χονδρική τιμή ηλεκτρικής ενέργειας, λόγω ολιγοπωλιακών στρεβλώσεων. Στα περισσότερα κράτη της Ε.Ε., το μεγαλύτερο ποσοστό της ενέργειας που καταναλώνεται, πωλείται βάσει μακροπρόθεσμων συμβολαίων, προσφέροντας σταθερότητα τιμών. Στην Ελλάδα το ποσοστό αυτό είναι μηδενικό, με το 100% της ενέργειας να πωλείται καθημερινά στη χρηματιστηριακή αγορά, ενώ σε Γερμανία και Γαλλία το αντίστοιχο ποσοστό είναι 29% και στην Ιταλία μόλις 11%. Παράλληλα, δεν μπορεί το κόστος της κρίσης να το σηκώσουν μόνο οι καταναλωτές και το κράτος. Θα πρέπει να επιμεριστεί και στους μεγάλους παραγωγούς. Είναι ακόμα ανάγκη να μπει ένα πλαφόν από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) στην περίφημη ρήτρα αναπροσαρμογής, ώστε να γνωρίζει ο καταναλωτής το μέγιστο και το ελάχιστο εκτιμώμενο ποσό που καλείται να πληρώσει.

Είναι κοινωνικά αναγκαίο επίσης να αυξήσουμε την ανθεκτικότητα του κοινωνικού κράτους, καθώς η πανδημία έδειξε τα όρια των δημόσιων υπηρεσιών υγείας. Στη χώρα μας, οι ιδιωτικές δαπάνες για περίθαλψη ανέρχονται στο 35,2%, κατατάσσοντάς μας τρίτους στην Ε.Ε. Κεντρικός στόχος είναι η ενδυνάμωση του ΕΣΥ συνολικά και της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας ειδικότερα. Ομως, ενώ η γειτονική Ιταλία δίνει περίπου το 10% των κονδυλίων από το Ταμείο Ανάκαμψης για την ενίσχυση της δημόσιας υγείας, το ελληνικό σχέδιο προβλέπει μόλις το 4,5%.

Επιπλέον, σε μια χώρα που δημογραφικά φθίνει και οι ανισότητες διευρύνονται έπειτα από 10 χρόνια κρίσεων, το πρόβλημα της αύξησης των ενοικίων θα έχει δραματικές συνέπειες, ιδιαίτερα για τους νέους. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat για το 2019, το 83,2% των ενοικιαστών κατέβαλε πάνω από το 40% του εισοδήματός του για δαπάνες διαμονής, ενώ ο μέσος όρος στην Ε.Ε. δεν ξεπερνά το 25%.

Η απόκλιση της χώρας μας από άλλα κράτη-μέλη είναι χαοτική. Αλλα κράτη με παρόμοια προβλήματα, όπως η Γερμανία και η Πορτογαλία, χρησιμοποιούν μέρος των πόρων του Ταμείου για τη χρηματοδότηση πολιτικών στέγασης, με την  Πορτογαλία, συγκεκριμένα, να προχωράει στην κατασκευή 26.000 κατοικιών, οι οποίες θα ενοικιάζονται με χαμηλό αντίτιμο. Στο ελληνικό σχέδιο, αντίθετα, το μόνο που προβλέπεται είναι η ολοκλήρωση του προγράμματος ανακαίνισης μόλις 100 διαμερισμάτων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Τα παραπάνω παραδείγματα είναι μέρος στρατηγικών προτεραιοτήτων που μαζί με καίριες ρυθμιστικές παρεμβάσεις στην αγορά, αποτελούν τη δική μας σοσιαλδημοκρατική πρόταση, για να επιλύσουμε χρόνιες δυσλειτουργίες και να κάνουμε την ελληνική κοινωνία πιο δίκαιη και την οικονομία πιο ανταγωνιστική.

Η ευκαιρία αυτή δεν πρέπει να χαθεί.

Δεν ξέρουμε πότε ξανά η Ελλάδα, σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα, θα έχει στη διάθεσή της κονδύλια άνω των 70 δισ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, τα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά Ταμεία και την Κοινή Αγροτική Πολιτική. Ο συγκεντρωτικός τρόπος που η κυβέρνηση σχεδιάζει την αξιοποίηση των πόρων αυτών είναι πιθανό να οδηγήσει σε μία νέα επιτελική αποτυχία.”

Λάθος ο τρόπος διαχείρισης του Ταμείου Ανάκαμψης – ΔΕΝ είναι πρόγραμμα ΕΣΠΑ: 

“Πρέπει να υπάρχει όραμα ανασυγκρότησης της ελληνικής οικονομίας και καλό θα είναι να ακολουθήσουμε και παραδείγματα άλλων χωρών, που χρησιμοποιούν αυτά τα χρήματα και για κοινωνικούς λόγους, όπως είναι η Πορτογαλία. Που βλέποντας την αύξηση στις τιμές των ακινήτων και των ενοικίων δημιουργεί κοινωνική στέγη για χιλιάδες νέα ζευγάρια στη χώρα τους. Να τα κάνουμε κι εμείς αυτά εδώ, τα έχουν ανάγκη τα ελληνόπουλα για να κάνουν νέες οικογένειες, να αντιμετωπίσουμε το δημογραφικό. Καθώς και επενδύσεις εξωστρέφειας που αυξάνουν τις εξαγωγές και επενδύσεις που δημιουργούν ένα ισχυρό ενεργειακό δίκτυο ισχυρής διασυνδεσιμότητας, ώστε τα θέματα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας να μην είναι επιχειρήσεις και επενδύσεις για λίγους, αλλά να διαχυθούν ως τεχνολογίες και ως οικονομικά κίνητρα σε ευρύτερα οικονομικά στρώματα του ελληνικού λαού.

Θεωρούμε λοιπόν ότι αυτές οι πολιτικές δεν μπορεί να είναι κυβερνητικές επιλογές με το βλέμμα στους εκλογικούς κύκλους, αλλά πρέπει να είναι επιλογές που θα αφορούν μακροπρόθεσμα μια ισχυρή ελληνική οικονομία εντός της ΕΕ, που αντιλαμβάνεται τις παγκόσμιες εξελίξεις και τις παγκόσμιες προκλήσεις με έναν δυναμικό τρόπο.”

Σχεδόν το σύνολο των “μικρών επιχειρήσεων” εκτός Ταμείου Ανάκαμψης:

Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας αποκλείει χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις από το Ταμείο Ανάκαμψης με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν οι ίδιες, οι εργαζόμενοι και να μετακυλίεται ένα μεγάλο μέρος του κόστους στους καταναλωτές, σε μία εποχή που καλπάζει η ακρίβεια. Στόχος των προτάσεών μας είναι να ενισχυθούν να εκσυγχρονιστούν και να γίνουν μακροχρόνια βιώσιμες οι Ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Κατά τη διάρκεια της Πανδημίας έγινε στη χώρα μας μία από τις μεγαλύτερες δημοσιονομικές επεκτάσεις στην Ευρώπη, που ξεπέρασε το 25% του ΑΕΠ. Τα αποτελέσματα όμως δεν ήταν ιδιαίτερα θετικά σε σχέση μα τα χρήματα που δαπανήθηκαν. Είμασταν τρίτοι στα ποσά που ξοδέψαμε αναλογικά με το ΑΕΠ μας και από τους τελευταίους στην ανάκαμψη της οικονομίας. Αυτό σημαίνει ότι η στόχευση και η κατανομή των κονδυλίων ήταν λανθασμένη.

Ως απάντηση στην κρίση της Πανδημίας η Ευρωπαϊκή Ένωση δημιούργησε το Ταμείο Ανάκαμψης, ένα Ταμείο Αλληλεγγύης για να στηρίξει αυτούς που η πανδημία χειροτέρευσε τη θέση έτους στην πραγματική οικονομία. Στην Ελλάδα, η μεγάλη κατηγορία αυτών των επιχειρήσεων είναι συντριπτικά οι μικρομεσαίες οι οποίες δεν κατάφεραν να χρηματοδοτηθούν ούτε από τη ρευστότητα που έδωσε η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και ούτε τώρα που κινδυνεύουν να βρεθούν στο περιθώριο των δανείων και επιχορηγήσεων του Ταμείου Ανάκαμψης. Η στρατηγική του κ. Μητσοτάκη να εντάξει τα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης μόνο με κριτήρια αγοράς από εγχώρια και εξωχώρια τραπεζικά ιδρύματα αποκλείει αυτούς που τα έχουν πραγματικά ανάγκη.

Μετά τη συζήτηση κλιμακίου του ΠΑΣΟΚ -ΚΙΝΑΛ με επικεφαλής τον Νίκο Ανδρουλάκη  με τους εκπροσώπους των φορέων προτάθηκαν ενδεικτικά τα εξής:  

– να υπάρχει ρύθμιση 120 δόσεων με επιπλέον κίνητρα για όσους ρυθμίσουν τις υποχρεώσεις τους σε λιγότερες,

– ένα ποσοστό των δανείων του Ταμείου Ανάκαμψης να πάει υποχρεωτικά στις Μικρομεσαίες επιχειρήσεις με περιβαλλοντικά κριτήρια, τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό και κίνητρα για τις συνέργειες.

Ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής συμφώνησε με τους εκπροσώπους των παραγωγικών φορέων να υπάρχει τακτική και ουσιαστική επικοινωνία για να αξιολογηθεί η οικονομική πορεία και οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις το επόμενο χρονικό διάστημα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ